04 Ιουνίου, 2014

4/6/2014 - ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ ΤΖΑΜΙ;

 

Σε μία ακραία πρόκληση προς την Ελλάδα και τον χριστιανικό κόσμο, ο Τούρκος πρωθυπουργός Ερντογάν εκάλεσε τους αρχηγούς των ισλαμικών κρατών σε «ναμαζί» (προσκύνημα, προσευχή μουσουλμάνων) μέσα στην Αγιά-Σοφιά της Κωνσταντινούπολης στις 29 Μαΐου, ημέρα της επετείου της Άλωσης του Βυζαντίου από τους Μωαμεθανούς. 
«Χαϊδεύοντας» έτσι το ισλαμικό στοιχείο στην Τουρκία, στο οποίο στηρίζεται ο Ερντογάν, προσφέρει την ιστορική Αγία-Σοφιά που λειτουργεί σήμερα σαν μουσείο υπό την προστασία της UNESCO - στους φανατικούς μουσουλμάνους, που πεισματικά προσπαθούν η Αγία-Σοφιά να μετατραπεί σε τζαμί. Η αποκάλυψη αυτή για την ανίερη πολιτική κίνηση του Ερντογάν, έγινε στην τουρκική εφημερίδα «Ραντικάλ» η οποία γράφει: 
«Ο Τούρκος πρωθυπουργός αποφάσισε να προσευχηθούν οι μουσουλμάνοι ηγέτες μέσα στην Αγία - Σοφιά που μετατρέπεται σε τζαμί, κατά την επέτειο της Άλωσης της Κωνσταντινούπολης, στις 29 Μαΐου».
 Όπως ανέφερε το δημοσίευμα, απώτερος στόχος του Τούρκου πρωθυπουργού ήταν η μετατροπή της Αγία  Σοφιάς Κωνσταντινούπολης σε τζαμί και με το κάλεσμα των αρχηγών των ισλαμικών κρατών για προσευχή μέσα στην Αγιά-Σοφιά ανοίγει τον δρόμο και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για τη μετατροπή της ιστορικής εκκλησίας του Βυζαντίου σε μουσουλμανικό τζαμί
Στη Τουρκική Βουλή, ο ανεξάρτητος βουλευτής της περιοχής του Burdur, Χαμί Γιλντιρίμ, κατέθεσε νομοσχέδιο για την μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα Habertürk. Συγκεκριμένα, τονίζει πως 80 χρόνια μετά την ανακήρυξη της Αγίας Σοφίας σε μουσείο, με το νομοσχέδιο αυτό που κατέθεσε ο Τούρκος βουλευτής επανέρχεται η εκκλησία στην μουσουλμανική της ταυτότητα. Επισημαίνει πως οι Τούρκοι, αδιαφορούν για πιθανές διεθνείς αντιδράσεις 

Το νομοσχέδιο, όπως αναφέρει η Habertürk, έχει τρία βασικά άρθρα τα οποία συνοπτικά είναι τα εξής :

1)Η Αγία Σοφία θα ανοίξει τις πύλες σαν μουσουλμανικό τέμενος στην μουσουλμανική λατρεία

2)Η απόφαση της μετατροπής της σε μουσουλμανικό τέμενος θα τεθεί σε ισχύ αμέσως μετά την επίσημη δημοσίευση του νομοσχεδίου.

3)Η εκτέλεση της απόφασης θα γίνει από το υπουργικό Συμβούλιο. Επιπλέον, ο Τούρκος υποστηρίζει πως ακόμα και ο περίγυρος της Αγίας Σοφίας με όλα τα κτίσματα που υπάρχουν θα τεθούν υπό την νέα μουσουλμανική αρχή

Το 2014 η Αγία Σοφία ξαναγίνεται τζαμί;
Συλλογή υπογραφών
 
 Σε μεγάλη πρόκληση φέρονται αποφασισμένοι να προχωρήσουν οι Τούρκοι στο γνωστό  αρχιτεκτονικό μνημείο της χριστιανοσύνης, την αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης, σύμφωνα με τις δημοσιογραφικές πληροφορίες που έρχονται από την γειτονική χώρα.

Όπως αναφέρεται, το επόμενο διάστημα και συγκεκριμένα το 2014 μάλιστα πριν από τις προεδρικές εκλογές στην Τουρκία, (οι οποίες θα γίνουν τέλη Αυγούστου του 2014 και για πρώτη φορά με απ’ ευθείας λαϊκή ψηφοφορία), η Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης, πρόκειται να ξαναλειτουργήσει σαν μουσουλμανικό τέμενος, σύμφωνα με αποκαλυπτικό σχετικό δημοσίευμα της τουρκικής ισλαμικής εφημερίδας, Yeni Şafak.

Με την κίνηση αυτή ο Ερντογάν ευελπιστεί να σαρώσει στις προεδρικές εκλογές καθώς φιλοδοξεί να διαδεχτεί τον Αμπντουλαχ Γκιούλ στην προεδρία της Τουρκίας.
Σύμφωνα με την τουρκική εφημερίδα και με τον καθηγητή ιστορίας, Mehmet Çelik, έκδοτη του γνωστού τουρκικού ιστορικού περιοδικού, «Tarih dergisi», η αγία Σοφία, το μεγαλύτερο σύμβολο της ανατολικής ελληνορθόδοξης αυτοκρατορίας και μετά από την απαίτηση χιλιάδων Τούρκων μουσουλμάνων πρόκειται να ξαναδοθεί για χρήση σαν μουσουλμανικό τέμενος και τούτο παρά τις όποιες αντιδράσεις μπορεί να προκαλέσει η απόφαση αυτή σε διεθνές επίπεδο.

Έτσι την ίδια περίοδο που στην ελληνική πρωτεύουσα, την Αθήνα, αρχίζουν οι εργασίες για την ανέγερση μουσουλμανικού τεμένους και μάλιστα ο υπουργός υποδομών, κ. Χρυσοχοΐδης, δήλωσε υπερήφανος για την απόφαση του να ανεγερθεί το μουσουλμανικό τζαμί, οι Τούρκοι σαν «αντάλλαγμα» προχωρούν αδίστακτοι στην εκ νέου μουσουλμανοποίηση του μεγαλύτερου χριστιανικού συμβόλου, της αγίας Σοφίας Κωνσταντινούπολης.

Αυτή η είδηση - κόλαφος έρχεται σαν συνέχεια της «αποκάλυψης», που τον τελευταίο καιρό κυκλοφορεί σε ευρεία κλίμακα στα τουρκικά ΜΜΕ, ότι η απόφαση για την μετατροπή της αγίας Σοφίας σε μουσείο που έγινε το 1934, είχε γίνει με… πλαστογράφηση της υπογραφής του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ, τότε προέδρου της νέας τουρκικής δημοκρατίας.

Την «αποκάλυψη» αυτή έκανε ο γνωστός Τούρκος ιστορικός, Yusuf Halaçoğlu, πρώην πρόεδρος του κρατικού «Ιδρύματος Τούρκικης Ιστορίας». Ο  Halaçoğlu υποστήριξε ότι δεν μπορεί να συνεχίζει η αγία Σοφία να λειτουργεί σαν μουσείο αφού η μετατροπή της σε μουσείο στηρίχτηκε σε πλαστά ντοκουμέντα και στην πλαστογράφηση της υπογραφής του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ, το 1934.

Μάλιστα μετά την «αποκάλυψη» αυτή ο Yusuf Halaçoğlu μαζί με τους ιστορικούς, Mustafa Armağan και Mehmet Çelik, άρχισαν μια μεγάλη καμπάνια για την εκ νέου μετατροπή του ιστορικού αυτού ναού σε τζαμί. Βέβαια το εύλογο ερώτημα που μπαίνει εδώ είναι γιατί ο Κεμάλ που πέθανε το 1939 δεν είχε παρέμβει για να ακυρώσει την μετατροπή της αγίας Σοφίας σε τζαμί αφού, όπως υποστηρίζεται, είχε πλαστογραφηθεί η υπογραφή του το 1934.

Είναι χαρακτηριστικό πως το δημοσίευμα αυτό της τουρκικής εφημερίδας που αναγγέλλει την εκ νέου λειτουργία της αγίας Σοφίας τον επόμενο χρόνο σαν τζαμί ήρθε μετά τις πρόσφατες δηλώσεις του αντιπρόεδρου της τουρκικής κυβέρνησης, Bülent Arınç, ο οποίος βρέθηκε στις,(16/11/2013), στην Κωνσταντινούπολη για να εορτάσει την μουσουλμανική εορτή του Muharrem, (μια «γεύση» της οποίας πήραμε πρόσφατα στον Πειραιά όταν δεκάδες μουσουλμάνοι αυτόμαστιγώθηκαν με ένα πραγματικά σοκαριστικό τρόπο τελείως ξένο προς τα ελληνικά ήθη).

Ο Bülent Arınç τοποθετήθηκε φανερά ότι πολύ σύντομα η αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης, το μεγάλο αυτό αρχιτεκτονικό αριστούργημα και σύμβολο του χριστιανισμού και της ελληνορθόδοξης βυζαντινής αυτοκρατορίας θα ξανά λειτουργήσει, όπως τόνισε, σαν μουσουλμανικό τέμενος ικανοποιώντας τις επιθυμίες εκατοντάδων χιλιάδων Τούρκων μουσουλμάνων.

Μάλιστα ο αντιπρόεδρος της τουρκικής κυβέρνησης, (γνωστός εκ Κρήτης γενίτσαρος και μάλιστα ελληνόφωνος), υπερηφανεύτηκε με ενδεικτικό τρόπο για την προκλητική μετατροπή σε τζαμί της αγίας Σοφίας της Νίκαιας, μια ιστορική εκκλησία στην οποία όπως αναφέρεται πρέπει να έγινε η ιστορική πρώτη οικουμενική σύνοδος της Νίκαιας και την μετατροπή της γνωστής αγίας Σοφίας Τραπεζούντας επίσης σε τζαμί, ένα γεγονός που ξεσήκωσε ακόμα και τις αντιδράσεις των σημερινών κατοίκων της περιοχής.

Σύμφωνα με τα λεγόμενα του Bülent Arınç, και η αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης πρόκειται σύντομα να λειτουργήσει ξανά σαν «οίκος προσευχής» για τους μουσουλμάνους όπως ήταν μέχρι το 1934, όταν ο Μουσταφά Κεμάλ σκεφτόμενος καθαρά συμφεροντολογικά την έκανε  μουσείο για να γίνει έκτοτε το μεγαλύτερο τουριστικό έσοδο της Τουρκίας.

Να σημειωθεί ότι την μετατροπή της αγίας Σοφία Κωνσταντινούπολης σε τζαμί υποστηρίζει επίσης εδώ και καιρό μια μεγάλη μουσουλμανική οργάνωση, το «Ίδρυμα Νέων Ανατολίας», της οποίας μάλιστα τα περισσότερα μέλη της προέρχονται από το κυβερνών ισλαμικό κόμμα του Τούρκου πρωθυπουργού, Ταΐπ Ερντογάν.

Μάλιστα η οργάνωση αυτή έχει αρχίσει μια μεγάλη καμπάνια συλλογής υπογραφών για την μετατροπή της αγίας Σοφίας σε τζαμί.  Η εκστρατεία αυτή έχει πάρει και ένα πολύ χαρακτηριστικό τίτλο που κυκλοφορεί σε πολλά τουρκικά ΜΜΕ, «Zincirler kırılsın Ayasofya cami olarak açılsın» δηλαδή,  «Σπάστε τις αλυσίδες – Ανοίξτε την αγία Σοφία σαν τζαμί».

Ο πρόεδρος του «Ιδρύματος Νέων Ανατολίας», Salih Turhan, υποστηρίζει ότι η αγία Σοφία, αυτό το αρχιτεκτονικό  μεγαλούργημα, είναι το… σύμβολο του Φατίχ, δηλαδή του Πορθητή της Κωνσταντινούπολης και για τον λόγο αυτό όπως ο Μωάμεθ ο δεύτερος μόλις μπήκε στην Πόλη μετέτρεψε την αγία Σοφία σε τζαμί, έτσι και τώρα θα πρέπει ο ναός αυτό να αποδοθεί στην πραγματική του λειτουργία, δηλαδή σαν… μουσουλμανικό τέμενος.

Η εκστρατεία μας θα ικανοποιηθεί, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του «Ιδρύματος Νέων Ανατολίας», μόνο αν ακουστεί ξανά η μουσουλμανική κλήση για προσευχή από τους τέσσερεις μιναρέδες της αγίας Σοφίας της Κωνσταντινούπολης, ένα γεγονός που θα εορταστεί από όλο τον ισλαμικό κόσμο.

Η πρωτοβουλία αυτή της μετατροπής της Αγίας Σοφίας σε τζαμί, όπως υποστηρίζουν οι υποκινητές της, δηλαδή το «Ίδρυμα Νέων Ανατολίας», έχει και την υποστήριξη της ισλαμικής κυβέρνησης του Ταΐπ Ερντογάν. Παράλληλα όμως και αυτό είναι και το ενδιαφέρον στοιχείο στην όλη υπόθεση, διευρύνει τον κύκλο συλλογής των υπογραφών της και σε άλλες ισλαμικές χώρες. 

Η επιδίωξη είναι να ανάγουν το θέμα σε πανισλαμικό ζήτημα και να αποκτήσει πανισλαμικές διαστάσεις   διεθνοποιώντας  με αυτόν τον τρόπο την κίνηση για την μουσουλμανοποίηση της αγίας Σοφίας.  Μάλιστα προχωρούν ακόμα περισσότερο και συγκρίνουν την αγία Σοφία, σαν ισλαμικό σύμβολο, με το γνωστό τέμενος του Mescidi Aksa, στα Ιεροσόλυμα, που θεωρείται ένα από τα πιο ιερά τεμένη του Ισλάμ.

Έτσι ενώ η ελληνική κυβέρνηση προχωρεί σε σταδιακή μουσουλμανοποίηση της Αθήνας προς μεγάλη χαρά και αγαλλίαση κάποιων μουσουλμανολάγνων δημαρχών, (που δεν έχουν και ιδέα τι είναι το Ισλάμ), στην Κωνσταντινούπολη το μεγαλύτερο σύμβολο της Ελληνικής ορθοδοξίας απειλείται πλέον και επίσημα από τα ίδια τα χείλη του αντιπροέδρου της ισλαμικής κυβέρνησης του Ερντογάν να μετατραπεί σε μουσουλμανικό τέμενος.

Κι εμείς ενώ θα «βουλιάζουμε» στην αδράνεια μας, δεν αποκλείεται σε λίγο καιρό να δούμε και τους μιναρέδες να κυριαρχούν που; Στην ίδια την πατρίδα της Ορθοδοξίας για τη οποία μαρτύρησαν χιλιάδες νεομάρτυρες από την τούρκο-ισλαμική θηριωδία.

Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ
ΔΗΛΩΣΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ
 
Την αντίθεσή του σε μια ενδεχόμενη μετατροπή της Αγίας Σοφίας...σε τέμενος  εξέφρασε και πάλι ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος επισημαίνοντας πως μια τέτοια ενέργεια θα προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις όλων των Χριστιανών του κόσμου. 

Μερικά εικοσιτετράωρα πριν την έναρξη των εργασιών της Σύναξης των Προκαθημένων των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών, που πραγματοποιήθη στο Φανάρι, ο Οικουμενικός Πατριάρχης μιλώντας στο εκκλησίασμα, την Κυριακή μετά τη Θεία Λειτουργία, επισήμανε ότι η Πρωτόθρονη Εκκλησία της Ορθοδοξίας – εφόσον τεθεί ζήτημα - διεκδικεί να επαναλειτουργήσει η Αγία Σοφία για τον αρχικό σκοπό για τον οποίο κτίσθηκε, δηλαδή ως χριστιανικός Ναός. «Με τις εκπαιδευτικές εκδρομές στην Πόλη έχουν την ευκαιρία οι μαθητές να επισκέπτονται τα μνημεία της, με πρώτο και μεγαλύτερο και ιερότερο την Αγία Σοφία, για την οποία όπως θα διαβάζετε και θα ακούτε υπάρχει μια κίνηση μέσα σε μια μερίδα του τουρκικού λαού για να μετατραπεί από μουσείο που είναι σήμερα σε τέμενος. 

Βεβαίως και θα αντιδράσουμε, όχι μόνο εμείς οι Ορθόδοξοι, μπροστά σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, αλλά θα αντιδράσει όλη η Χριστιανοσύνη, ανεξαρτήτως δόγματος, εάν είναι Ρωμαιοκαθολικοί, εάν είναι Προτεστάντες, εάν είναι Ορθόδοξοι, όλοι εν σώματι θα αντιδράσουμε», είπε ο Οικουμενικός Πατριάρχης και τόνισε: «Εάν πρόκειται η Αγία Σοφία να επιστραφεί εις την λατρεία του Θεού, πρέπει απαραιτήτως να επιστραφεί εις την λατρεία του Τριαδικού Θεού των Χριστιανών, διότι εκτίσθη ως Εκκλησία, δεν εκτίσθη ούτε ως μουσείο, ούτε ως τέμενος. 

Μας ανήκει, την διεκδικούμε, είναι η Μεγάλη Εκκλησία μας και κατ’ επέκταση της Αγίας Σοφίας και το Οικουμενικό Πατριαρχείο ονομάζεται Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία. Είναι ό,τι ιερότερο έχουμε ως Ορθόδοξοι και ως Έλληνες».

ΕΝΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΑΙ ΠΑΝΤΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟ
ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ
Τον Ιανουάριο του 1919, στην Κωνσταντινούπολη, έλαβε χώρα ένα γεγονός, το οποίο οι περισσότεροι Έλληνες αγνοούν.466 χρόνια μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς Τούρκους, ο ναός της Αγίας Σοφίας που μέχρι τότε λειτουργούσε ως τζαμί, μετετράπη για λίγη ώρα ξανά σε ελληνικό χριστιανικό ναό και τελέστηκε Θεία Λειτουργία.  

Πρωταγωνιστής αυτού του συγκλονιστικού γεγονότος της εθνικής μας ζωής, ήταν ο παπά-Λευτέρης Νουφράκης από τις Αλώνες Ρεθύμνου, ο οποίος υπηρετούσε ως στρατιωτικός ιερέας στη Β’ Ελληνική Μεραρχία, μια από τις δύο Μεραρχίες που συμμετείχαν στις αρχές του 1919 στο «συμμαχικό» εκστρατευτικό σώμα στην Ουκρανία. Η Μεραρχία αυτή στο δρόμο προς την Ουκρανία στάθμευσε για λίγο στην Κωνσταντινούπολη, την Πόλη των ονείρων του ελληνικού λαού, η οποία βρισκόταν τότε υπό «συμμαχική επικυριαρχία», ύστερα από το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Μια ομάδα Ελλήνων αξιωματικών με επικεφαλής το γενναίο Κρητικό και μαζί του τον ταξίαρχο Φραντζή, τον ταγματάρχη Λιαρομάτη, τον λοχαγό Σταματίου και τον υπολοχαγό Νικολάου αγνάντευαν από το πλοίο την πόλη και την Αγιά-Σοφιά, κρύβοντας βαθιά μέσα στην καρδιά τους το μεγάλο μυστικό τους, τη μεγάλη απόφαση που είχαν πάρει το περασμένο βράδυ, ύστερα από πρόταση και έντονη επιμονή του λιονταρόψυχου Κρητικού παπά-Λευτέρη Νουφράκη. Να βγουν δηλαδή στην πόλη και να λειτουργήσουν στην Αγιά-Σοφιά.

Όλοι τους ήταν διστακτικοί, όταν άκουσαν τον παπα-Λευτέρη να τους προτείνει το μεγάλο εγχείρημα. Ήξεραν ότι τα πράγματα ήταν πολύ δύσκολα. Η Αγιά-Σοφιά, ήταν ακόμη τζαμί, σίγουρα κάποιοι φύλακες θα ήταν εκεί, κάποιοι άλλοι θα πήγαιναν για προσευχή, δεν ήταν δύσκολο από τη μια στιγμή στην άλλη να γεμίσει η εκκλησία.

Ύστερα ήταν και οι ανώτεροί τους που δεν θα έβλεπαν με καλό μάτι αυτή την ενέργεια, η οποία σίγουρα θα προκαλούσε θύελλα αντιδράσεων από τους «συμμάχους» για την «προκλητικότητά» της. Ίσως μάλιστα να δημιουργείτο και διπλωματικό επεισόδιο που θα έφερνε σε δύσκολη θέση την ελληνική κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο. Όμως ο παπα-Λευτέρης έχει πάρει την απόφασή του, ήταν αποφασιστικός και κατηγορηματικός.

-Αν δεν έρθετε εσείς, θα πάω μοναχός μου! Μόνο ένα ψάλτη θέλω. Εσύ, Κωνσταντίνε (Λιαρομάτη), θα μου κάνεις τον ψάλτη;

-Εντάξει, παππούλη, του απάντησε ο Ταγματάρχης, που πήρε και αυτός την ίδια απόφαση, κι όλα πια είχαν μπει στο δρόμο τους. Τελικά, μαζί τους πήγαν και οι άλλοι.

Το πλοίο που μετέφερε τη Μεραρχία είχε αγκυροβολήσει στ’ ανοιχτά, γι αυτό επιβιβάστηκαν σε μια βάρκα στην οποία κωπηλατούσε ένας Ρωμιός της Πόλης και σε λίγο αποβιβάστηκαν στην προκυμαία. Ο Κοσμάς, ο ντόπιος βαρκάρης, έδεσε τη βάρκα και τους οδήγησε από τον συντομότερο δρόμο στην Αγιά-Σοφιά.

Η πόρτα ήταν ανοιχτή λες και τους περίμενε. Ο Τούρκος φύλακας κάτι πήγε να πει στη γλώσσα του, όμως τον καθήλωσε στη θέση του και τον άφησε άφωνο ένα άγριο κι αποφασιστικό βλέμμα του ταξίαρχου Φραντζή. Όλοι μπήκαν μέσα σε ευλάβεια και προχώρησαν κάνοντας το σταυρό τους. Ο παπά-Λευτέρης ψιθύρισε με μεγάλη συγκίνηση:«Εισελεύσομαι εις τον οίκον σου, προσκυνήσω προς Ναόν Αγιόν σου εν φόβω.».

Προχωρεί γρήγορα, δεν χρονοτριβεί. Εντοπίζει το χώρο στον οποίο βρισκόταν το Ιερό και η Αγία Τράπεζα. Βρίσκει ένα τραπεζάκι, το τοποθετεί σ’ αυτή τη θέση, ανοίγει την τσάντα του, βγάζει όλα τα απαραίτητα για τη Θεία Λειτουργία, βάζει το πετραχήλι του και αρχίζει.

-Ευλογημένη η Βασιλεία του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων.

-Αμήν, αποκρίνεται ο ταγματάρχης Λιαρομάτης και η θεία λειτουργία στην Αγιά-Σοφιά έχει αρχίσει. Οι αξιωματικοί μοιάζουν να τάχουν χαμένα, όλα έγιναν τόσο ξαφνικά και φαίνονται απίστευτα. Η Θεία Λειτουργία προχωρεί κανονικά.

Η Αγιά-Σοφιά ύστερα από 466 ολόκληρα χρόνια ξαναλειτουργείται! Ο παπά-Λευτέρης συνεχίζει. Όλα γίνονται ιεροπρεπώς, σύμφωνα με το τυπικό της Εκκλησίας. Ακούγονται τα «Ειρηνικά», το «Κύριε ελέησον», «ο Μονογενής Υιός και Λόγος του Θεού.», που γράφτηκε από τον ίδιο τον Ιουστινιανό με την προσταγή και την φροντίδα του οποίου χτίστηκε και η Αγιά-Σοφιά.

Ακολουθεί η «Μικρή Είσοδος», το «Τη Υπερμάχω Στρατηγώ.»,ο «Απόστολος» από τον ταξίαρχο Φραντζή και το «Ευαγγελικό Ανάγνωσμα» από τον παπά-Λευτέρη. Χρέη νεωκόρου εκτελεί ο υπολοχαγός Νικολάου. Στο μεταξύ η Αγιά-Σοφιά αρχίζει να γεμίζει με Τούρκους. Ο παπά-Νουφράκης δεν πτοείται και συνεχίζει.

Οι άλλοι κοιτάζουν σαστισμένοι πότε τον ατρόμητο παπά και πότε τους Τούρκους που μέχρι εκείνη τη στιγμή παρακολουθούν σιωπηλοί μη μπορώντας ίσως να πιστέψουν στα μάτια τους, γιατί αυτό που γινόταν εκείνη την ώρα μέσα στην Αγιά-Σοφιά, ήταν πραγματικά κάτι το απίστευτο.

Μετά το «Ευαγγέλιο» ακολουθεί το «Χερουβικό» από τον ταγματάρχη Λιαρομάτη, ενώ ο παπά-Λευτέρης τοποθετεί το αντιμήνσιο πάνω στο τραπεζάκι, για να κάνει την «Προσκομιδή».Οι Τούρκοι συνεχώς πληθαίνουν. Οι ώρες είναι δύσκολες, αλλά και ανεπανάληπτες, επικές. Ο παπά-Νουφράκης συνεχίζει. Βγάζει από την τσάντα ένα μικρό «Άγιο Ποτήριο», ένα δισκάριο, ένα μαχαιράκι, ένα μικρό πρόσφορο κι ένα μικρό μπουκαλάκι με νάμα.

Με ιερή συγκίνηση και κατάνυξη κάνει την προσκομιδή, ενώ ο Λιαρομάτης συνεχίζει να ψάλει το «Χερουβικό». Όταν ολοκλήρωσε την «Προσκομιδή», στρέφεται στον υπολοχαγό Νικολάου, του λέει ν’ ανάψει το κερί για να ακολουθήσει η «Μεγάλη Είσοδος». Ο νεαρός υπολοχαγός προχωρεί μπροστά με το αναμμένο κερί και ακολουθεί ο παπάς βροντοφωνάζοντας: «Πάααντων ημών μνησθείη Κύριος ο Θεός.».

Στη συνέχεια ακολουθούν οι «Αιτήσεις» και το «Πιστεύω», το οποίο είπε ο Φραντζής. Στο μεταξύ η Αγιά-Σοφιά, έχει γεμίσει με Τούρκους κι ανάμεσά τους υπάρχουν και πολλοί Έλληνες της Πόλης, που βρέθηκαν εκεί αυτή την ώρα και παρακολουθούν με συγκίνηση τη λειτουργία, χωρίς να τολμούν να εξωτερικεύσουν τα συναισθήματά τους «δια τον φόβον των Ιουδαίων», δηλαδή των Τούρκων.

Μόνο κάποιες στιγμές δεν μπορούν να συγκρατήσουν τα δάκρυα που τρέχουν από τα μάτια τους και για να μην προδοθούν φροντίζουν και τα σκουπίζουν πριν γίνουν «πύρινο» ποτάμι και τότε ποιός θα μπορούσε να τα συγκρατήσει. Η Λειτουργία στο μεταξύ φτάνει στο ιερότερο σημείο της, την «Αναφορά». Ο παπά-Λευτέρης με πάλλουσα από τη συγκίνηση φωνή λέει: «Τα σα εκ των Σω, Σοι προσφέρομεν κατά πάντα και δια πάντα».

Όλοι οι αξιωματικοί γονατίζουν και η φωνή του ταγματάρχη Λιαρομάτη ακούγεται να ψέλνει το «Σε υμνούμεν, Σε ευλογούμεν, Σοι ευχαριστούμεν Κύριε και δεόμεθά Σου ο Θεός ημών». Σε λίγη ώρα η αναίμακτη θυσία του Κυρίου μας έχει τελειώσει στην Αγιά-Σοφιά, ύστερα από 466 ολόκληρα χρόνια! Ακολουθεί το «Άξιον Εστί», το «Πάτερ ημών», το «Μετά φόβου Θεού πίστεως και αγάπης προσέλθετε» και όλοι οι αξιωματικοί πλησιάζουν και κοινωνούν τα «Άχραντα Μυστήρια».

Ο παπά-Λευτέρης λέει γρήγορα τις ευχές και ενώ ο Λιαρομάτης ψέλνει το «Ειή το όνομα Κυρίου ευλογημένον.» καταλύει το υπόλοιπον της Θείας Κοινωνίας και απευθυνόμενος στον υπολοχαγό Νικολάου του λέει: «Μάζεψέ τα γρήγορα όλα και βάλ’ τα μέσα στην τσάντα». Ύστερα κάνει την «Απόλυση». Η Θεία Λειτουργία στην Αγιά-Σοφιά, έχει ολοκληρωθεί, ένα όνειρο δεκάδων γενεών Ελλήνων έχει γίνει πραγματικότητα.

Ο παπά-Νουφράκης και οι τέσσερις αξιωματικοί είναι έτοιμοι να αποχωρήσουν και να επιστρέψουν στο πλοίο. Η Εκκλησία όμως είναι γεμάτη Τούρκους, οι οποίοι έχουν αρχίσει να γίνονται άγριοι, επιθετικοί συνειδητοποιώντας τι ακριβώς είχε συμβεί. Η ζωή τους κινδυνεύει άμεσα. Όμως δε διστάζουν, πλησιάζει ο ένας τον άλλο, γίνονται «ένα σώμα», μια γροθιά και προχωρούν προς την έξοδο.

Οι Τούρκοι είναι έτοιμοι να τους επιτεθούν, όταν ένας Τούρκος αξιωματούχος παρουσιάζεται με την ακολουθία του και τους λέει: «Ντουρούν χέμεν..» (Αφήστε τους να περάσουν). Το είπε με μίσος. Θα ήθελε να βάψει τα χέρια του στο αίμα τους, όμως εκείνη τη στιγμή έτσι έπρεπε να γίνει, αυτό επέβαλαν τα συμφέροντα της πατρίδας του, δεν ήταν χρήσιμο γι αυτούς να σκοτώσουν τώρα πέντε Ρωμιούς αξιωματικούς μέσα στην Αγιά-Σοφιά.

Δεν ξεχνά ότι στ’ ανοιχτά της Πόλης βρίσκονται δύο ετοιμοπόλεμες ελληνικές Μεραρχίες κι ακόμη ότι η Κωνσταντινούπολη βρίσκεται ουσιαστικά υπό την επικυριαρχία των νικητών του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου στους οποίους βέβαια δεν συμπεριλαμβάνονται οι Τούρκοι. Στο άκουσμα αυτών των λόγων οι Τούρκοι υποχωρούν. Ο παπα-Νουφράκης και οι άλλοι αξιωματικοί βγαίνουν από την Αγιά-Σοφιά και κατευθυνόμενοι προς την προκυμαία, όπου τους περιμένει η βάρκα.

Ένας μεγαλόσωμος Τούρκος τους ακολουθεί, σηκώνει ένα ξύλο και ορμά για να χτυπήσει τον παπα-Νουφράκη. Διαισθάνεται, ξέρει ότι αυτός ο παπάς είναι ο εμπνευστής, ο δημιουργός αυτού του γεγονότος. Ο ηρωικός παπάς σκύβει για να προφυλαχθεί, αλλά ο Τούρκος καταφέρνει και τον χτυπά στον ώμο. Λυγίζει το σώμα του από τον αβάσταχτο πόνο, όμως μαζεύει τις δυνάμεις του, ανασηκώνεται και συνεχίζει να προχωρεί. 

Στο μεταξύ ο ταγματάρχης Λιαρομάτης και ο λοχαγός Σταματίου αφοπλίζουν τον Τούρκο, που είναι έτοιμος για να δώσει το πιο δυνατό κι ίσως το τελειωτικό χτύπημα στον παπά. Ήδη, πλησιάζουν στη βάρκα. Μπαίνουν όλοι μέσα. Ο Κοσμάς μαζεύει τα σχοινιά και αρχίζει γρήγορα να κωπηλατεί.

Σε λίγο βρίσκονται πάνω στο ελληνικό πολεμικό πλοίο ασφαλείς και θριαμβευτές. Ακολούθησε διπλωματικό επεισόδιο και οι «σύμμαχοι» διαμαρτυρήθηκαν έντονα στον πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο, ο οποίος αναγκάστηκε να επιπλήξει τον παπά-Λευτέρη Νουφράκη. Όμως κρυφά επικοινώνησε μαζί του και επαίνεσε και συνεχάρη τον πατριώτη ιερέα, που «έστω και για λίγη ώρα ζωντάνεψε μέσα στην Αγιά-Σοφιά τα πιο ιερά όνειρα του Έθνους μας».

Αυτό ήταν σε γενικές γραμμές το ιστορικό της Θείας Λειτουργίας που έγινε ύστερα από 446 χρόνια στην Αγιά-Σοφιά από τον ηρωϊκό παπά-Λευτέρη Νουφράκη. Σήμερα δεν υπάρχει καμία προτομή του στο χωριό του, στην πόλη του Ρεθύμνου, στον περίβολο της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κρήτης ή σε κάποια πλατεία της πρωτεύουσας της Ελλάδας. Κανένας δρόμος, έστω και ο πιο ασήμαντος, δε φέρει το όνομά του. Καμία αναφορά δε γίνεται στη ζωή και στη δράση του στα πλαίσια της τοπικής ή της εθνικής μας ιστορίας.

Τίποτε απ’ όλα δεν έχει γίνει! Όχι γι αυτόν. Αυτός το χρέος του το έκαμε χωρίς να αποβλέπει σε κανενός είδους ανταπόδοση. Αλλά για μας, για μας που έχουμε ανάγκη από τέτοια ηρωικά πρότυπα, από ισχυρά στηρίγματα, για να, μπορέσουμε να κρατήσουμε και να διασώσουμε ό,τι είναι δυνατόν από την ταυτότητά μας, από τα ιδανικά του γένους μας, από την ίδια την ψυχή μας.  



 





 

FOCUS: OΙ ΧΡΕΩΚΟΠΗΜΕΝΟΙ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΞΟΔΕΥΟΥΝ ΠΑΛΙ ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΜΑΣ

 

Ρεσιτάλ γερμανικής αλλαζονίας κατά του ευρωπαϊκού νότου δίνει αρθογράφος του γερμανικού Focus. Εξηγεί στους συμπατριώτες του «με ποιο τρόπο οι χρεωκοπημένοι της Ευρώπης ξοδεύουν πάλι τα λεφτά μας και προειδοποιεί ότι «τέλος της λιτότητας σημαίνει τέλος του ευρώ». «Δεν πρόλαβαν να περάσουν λίγες μέρες από τις ευρωεκλογές και η Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία χαλαρώνουν τα γκέμια. Θέλουν πάλι να χρεωθούν για να θέσουν σε εφαρμογή άχρηστα οικονομικά προγράμματα. Θα πρέπει αυτό να μας αρέσει;», διερρωτάται με στόμφο, ο Ούλι Ντενχ, επικεφαλής του οικονομικού ρεπορτάζ του περιοδικού.

Ο δημοσιογράφος – φαρμακόγλωσσα τα βάζει κατ' αρχάς με τον ιταλό πρωθυπουργό Ματέο Ρέντζι, ο οποίος δήλωσε ότι «θα πρέπει να αφήσουμε πίσω μας τη λιτότητα των περασμένων ετών αν θέλουμε να σώσουμε την Ευρώπη». Στη συνέχεια, σέρνει τα εξ αμάξης και στις τρεις προαναφερθείσες χώρες οι οποίες δείχνουν ότι θέλουν να χαλαρώσουν τη λιτότητα επειδή, όπως σχολιάζει, «τα κόμματα που τις κυβερνούν τα πήγαν χάλια στην κάλπη». «Αντί να κάνουν οικονομίες», γράφει, «προτιμούν να ξοδέψουν δισεκατομμύρια σε γενναία επενδυτικά προγράμματα (π.χ. για την εργασία, για τις υποδομές ή προβαίνουν σε φοροελαφρύνσεις για τις μεγάλες επιχειρήσεις)».

«Ολα αυτά τα χρήματα», λέει, «θα προέλθουν φυσικά από νέο δανεισμό». Ο Ντενχ φοβάται μήπως οι «αταξίες» των Γάλλων, Ιταλών και Ισπανών επαναφέρουν την κουβέντα για την έκδοση ευρωομόλογου. Στη συνέχεια, επιτίθεται και στην εφημερίδα Financial Times η οποία βάζει επικίνδυνες ιδέες στο μυαλό του Ρέντζι όπως «να αφήσει στην άκρη τη λιτότητα και να δρομολογήσει ένα τεράστιο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 100 δισ. Ευρώ ετησίως». Από τα βέλη του Γερμανού γλυτώνει, παραδόξως, η Ελλάδα, η οποία δεν αναφέρεται καθόλου στο άρθρο. Ισως γιατί ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς είναι «καλός μαθητής» και δεν αμφισβητεί ανοιχτά τη λιτότητα.

Στο τέλος πάντως, ο αρθογράφος απευθύνει μια αυστηρή προειδοποίηση. Για την ακρίβεια, απειλεί όχι τόσο για τη διάλυση του ευρώ, όσο για έξοδο της Γερμανίας από την ευρωζώνη: «Θα πρέπει να υπενθυμίσουμε στους νότιους γείτονές μας ότι η σημερινή πολιτική λιτότητας είναι ακριβώς εκείνη που συμφωνήθηκε στη συνθήκη του Μάαστριχτ το 1992. Είναι η δέσμευση βάσει της οποίας η Γερμανία αποφάσισε να μετέχει στο κοινό ευρωπαϊκό νόμισμα. Αν αυτές οι ξεκάθαρες αρχές εφαρμόζονται μόνο κατά βούληση», σημειώνει, «τότε έχει και η Γερμανία το δικαίωμα να μη δεσμεύεται πλέον από τη συνθήκη του Μάαστριχτ ούτε από τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το κοινό νόμισμα. Σε αυτή την περίπτωση, θα ευχηθούμε σε Γάλλους, Ιταλούς και Ισπανούς καλή διασκέδαση με το αδύναμο ευρώ τους».


 

ΣΤΑ ΥΨΗ Η ΑΝΕΡΓΙΑ – “ΜΑΥΡΗ” ΠΡΩΤΙΑ ΣΤΗΝ ΕΕ

 

Σταθερά πρώτη στην ανεργία παραμένει η Ελλάδα στην ΕΕ αν και τον Φεβρουάριο σημείωσε πτώση συγκριτικά με τον Ιανουάριο στο σύνολο αλλά άνοδο στους νέους μέχρι 25 ετών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα. Ειδικότερα στην Ελλάδα η ανεργία τον Φεβρουάριο ανέρχεται στο 26,5%, το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρωπαϊκή Ένωση, από 27,6% που ήταν τον Ιανουάριο. Όσον αφορά την ανεργία των νέων στην Ελλάδα (κάτω των 25 ετών), σημείωσαν άνοδο από 56,7% τον Ιανουάριο σε 56,9% τον Φεβρουάριο.   

Στην Ελλάδα, ο αριθμός των ανέργων τον Φεβρουάριο έφτασε τα 1,3 εκατομμύρια. Το ποσοστό ανεργίας στους άνδρες διαμορφώθηκε στο 23,8% και στις γυναίκες στο 30%.  Ωστόσο δεν υπάρχουν στοιχεία για την ανεργία στην Ελλάδα τον Μάρτιο και τον Απρίλιο.  Δεύτερη σε ανεργία είναι η Ισπανία (25,1%), ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά σημειώνονται στην Αυστρία (4,9%), στη Γερμανία (5,2%) και στο Λουξεμβούργο (6,1%).    Συνολικά, τον Απρίλιο καταγράφονται 25,47 εκατομμύρια άνεργοι στην ΕΕ και 18,75 εκατομμύρια άνεργοι στην ευρωζώνη.

Σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, οι άνεργοι μειώθηκαν κατά 151.000 στην ΕΕ και κατά 76.000 στην ευρωζώνη. Τον Απρίλιο, η ανεργία των νέων στην ΕΕ διαμορφώθηκε στο 22,5% (23,6% τον Απρίλιο του 2013)και στο 23,5% στην ευρωζώνη (23,9% τον Απρίλιο του 2013).  Η μεγαλύτερη αύξηση της ανεργίας μέσα σε ένα χρόνο καταγράφεται στην Κύπρο (από 15,6% σε 16,4%) και στην Ολλανδία (από 6,5% σε 7,2%).  Σε σημερινή δημόσια παρέμβασή του ο επίτροπος για τα ανθρώπινα δικαιώματα του Συμβουλίου της Ευρώπης Νιλς Μούιζνιεκς, επισημαίνει ότι:

“κινδυνεύουμε να δημιουργήσουμε μια "χαμένη γενιά" των απογοητευμένων νέων ανθρώπων, με σοβαρές συνέπειες για την αλληλεγγύη μεταξύ των γενεών, την κοινωνική συνοχή και την πολιτική σταθερότητα”.  Όπως ανέφερε οι νέοι πληρώνουν, περισσότερο απ' όλες τις άλλες κοινωνικές ομάδες, τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στην Ευρώπη. “Δεν είναι μόνο ότι, εξαιτίας της κρίσης, υπονομεύονται τα κοινωνικά και οικονομικά δικαιώματα των νέων αλλά και το δικαίωμά τους στην ίση μεταχείριση, το δικαίωμά τους για συμμετοχή, και τη θέση τους στην κοινωνία και γενικότερα, στην Ευρώπη” υπογραμμίζει ο επίτροπος.  

Επίσης, σημείωσε ότι “τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι νέοι κατά τη μετάβασή τους από την εκπαίδευση στην εργασία μπορεί να έχουν μακροπρόθεσμες αρνητικές συνέπειες και στην απόλαυση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων τους.”  Επιπλέον, επικαλούμενος στοιχεία έκθεσης του Eurofound, ο επίτροπος Μούιζνιεκς εκφράζει την έντονη ανησυχία του για την αύξηση του αριθμού των νέων που βρίσκονται εκτός απασχόλησης, κατάρτισης ή εκπαίδευσης.Η έκθεση του Eurofound -τονίζει ο επίτροπος- θέτει τον αριθμό τους, το 2011, στα 14 εκατομμύρια νέους ή στο 15,4% του πληθυσμού της ΕΕ, ηλικίας 15- 29 ετών.

Στη Βουλγαρία, την Ιρλανδία, την Ιταλία και την Ισπανία, τα ποσοστά ήταν υψηλότερα του 20%. «Μια έρευνα του Ευρωβαρομέτρου που δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο του 2014, διαπίστωσε ότι πάνω από το ήμισυ των νέων Ευρωπαίων απάντησαν ότι πιστεύουν πως έχουν περιθωριοποιηθεί και αποκλειστεί από την κοινωνική και οικονομική ζωή εξαιτίας της κρίσης» αναφέρει ακόμα ο επίτροπος.