23 Δεκεμβρίου, 2016

ΠΟΡΕΥΘΕΝΤΕΣ ΠΡΟΣ ΒΗΘΛΕΕΜ

 

ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΤΩΝ ΠΟΙΜΕΝΩΝ (Μπετ-Σαχούρ)Χίλια μέτρα περίπου πρός τά νατολικά τς πόλης Βηθλεέμ εναι τό χωριό τν ποιμένων. Εναι χτισμένο στόν τόπο, που ο γιοι γγελοι ποκάλυψαν στούς βοσκούς τή γέννηση το Χριστο (Λουκ.2, 8).
 
Ο χριστιανοί, δη πό τίς ρχές το 4ου αώνα ταύτισαν τόν τόπο ατό μέ τούς «γρούς τν ποιμένων» το Εαγγελίου καί τούς καθιέρωσαν ς χρο προσκυνηματικό (τόν 4ο αώνα γία λένη κτισε δ ναό Προσκυνηματικό).

Τό πρτο ατό Προσκύνημα ταν μεγάλη φυσική σπηλιά στήν ποία γρυπνοσαν ο γιοι Ποιμένες τήν για Νύχτα τς Γεννήσεως. Τό δάπεδο τς σπηλις στρώθηκε μέ μωσαϊκό στό ποο πάρχουν καί Σταυροί. 

Σταυροί πάρχουν πίσης στά μωσαϊκά πού σώζονται πό τό ναό τς γίας λένης πάνω πό τό γιο Σπήλαιο τς Γεννήσεως στή Βηθλεέμ (βρίσκονται στό κέντρο το σημερινο ναο σέ κατώτερο πίπεδο πό υτό το δαπέδου το σημερινο ναο).

Ο Σταυροί ργότερα παγορεύθηκε πό τήν κκλησία νά τοποθετονται στά μωσαϊκά τν δαπέδων, γιά νά μήν τούς πατμε. πό τό γεγονός τς πάρξεως Σταυρν καταλαβαίνουμε τι τά δάπεδα ατά εναι πό τήν ποχή τς γίας λένης (τόσο τό δάπεδο πού σώζεται: 

1).στή Βασιλική τς Γέννησης στή Βηθλεέμ, 

2).τό δάπεδο το Σπηλαίου τν γίων Ποιμένων πως καί 

3).τό δάπεδο τς Βασιλικς πού πρχε πάνω πό τόν βράχο τς γωνίας στή Γεθσημαν καί τό ποο τώρα κατέχουν, ξ ρπαγς πό τούς ρθοδόξους, ο Λατίνοι).

Τό Προσκύνημα πού κτίστηκε στόν
γρό τν Ποιμένων, ατό νομαζόταν Σπήλαιο καί κκλησία τν γίων Ποιμένων. Πρόκειται γιά μία φυσική σπηλιά, που σύμφωνα μέ τήν παράδοση, τάφηκαν τρες πό τούς μακάριους κείνους βοσκούς πού προσκύνησαν τό Θεο Βρέφος.
 
Στά μέσα το 5ου αώνα, σωτερικός χρος τς σπηλις διευρύνθηκε σημαντικά καί στό σωτερικό της κτίσθηκε κκλησία μέ καμαρωτή σκεπή. Ταυτόχρονα, πάνω πό τή σπηλιά, οκοδομήθηκε να μικρό παρεκκλήσιο σέ σχμα πετάλου, πού καί ατό ταν στρωμέvο μέ μωσαϊκό δάπεδο. 

Εχε καί δύο λληνικές πιγραφές. μως, σχετικά μικρή ατή κκλησία-Σπηλιά το 5ου αώνα, δέν παρκοσε γιά τίς λατρευτικές νάγκες το σπουδαίου ατο Προσκυνήματος, λλ' οτε καί μποροσε νά ξυπηρετήσει τήν πληθώρα τν Χριστιανν προσκυνητν. 

τσι, στίς ρχές το 6ου αώνα κατεδαφίσθηκε τό μικρό νώγειο παρεκκλήσιο καί στή θέση του κτίσθηκε μεγαλοπρεπής Βασιλική μέ μαρμάρινες κολνες καί κιονόκρανα καί μέ πολύχρωμα μωσαϊκά δάπεδα. δρυση τς Βασιλικς καί νέα διαμόρφωση το λου χώρου λλαξαν χι μόνο τήν ξωτερική μφάνιση το Προσκυνήματος, λλά καί τή λατρευτική του κατάσταση.

πό τίς κκλησιαστικές καί στορικές πηγές το 6ου αώνα μαθαίνουμε τι τελετή τν Χριστουγέννων ρχιζε στήν πραγματικότητα πό δ πό τό Προσκύνημα το Σπηλαίου τν γίων Ποιμένων, πού νομαζόταν πλέον «Ποιμενεο». 

πό τήν παραμονή κολουθία τν Χριστουγέννων ρχιζε στό «Ποιμενεο» (χωριό τν ποιμένων) μέ παγγελία κτενν εχν, τροπαρίων καί νάγνωση το σχετικο χωρίου πό τό Εαγγέλιο το Λουκ.

πό κε κλρος, λαός καί μοναχοί, σέ πιβλητική πομπή, μετέβαιναν στή Βασιλική τς Γέννησης στή Βηθλεέμ, γιά νά συνεχίσουν τή γιορτή. Ο Πέρσες τό 614 κατέστρεψαν τή Βασιλική το Προσκυνήματος (πού εχε κτίσει γία λένη). Βασιλική το Ποιμενείου ξανακτίσθηκε πό τόν Πατριάρχη Μόδεστο.

Μετά τήν ραβική κατάκτηση τς Παλαιστίνης χρος γύρω πό τή νέα Βασιλική μετατράπηκε σέ μοναστήρι, σως γιά νά δώσει συλο στούς πολλούς σκητές τς κοντινς ρήμου.

Τό προσκύνημα καί τό μοναστήρι
γκαταλείφθηκαν ριστικά τόν 10ο αώνα. κτοτε μόνο χρος τς πόγειας κκλησίας-Σπηλις ταν προσιτός στούς προσκυνητές. Τό 1972 τό Πατριαρχεο διενήργησε μέ ξοδα του ρχαιολογικές νασκαφές μέ σκοπό νά παναφέρει στό φς τά ρχαία ρείπια το σπουδαίου ατο Προσκυνήματος. 

σημερινή μεγάλη κκλησία το Προσκυνήματος στέκεται σέ μικρή μόνο πόσταση πό τήν πρώτη «Σπηλιά τν Ποιμένων». σημερινή κκλησία τν ρθοδόξων νομάζεται «Δόξα ν ψίστοις».

χρος δ συνδέεται καί μέ τήν Παλαιά Διαθήκη: 
δ ταν ο γροί το Βοοζ (προπάππου το Προφήτη Δαυίδ).δ Ρούθ Μωαβίτισσα, ν μάζευε τά στάχυα, συνάντησε τόν Βοοζ καί ργότερα παντρεύτηκαν. δ Προφήτης Δαυίδ καί ακώβ βοσκαν τά ποίμνια τους. Η συνέχεια αύριο. 

 





 



Δεν υπάρχουν σχόλια: