30 Απριλίου, 2014

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ


Συνέντευξη σε μαθητές της πρώτης λυκείου από τη Νέα Ιωνία παραχώρησε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος. Οι μαθητές συνοδευόμενοι από τον καθηγητή τους κ. Νικόλαο Μαργέτη και τον προϊστάμενο του Ιερού Ναού Αγίας Ειρήνης Γαλατσίου Αρχιμανδρίτη Τίτο Γαρεφαλλάκη επισκέφθηκαν τον Αρχιεπίσκοπο και τον ενημέρωσαν για την ερευνητική εργασία που ετοιμάζουν με θέμα "Ο Σύγχρονος ρόλος ενός Βυζαντινού Μνημείου - Ομορφοκκλησιά".

Η ερευνητική εργασία έχει ξεκινήσει από την αρχή του διδακτικού έτους και ήδη έχει ολοκληρωθεί το πρώτο μέρος που στηρίζεται κυρίως σε βιβλιογραφική αναζήτηση. Στο δεύτερο μέρος που είναι σε εξέλιξη οι μαθητές επικεντρώνονται στην εξέταση των αιτιών που καθιστούν το ναό κλειστό για το κοινό. Οι μαθητές έχουν συναντηθεί ήδη με το Δήμαρχο Γαλατσίου, τον π. Τίτο και την υπεύθυνη εποπτεύουσα αρχαιολόγο της 1ης ΕΒΑ κ. Μαρίνα Παπαδημητρίου.

Οι μαθητές αναφέρθηκαν στην διπλωματική εργασία του Αρχιεπισκόπου για την Ομορφοκκλησιά και του ζήτησαν να τους μιλήσει για τη σημασία που έχει για τον ίδιο αυτός ο ιστορικός ναός. Ο Αρχιεπίσκοπος έκανε αναφορά στην ομορφιά του ναού και στην ιστορία του λέγοντας πως "η βυζαντινή τέχνη ξεχωρίζει για την εσωτερική της διακόσμηση. Ύστερα από τόσους αιώνες, ο ναός έχει υποστεί μεγάλες ζημιές. Η αρχαιολογική υπηρεσία επικαλείται πως θέλει να φυλάξει το ναό, αλλά είναι άλλο πράγμα προσέχω και άλλο απομονώνω".

Οι μαθητές αναφέρθηκαν στην περυσινή εορτή του Αγίου Γεωργίου, όπου ο Αρχιεπίσκοπος τέλεσε το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας στην Ομορφοκκλησιά και ο Αρχιεπίσκοπος σχολίασε πως πρόκειται για μεγάλη ευλογία που λειτούργησε σε έναν τέτοιο ναό με τόσους αιώνες ζωής.  Οι μαθητές ενδιαφέρθηκαν για τις σχέσεις της Εκκλησίας με τις αρχαιολογικές υπηρεσίες, γιατί, όπως είπαν, "στην εποχή μας διατυπώνεται επανειλημμένως η άποψη ότι ενδεχομένως στοιχεία του πολιτισμού, τμήματα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, ευρίσκονται σε αντιδικία με τα θρησκευτικά μνημεία και ιδίως με την αποστολή των τελευταίων ως μνημείων τελέσεως της θείας λατρείας.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα οι περιπτώσεις του ναού της Ροτόντα και η ιστορική Μονή Οσίου Λουκά στη Λιβαδειά.  Ο Αρχιεπίσκοπος τόνισε πως "πρόκειται για μία μεγάλη παρεξήγηση και πως το βάρος πέφτει και στις δύο πλευρές. Πρέπει εμείς να προσέχουμε και να συντηρούμε τους ναούς, αλλά και το κράτος δε μπορεί να απαγορεύει τη λειτουργία". Στη συνέχεια και με αφορμή το σχόλιο των παιδιών για την μονή Οσίου Λουκά, εξήγησε στα παιδιά πως έπεισε την τότε Υπουργό Πολιτισμού Μελίνα Μερκούρη να ανοίξει η μονή του Οσίου Λουκά. "Χρειάζεται ένα σημείο επαφής" υπογράμμισε ο Αρχιεπίσκοπος και πρόσθεσε πως "πρέπει να υπάρχει αλληλοσεβασμός και υποχώρηση και από τις δύο πλευρές".

Στη συνέχεια ο Αρχιεπίσκοπος ευχήθηκε στα παιδιά καλή επιτυχία στην έρευνά τους, καλή σταδιοδρομία στη ζωή τους και τους είπε πως "όσοι έχουν όρεξη για δουλειά δεν χάνονται ποτέ". Υποσχέθηκε, επίσης, ότι θα προσπαθήσει τον Μάιο να τελέσει αγρυπνία στην Ομορφοκκλησιά για τους μαθητές που δίνουν πανελλαδικές εξετάσεις.

ΑΚΟΙΝΩΝΗΣΙΑ ΜΕ ΤΑ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΤΗΣ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ

 

ΑΚΟΙΝΩΝΗΣΙΑ ΜΕ ΤΑ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ 
ΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΤΗΣ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ


Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Αντιοχείας έλαβε χθες 29/4/2014 την απόφαση να διακόψει την κοινωνία με το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων εξαιτίας του θέματος με την εκλογή του Επισκόπου Κατάρων, θέμα που υπενθυμίζεται πως είχε οδηγήσει στην αποχώρηση της αντιπροσωπείας του Πατριαρχείου Αντιοχείας από την πρόσφατη Σύναξη των Προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών στο Φανάρι. Σημαντικό είναι πως η Αντιόχεια κάνει λόγο για «αδυναμία των ορθοδόξων εκκλησιών να συμβάλλουν στην επίλυση της κρίσης».

Στην ανακοίνωσή της η Ιερά Σύνοδος του Πατριαρχείου Αντιοχείας αφού κάνει μια αναφορά στα δρώμενα στη Συρία και αφού ζητά εκ νέου να παρέμβει η διεθνής κοινότητα για τους απαχθέντες Μητροπολίτες Χαλεπίου, Παύλο και Ιωάννη, ζητά να ολοκληρωθούν οι συνταγματικές αλλαγές στη Συρία και το Λίβανο εγκαίρως και εντός του συνταγματικού τόξου να διασφαλιστεί η διατήρηση όλων των πυλώνων της αστικής κρατικής κυριαρχίας, η σταθερότητα και η ομαλή συνύπαρξη. Κατόπιν αναφέρεται - όπως λέει χαρακτηριστικά το κείμενο- "στις τελευταίες εξελίξεις στη διαμάχη με το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων".

Αναφέρεται στην εκλογή του Αρχιμανδρίτη Μακάριου στην Επισκοπή του Κατάρ, που όπως σημειώνει βρίσκεται εντός των ορίων της Μητρόπολης Βαγδάτης, Κουβέιτ και Αραβικής Χερσονήσου, που ανήκει στο Πατριαρχείο Αντιοχείας. Επαναλαμβάνει τις κινήσεις που έγιναν μέχρι σήμερα και τις επιστολές τόσο προς το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων όσο και προς το Φανάρι και σχολιάζει πως δεν έλαβε καμία απάντηση....

Λέει ακόμη πως στις 13 Μαρτίου του 2013 η Εκκλησία της Αντιόχειας αποφάσισε να εξετάσει τι έγινε από την εκκλησία της Ιερουσαλήμ σχετικά με την εισπήδηση σε περιοχή κανονικής της δικαιοδοσίας και με το αίτημά της προς το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων που αποτυπωνόταν στη φράση "διορθώστε την κατάσταση το συντομότερο".

Θυμίζει ακόμη πως το Πατριαρχείο Αντιοχείας είχε αποδεχθεί την πρωτοβουλία του Οικουμενικού Πατριαρχείου να συγκαλέσει μια συνάντηση μεταξύ του Πατριαρχείου Αντιοχείας και του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων με παρουσία και εκπροσώπων του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών, στην Αθήνα την Παρασκευή, 21/6/2013.

Κατόπιν τον Οκτώβριο του 2013 η Ιερά Σύνοδος του Πατριαρχείου Αντιοχείας συζήτησε εκ νέου το θέμα και αποφάσισε πως είναι ανάγκη "να βρούμε μια λύση σε αυτή την κρίση εντός μέγιστης προθεσμίας δύο μηνών"  και σε αντίθετη περίπτωση προειδοποιούσε με μέτρα συμπεριλαμβανομένης και της διακοπής κοινωνίας. 

Αιχμές για το Οικουμενικό Πατριαρχείο: Σε αυτό το σημείο της ανακοίνωσης η Εκκλησία της Αντιόχειας αφήνει αιχμές για το Οικουμενικό Πατριαρχείο καθώς όπως αναφέρει "Δεδομένου ότι ο Πατριάρχης Αντιοχείας  είχε λάβει πρόσκληση για τη συνεδρίαση των επικεφαλής των Ορθοδόξων Εκκλησιών στην έδρα του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο Φανάρι μεταξύ 6 και 9 Μαρτίου 2014 είχε ανασταλεί η εφαρμογή του προηγούμενου ψηφίσματος" και κάνει επίσης λόγο για αίτημα προς την Αυτού Αγιότητα τον Οικουμενικό Πατριάρχη με υπόμνημα προκειμένου να εργαστεί για την εξεύρεση λύσης στο θέμα αυτό πριν από τη συνάντηση με τους επικεφαλής των εκκλησιών.

Συνεχίζει λέγοντας πως με το ζήτημα αυτό δεν ασχολήθηκαν οι προπαρασκευαστικές συναντήσεις και δεν συμπεριελήφθει στην ημερήσια διάταξη της συνεδρίασης, παρά το αίτημα της αντιπροσωπείας της Αντιόχειας. "Δεδομένου ότι όλες οι προσπάθειες για την επίλυση του ζητήματος χτύπησαν σε τοίχο το Πατριαρχείο Αντιοχείας αποφάσισε να να μην υπογράψει την τελική δήλωση της συνάντησης με τους επικεφαλής των εκκλησιών και να μη συμμετάσχει στην Θεία Λειτουργία, με την ευκαιρία της Κυριακής της Ορθοδοξίας." τονίζει.

Οι αποφάσεις:Το Πατριαρχείο Αντιοχείας με βάση όλα τα παραπάνω, κάνει λόγο για "αδιαλλαξία του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων και συνεχιζόμενη καταπάτηση των συνόρων του Πατριαρχείου Αντιοχείας", καθώς και για "επιμονή του Πατριάρχη Ιεροσολύμων με επιστολή του στις 29η Φεβρουαρίου του 2014"  για τις περιοχές που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων.

Η Ιερά Σύνοδος της Αντιοχείας διευκρινίζει:  Καταρχάς επιβεβαιώνει ότι "η Μητρόπολη Βαγδάτης, Κουβέιτ και Αραβικής Χερσονήσου, είναι Μητρόπολη της Αντιοχειανής Εκκλησίας που περιλαμβάνει τις ακόλουθες χώρες: Ιράν, Ιράκ, Κουβέιτ, Μπαχρέιν, Σαουδική Αραβία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κατάρ, το Ομάν και την Υεμένη. Και ότι οποιαδήποτε παρουσία Ορθοδόξων σε οποιαδήποτε από αυτές τις χώρες πρέπει να λαμβάνει υπόψη την Ορθόδοξη παράδοση και τους σταθερούς κανόνες του Κανονικού Δικαίου". 

Κατόπιν αποφάσισε να μην γίνεται μνημόνευση του Πατριάρχη Ιεροσολύμων όπως αναφέρουν τα Δίπτυχα, καθώς και την αποστολή σχετικής επιστολής σε όλους τους επικεφαλής των Ορθοδόξων Εκκλησιών, με το οποίο θα ενημερώνει για τις εξελίξεις ζητώντας παράλληλα να λάβουν πρωτοβουλίες για την επίλυση αυτής της κρίσης και την αποκατάσταση της ενότητας της Ορθοδοξίας. Διαβάστε όλη την Ανακοίνωση του Πατριαρχείου Αντιοχείας.  

 

2014-04-29
بيان صادر عن أمانة سر المجمع الأنطاكيّ المقدّس
البلمند
انعقد المجمع الأنطاكيّ المقدّس في دورةٍ استثنائيةٍ بتاريخ 29 نيسان 2014 في معهد القديس يوحنا الدمشقي في البلمند برئاسة صاحب الغبطة البطريرك يوحنّا العاشر، وحضور كل من أصحاب السيادة: جاورجيوس (جبل لبنان)، يوحنا (اللاذقية)، الياس (بيروت)، إيليا (حماه)، سابا (حوران)، جاورجيوس، (حمص)، باسيليوس (عكار)، أفرام (طرابلس)، إغناطيوس (فرنسا) واسحق (ألمانيا).
وشارك الأساقفة: موسى الخوري، غطاس هزيم، كوستا كيال، أثناسيوس فهد، ديمتري شربك، إيليا طعمة، نقولا بعلبكي والوكيل البطريركي الأسقف أفرام معلولي أمين سر المجمع المقدس، مع كاتب المجمع الإيكونوموس جورج ديماس.
واعتذر عن الحضور كل من أصحاب السيادة: اسبيريدون (زحلة)، قسطنطين (بغداد والكويت)، الياس (صور وصيدا)، أنطونيوس (المكسيك)، سرجيوس (تشيلي)، دمسكينوس (البرازيل)، سلوان (الأرجنتين)، بولس (أستراليا) ، وقد حضر المطران بولس (أبرشيّة حلب والاسكندرون وتوابعهما)، المغيّب بفعل الأسر، في صلوات آباء المجمع وأدعيتهم.
وبعد الصلاة، استذكر الآباء المثلث الرحمة المطران فيليبس بكل ما قدمه إلى كنيسة المسيح من أتعابٍ وصلوا إلى سيد القيامة أن يسكنه في ضياء نوره.
واستعرض آباء المجمع للواقع الأليم الذي تعيشه منطقتنا وخاصةً سوريا مؤكدين أنهم إلى جانب شعبنا الذي "سيمسح الله كل دمعة من عينه"، وجددوا الدعوة للحفاظ على مبادئ العيش المشترك، مسلمين ومسيحيين، في سوريا وفي لبنان وفي كل بقاع المشرق مؤكدين على المواقف التي سبق وأعلنوها. وجدد آباء المجمع مناشدتهم للعالم بإطلاق المخطوفين، ومن بينهم مطرانا حلب بولس ويوحنا المخطوفان منذ سنة وسط صمت عربي ودولي مخزٍ.
ودعا الآباء إلى إتمام الاستحقاقات الدستورية في سوريا وفي لبنان في موعدها وضمن مهلها الدستورية بما يكفل صون كل ركائز الدولة المدنية من سيادةٍ واستقرارٍ وعيشٍ مشتركٍ يقود إلى خير هذه البلدان ونمو إنسانها ورفاهه.
وتناول الآباء الشأن الكنسي العام مستعرضين آخر مستجدات الخلاف مع البطريركية المقدسية.
ولما كانت بطريركية القدس قد قامت بتاريخ ٤ آذار/مارس ٢٠١٣ بانتخاب الأرشمندريت مكاريوس مطراناً على أبرشية قطر، بعد استحداث هذه الأبرشية، التي تقع ضمن حدود أبرشية بغداد والكويت والجزيرة العربية وتوابعها والتي تعود إلى بطريركية أنطاكية؛
ولما كانت هذه البطريركية قد قامت برسامة الأرشمندريت المذكور بتاريخ ١٠ آذار/مارس ٢٠١٣ "مطراناً" على هذه الأبرشية المستحدثة، بالرغم من اعتراض البطريرك الأنطاكي على إنشائها وعلى الانتخاب، والذي عبر عنه باتصال هاتفي بغبطة بطريرك القدس وبقداسة البطريرك المسكوني؛
ولما كان غبطة البطريرك الأنطاكي، قد أرفق اعتراضه الشفهي، برسالتين خطيتين مؤرختين بتاريخ السادس والثامن من آذار/ مارس ٢٠١٣ إلى كل من غبطة بطريرك القدس وقداسة البطريرك المسكوني، لم يلق عليهما أي جواب؛ولما كان المجمع الأنطاكي المقدس قد انعقد بتاريخ ١٣ آذار/مارس ٢٠١٣ بدورة استثنائية لبحث هذه المسألة وتبعاتها؛ حيث قرر اعتبار ما قامت به كنسية القدس تعدياً على حدود البطريركية الأنطاكية، وطلب من بطريركية القدس "إصلاح الوضع في أسرع وقت" كي "لا تضطرّ (الكنيسة الأنطاكية) إلى اتخاذ مواقف تصل إلى قطع الشركة مع الكرسيّ المقدسيّ، وإلى إعادة النظر في العلاقات الأرثوذكسيّة وفي اتفاقيّات جنيف الحاصلة من قبل اللجان التحضيريّة للمجمع الأرثوذكسيّ الكبير المقدّس، ومن ضمنها ما يعود إلى الانتشار الأرثوذكسيّ"؛
ولما كانت وفود أنطاكية قد زارت الكنائس الأرثوذكسية الشقيقة لعرض هذه المسألة عليها ولإفساح المجال أمام الحلول السلامية تفادياً لما "يمكن أن يتهدد الكنيسة الجامعة من مخاطر"؛
ولما كان المجمع الأنطاكي المقدس في دورته العادية الأولى في حزيران ٢٠١٣ قد استعرض الرسائل المتبادلة مع بطريركية القدس بشأن هذه المسألة، وقرر قبول مبادرة البطريركية المسكونية لعقد لقاءٍ بين البطريركية الأنطاكية والبطريركية المقدسية وبحضور البطريركية المسكونية في وزارة الخارجية اليونانية، في أثينا يوم الجمعة الواقع فيه 21/ 6/ 2013؛
ولما كان هذا الاجتماع قد انعقد في التاريخ المتفق عليه، وأدى إلى الاتفاق على مبادرة ثلاثية النقاط قوامها إعادة الحال إلى ما كان عليه قبل الرسامة الأسقفية، ومن ثمّ تدارس الحضور الرعائي لبطريركية القدس في قطر وفقًا للتقليد الكنسي المستقر؛
ولما كانت بطريركية القدس قد تنصلت من الاتفاق المذكور وأمعنت في تعديها، بالرغم من جميع المبادرات والوساطات التي قامت بها البطريركية المسكونية والحكومة اليونانية لحل هذه الأزمة وفقاً للقوانين الكنسية وبروح سلامية، ناقش المجمع الأنطاكي في دورته العادية الثانية المنعقدة في تشرين الأول/أكتوبر ٢٠١٣ هذه المسألة مجددًا، وبهدف تغليب الحل السلامي على غيره من الحلول قرر ضرورة " إيجاد حل لهذه الأزمة في مدة أقصاها شهران من تاريخ المجمع وفوض إلى صاحب الغبطة في حال عدم استجابة كنيسة القدس لمطلب الكنيسة الأنطاكية المحق بإزالة التعدي على حدودها القانونية باتخاذ الإجراءات اللازمة بما فيها قطع الشركة؛
ولما كان البطريرك الأنطاكي قد تلقى دعوة لانعقاد لقاء رؤساء الكنائس الأرثوذكسية في البطريركية المسكونية في الفنار ما بين ٦ و٩ آذار/مارس ٢٠١4 فقد علق تنفيذ هذا القرار وطلب من قداسة البطريرك المسكوني في رسالته الجوابية العمل على إيجاد حل لهذه المسألة قبل انعقاد لقاء رؤساء الكنائس؛
ولما لم تتم معالجة هذه المسألة في الاجتماعات التحضيرية للقاء الكنائس الأرثوذكسية؛ ولم تدرج على جدول أعمال الاجتماع بالرغم من طلب الوفد الأنطاكي؛
وحيث أن جميع محاولات حل هذه المسألة اصطدمت بحائط الفشل؛
قررت البطريركية الأنطاكية تعليق توقيعها على البيان الختامي للقاء رؤساء الكنائس وعدم المشاركة في القداس الاحتفالي بمناسبة أحد الأرثوذكسية؛
وبناءً على كل ما تقدم، وأمام تعنّت بطريركية القدس واستمرارها في التعدي على حدود البطريركية الأنطاكية بالرغم من كل المبادرات السلامية التي اتخذتها هذه الأخيرة لتجنب قطع الشركة مع بطريركية القدس، وأمام عجز الكنائس الأرثوذكسية عن المساهمة في حل هذه الأزمة وفقاً لمقتضيات القانون الكنسي؛
وأمام تشبث البطريرك المقدسي في رسالته المؤرخة في 29 شباط 2014 والتي سُلمت إلى الوفد الأنطاكي في اجتماع الفنار-البطريركية المسكونية، بتجديد ادعائه بأن "سوريا والعربية" تقعان ضمن نطاق البطريركية المقدسية؛
فإن المجمع الأنطاكي المقدس إذ يعيد التأكيد أن أبرشية بغداد والكويت والجزيرة العربية وتوابعها، هي أبرشية من أبرشيات الكرسي الأنطاكي تشمل حدودها الدول التالية: إيران، العراق، الكويت، البحرين، المملكة العربية السعودية، الإمارات العربية المتحدة، قطر، سلطنة عمان واليمن. وأن أي وجود أرثوذكسي في أي من هذه الدول يجب أن يراعي التقليد الأرثوذكسي المستقر وقواعد الحق الكنسي الذي يرعى علاقة الكنائس بين بعضها البعض.
قرر ما يلي :
1. الطلب من البطريرك الأنطاكي عدم ذكر البطريرك المقدسي في الذيبتيخا (لائحة رؤساء الكنائس الأرثوذكسية) في معرض ذكره للبطاركة ورؤساء الكنائس الأرثوذكسية؛
2. إلغاء الفقرة الثانية من القرار رقم ع ٢-٥ / ٢٠١٣ المتخذ في الدورة المجمعية المنعقدة في تشرين الأول ٢٠١٣ لتحقيقها الغاية المبتغاة من اتخاذها؛ وإعادة الحضور الأنطاكي بشكله السابق للقرار المذكور إلى "مجالس الأساقفة" في بلاد الانتشار.
3. الطلب من غبطة البطريرك مخاطبة رؤساء الكنائس الأرثوذكسية الشقيقة لإبلاغهم بحيثيات هذا القرار والطلب منهم التحرك لحل هذه الأزمة التي ستؤدي تداعياتها إلى إعاقة الشهادة للوحدة الأرثوذكسية.
4. تفويض صاحب الغبطة باتخاذ ما يلزم من إجراءات لتنفيذ هذا القرار أو وقف مفاعيله فيما لو زالت أسباب اتخاذه.
وتابع الآباء القضايا الكنسية الأخرى فتدارسوا مسألة تشكيل المجلس التأديبي الإكليريكي الاستئنافي، وأقروا هيئتيه الأصيلة والرديفة بالشكل التالي: الياس متروبوليت بيروت رئيساً أصيلاً، اسحق متروبوليت ألمانيا رئيساً رديفاً، الأسقف أثناسيوس فهد مستشاراً أصيلاً، الأسقف ديمتري شربك مستشاراً أصيلاً، الأسقف نقولا بعلبكي مستشاراً رديفاً، الأسقف إيليا طعمة مستشاراً رديفاً، الأرشمندريت يوحنا بطش أميناً للسر، الأرشمندريت ابراهيم داود مساعداً لأمين السر، وأقروا تعيين الأستاذ الياس نقولا موسي نائباً كنسياً عاماً في هذا المجلس. كما أقروا اللائحة السنوية للأهلية للأسقفية لسنة 2014.
وفي الختام رفع آباء المجمع الصلاة من أجل السلام في المشرق وفي كل العالم وتوجهوا بالتحية الفصحية لكل أبنائهم في الوطن وبلاد الانتشار طالبين منهم الصلاة لكي يسكب الله سلامه في الربوع الأنطاكية ويجلو النفوس بقوة ورجاء المسيح المتألم والناهض من القبر ويمسح بنور قيامته المجيدة كل براياه.