25 Απριλίου, 2014

Η Α.Μ. Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤΟ ΛΕΩΝΙΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΓΗΡΟΚΟΜΕΙΟΥ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ

 

Την Κυριακή 27 Απριλίου 2014 και ώρα 12.00 το μεσημέρι θα πραγματοποιηθούν τα Εγκαίνια του νέου γηροκομείου Λεωνιδίου παρουσία του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, του Μητροπολίτη Μαντινείας και Κυνουρίας κ. Αλεξάνδρου και του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου κ. Πέτρου Τατούλη. 


Η συνολική επιφάνεια δόμησης του νέου γηροκομείου Λεωνιδίου είναι 1.645 τ.μ. και διαθέτει 28 κλίνες, 2 κλίνες προσωρινής νοσηλείας, φυσιοθεραπευτήριο, ειδικά λουτρά, ιατρεία, μαγειρεία, τραπεζαρία, παρεκκλήσι, αίθουσα δεξιώσεων, γραφεία κ.α.
 

(25 ΑΠΡΙΛΙΟΥ) ΖΩΟΔΟΧΟΥ ΠΗΓΗΣ

 


Με το όνομα Ζωοδόχος Πηγή του Μπαλουκλί ή Παναγία η Μπαλουκλιώτισσα φέρεται ιερό χριστιανικό αγίασμα που βρίσκεται στη Κωνσταντινούπολη έξω από τη δυτική πύλη της Σηλυβρίας, όπου υπήρχαν τα λεγόμενα "παλάτια των πηγών" στα οποία οι Βυζαντινοί Αυτοκράτορες παραθέριζαν την Άνοιξη. Πήρε την ονομασία του από το τουρκικό όνομα Balık (= ψάρι) και περιλαμβάνει το μοναστήρι, την εκκλησία και το αγίασμα.

Για την αποκάλυψη του Αγιάσματος υπάρχουν δυο εκδοχές:

α)Η πρώτη, που εξιστορεί ο Νικηφόρος Κάλλιστος αναφέρει ότι: Ο μετέπειτα Αυτοκράτορας Λέων ο Θράξ ή Λέων ο Μέγας (457 - 474 μ.Χ.), όταν ερχόταν ως απλός στρατιώτης στην Κωνσταντινούπολη, συνάντησε στη Χρυσή Πύλη έναν τυφλό που του ζήτησε νερό. Ψάχνοντας γιά νερό, μιά φωνή του υπέδειξε την πηγή. Πίνοντας ο τυφλός και ερχόμενο το λασπώδες νερό στα μάτια του θεραπεύτηκε. Όταν αργότερα έγινε Αυτοκράτορας, του είπε η προφητική φωνή, πως θα έπρεπε να χτίσει δίπλα στην πηγή μια Εκκλησία. 

Πράγματι ο Λέων έκτισε μια μεγαλοπρεπή εκκλησία προς τιμή της Θεοτόκου στο χώρο εκείνο, τον οποίο και ονόμασε «Πηγή». Ο Κάλλιστος περιγράφει τη μεγάλη αυτή Εκκλησία με πολλές λεπτομέρειες, αν και η περιγραφή ταιριάζει περισσότερο στό οικοδόμημα του Ιουστινιανού. Ιστορικά πάντως είναι εξακριβωμένο, ότι το 536 μ.Χ. στη Σύνοδο της Κωνσταντινουπόλεως, υπό τον Πατριάρχη Μηνά 536 - 552 μ.Χ.), λαμβάνει μέρος και ο Ζήνων, ηγούμενος «του Οίκου της αγίας ενδόξου Παρθένου και Θεοτόκου Μαρίας εν τη Πηγή».

β)Η δεύτερη, που εξιστορεί ο ιστορικός Προκόπιος, τοποθετείται στις αρχές του 6ου αιώνα και αναφέρεται στον Ιουστινιανό. Ο Ιουστινιανός κυνηγούσε σ' ένα θαυμάσιο τοπίο με πολύ πράσινο, νερά καί δένδρα. Εκεί, σαν σε όραμα, είδε ένα μικρό παρεκκλήσι, πλήθος λαού και έναν ιερέα μπροστά σέ μιά πηγή. «Είναι η πηγή των θαυμάτων» του είπαν. Και έχτισε εκεί μοναστήρι με υλικά που περίσσεψαν από την Αγιά Σοφιά. Ο Ι. Κεδρηνός αναφέρει ότι χτίστηκε το 560 μ.Χ.

Χρονοδιάγραμμα κυριοτέρων γεγονότων και συμβάντων:

626 μ.Χ. Επιδρομή των Αβάρων, αλλά οι βυζαντινοί σώζουν το ιερό αγασμα.

790 μ.Χ. Ο Ψευδο-κωδινός αναφρει ότι η αυτοκρτειρα Ειρνη επισκεασε την εκκλησα, που ειχε πθει μεγλη καταστροφή από σεισμ.

869 μ.Χ.Να επισκευ, ύστερα από νο σεισμ, από τον Βασλειο Α' τον Μακεδνα (867 - 886 μ.Χ.) κατα πληροφορα του Νικηφρου Καλλστου.

924 μ.Χ.Σε επιδρομή των Βουλγρων ο Συμεών καει την εκκλησα, αλλά αναστηλνεται αμσως αφού το 927 μ.Χ. έγιναν εκεί οι γάμοι του ηγεμνος των Ρσων Πτρου με τη Μαρα, εγγονή του Ρωμανού Λεκαπηνού.

966 μ.Χ.Έχει διασωθεί η περιγραφή μιας επίσημης τελετής στη γιορτή της Αναλήψεως, στην οποα έλαβε μρος ο Νικηφρος Φωκάς (963 - 969 μ.Χ.) με όλη την αυλ. Η πομπή έφτανε με πλοίο και από τη Χρυσή Πλη συνχιζε με άλογα. Το συγκεντρωμνο πλήθος ζητωκραγαζε και προσφερε λουλοδια και σταυρος. Όταν εμφανιζταν ο αυτοκρτωρ ο Πατριρχης τον ασπαζταν και στη συνχεια έμπαιναν μαζί στο να, όπου στο χώρο του ιερού είχε στηθεί εξέδρα, απ όπου ο αυτοκρτωρ παρακολουθούσε τη λειτουργα. Στο τλος της γιορτής ο αυτοκρτωρ καλούσε τον Πατριρχη σε επσημο τραπζι.

1078 μ.Χ.Η μονή της Πηγής θεωρείται τπος εξορας, αφού εκεί απομοννεται ο Γεργιος Μονομχος.

1084 μ.Χ.Ο Αλξιος Α' Κομνηνς (1081 - 1118 μ.Χ.) περιρισε τον φιλσοφο Ιωννη Ιταλό στη μονή της Πηγής για να καταπαση ο αναβρασμός που είχε δημιουργηθεί από τις ιδες του.

1204 - 1261 μ.Χ.Το ιερό της Πηγής περιρχεται στους Λατνους.

1328 μ.Χ.Ο νεαρός Ανδρνικος Γ' ο Παλαιολγος (1328 - 1341 μ.Χ.) χρησιμοποιεί τη μονή ως ορμητριο πριν καταλβει την Κωνσταντινοπολη.

1330 μ.Χ.Ο Ανδρνικος Γ', που βρσκεται ετοιμοθνατος στο Διδυμτειχο, πνει νερό από το αγασμα της Πηγής που του έφεραν και γιατρεεται.

1341 μ.Χ.Ιερας της Πηγής, ονματι Γεργιος, είναι μρτυρας σε νοταριακή πρξη.

1347 μ.Χ.Η Ελνη, κρη του Ιωννου Καντακουζηνού, παρουσιζεται στο μλλοντα σζυγ της Ιωννη Ε' Παλαιολγο (1341 - 1391 μ.Χ.) ντυμνη με την επσημη ενδυμασα της αυτοκρτειρας, μσα στον ιερό χώρο της Πηγής. Σμφων με παλαιό έθιμο η μλλουσα αυτοκρτειρα όταν έφθανε στην Πλη από τα μέρη της ξηράς έπρεπε να συναντηθεί με τον αυτοκρτορα στην Πηγ.

1422 μ.Χ.Κατα τη διρκεια της πολιορκας της Κωνσταντινουπλεως ο σουλτνος Μουράτ Β' εγκαταστθηκε μσα στην εκκλησα.

1547 μ.Χ.Ο Pierre Gylles σημεινει το 1547 μ.Χ. ότι η εκκλησία δεν υπάρχει πια, αλλά οι ασθενείς εξακολουθούν να επισκπτονται την Πηγ.

1727 μ.Χ.Ο μητροπολτης Δρκων Νικδημος έχτισε νασκο και ανανωσε τη λατρεα. Οι Αρμνιοι ζητούσαν συμμετοχή στο ιερό της Πηγής, αλλά η μεγλη παρδοση και τα σουλτανικά φιρμνια αναγνριζαν την κυριτητα στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.

1825 μ.Χ.Καταστροφή της πηγής από τους γενίτσαρους.

1827 μ.Χ.Ανεύρεση της Ιεράς εικόνας της Θεοτόκου εικονιζόμενη υπέρ της Ζωοδόχου Πηγής.

1833 μ.Χ.Ο πατριρχης Κωνστντιος Α' (1830 - 1834 μ.Χ.), με άδεια του σουλτνου, έχτισε τη σημερινή εκκλησα, της οποας τα εγκανια έγιναν το 1835 μ.Χ. Σμερα, εκτός από τη μεγλη εκκλησα, λατρευτικό κντρο του μεγλου κτιριακού συγκροτματος αποτελεί ο υπγειος ναός της Ζωοδχου Πηγής, όπου η δεξαμνη με το αγασμα και τα ψρια.

Γρφοντας τον 14ο αι. μ.Χ. για το αγασμα της Πηγής ο Νικηφρος Κλλιστος παραθτει, από διφορες πηγς, ένα κατλογο 63 θαυμτων, από τα οποία τα 15 φθνουν ως την εποχ του. Σήμερα στην αυλή της Ζωοδόχου Πηγής βρίσκονται οι τάφοι των Οικουμενικών Πατριαρχών. Το δε αγίασμα βρίσκεται στον υπόγειο Ναό και αποτελείται από μαρμαρόκτιστη πηγή, το νερό της οποίας θεωρείται αγιασμένο. Απ' εδώ διαδόθηκε ο τύπος της Παναγίας Ζωοδόχου Πηγής σε όλο τον ορθόδοξο κόσμο. 

Είναι αξιοσημείωτο ότι ψηφιδωτή παράσταση της εικόνας σώζεται στον εσωνάρθηκα της Μονής της Χώρας.  Σε ανάμνηση των εγκαινίων του Ναού από τον Αυτοκράτορα Λέοντα η Εκκλησία καθιέρωσε την κατ΄ έτος εορτή της Ζωοδόχου Πηγής, την Παρασκευή της Διακαινήσίμου Εβδομάδας. Ο Ναός αυτός έμεινε γνωστός στην ιστορία ως το αγίασμα του «Μπαλουκλί». «Μπαλούκ» στα τουρκικά σημαίνει ψάρι και η παράδοση μας λέει πως εκεί δίπλα στο αγίασμα, στις 23 Μαΐου 1453 μ.Χ. ένας καλόγερος τηγάνιζε ψάρια, όταν κάποιος του έφερε την είδηση πως πήραν την Πόλη οι Τούρκοι.

Ο καλόγερος απάντησε πως μόνο αν τα ψάρια που τηγάνιζε έφευγαν απ΄ το τηγάνι και έπεφταν μέσα στο αγίασμα θα πίστευε ότι έγινε κάτι τέτοιο. Και πραγματικά τα ψάρια ζωντάνεψαν και έπεσαν μέσα στην πηγή του αγιάσματος. Μέχρι σήμερα δε, μέσα στην δεξαμενή της Ζωοδόχου Πηγής διατηρούνται επτά ψάρια και μάλιστα σαν να είναι μισοτηγανισμένα απ΄ την μια πλευρά.