26 Μαρτίου, 2015

ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΝΕΒΗ ΣΤΗ ΜΟΙΡΑΙΑ ΠΤΗΣΗ ΣΤΙΣ ΑΛΠΕΙΣ

 

O ένας από τους πιλότους της μοιραίας πτήσης του Airbus της εταιρείας Germanwings κλειδώθηκε εκτός πιλοτηρίου τη στιγμή της συντριβής.

Ένας από τους πιλότους του γερμανικού Airbus που συνετρίβη στις γαλλικές Άλπεις, με τραγικό απολογισμό το θάνατο 150 ανθρώπων, είχε σηκωθεί από το πιλοτήριο του αεροπλάνου και δεν κατάφερε να επιστρέψει στη θέση του πριν το αεροπλάνο προσκρούσει στο έδαφος.

Αυτό γράφει η αμερικανική εφημερίδα New York Times επικαλούμενη πηγές που γνωρίζουν στοιχεία από τον καταγραφέα συνομιλιών στο θάλαμο διακυβέρνησης (μαύρο κουτί). «Ο χειριστής που ήταν έξω από το πιλοτήριο χτυπά ελαφρά την πόρτα χωρίς να του απαντήσει κανείς», είπε ένας ερευνητής του καταγραφέα των συνομιλιών. «Και τότε χτυπά την πόρτα πιο δυνατά αλλά και πάλι δεν λαμβάνει απάντηση.

Δεν υπήρξε καμία απάντηση» λέει ο ερευνητής που ζήτησε να τηρηθεί η ανωνυμία του. «Μπορεί κανείς να ακούσει ότι προσπαθεί να σπάσει την πόρτα», πρόσθεσε ο ερευνητής χωρίς να δώσει άλλες λεπτομέρειες. Δεν διευκρινίζεται αν ο πιλότος που είχε σηκωθεί από τη θέση του ήταν ο κυβερνήτης του αεροσκάφους ή ο συγκυβερνήτης του. 

Σύμφωνα με την πηγή που μετέχει στην αποκωδικοποίηση του καταγραφέα πτήσης και την οποία επικαλείται η αμερικανική εφημερίδα η γλώσσα που ακούγεται είναι τα γερμανικά. Επίσης στο τέλος της ηχογράφησης ακούγεται ένας συναγερμός που προφανώς είναι το σήμα που προειδοποιεί για την προσέγγιση του αεροσκάφους στο έδαφος.

Επίσης μια άλλη πηγή των ερευνών δήλωσε προς το Γαλλικό Πρακτορείο ότι ο συγκυβερνήτης της πτήσης είχε μπει «πρόσφατα στην εταιρεία Germanwings που είναι θυγατρική της Lufthansa». Η πρόσληψή του έγινε περί τα τέλη του 2013 και στο βιογραφικό του είχε μερικές εκατοντάδες ώρες πτήσης.

630 ώρες πτήσης. Όπως ανακοίνωσε αργότερα η Lufthansa, ο συγκυβερνήτης του A320 είχε προσληφθεί όντως το 2013 από την Germanwings και είχε στο ενεργητικό του 630 ώρες πτήσης.Η εθνικότητα του δεν έχει αποσαφηνιστεί.

Συνέντευξη Τύπου. Μετά τα νέα δεδομένα, ο γενικός εισαγγελέας της Μασσαλίας Μπρις Ρομπέν, ο οποίος είναι επιφορτισμένος με τις έρευνες για τη συντριβή του αεροσκάφους θα δώσει συνέντευξη Τύπου στις 12.30 τοπική ώρα (13.30 ώρα Ελλάδος). Η συνέντευξη Τύπου θα δοθεί σε αίθουσα του αεροδρομίου του Μαρινιάν, κοντά στη Μασαλία, διευκρίνισε ο Μπρις Ρομπέν. 

Τι μπορεί να συνέβη στη μοιραία πτήση: οι πιθανοί λόγοι πίσω από τη συντριβή του Airbus A320. Η συντριβή του Airbus A320 προκάλεσε σοκ σε ολόκληρο τον κόσμο, τόσο εξαιτίας του αριθμού των νεκρών, όσο και από πλευράς αιτίων: η απότομη απώλεια ύψους που οδήγησε στην καταστροφή εγείρει ερωτήματα τα οποία πρέπει να απαντηθούν, προκειμένου να γραφεί ο επίλογος της τραγωδίας.
 
Καθώς είναι σε εξέλιξη οι πυρετώδεις έρευνες, η «βουτιά» του αεροσκάφους, σε συνδυασμό με τη μη εκπομπή σήματος κινδύνου δίνουν την εικόνα ενός αιφνιδιαστικού γεγονότος που οδήγησε στη συντριβή.  Όπως δήλωσε στη HuffPost Greece ο κ. Ανδρέας Πολυράκης, υποπτέραρχος (ιπτάμενος) της Πολεμικής Αεροπορίας εν αποστρατεία, η εικόνα του ατυχήματος δείχνει ότι έγινε «κάτι βίαιο, το οποίο συνεχίστηκε μέχρι τη στιγμή της πρόσκρουσης».

Ο κ. Πολυράκης, κατά την καριέρα του στην ΠΑ έλαβε ειδική εκπαίδευση όσον αφορά στις διερευνήσεις αεροπορικών ατυχημάτων, ενώ μετά την Πολεμική Αεροπορία ήταν για ένα χρονικό διάστημα κυβερνήτης Boeing 737/400 σε αεροπορικές εταιρείες, με τελευταία την Axon Airlines. Ως εκ τούτου, η ματιά του ως εμπειρογνώμονα έχει ιδιαίτερη σημασία.  Η μη εκπομπή σήματος κινδύνου, όπως αναφέρει, δείχνει ότι αυτό που αντιμετώπισαν οι πιλότοι δεν κατάφεραν να το επιλύσουν ως το τέλος.

«Ήταν κάτι βίαιο, αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι από τα 38.000 πόδια κατέβηκαν στα 6000 πόδια στα 8 λεπτά. Αν όντως έγινε αυτό, δείχνει βαθμό καθόδου 4.000 πόδια το λεπτό τουλάχιστον, που σημαίνει απώλεια ελέγχου» σημειώνει.  Επίσης, τονίζει ότι η εικόνα της συντριβής «μιλάει»: «Το γεγονός ότι το αεροπλάνο κατέληξε σε πλαγιά βουνού και η διασπορά των συντριμμιών δείχνουν πρόσκρουση από ανεξέλεγκτη κάθοδο με πολύ μεγάλη ταχύτητα. Η εικόνα μιλάει από μόνη της».

Πιθανό ενδεχόμενο η τρομοκρατική ενέργεια. Όσον αφορά στο τι μπορεί να συνέβη, το οποίο να προκάλεσε απώλεια ελέγχου, ο κ. Πολυράκης υπογραμμίζει ότι μόνο υποθέσεις μπορούν να γίνουν. «Προσωπικά δεν αποκλείω την τρομοκρατική ενέργεια, όπως μια έκρηξη που να προκάλεσε βλάβες, π.χ., στα συστήματα ελέγχου των πηδαλίων, με αποτέλεσμα την απώλεια ελέγχου - ή μια συμπλοκή στο πιλοτήριο, που θα μπορούσε επίσης να έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια ελέγχου».

Αιφνίδια βλάβη στο πηδάλιο. Τι άλλο μπορεί θα μπορούσε να είχε συμβεί; Ο κ. Πολυράκης εκτιμά ως πιθανό ενδεχόμενο επίσης μια αιφνίδια βλάβη στο πηδάλιο. «Αυτά τα αεροπλάνα έχουν σύστημα fly by wire, όπως τα F-16, δηλαδή παρεμβάλλεται και υπολογιστής μεταξύ χειριστηρίου και πηδαλίων. Εντελώς θεωρητικά θα μπορούσε να είχε συμβεί μια βλάβη είτε στο ηλεκτρονικό μέρος των πηδαλίων, είτε στο μηχανικό - παραδείγματος χάρη, πηδαλίου ύψους - βάθους.

Κάτι άλλο που θα μπορούσε να προκαλέσει κάτι τέτοιο θα ήταν φωτιά στο πιλοτήριο από βραχυκύκλωμα, έχουν συμβεί τέτοια ατυχήματα σε πολιτικά αεροσκάφη ξένων εταιρειών. Αλλά όλα αυτά είναι υποθετικά. Υποθετικά σενάρια, τα οποία όμως έχουν συμβεί σε διάφορες περιπτώσεις».

Εκρηκτική απώλεια συμπίεσης. Ένα άλλο ενδεχόμενο, σημειώνει, είναι η εκρηκτική απώλεια συμπίεσης: «για παράδειγμα σπάει ένα παράθυρο από αστοχία υλικού ή συντήρησης. Υπήρξε περίπτωση σε επιβατηγό αεροπλάνο ξένης εταιρείας, όπου έφυγε ένα ολόκληρο κομμάτι από την οροφή του αεροσκάφους - και το αεροπλάνο παρόλα αυτά προσγειώθηκε.

Όμως σε μια εκρηκτική απώλεια συμπίεσης, εάν συμβεί σε τέτοιο σημείο που να προκαλέσει βλάβες σχετικές με τον έλεγχο του αεροπλάνου και πάλι μπορεί να αποτελέσει αιτία πτώσης». Ένα ερώτημα το οποίο τίθεται είναι και το αν υπάρχουν ενδεχομένως κοινά σημεία και χαρακτηριστικά με την τραγωδία της Helios Airways το 2005. Ωστόσο, ο κ. Πολυράκης εκτιμά ότι μάλλον δεν ισχύει κάτι τέτοιο.

«Περίπτωση απώλειας συμπίεσης και λιποθυμίας του πληρώματος, μάλλον είναι απομεμακρυσμένη, γιατί το αεροπλάνο στα 38.000 πόδια πετάει με τον αυτόματο, οπότε και το αεροπλάνο της Germanwings θα συνέχιζε την πτήση. Στην περίπτωση της Helios ο αυτόματος πιλότος ακολούθησε το πρόγραμμα, μπήκε σε orbit μέχρι που τελείωσαν τα καύσιμα και έπεσε.

Στην περίπτωση του γερμανικού Airbus A320 δύσκολα μπορούμε αν πούμε ότι συνέβη κάτι τέτοιο, γιατί στα 38000 πόδια θα συνέχιζε με τον αυτόματο πιλότο την πτήση ως το Ντίσελντορφ. Άρα κάτι άλλο θα συνέβη».  Ένα ακραίο σενάριο, συμπληρώνει, θα ήταν η «καταστροφική αστοχία ενός κινητήρα, με την καταστροφή να επεκτείνεται στο φτερό- αν και πρόκειται για ακραίο σενάριο».

Σε κάθε περίπτωση, τονίζει ότι η απάντηση θα δοθεί από τα «μαύρα κουτιά»: το voice recorder και το flight recorder. «Το πρώτο καταγράφει τις συνομιλίες στο πιλοτήριο, το δεύτερο όλα τα στοιχεία της πτήσης αλλά και τα λειτουργικά στοιχεία του αεροπλάνου. Δεν μπορεί, κάτι θα είπαν στο πιλοτήριο.

Το πρώτο που θα έκανα θα ήταν να εντοπίσω τα μαύρα κουτιά. Είναι σχεδόν σίγουρο το ότι ο εντοπισμός τους θα δώσει και τις απαντήσεις. Σίγουρα η επιτροπή διερεύνησης θα ψάξει να τα βρει, οπότε αν τα εντοπίσει και τα δύο, τότε θα έχουν και τις απαντήσεις». 

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων, Αθ.Μπίνης απαντά στη HuffPost Greece για τις συνθήκες «απότομης» πτώσης του Airbus 320.

Μια διαφορετική εκδοχή επί των ερωτημάτων που έχουν προκληθεί σχετικά με την «απότομη», όπως ευρέως χαρακτηρίστηκε, απώλεια ύψους του μοιραίου Airbus 320 της γερμανικής αεροπορικής εταιρείας Germanwings το οποίο τελικά κατέπεσε σε βουνοπλαγιά των γαλλικών Άλπεων, δίνει μιλώντας στη HuffPost Greece o πρόεδρος της ελληνικής Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων και τονίζει πως το αεροσκάφος βρισκόταν σε «κοντρόλ πτήση» καταγράφοντας έναν σταθερό ρυθμό καθόδου και μια σταθερή ταχύτητα.

Όπως εξηγεί ο κ.Αθανάσιος Μπίνης - μηχανικός αεροσκαφών, χημικός μηχανικός - αν και προκλήθηκε μεγάλη συζήτηση στα ΜΜΕ «το αεροσκάφος εκτιμάται πως μέσα σε οκτώ λεπτά κατέγραψε μια πτώση από τα 38.000 πόδια στα περίπου 6.000.

Ο χρόνος αυτός, αντιθέτως με όσα λέγονται, δεν είναι μικρός. Κατά πρώτον σε κανονικές συνθήκες, σε διαδικασία καθόδου, το αεροσκάφος “κατεβαίνει” περίπου 2.000 με 3.000 πόδια ανά λεπτό. Σε κατάσταση δε εκτάκτου ανάγκης μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 6.000 με 7.000 πόδια. Στη συγκεκριμένη περίπτωση και με τα στοιχεία που έχουμε, έχει καταγραφεί μια πτώση η οποία κατά μέσο όρο είναι 3.750 με 4.000 πόδια το λεπτό».

Αυτό ωστόσο που είναι ιδιαίτερα σημαντικό και επισημαίνει στη HuffPost Greece ο κ. Μπίνης, είναι πως σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει και ο ίδιος εξετάσει σχετικά με το συγκεκριμένο δυστύχημα, «το αεροσκάφος κατέγραψε έναν σταθερό ρυθμό καθόδου και μια σταθερή ταχύτητα κάτι που σημαίνει πως βρισκόταν σε κοντρόλ πτήση», δηλαδή δεν ήταν ακυβέρνητο.

Τεχνικό πρόβλημα ή ανθρώπινο λάθος; Ερωτηθείς για τα αίτια και τις συνθήκες που «οδήγησαν» το αεροσκάφος στη μοιραία πτώση η οποία στοίχισε τη ζωή σε 150 επιβαίνοντες - ταξιδιώτες και πλήρωμα - ο κ.Μπίνης είναι ιδιαίτερα διστακτικός, καθώς τα στοιχεία που είναι διαθέσιμα μέχρι στιγμής σαφώς και δεν επιτρέπουν την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων.

Σε κάθε περίπτωση, όπως μας εξηγεί, ο ένας εκ των τριών βασικών παραγόντων στα οποία αποδίδεται – είτε μεμονωμένα είτε συνδυαστικά- κάθε αεροπορικό ατύχημα ή δυστύχημα μπορεί να αποκλειστεί. Αυτός ο παράγοντας είναι οι καιρικέ συνθήκες, οι οποίες στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν φαίνεται να συνετέλεσαν στην εκδήλωση του δυστυχήματος.

«Κατά συνέπεια πρέπει να εξετάσουμε τους άλλους δύο: τεχνικό πρόβλημα και ανθρώπινο λάθος».  Μπορεί ακόμη και να υπήρξε πρόβλημα αποσυμπίεσης. «Δεν μπορούμε να αποκλείσουμε αυτό το ενδεχόμενο. Ίσως να υπήρξε πρόβλημα αποσυμπίεσης στην καμπίνα, οι πιλότοι να έβαλαν το αεροσκάφος σε διαδικασία καθόδου και ξαφνικά να έχασαν τις αισθήσεις τους».  Το δε ενδεχόμενο να σημειώθηκε κάποια έκρηξη στον αέρα είναι κάτι που ο ίδιος το αποκλείει.

«Σε μια τέτοια περίπτωση το αεροσκάφος θα είχε διαλυθεί στον αέρα και τα συντρίμμια του θα είχαν διασκορπιστεί σε μεγάλη απόσταση μεταξύ τους, στη βουνοπλαγιά όπου κατέπεσε». Αντιθέτως, όπως παρατηρεί ο κ. Μπίνης, «βλέπουμε πως τα κομμάτια του κατεστραμμένου αεροσκάφους είναι σε κοντινή απόσταση το ένα από το άλλο, γεγονός που συνηγορεί πως το αεροσκάφος συνετρίβη στη βουνοπλαγιά».

Σε κάθε περίπτωση εκτιμά πως θα δοθούν ουσιαστικές απαντήσεις καθώς έχουν βρεθεί τα «μαύρα κουτιά» του αεροσκάφους (FDR και CVR) τα οποία καταγράφουν τις παραμέτρους της πτήσης μέχρι το σημείο σύγκρουσης, τις συνομιλίες των τελευταίων 120 λεπτών, μεταξύ των πιλότων, μεταξύ κυβερνήτη και πληρώματος κλπ και αν και έχουν υποστεί φθορές θα μπορέσει να γίνει ανάκτηση δεδομένων.

Ποια ήταν η κατάσταση του αεροσκάφους: Τέλος τίθεται το ερώτημα της συντήρησης και της ηλικίας του αεροσκάφος, ζητήματα για τα οποία έχουν τεθεί ερωτήματα από τις πρώτες ώρες του δυστυχήματος. «Να ξεκαθαρίσουμε πως ο συγκεκριμένος τύπος αεροσκαφών ανήκει στην κατηγορία των αξιόπιστων. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν περίπου 6.000 που εκτελούν πτήσεις και άλλα 5.500 υπό παραγγελία.

Λένε πως ήταν 24 ετών αλλά η ηλικία του δεν παίζει ρόλο εφόσον συντηρείται σωστά. Και δεν έχουμε κάποιες υποψίες περί του αντιθέτου αφού το αεροσκάφος ουσιαστικά ήταν στο ίδιο διαχειριστή εξ αρχής, άρα γνωρίζει το ιστορικό του και επίσης η μητρική εταιρεία, η Lufthansa είναι μια αξιόπιστη εταιρεία. Το δε κανονιστικό πλαίσιο της ΕΕ είναι ιδιαίτερα αυστηρό», τονίζει ο κ. Μπίνης.

Από την πλευρά του, δηλώνει με έμφαση πως σε καμία περίπτωση το δυστύχημα αυτό, αλλά και τα δυστυχήματα που έχουν καταγραφεί το τελευταίο έτος δεν θα πρέπει να κλονίσουν την εμπιστοσύνη των ταξιδιωτών στο αεροπλάνο ως μέσο μεταφοράς.«Το αεροπλάνο παραμένει ένας ασφαλές μέσο μεταφοράς ασχέτως των τραγικών περιστατικών που καταγράφηκαν τελευταία» ενώ εκφράζει τη συμπαράστασή του στις οικογένειές των θυμάτων αλλά και τη διάθεση χορήγησης πάσης φύσεως αρωγής στη γαλλική υπηρεσία διερεύνησης αεροπορικών ατυχημάτων.  


Δεν υπάρχουν σχόλια: