29 Απριλίου, 2014

Η ΜΟΝΗ ΣΙΝΑ ΔΕΝ ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΥΣ ΑΛΛΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

 

Τις τελευταίες ημέρες κυκλοφορεί στο διαδίκτυο η είδηση πως ένας Αιγύπτιος απόστρατος αξιωματικός ύστερα από αλλεπάλληλες αποτυχημένες προσφυγές στην Αιγυπτιακή Δικαιοσύνη κατά της Ιεράς Μονής Σινά ζητάει τώρα την...κατεδάφιση της Μονής επειδή, λέει, κυματίζει εκεί η ελληνική σημαία. Ασφαλώς πρόκειται για κάποιον δικομανή ανιστόρητο και αργόσχολο άνθρωπο και κακώς, κατά την γνώμη μου, γίνεται αναπαραγωγή των ανοησιών του. ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΣ ΣΤΗΝ ΓΗ ΠΟΥ ΘΑ ΠΕΙΡAΞΕΙ ΤΗΝ ΜΟΝΗ ΣΙΝΑ και τούτο γιατί στην επιβίωση της Μονής συνέβαλε ο περίφημος «αχτιμανές», η εντολή-διαθήκη του Μωάμεθ, που σαν υπογραφή φέρει αποτύπωμα της παλάμης του και διατάζει την προστασία και την απαλλαγή της από φόρους.

Ο μόνος κίνδυνος για την Μονή είναι η λειψανδρία αφού ελάχιστοι νέοι από την Ελλάδα αποφασίζουν να πάνε και να διακονήσουν εκεί. Όσο για την Ελληνική σημαία αυτή κυματίζει περήφανα σε όλους τους Ναούς και τα Ιδρύματα του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας χωρίς κανένας να ενοχλείται .Αν λοιπόν θέλουμε να στηρίξουμε την Μονή Σινά ας ασχοληθούμε με τα πραγματικά της προβλήματα χωρίς υπερβολές και κινδυνολογίες. Η δική μας πρόταση στο θέμα της αντιμετωπίσεως της λειψανδρίας είναι να πηγαίνουν υποχρεωτικά στο Σινά για δύο χρόνια όλοι οι υποψήφιοι άγαμοι Κληρικοί από την Ελλάδα, σαν εναλλακτική στρατιωτική θητεία αλλά και σαν επιμόρφωση, αφού η πλούσια βιβλιοθήκη της Μονής παρέχει μοναδικές προς αυτό δυνατότητες.

ΣΥΝΤΟΜΟΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΑΥΤΟΝΟΜΗΣ 
ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΚΗΣ ΜΟΝΗΣ ΤΟΥ ΣΙΝΑ

1. Σιναϊτικ Χερσνησος. Τ Σιν εναι σημεον συναντσεως δο περων κα διαχωριστικ γραμμ δο θαλασσν. Η χερσνησος, εναι πλη μεταξ ᾿Αφρικς κα ᾿Ασας κα γφυρα μεταξ Μεσογεου κα ᾿Ερυθρς θαλσσης, δηλαδ τς συντομωτρας δο π τν Ερπην πρς τν ᾿Ινδικν κεανν κα τν πω ᾿Ανατολν. ᾿Ανκαθεν τ Σιν το να π τ σπουδαιτερα σταυροδρμια το κσμου.᾿Εκ πρτης ψεως τ Σιν φανεται δυσπρσιτον, γεμτο γονα κα βραχδη ρη. Η γ εναι κατλληλη δι καλλιργειαν κα ο βροχς πολ λγες, πολλ ζστη τν μραν κα πολ κρο τν νκτα. 

Τ νοτιτερον τμμα ντς τς τριγωνικς πολξεως τς χερσονσου καταλαμβνεται π γρανιτδη, πκρημνα ρη, κ τν ποων τ σημαντικτερα εναι τ ρος Σιν, τ ρος τς Αγ. Ακατερνης, τ ρος τς Αγ. ᾿Επιστμης, τ ρος Σερμπλ κα τ Ομ Σωμρ. Δι μσου ατς τς περιοχς διλθε πρν π 35 αἰῶνας λας το ᾿Ισραλ. Τ ρημικν μεγαλεον το Σιν χει μαν σαγηνευτικν ραιτητα, πο παρμεινεν μλυντος π τν σγχρονον κσμον. ᾿Ολγοι νθρωποι ζον ες ατν τν ρημον. ᾿Εκτς τν παραλιακν πλεων, χερσνησος κατοικεται π λγους Βεδουνους, ο ποοι κατορθνουν ν ζον π τ μικρ κοπδια τους, λγα κηπευτικ κα χουρμδες, καθς κα τος Μοναχος τς Ι. Μ. Σιν.

2. Η πνευματικ κληρονομι το Σιν. Ες τ Σιν λατρεοντο πολλο λλοι θεο, μεταξ τν ποων κα ᾿Ελ ᾿Ελιν (Υψιστος Θες), το ποου ερες ες τν Μαδιμ το ᾿Ιοθρ (᾿Εξ. Β, 16). Κατ τν γαν Γραφν, ες τν λικαν τν σαρντα τν, Μωϋσς γκατλειψε τν Αγυπτον κα λθε ες τ ρος Χωρβ κα δ ερκε τς πτ θυγατρας το ᾿Ιοθρ ν ποτζουν τ κοπδι τους ες τν πηγν, ποα πρχει μχρι σμερα ες τν βορεαν πλευρν το Καθολικο τς Μονς.Ο Μωϋσς νυμφεθη μαν π τς θυγατρας το ᾿Ιοθρ κα ζησε σαρντα τη μ τν πενθερν του, ποιμανοντας τ κοπδια του κα καθαροντας τν ψυχν του ες τν συχαν κα πομνωσιν τς ρμου το Σιν. ᾿Εδ Θες πεκαλφθη ες τν Μωϋσν ες τ θαμα τς φλεγομνης Βτου κα τν διταξε ν πιστρψη ες τν Αγυπτον κα ν φρη τν ᾿Ισραλ ες τ ρος Χωρβ δι ν Τν λατρεσουν.

Ο ᾿Ισραλ δισχισε τ Σιν τν 13ον αἰῶνα π.Χ. καθ’ δν π τν δουλεαν τν Αγυπτων πρς τν Χαναν, τν γν τς παγγελας. Μετ π πορεαν πενντα μερν φθασεν ες τ ρος Χωρβ, που λαβαν π τν Θεν τν Νμον, τ θεμλιον, π το ποου κλθησαν ν οκοδομσουν τν θρησκευτικν τους ργνωσιν. Τετρακσια χρνια ργτερα νας λλος μεγλος προφτης το ᾿Ισραλ, ᾿Ηλας, λθε ες ατν τν τπον δι ν σωθ π τν ργν τς βασιλσσης ᾿Ιεζβελ. Σμερα μσα ες τ παρεκκλσιον το προφτου ᾿Ηλιο, ες τ ρος Σιν, μπορε κανες ν δη τ σπλαιον, που ᾿Ηλας κατκησε κα ξιθη ν συνομιλση μ τν Θεν (Γ Βασιλ. ΙΘ 9-15).

3. Ο πρτοι Μοναχο ες τ Σιν. Ο πθος ν ερσκονται κοντ ες τν Θεν κα μακρυ π τος διωγμος τς εδωλολατρικς Ρμης φερε ες τ Σιν πολλος π τος πρτους Χριστιανος, ο ποοι ζητοσαν συχαν, σιωπν, πομνωσιν κα γιτητα. ᾿Απ τν 3ον αἰῶνα μ.Χ. κα ξς δημιουργθησαν μικρς μοναστικς κοιντητες ες ερος τπους περ τ ρος Χωρβ, πως τπος τς φλεγομνης Βτου, ες τν Φαρν κα λλα μρη το νοτου Σιν. (Η κριβς τοποθεσα ατν τν ερν τπων διετηρθη ες τν μνμην το ντοπου πληθυσμο δι μσου τν αἰώνων). Ητο διος μυστικς πθος, πο φερε λλους ες τος Αγους Τπους, ες τ γονα ρη τς ρμου τς ᾿Ιουδαας, ες ναζτησιν τς βαθυτρας κατ Χριστν ζως.

Ο πρτοι μοναχο πφεραν μονμως στερσεις, φσις το χθρικ πρς τν νθρωπον κα πολλο πεσαν θματα τν πιδρομων ληστν. Παρ τατα συνχισαν ν κατοικον ες τ Σιν. Ο πρτοι ατο μοναχο σαν ατρκεις ρημται, ο ποοι ζοσαν μνοι μσα ες σπλαια μ κραν πτωχεαν, προσευχμενοι μνοι. Συνρχοντο μως λοι κατ τς Κυριακς ες τν τπον τς φλεγομνης Βτου, ες τ Κυριακν, δι ν κοσουν πνευματικν λγον π τν γομενν τους κα ν λβουν τν θεαν Κοινωναν. Εξ ατας το γου βου των ο Χριστιανο ρημται σαν φυσικο εραπστολοι μεταξ τν εδωλολατρικν φυλν το Σιν.

Ο μοναχο το Σιν ζτησαν π τν μητρα το γ. Κων/νου, τν ατοκρτειραν γαν Ελνην, ν τος προστατεση. Πργματι, τ 330 μ.Χ. γα Ελνη κτισε ες τν τπον τς φλεγομνης Βτου να μικρν ναν, φιερωμνον ες τν Θεοτκον κα να πργον δι ν χρησιμεη ς καταφγιον τν μοναχν. Προσκυνητα το τλους το 4ου αἰῶνος ναφρουν, τι πρχε σημαντικ κα νθοσα κοιντης μοναχν ες τ Σιν. Περφημος μεταξ ατν ταν νας πρην ντατος ξιωματοχος το ατοκρτορος ες τν Κων/πολιν, Αγιος Νελος, το ποου τ συγγρμματα ποτελον θαυμσιον πνευματικν ντρφημα.

4. Ιστορικ δεδομνα. α)- Ιδρυτς, ατοκρτωρ ᾿Ιουστινιανς. Μι να περοδος το μοναχισμο ες τ Σιν ρχζει τν 6ον αἰῶνα, ταν ατοκρτωρ ᾿Ιουστινιανς (527-565 μ.Χ.) διταξε τν κατασκευν νς μεγλου κα σχυρο φρουρου, πο ν περικλεη τ κτσματα τς γ. Ελνης, νς μεγλου ναο κα κελλιν δι τος μοναχος, καθς κα δι παρκ σιτηρσια π τν Αγυπτον. Ελληνικς πιγραφς ες τος δοκος τς στγης το ναο μνημονεουν τ νματα το ᾿Ιουστινιανο, τς συζγου του Θεοδρας κα το ρχιτκτονος Στεφνου.

β)-᾿Αφιρωσις. Οπως γα Ελνη, τσι κα ᾿Ιουστινιανς φιρωσε τν ναν κα τν Μονν ες τν Θεοτκον, διτι κατ τν ρμηνεαν τν Πατρων τς ᾿Εκκλησας, φλεγμενη Βτος εναι να σμβολον το Εαγγελισμο τς Θεοτκου, κα πως Βτος φλγετο, λλ δν κατεκαετο, τσι κα Παναγα, πο το να νθρπινο πλσμα, συνλαβε ες τ σπλχνα της τ πρ τς θετητος κα δν κατεκη, λλ γννησε τν Κριο κα παρμεινε παρθνος.

γ)-Μωσαϊκν κγχης Ιερο Ναο. Περ τ τλος το 6ου αἰῶνος, μετ τν θνατον το ᾿Ιουστινιανο κα μερικς δεκαετες μετ τν νγερσιν το Ναο, γινε να περφημον ργον τχνης, μερμν τν Πατρων τς Μονς· τ μωσαϊκν τς Μεταμορφσεως το ᾿Ιησο Χριστο (Ματθ. ΙΖ 1-3, Λουκ. Θ 28-36). Η θεωρα τς δξης το προσπου το Χριστο κα εφροσνη το Πτρου, πο τν κνει ν ναφωνση· «᾿Επισττα, καλν στιν μς δε εναι» (Λουκ. Θ 33) εναι τ πτατον τλος, ες τ ποον ξιθησαν ν προσεγγσουν μερικο π τος γους πατρας κμη κα ες ατν τν πρσκαιρον ζων.

Ετσι, σημασα το μωσαϊκο δι τος πατρας τς Μονς εναι προφανς, κα μλιστα ταν σκεφθ κανες, τι κα ο δο Προφται πο μλησαν μ τν Κριον κατ τν θεαν Μεταμρφωσιν, Μωϋσς κα ᾿Ηλας, εχαν κοσει τν φωνν του κα εχαν ξιωθ ν Τν δουν μσα ες σμβολα πρν π αἰῶνας πνω ες ατ δ τ ρος Χωρβ. Ετσι, Νας νομσθη ργτερα «Νας τς Μεταμορφσεως το Σωτρος Χριστο» κα νομασα ατ εναι κα σμερα πσημος.

δ)-Τ Ιερν Λεψανον τς Αγ. Ακατερνης. Περ τ τλος ατς τς περιδου Θες καμε να ξιοζλευτο δρον ες τν Μονν· Τ για λεψανα τς Αγας Ακατερνης, τ ποα ερθησαν π το ρους, πο φρει σμερα τ νομ της.

ε)-Μωμεθ. Σμφωνα μ τν παρδοσιν ο Πατρες τς Μονς στειλαν μαν πρεσβεαν ες τν Μεδναν τ 625 μ.Χ. δι ν ζητσουν π τν Μωμεθ πολιτικν προστασαν. Ο Μωμεθ νκρινε τ ατματα κα πγραψε μ τν παλμην του «ες βοθειαν τν Χριστιανν» τν περφημον ᾿Αχτιναμ, μ τν ποον κρυσσε, τι ο Μουσουλμνοι φελουν ν περασπζωνται τος μοναχος κα ν μν εσπρττουν π’ ατος φρους.

στ)-Αραβες. Ετσι ταν χερσνησος Σιν περιλθε ες τν κυριαρχαν τν ᾿Αρβων τ 641 μ.Χ. Μον συνχισε τν βον της νενχλητος, μως ριθμς τν μοναχν ρχισε ν λαττοται· ες τν ρχν το 9ου αἰῶνος εχαν μενει μνον τριντα.

ζ)-᾿Οθωμανο. Μετ π μαν δσκολον περοδον π τος Μαμελοκους, ᾿Οθωμανικ κατκτησις τς Αγπτου κα το Σιν π τν σουλτνον Σελμ τν Α τ 1571 μ.Χ. φερε ες τν Μονν ναν νον προσττην. Η Τουρκικ ξουσα σεβσθη τ δικαιματα τς Μονς, δ ᾿Αρχιεπσκοπς της πλαυε διαιτρας τιμς.

η)-Βασιλες τς Ερπης.  Ο Χριστιανο βασιλες τς Ερπης κολοθησαν τ παρδειγμα το Σουλτνου κα δειξαν διατερον νδιαφρον δι τν Μονν, συνεισφροντας χρηματικ ποσ κα συμβλλοντας ες τν διατρησιν τν κτημτων τς Μονς ες διαφρους χρας το κσμου. Κατ τν 17ον αἰῶνα Μον εχε κτεταμνην πολιτιστικν κα κπαιδευτικν δρσιν κα κτς τς Σιναϊτικς χερσονσου ες τν Τουρκοκρατουμνην Ελλδα π.χ. περφημος ταν Σχολ Γραμμτων κα Ζωγραφικς ες τ Ηρκλειον Κρτης, που ξεπαιδεθησαν μερικο π τος μεγαλυτρους νδρας τς ποχς. ᾿Αλλ κα ες λλας χρας (Αγυπτον, Τουρκαν, Παλαιστνην, Ρουμαναν, Ρωσσαν, ᾿Ινδαν κ.λπ.) που ερσκοντο Σιναϊτικ μετχια, ξελσσοντο ες ληθιν πνευματικ κντρα.

 θ)-Μγας Ναπολων. Οταν Ναπολων κατκτησε τν Αγυπτον (1797-1804) λαβε κα ατς τν Μονν π τν προστασαν του κα χοργησε τ «᾿Ασφαλιστριον Εγγραφον», τ ποον κτθεται σμερα ες τν Πινακοθκην τς Μονς. ᾿Ανλαβε πσης κα τν νοικοδμησιν το βορεου τεχους τς Μονς, τ ποον εχε καταπσει τ 1798 μετ π καταρρακτδη βροχν.

ι)-19ος κα 20ς αἰῶνας. Τ δετερον μισυ το 19ου αἰῶνος κα τ πρτον το 20ο δν σαν περοδοι ενοϊκο δι τν Μονν, διτι χασε λην τν περιουσαν της ες τν Ρωσσαν, τν Ρουμαναν, τν Τουρκαν, τν Κπρον κα λλαχο. ᾿Εν τοτοις, κατορθνει ν διατηρ τν φιλανθρωπικν κα πνευματικν της δρσιν. Τ 1966 ἑώρτασε τν 1400ν πτειον τς δρσες της, παρουσίᾳ ντιπροσπων λων τν ᾿Ορθοδξων ᾿Εκκλησιν ς κα το Βασιλως τς Ελλδος Κωνσταντνου.


Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΔΑΜΙΑΝΟΣ ΑΠΑΝΤΑ 
ΣΤΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΟΝΗ ΣΙΝΑ

Συνέντευξη του Αρχιεπισκόπου Σινά, Φαράν και Ραϊθούς κ.κ. Δαμιανού προσβάλλει στο τελευταίο τεύχος του (έκδοσης 26ης Απριλίου) το εβομαδιαίο περιοδικό Rosa-Al-Youssef. Όπως αναλυτικά μάς πληροφορεί το Γραφείο Τύπου της Ελληνικής Πρεσβείας στο Κάιρο, θέμα της συνέντευξης είναι «ο δικαστικός και επικοινωνιακός πόλεμος που δέχεται η Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης Σινά το τελευταίο διάστημα».

Στο κείμενο της συνέντευξης, με τίτλο: «Πώς είναι δυνατόν 37 μοναχοί να θέτουν σε κίνδυνο την εθνική ασφάλεια της Αιγύπτου», ο Αρχιεπίσκοπος, απαντά στις ερωτήσεις του δημοσιογράφου Rober El-Fares και αντικρούει τις κατηγορίες που προσάπτονται στην Μονή και τονίζει, μεταξύ άλλων, τα παρακάτω:

- Η Μονή υποδέχεται καθημερινά εκατοντάδες προσκυνητές και τουρίστες, δεκάδες επιστήμονες και ερευνητές, παρέχοντάς τους φιλοξενία.

- Η σχέση της Μονής με τους βεδουΐνους του Σινά είναι άριστη. Οι βεδουΐνοι επωφελούνται από τους τουρίστες που επισκέπτονται την περιοχή και η Μονή τούς παρέχει βοήθεια, καθώς και θέσεις εργασίας μέσα στο μοναστήρι και στις γαίες της, από αιώνες.

- Οι σχέσεις των μοναχών και του Ελληνορθόδοξου ποιμνίου με τους μωαμεθανούς εργάτες και βεδουΐνους είναι εξαιρετική και έχει γίνει παγκόσμιο υπόδειγμα προς μίμηση.

- Από τριετίας, ο απόστρατος υποστράτηγος Ahmed Ragai άρχισε μια δυσφημιστική εκστρατεία, προσπαθώντας να αμαυρώσει την ιστορία και το έργο της Μονής και την φήμη μου προσωπικά. Οι σοβαρές κατηγορίες που εκτοξεύει, παρόλο του ότι στερούνται αλήθειας, άρχισαν να παίρνουν διαστάσεις.

- Εντείνοντας τον πόλεμο, ο υποστράτηγος Ragai άσκησε αγωγή κατά της Μονής, και εναντίον όλων των Αιγυπτιακών Αρχών, ξεκινώντας από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας!!

- Οι ανάρμοστες κατηγορίες του απόστρατου υποστρατήγου είναι τελείως αναληθείς και κατηγορεί τη Μονή για αλλαγή των τοπωνυμίων της περιοχής.

- Ο ίδιος κατηγορεί τη Μονή ότι αποκρύπτει την πραγματική τοποθεσία των 12 πηγών του Μωϋσή, παρά το γεγονός ότι καταβάλλουμε μεγάλες προσπάθειες για τη διατήρηση όλης της ιστορικής και θρησκευτικής κληρονομιάς της περιοχής.

- Το γελοίο αλλά και συγχρόνως λυπηρό είναι ότι 37 μοναχοί κατηγορούνται ότι θέτουν σε κίνδυνο την εθνική ασφάλεια της Αιγύπτου. Η εμμονή του υποστρατήγου ότι η Μονή, η Ελλάδα και η Ε.Ε. αποτελούν εχθρούς της Αιγύπτου και του λαού της, συνωμοτώντας με το Ισραήλ, μπορεί να οδηγήσει σε πολιτική – διπλωματική κρίση μεταξύ Ελλάδας –Αιγύπτου.

- Ο προσωπικός φίλος του υποστράτηγου Ragai, πρώην διοικητής της πόλεως της Αγίας Αικατερίνης , Υποστράτηγος Abdul-Al Sakr, μετέτρεψε τις νόμιμα υποβληθείσες αιτήσεις της Μονής για νομιμοποίηση κατοχής γαιών σε μηνύσεις καταπάτησης. Επιπρόσθετα, εξέδωσε άδικες αποφάσεις κατεδάφισης, που συμπεριλαμβάνουν ακόμα και την εκκλησία και το τζαμί που βρίσκονται στην κορυφή του όρους Σινά.

- H Ιερά Μονή κατόρθωσε να αποτρέψει την κατεδάφιση των ιερών μνημείων, χάρη στη δίκαιη κρίση της Αιγυπτιακής Δικαιοσύνης. Επίσης, η Αρχαιολογική περιφέρεια Νοτίου Σινά εξέδωσε επίσημη έκθεση που πιστοποιεί ότι η Μονή δεν έχει καταπατήσει καμία αρχαιολογική περιοχή.

- Ο υποστράτηγος κατηγορεί ψευδώς τη Μονή στα ΜΜΕ, ότι διανέμει έντυπο που προσβάλει τον προφήτη του Ισλάμ, γνωρίζοντας ότι μια τέτοια κατηγορία μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρή θρησκευτική διχόνοια, μεταξύ Χριστιανών και Μουσουλμάνων στην Αίγυπτο. Η αλήθεια είναι ότι η Μονή σέβεται το Ισλάμ και τους Μουσουλμάνους και παρέχει εργασία σε πολλούς μουσουλμάνους αιγυπτίους, για να συντηρούν τις οικογένειές τους».