Τις τελευταίες ημέρες
κυκλοφορεί στο διαδίκτυο η είδηση πως ένας Αιγύπτιος απόστρατος αξιωματικός
ύστερα από αλλεπάλληλες αποτυχημένες προσφυγές στην Αιγυπτιακή Δικαιοσύνη κατά
της Ιεράς Μονής Σινά ζητάει τώρα την...κατεδάφιση της Μονής επειδή, λέει, κυματίζει
εκεί η ελληνική σημαία. Ασφαλώς πρόκειται για κάποιον δικομανή ανιστόρητο και
αργόσχολο άνθρωπο και κακώς, κατά την γνώμη μου, γίνεται αναπαραγωγή των
ανοησιών του. ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΣ
ΣΤΗΝ ΓΗ ΠΟΥ ΘΑ ΠΕΙΡAΞΕΙ
ΤΗΝ ΜΟΝΗ ΣΙΝΑ και τούτο γιατί στην επιβίωση της Μονής
συνέβαλε ο περίφημος «αχτιμανές», η εντολή-διαθήκη του Μωάμεθ, που σαν υπογραφή
φέρει αποτύπωμα της παλάμης του και διατάζει την προστασία και την απαλλαγή της
από φόρους.
Ο μόνος κίνδυνος για
την Μονή είναι η λειψανδρία αφού ελάχιστοι νέοι από την Ελλάδα αποφασίζουν να
πάνε και να διακονήσουν εκεί. Όσο για την Ελληνική σημαία αυτή κυματίζει
περήφανα σε όλους τους Ναούς και τα Ιδρύματα του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας
χωρίς κανένας να ενοχλείται .Αν λοιπόν θέλουμε να στηρίξουμε την Μονή Σινά ας
ασχοληθούμε με τα πραγματικά της προβλήματα χωρίς υπερβολές και κινδυνολογίες.
Η δική μας πρόταση στο θέμα της αντιμετωπίσεως της λειψανδρίας είναι να
πηγαίνουν υποχρεωτικά στο Σινά για δύο χρόνια όλοι οι υποψήφιοι άγαμοι Κληρικοί
από την Ελλάδα, σαν εναλλακτική στρατιωτική θητεία αλλά και σαν επιμόρφωση,
αφού η πλούσια βιβλιοθήκη της Μονής παρέχει μοναδικές προς αυτό δυνατότητες.
ΣΥΝΤΟΜΟΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ
ΙΕΡΑΣ ΑΥΤΟΝΟΜΗΣ
ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΚΗΣ ΜΟΝΗΣ ΤΟΥ ΣΙΝΑ
1. Σιναϊτική
Χερσόνησος.
Τό
Σινᾶ
εἶναι
σημεῖον
συναντήσεως
δύο
ἠπείρων
καί
διαχωριστική γραμμή
δύο
θαλασσῶν.
῾Η
χερσόνησος,
εἶναι
ἡ
πύλη
μεταξύ
᾿Αφρικῆς
καί
᾿Ασίας
καί
ἡ
γέφυρα
μεταξύ
Μεσογείου
καί
᾿Ερυθρᾶς
θαλάσσης,
δηλαδή
τῆς
συντομωτέρας
ὁδοῦ
ἀπό
τήν
Εὐρώπην
πρός
τόν
᾿Ινδικόν
ὠκεανόν
καί
τήν
ἄπω
᾿Ανατολήν. ᾿Ανέκαθεν
τό
Σινᾶ
ἦτο
ἕνα
ἀπό
τά
σπουδαιότερα
σταυροδρόμια
τοῦ
κόσμου.᾿Εκ πρώτης
ὄψεως
τό
Σινᾶ
φαίνεται
δυσπρόσιτον,
γεμάτο
ἄγονα
καί
βραχώδη
ὄρη.
῾Η
γῆ
εἶναι
ἀκατάλληλη
διά
καλλιέργειαν
καί
οἱ
βροχές
πολύ
ὀλίγες,
πολλή
ζέστη
τήν
ἡμέραν
καί
πολύ
κρύο
τήν
νύκτα.
Τό νοτιώτερον τμῆμα ἐντός τῆς τριγωνικῆς ἀπολήξεως τῆς χερσονήσου καταλαμβάνεται ἀπό γρανιτώδη, ἀπόκρημνα ὄρη, ἐκ τῶν ὁποίων τά σημαντικώτερα εἶναι τό ὄρος Σινᾶ, τό ὄρος τῆς ῾Αγ. Αἰκατερίνης, τό ὄρος τῆς ῾Αγ. ᾿Επιστήμης, τό ὄρος Σερμπάλ καί τό Οὐμ Σωμάρ. Διά μέσου αὐτῆς τῆς περιοχῆς διῆλθε πρίν ἀπό 35 αἰῶνας ὁ λαός τοῦ ᾿Ισραήλ. Τό ἐρημικόν μεγαλεῖον τοῦ Σινᾶ ἔχει μίαν σαγηνευτικήν ὡραιότητα, πού παρέμεινεν ἀμόλυντος ἀπό τόν σύγχρονον κόσμον. ᾿Ολίγοι ἄνθρωποι ζοῦν εἰς αὐτήν τήν ἔρημον. ᾿Εκτός τῶν παραλιακῶν πόλεων, ἡ χερσόνησος κατοικεῖται ἀπό ὀλίγους Βεδουΐνους, οἱ ὁποῖοι κατορθώνουν νά ζοῦν ἀπό τά μικρά κοπάδια τους, ὀλίγα κηπευτικά καί χουρμάδες, καθώς καί τούς Μοναχούς τῆς ῾Ι. Μ. Σινᾶ.
Τό νοτιώτερον τμῆμα ἐντός τῆς τριγωνικῆς ἀπολήξεως τῆς χερσονήσου καταλαμβάνεται ἀπό γρανιτώδη, ἀπόκρημνα ὄρη, ἐκ τῶν ὁποίων τά σημαντικώτερα εἶναι τό ὄρος Σινᾶ, τό ὄρος τῆς ῾Αγ. Αἰκατερίνης, τό ὄρος τῆς ῾Αγ. ᾿Επιστήμης, τό ὄρος Σερμπάλ καί τό Οὐμ Σωμάρ. Διά μέσου αὐτῆς τῆς περιοχῆς διῆλθε πρίν ἀπό 35 αἰῶνας ὁ λαός τοῦ ᾿Ισραήλ. Τό ἐρημικόν μεγαλεῖον τοῦ Σινᾶ ἔχει μίαν σαγηνευτικήν ὡραιότητα, πού παρέμεινεν ἀμόλυντος ἀπό τόν σύγχρονον κόσμον. ᾿Ολίγοι ἄνθρωποι ζοῦν εἰς αὐτήν τήν ἔρημον. ᾿Εκτός τῶν παραλιακῶν πόλεων, ἡ χερσόνησος κατοικεῖται ἀπό ὀλίγους Βεδουΐνους, οἱ ὁποῖοι κατορθώνουν νά ζοῦν ἀπό τά μικρά κοπάδια τους, ὀλίγα κηπευτικά καί χουρμάδες, καθώς καί τούς Μοναχούς τῆς ῾Ι. Μ. Σινᾶ.
2. ῾Η
πνευματική κληρονομιά
τοῦ
Σινᾶ.
Εἰς
τό
Σινᾶ
ἐλατρεύοντο
πολλοί
ἄλλοι
θεοί,
μεταξύ
τῶν
ὁποίων
καί
ὁ
᾿Ελ
᾿Ελιόν
(῞Υψιστος
Θεός),
τοῦ
ὁποίου
ἱερεύς
εἰς
τήν
Μαδιάμ
ἦτο
ὁ
᾿Ιοθόρ
(᾿Εξ.
Β´,
16).
Κατά τήν ἁγίαν
Γραφήν,
εἰς
τήν
ἡλικίαν
τῶν
σαράντα
ἐτῶν,
ὁ
Μωϋσῆς
ἐγκατέλειψε
τήν
Αἴγυπτον
καί
ἦλθε
εἰς
τό
ὄρος
Χωρήβ
καί
ἐδῶ
εὑρῆκε
τάς
ἑπτά
θυγατέρας
τοῦ
᾿Ιοθόρ
νά
ποτίζουν
τό
κοπάδι
τους εἰς
τήν
πηγήν,
ἡ
ὁποία
ὑπάρχει
μέχρι
σήμερα
εἰς
τήν
βορείαν
πλευράν
τοῦ
Καθολικοῦ
τῆς
Μονῆς. ῾Ο Μωϋσῆς
ἐνυμφεύθη
μίαν
ἀπό
τάς
θυγατέρας
τοῦ
᾿Ιοθόρ
καί
ἔζησε
σαράντα
ἔτη
μέ
τόν
πενθερόν
του, ποιμαίνοντας τά
κοπάδια
του καί
καθαίροντας
τήν
ψυχήν
του εἰς
τήν
ἡσυχίαν
καί
ἀπομόνωσιν
τῆς
ἐρήμου
τοῦ
Σινᾶ.
᾿Εδῶ
ὁ
Θεός
ἀπεκαλύφθη
εἰς
τόν
Μωϋσῆν
εἰς
τό
θαῦμα
τῆς
φλεγομένης
Βάτου
καί
τόν
διέταξε
νά
ἐπιστρέψη
εἰς
τήν
Αἴγυπτον
καί
νά
φέρη
τόν
᾿Ισραήλ
εἰς
τό
ὄρος
Χωρήβ
διά
νά
Τόν
λατρεύσουν.
῾Ο ᾿Ισραήλ
διέσχισε
τό
Σινᾶ
τόν
13ον αἰῶνα
π.Χ. καθ’ ὁδόν ἀπό
τήν
δουλείαν
τῶν
Αἰγυπτίων
πρός
τήν
Χαναάν,
τήν
γῆν
τῆς
ἐπαγγελίας.
Μετά
ἀπό
πορείαν
πενήντα
ἡμερῶν
ἔφθασεν
εἰς
τό
ὄρος
Χωρήβ,
ὅπου
ἔλαβαν
ἀπό
τόν
Θεόν
τόν
Νόμον,
τό
θεμέλιον,
ἐπί
τοῦ
ὁποίου
ἐκλήθησαν
νά
οἰκοδομήσουν
τήν
θρησκευτικήν τους ὀργάνωσιν. Τετρακόσια
χρόνια
ἀργότερα
ἕνας
ἄλλος
μεγάλος
προφήτης
τοῦ
᾿Ισραήλ,
ὁ
᾿Ηλίας,
ἦλθε
εἰς
αὐτόν
τόν
τόπον
διά
νά
σωθῇ
ἀπό
τήν
ὀργήν
τῆς
βασιλίσσης
᾿Ιεζάβελ.
Σήμερα
μέσα
εἰς
τό
παρεκκλήσιον
τοῦ
προφήτου
᾿Ηλιοῦ,
εἰς
τό
ὄρος
Σινᾶ,
μπορεῖ
κανείς
νά
ἴδη
τό
σπήλαιον,
ὅπου
ὁ
᾿Ηλίας
κατώκησε
καί
ἠξιώθη
νά
συνομιλήση
μέ
τόν
Θεόν
(Γ´
Βασιλ. ΙΘ´ 9-15).
3. Οἱ
πρῶτοι
Μοναχοί εἰς
τό
Σινᾶ.
῾Ο
πόθος
νά
εὑρίσκονται
κοντά
εἰς
τόν
Θεόν
καί
μακρυά
ἀπό
τούς
διωγμούς
τῆς
εἰδωλολατρικῆς
Ρώμης
ἔφερε
εἰς
τό
Σινᾶ
πολλούς
ἀπό
τούς
πρώτους
Χριστιανούς, οἱ ὁποῖοι
ζητοῦσαν
ἡσυχίαν,
σιωπήν,
ἀπομόνωσιν
καί
ἁγιότητα.
᾿Από
τόν
3ον αἰῶνα
μ.Χ. καί
ἑξῆς
ἐδημιουργήθησαν
μικρές
μοναστικές
κοινότητες
εἰς
ἱερούς
τόπους
περί
τό
ὄρος
Χωρήβ,
ὅπως
ὁ
τόπος
τῆς
φλεγομένης
Βάτου,
εἰς
τήν
Φαράν
καί
ἄλλα
μέρη
τοῦ
νοτίου
Σινᾶ.
(῾Η
ἀκριβής
τοποθεσία
αὐτῶν
τῶν
ἱερῶν
τόπων
διετηρήθη
εἰς
τήν
μνήμην
τοῦ
ἐντοπίου
πληθυσμοῦ
διά
μέσου
τῶν
αἰώνων).
῏Ητο
ὁ
ἴδιος
μυστικός
πόθος,
πού
ἔφερε
ἄλλους
εἰς
τούς
῾Αγίους
Τόπους,
εἰς
τά
ἄγονα
ὄρη
τῆς
ἐρήμου
τῆς
᾿Ιουδαίας,
εἰς
ἀναζήτησιν
τῆς
βαθυτέρας
κατά
Χριστόν
ζωῆς.
Οἱ
πρῶτοι
μοναχοί
ὑπέφεραν
μονίμως
στερήσεις,
ἡ
φύσις
ἦτο
ἐχθρική
πρός
τόν
ἄνθρωπον
καί
πολλοί
ἔπεσαν
θύματα
τῶν
ἐπιδρομέων
ληστῶν.
Παρά
ταῦτα
συνέχισαν
νά
κατοικοῦν
εἰς
τό
Σινᾶ.
Οἱ
πρῶτοι
αὐτοί
μοναχοί
ἦσαν
αὐτάρκεις
ἐρημῖται,
οἱ
ὁποῖοι
ἐζοῦσαν
μόνοι
μέσα
εἰς
σπήλαια
μέ
ἄκραν
πτωχείαν,
προσευχόμενοι
μόνοι.
Συνήρχοντο
ὅμως
ὅλοι
κατά
τάς
Κυριακάς
εἰς
τόν
τόπον
τῆς
φλεγομένης
Βάτου,
εἰς
τό
Κυριακόν,
διά
νά
ἀκούσουν
πνευματικόν λόγον ἀπό
τόν
ἡγούμενόν
τους καί
νά
λάβουν
τήν
θείαν
Κοινωνίαν.
Εξ αἰτίας
τοῦ
ἁγίου
βίου
των οἱ
Χριστιανοί ἐρημῖται
ἦσαν
φυσικοί
ἱεραπόστολοι
μεταξύ
τῶν
εἰδωλολατρικῶν
φυλῶν
τοῦ
Σινᾶ.
Οἱ
μοναχοί
τοῦ
Σινᾶ
ἐζήτησαν
ἀπό
τήν
μητέρα
τοῦ
ἁγ.
Κων/νου, τήν αὐτοκράτειραν
ἁγίαν
῾Ελένην,
νά
τούς
προστατεύση.
Πράγματι,
τό
330 μ.Χ. ἡ ἁγία
῾Ελένη
ἔκτισε
εἰς
τόν
τόπον
τῆς
φλεγομένης
Βάτου
ἕνα
μικρόν
ναόν,
ἀφιερωμένον
εἰς
τήν
Θεοτόκον
καί
ἕνα
πύργον
διά
νά
χρησιμεύη
ὡς
καταφύγιον
τῶν
μοναχῶν.
Προσκυνηταί τοῦ τέλους
τοῦ
4ου αἰῶνος
ἀναφέρουν,
ὅτι
ὑπῆρχε
σημαντική
καί
ἀνθοῦσα
κοινότης
μοναχῶν
εἰς
τό
Σινᾶ.
Περίφημος
μεταξύ
αὐτῶν
ἦταν
ἕνας
πρώην
ἀνώτατος
ἀξιωματοῦχος
τοῦ
αὐτοκράτορος
εἰς
τήν
Κων/πολιν, ὁ ῞Αγιος Νεῖλος,
τοῦ
ὁποίου
τά
συγγράμματα
ἀποτελοῦν
θαυμάσιον
πνευματικόν ἐντρύφημα.
4. ῾Ιστορικά δεδομένα. α)- Ιδρυτής, ὁ αὐτοκράτωρ ᾿Ιουστινιανός. Μιά νέα περίοδος τοῦ μοναχισμοῦ εἰς τό Σινᾶ ἀρχίζει τόν 6ον αἰῶνα, ὅταν ὁ αὐτοκράτωρ ᾿Ιουστινιανός (527-565 μ.Χ.) διέταξε τήν κατασκευήν ἑνός μεγάλου καί ἰσχυροῦ φρουρίου, πού νά περικλείη τά κτίσματα τῆς ἁγ. ῾Ελένης, ἑνός μεγάλου ναοῦ καί κελλιῶν διά τούς μοναχούς, καθώς καί διά ἐπαρκῆ σιτηρέσια ἀπό τήν Αἴγυπτον. ῾Ελληνικές ἐπιγραφές εἰς τούς δοκούς τῆς στέγης τοῦ ναοῦ μνημονεύουν τά ὀνόματα τοῦ ᾿Ιουστινιανοῦ, τῆς συζύγου του Θεοδώρας καί τοῦ ἀρχιτέκτονος Στεφάνου.
β)-᾿Αφιέρωσις.
῞Οπως
ἡ
ἁγία
῾Ελένη,
ἔτσι
καί
ὁ
᾿Ιουστινιανός
ἀφιέρωσε
τόν
ναόν
καί
τήν
Μονήν
εἰς
τήν
Θεοτόκον,
διότι
κατά
τήν
ἑρμηνείαν
τῶν
Πατέρων
τῆς
᾿Εκκλησίας,
ἡ
φλεγόμενη
Βάτος
εἶναι
ἕνα
σύμβολον
τοῦ
Εὐαγγελισμοῦ
τῆς
Θεοτόκου,
καί
ὅπως
ἡ
Βάτος
ἐφλέγετο,
ἀλλά
δέν
κατεκαίετο,
ἔτσι
καί
ἡ
Παναγία,
πού
ἦτο
ἕνα
ἀνθρώπινο
πλάσμα,
συνέλαβε
εἰς
τά
σπλάχνα
της τό
πῦρ
τῆς
θεότητος
καί
δέν
κατεκάη,
ἀλλά
ἐγέννησε
τόν
Κύριο
καί
παρέμεινε
παρθένος.
γ)-Μωσαϊκόν
κόγχης
῾Ιεροῦ
Ναοῦ.
Περί
τό
τέλος
τοῦ
6ου αἰῶνος,
μετά
τόν
θάνατον
τοῦ
᾿Ιουστινιανοῦ
καί
μερικές
δεκαετίες
μετά
τήν
ἀνέγερσιν
τοῦ
Ναοῦ,
ἔγινε
ἕνα
περίφημον
ἔργον
τέχνης,
μερίμνῃ
τῶν
Πατέρων
τῆς
Μονῆς·
τό
μωσαϊκόν
τῆς
Μεταμορφώσεως
τοῦ
᾿Ιησοῦ
Χριστοῦ
(Ματθ. ΙΖ´ 1-3, Λουκ. Θ´
28-36). ῾Η
θεωρία
τῆς
δόξης
τοῦ
προσώπου
τοῦ
Χριστοῦ
καί
ἡ
εὐφροσύνη
τοῦ
Πέτρου,
πού
τόν
κάνει
νά
ἀναφωνήση·
«᾿Επιστάτα,
καλόν
ἐστιν
ἡμᾶς
ὧδε
εἶναι»
(Λουκ. Θ´
33) εἶναι
τό
ἀπώτατον
τέλος,
εἰς
τό
ὁποῖον
ἠξιώθησαν
νά
προσεγγίσουν
μερικοί
ἀπό
τούς
ἁγίους
πατέρας
ἀκόμη
καί
εἰς
αὐτήν
τήν
πρόσκαιρον
ζωήν.
῎Ετσι, ἡ
σημασία τοῦ μωσαϊκοῦ διά τούς πατέρας τῆς Μονῆς εἶναι προφανής, καί μάλιστα ὅταν σκεφθῆ κανείς, ὅτι καί οἱ δύο Προφῆται πού ὡμίλησαν μέ τόν Κύριον κατά τήν θείαν Μεταμόρφωσιν, ὁ
Μωϋσῆς καί ὁ
᾿Ηλίας, εἶχαν ἀκούσει τήν φωνήν του καί εἶχαν ἀξιωθῆ νά Τόν ἴδουν μέσα εἰς σύμβολα πρίν ἀπό αἰῶνας ἐπάνω εἰς αὐτό ἐδῶ τό ὄρος Χωρήβ. ῎Ετσι, ὁ
Ναός
ὠνομάσθη
ἀργότερα
«Ναός
τῆς
Μεταμορφώσεως
τοῦ
Σωτῆρος
Χριστοῦ»
καί
ἡ
ὀνομασία
αὐτή
εἶναι
καί
σήμερα
ἡ
ἐπίσημος.
δ)-Τό
῾Ιερόν
Λείψανον
τῆς
῾Αγ.
Αἰκατερίνης.
Περί
τό
τέλος
αὐτῆς
τῆς
περιόδου
ὁ
Θεός
ἔκαμε
ἕνα
ἀξιοζήλευτο
δῶρον
εἰς
τήν
Μονήν·
Τά
ἅγια
λείψανα
τῆς
῾Αγίας
Αἰκατερίνης,
τά
ὁποῖα
εὑρέθησαν
ἐπί
τοῦ
ὄρους,
πού
φέρει
σήμερα
τό
ὄνομά
της.
ε)-Μωάμεθ.
Σύμφωνα
μέ
τήν
παράδοσιν
οἱ
Πατέρες
τῆς
Μονῆς
ἔστειλαν
μίαν
πρεσβείαν
εἰς
τήν
Μεδίναν
τό
625 μ.Χ. διά νά ζητήσουν
ἀπό
τόν
Μωάμεθ
πολιτικήν
προστασίαν.
῾Ο
Μωάμεθ
ἐνέκρινε
τά
αἰτήματα
καί
ὑπέγραψε
μέ
τήν
παλάμην
του «εἰς
βοήθειαν
τῶν
Χριστιανῶν»
τόν
περίφημον
᾿Αχτιναμέ,
μέ
τόν
ὁποῖον
κήρυσσε,
ὅτι
οἱ
Μουσουλμάνοι
ὀφείλουν
νά
ὑπερασπίζωνται
τούς
μοναχούς
καί
νά
μήν
εἰσπράττουν
ἀπ’
αὐτούς
φόρους.
στ)-῎Αραβες. ῎Ετσι ὅταν ἡ
χερσόνησος Σινᾶ περιῆλθε εἰς τήν κυριαρχίαν τῶν ᾿Αράβων τό 641 μ.Χ. ἡ
Μονή συνέχισε τόν βίον της ἀνενόχλητος, ὅμως ὁ
ἀριθμός τῶν μοναχῶν ἤρχισε νά ἐλαττοῦται· εἰς τήν ἀρχήν τοῦ 9ου αἰῶνος εἶχαν μείνει μόνον τριάντα.
ζ)-᾿Οθωμανοί. Μετά ἀπό μίαν δύσκολον περίοδον ὑπό τούς Μαμελούκους, ἡ
᾿Οθωμανική κατάκτησις τῆς Αἰγύπτου καί τοῦ Σινᾶ ἀπό τόν σουλτάνον Σελήμ τόν Α´ τό 1571 μ.Χ. ἔφερε εἰς τήν Μονήν ἕναν νέον προστάτην. ῾Η Τουρκική
ἐξουσία
ἐσεβάσθη
τά
δικαιώματα
τῆς
Μονῆς,
ὁ
δέ
᾿Αρχιεπίσκοπός
της ἀπέλαυε
ἰδιαιτέρας
τιμῆς.
η)-Βασιλεῖς
τῆς
Εὐρώπης. Οἱ
Χριστιανοί βασιλεῖς
τῆς
Εὐρώπης
ἠκολούθησαν
τό
παράδειγμα
τοῦ
Σουλτάνου
καί
ἔδειξαν
ἰδιαίτερον
ἐνδιαφέρον
διά
τήν
Μονήν,
συνεισφέροντας
χρηματικά
ποσά
καί
συμβάλλοντας
εἰς
τήν
διατήρησιν
τῶν
κτημάτων
τῆς
Μονῆς
εἰς
διαφόρους
χώρας
τοῦ
κόσμου.
Κατά
τόν
17ον αἰῶνα
ἡ
Μονή
εἶχε
ἐκτεταμένην
πολιτιστικήν καί ἐκπαιδευτικήν
δρᾶσιν
καί
ἐκτός
τῆς
Σιναϊτικῆς
χερσονήσου
εἰς
τήν
Τουρκοκρατουμένην ῾Ελλάδα
π.χ. περίφημος
ἦταν
ἡ
Σχολή
Γραμμάτων
καί
Ζωγραφικῆς
εἰς
τό
῾Ηράκλειον
Κρήτης,
ὅπου
ἐξεπαιδεύθησαν
μερικοί
ἀπό
τούς
μεγαλυτέρους
ἄνδρας
τῆς
ἐποχῆς.
᾿Αλλά
καί
εἰς
ἄλλας
χώρας
(Αἴγυπτον,
Τουρκίαν,
Παλαιστίνην,
Ρουμανίαν,
Ρωσσίαν,
᾿Ινδίαν
κ.λπ.) ὅπου
εὑρίσκοντο
Σιναϊτικά
μετόχια,
ἐξελίσσοντο
εἰς
ἀληθινά
πνευματικά κέντρα.
θ)-Μέγας
Ναπολέων.
῞Οταν
ὁ
Ναπολέων
κατέκτησε
τήν
Αἴγυπτον
(1797-1804) ἔλαβε καί
αὐτός
τήν
Μονήν
ὑπό
τήν
προστασίαν
του καί
ἐχορήγησε
τό
«᾿Ασφαλιστήριον
῎Εγγραφον»,
τό
ὁποῖον
ἐκτίθεται
σήμερα
εἰς
τήν
Πινακοθήκην
τῆς
Μονῆς.
᾿Ανέλαβε
ἐπίσης
καί
τήν
ἀνοικοδόμησιν
τοῦ
βορείου
τείχους
τῆς
Μονῆς,
τό
ὁποῖον
εἶχε
καταπέσει
τό
1798 μετά
ἀπό
καταρρακτώδη βροχήν.
ι)-19ος καί
20ός
αἰῶνας.
Τό
δεύτερον
ἥμισυ
τοῦ
19ου αἰῶνος
καί
τό
πρῶτον
τοῦ
20οῦ
δέν
ἦσαν
περίοδοι
εὐνοϊκοί
διά
τήν
Μονήν,
διότι
ἔχασε
ὅλην
τήν
περιουσίαν
της εἰς
τήν
Ρωσσίαν,
τήν
Ρουμανίαν,
τήν
Τουρκίαν,
τήν
Κύπρον
καί
ἀλλαχοῦ.
᾿Εν
τούτοις,
κατορθώνει
νά
διατηρῆ
τήν
φιλανθρωπικήν καί πνευματικήν
της δρᾶσιν.
Τό
1966 ἑώρτασε
τήν
1400ήν
ἐπέτειον
τῆς
ἱδρύσεώς
της, παρουσίᾳ ἀντιπροσώπων
ὅλων
τῶν
᾿Ορθοδόξων
᾿Εκκλησιῶν
ὡς
καί
τοῦ
Βασιλέως
τῆς
῾Ελλάδος
Κωνσταντίνου.
Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
ΔΑΜΙΑΝΟΣ ΑΠΑΝΤΑ
ΣΤΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΟΝΗ ΣΙΝΑ
Συνέντευξη
του Αρχιεπισκόπου Σινά, Φαράν και Ραϊθούς κ.κ. Δαμιανού προσβάλλει στο
τελευταίο τεύχος του (έκδοσης 26ης Απριλίου) το εβομαδιαίο περιοδικό
Rosa-Al-Youssef. Όπως
αναλυτικά μάς πληροφορεί το Γραφείο Τύπου της Ελληνικής Πρεσβείας στο Κάιρο,
θέμα της συνέντευξης είναι «ο δικαστικός και επικοινωνιακός πόλεμος που δέχεται
η Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης Σινά το τελευταίο διάστημα».
Στο
κείμενο της συνέντευξης, με τίτλο: «Πώς είναι δυνατόν 37 μοναχοί να θέτουν σε
κίνδυνο την εθνική ασφάλεια της Αιγύπτου», ο Αρχιεπίσκοπος, απαντά στις
ερωτήσεις του δημοσιογράφου Rober El-Fares και αντικρούει τις κατηγορίες που
προσάπτονται στην Μονή και τονίζει, μεταξύ άλλων, τα παρακάτω:
-
Η Μονή υποδέχεται καθημερινά εκατοντάδες προσκυνητές και τουρίστες, δεκάδες
επιστήμονες και ερευνητές, παρέχοντάς τους φιλοξενία.
-
Η σχέση της Μονής με τους βεδουΐνους του Σινά είναι άριστη. Οι βεδουΐνοι
επωφελούνται από τους τουρίστες που επισκέπτονται την περιοχή και η Μονή τούς
παρέχει βοήθεια, καθώς και θέσεις εργασίας μέσα στο μοναστήρι και στις γαίες
της, από αιώνες.
-
Οι σχέσεις των μοναχών και του Ελληνορθόδοξου ποιμνίου με τους μωαμεθανούς
εργάτες και βεδουΐνους είναι εξαιρετική και έχει γίνει παγκόσμιο υπόδειγμα προς
μίμηση.
-
Από τριετίας, ο απόστρατος υποστράτηγος Ahmed Ragai άρχισε μια δυσφημιστική
εκστρατεία, προσπαθώντας να αμαυρώσει την ιστορία και το έργο της Μονής και την
φήμη μου προσωπικά. Οι σοβαρές κατηγορίες που εκτοξεύει, παρόλο του ότι
στερούνται αλήθειας, άρχισαν να παίρνουν διαστάσεις.
-
Εντείνοντας τον πόλεμο, ο υποστράτηγος Ragai άσκησε αγωγή κατά της Μονής, και
εναντίον όλων των Αιγυπτιακών Αρχών, ξεκινώντας από τον Πρόεδρο της
Δημοκρατίας!!
-
Οι ανάρμοστες κατηγορίες του απόστρατου υποστρατήγου είναι τελείως αναληθείς
και κατηγορεί τη Μονή για αλλαγή των τοπωνυμίων της περιοχής.
-
Ο ίδιος κατηγορεί τη Μονή ότι αποκρύπτει την πραγματική τοποθεσία των 12 πηγών
του Μωϋσή, παρά το γεγονός ότι καταβάλλουμε μεγάλες προσπάθειες για τη
διατήρηση όλης της ιστορικής και θρησκευτικής κληρονομιάς της περιοχής.
-
Το γελοίο αλλά και συγχρόνως λυπηρό είναι ότι 37 μοναχοί κατηγορούνται ότι
θέτουν σε κίνδυνο την εθνική ασφάλεια της Αιγύπτου. Η εμμονή του υποστρατήγου
ότι η Μονή, η Ελλάδα και η Ε.Ε. αποτελούν εχθρούς της Αιγύπτου και του λαού
της, συνωμοτώντας με το Ισραήλ, μπορεί να οδηγήσει σε πολιτική – διπλωματική
κρίση μεταξύ Ελλάδας –Αιγύπτου.
-
Ο προσωπικός φίλος του υποστράτηγου Ragai, πρώην διοικητής της πόλεως της Αγίας
Αικατερίνης , Υποστράτηγος Abdul-Al Sakr, μετέτρεψε τις νόμιμα υποβληθείσες
αιτήσεις της Μονής για νομιμοποίηση κατοχής γαιών σε μηνύσεις καταπάτησης.
Επιπρόσθετα, εξέδωσε άδικες αποφάσεις κατεδάφισης, που συμπεριλαμβάνουν ακόμα
και την εκκλησία και το τζαμί που βρίσκονται στην κορυφή του όρους Σινά.
-
H Ιερά Μονή κατόρθωσε να αποτρέψει την κατεδάφιση των ιερών μνημείων, χάρη στη
δίκαιη κρίση της Αιγυπτιακής Δικαιοσύνης. Επίσης, η Αρχαιολογική περιφέρεια
Νοτίου Σινά εξέδωσε επίσημη έκθεση που πιστοποιεί ότι η Μονή δεν έχει
καταπατήσει καμία αρχαιολογική περιοχή.
-
Ο υποστράτηγος κατηγορεί ψευδώς τη Μονή στα ΜΜΕ, ότι διανέμει έντυπο που
προσβάλει τον προφήτη του Ισλάμ, γνωρίζοντας ότι μια τέτοια κατηγορία μπορεί να
οδηγήσει σε σοβαρή θρησκευτική διχόνοια, μεταξύ Χριστιανών και Μουσουλμάνων
στην Αίγυπτο. Η αλήθεια είναι ότι η Μονή σέβεται το Ισλάμ και τους
Μουσουλμάνους και παρέχει εργασία σε πολλούς μουσουλμάνους αιγυπτίους, για να
συντηρούν τις οικογένειές τους».