ΑΓΙΑ ΒΗΘΛΕΕΜ ΧΩΡΙΟ ΠΟΙΜΕΝΩΝ ΜΟΝΗ ΤΟΥ
ΠΡΟΦΗΤΗ ΗΛΙΑ ΧΕΒΡΩΝ.
Βρίσκεται
σέ ἀπόσταση 10
χιλιομέτρτων ἀπό τά Ἱεροσόλυμα καί σέ
ὑψόμετρο 800
μέτρων. Εἶναι πασίγνωστη, ἀφοῦ ἐδῶ γεννήθηκε ὁ Κύριος μας,
πράγμα πού ἦταν γνωστό στούς
Ἑβραίους, ἀφοῦ οἱ προφῆτες Μιχαίας καί Ἡσαΐας προφήτεψαν
πώς ἀπό τή Βηθλεέμ θά
ἔρθει ὁ Μεσσίας.
Λέγεται πόλη τοῦ Ἰούδα καί πόλη τοῦ Δαυίδ γιατί ἐδῶ γεννήθηκε ὁ Βασιλιάς Δαυίδ
χίλια χρόνια πρίν ἀπό τήν γέννηση
τοῦ Χριστοῦ μας, καί ἐδῶ πῆρε τό χρίσμα ἀπό τόν Προφήτη
Σαμουήλ καί ἔγινε βασιλιάς τοῦ Ἰσραήλ.
Στά ἑβραϊκά σημαίνει τό «σπίτι τοῦ ψωμιοῦ» («Οἶκος ἄρτων») ἐνῶ στά ἀραβικά σημαίνει
«σπίτι τοῦ κρέατος» (Μπείτ
Λάχμ). Ἐδῶ γεννήθηκε Αὐτός πού
δημιούργησε, συντηρεῖ καί τρέφει τά
σύμπαντα, ὁ Κύριος Ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός.
Στήν Παλαιά Διαθήκη καλεῖται «Βηθλεέμ τῆς Ἰουδαίας» γιά νά
διακρίνεται ἀπό μία ἄλλη Βηθλεέμ, πού
βρισκόταν στή νότια Γαλιλαία. Συχνά ὁμως ἀναφέρεται καί ὡς (Οἶκος) Ἐφραθᾶ, ὄνομα πού δήλωνε ὄχι μόνο τή
Βηθλεέμ ἀλλά καί ὁλη τή γύρω
περιοχή της.
Ἡ θέση τῆς ἀρχαίας Βιβλικῆς Βηθλεέμ εἶναι ἄγνωστη μέχρι σήμερα. Ἀπό τά τελευταῖα ἀρχαιολογικά εὐρήματα φαίνεται ὁτι πρέπει νά βρισκόταν πρός τά δυτικά της σημερινῆς. Στούς πρώτους τρεῖς αἰῶνες τοῦ χριστιανισμοῦ ἦταν ἕνα μικρό καί ἀσήμαντο χωριό.
Οἱ Ἑβραῖοι κάτοικοι της
εἶχαν διωχθεῖ ἀπό τόν αὐτοκράτορα Ἀδριανό καί οἱ λίγοι πού ἔμειναν ἦταν ἐθνικοί καί
χριστιανοί. Στό μέρος ὅπου βρίσκεται τό
Ἅγιο Σπήλαιο τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ μας ἐκεῖ ὁ αὐτοκράτορας Ἀδριανός (130
μ.χ) διέταξε νά κτισθεῖ εἰδωλολατρικός
ναός.
Ἡ μορφή καί ἡ ροή τῶν πραγμάτων στήν Βηθλεέμ ἄλλαξε ριζικά τόν 4ο αἰώνα ὁταν ὁ αὐτοκράτορας ἅγιος Κωνσταντῖνος καί ἡ μητέρα του ἁγία Ἑλένη, κτίσανε πάνω στό Σπήλαιο τῆς Γέννησης τοῦ Χριστοῦ μας μεγαλοπρεπῆ Βασιλική, γεγονός πού ἔβγαλε τήν Ἁγία Βηθλεέμ ἀπό τήν ἀφάνεια καί τήν κατέστησε σπουδαῖο προσκυνηματικό καί λατρευτικό κέντρο.
Ἡ Ἁγία Ἑλένη ἔχτισε πάνω ἀπό τό σπήλαιο
πανέμορφο ναό ὁ ὁποῖος στηρίζεται σέ
46 κολῶνες,
τοποθετημένες σέ 4 σειρές. Ὑπῆρχαν ὡραιότατα ψηφιδωτά μέ παραστάσεις ἀπό τήν
Δημιουργία τοῦ κόσμου μέχρι
τήν Δευτέρα Παρουσία καί ἰδίως τήν
γενεαλογία τοῦ Κυρίου. Ἡ Βασιλική τῆς Ἁγίας Ἑλένης ἀντικαταστάθηκε
τόν 6ο αἰώνα ἀπό τήν Βασιλική
τοῦ Ἰουστινιανοῦ. Μετά τήν ἀραβική
κατάκτηση, ἡ Βηθλεέμ πάλι ἔπεσε στήν ἀφάνεια καί τήν
παρακμή.
Τό 1101, στέφθηκε στή Βασιλική της ὁ Βαλδουίνος, ὡς πρῶτος βασιλιάς τοῦ βασιλείου τῶν Σταυροφόρων τῆς Ἱερουσαλήμ. Τήν ἴδια ἐποχή, περίπου, ἀνακηρύχθηκε Ἐπισκοπή.Μετά τήν
ἀποχώρηση τῶν Σταυροφόρων τό
1187, ἡ Βηθλεέμ ἀκολούθησε τήν
καταθλιπτική τύχη τῆς Ἱερουσαλήμ καί ὅλης της
Παλαιστίνης.
Στό 19ο αἰώνα μέ τή ροή τοῦ νέου κύματος τῶν χριστιανῶν προσκυνητῶν ἀπό τήν Εὐρώπη καί τίς ἄλλες
χριστιανικές χῶρες, ἄρχισε ἡ πνευματική καί
οἰκονομική της ἀνασυγκρότηση, πού
συνεχίζεται.Δυστυχῶς σήμερα πάλι ἡ Βηθλέεμ
δοκιμάζεται μέ τά τείχη πού ὕψωσαν
γύρω της οἱ Ἑβραῖοι γιά νά ἐξασφαλίσουν τά
δικά τους συμφέροντα στήν ἁγία
Γῆ. Η συνέχεια αύριο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου