18 Απριλίου, 2014

ΓΙΑ ΣΕΒΑΣΜΟ ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ ΜΙΛΗΣΕ Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΟΥ ΕΠΙΤΑΦΙΟΥ 18/4/2014

 

Σήμερα, χρειαζόμαστε αγάπη και ταπείνωση περισσότερο από κάθε άλλη εποχή" τόνισε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος κατά την περιφορά του Επιταφίου.

Ο Αρχιεπίσκοπος τέλεσε την ακολουθία του Επιταφίου στον Ιερό Ναό Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτου, παρουσία πολιτικών, αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής, των Σωμάτων Ασφαλείας, εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης του Ερυθρού Σταυρού, κληρικών και λαϊκών.

Κατά την περιφορά του Επιταφίου και μετά την δέηση στο μνημείο του αγνώστου στρατιώτη ο Αρχιεπίσκοπος υπογράμμισε πως "η αγάπη όπως την εξέφρασε και τη δίδαξε ο Κύριος δεν έχει σχέση με οποιαδήποτε άλλη αγάπη του κόσμου. Αυτή η δυνατή αγάπη ξεχωρίζει τους φίλους του Ιησού". Πρόσθεσε, επίσης, πως "σήμερα χρειάζεται ο σεβασμός στο πρόσωπο του άλλου και η ταπείνωση.

Καλούμαστε να είμαστε υπηρέτες του λαού, γιατί ο ίδιος ο Κύριος μας είπε, πως δεν ήρθε να διακονηθεί, αλλά να διακονήσει. Στην κρίσιμη εποχή που διανύουμε και με αφορμή τις εκλογές ας προσέξουμε όλοι να ασκήσουμε τις εντολές του Κυρίου μας, αγάπη, ταπείνωση και οι άρχοντες να λειτουργούν ως αρχόμενοι.

Καλά τα μέτρα και οι αποφάσεις,. αλλά ας μην υποτιμάμε τη διδασκαλία του Ιησού Χριστού. Αγάπη, ταπείνωση και υπηρεσία προς όλους τους ανθρώπους".


 

ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ

  

 

Τη Αγία και Μ. Παρασκευή τα Άγια και σωτήρια και φρικτά Παθη του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού επιτελούμεν τούς εμπτυσμούς, τα ραπίσματα, τα κολαφίσματα, τας ύβρεις, τούς γέλωτας, την πορφυράν χλαίναν, τον τον κάλαμον, τον σπόγγον, το όξος, τούς ήλους, την λόγχην και προ πάντων τον Σταυρόν και τον θάνατον, α δι' ημάς εκών κατεδέξατο " έτι δε και την του ευγνώμονος ληστού, του συσταυρωθέ- ντος αυτώ, σωτήριον εν τω σταυρώ ομολογίαν."Εσταυρώθης δι' εμέ, ίνα εμοί πηγάσης την άφεσιν" εκεντήθης την πλευράν, ίνα κρουνούς ζωής αναβλύσης μοι."(Μακαρισμοί μετά έξοδον Εσταυρωμένου).

Την Μεγάλη Παρασκευή έχουμε την Κορύφωση του θείου δράματος, τελείται η «Ακολουθία των Παθών» και θυμόμαστε και βιώνουμε τα Σωτήρια και φρικτά Πάθη του Κυρίου και Θεού μας. Δηλαδή:

α) Τα πτυσίματα

β) τα μαστιγώματα

γ) τις κοροϊδίες

δ) τους εξευτελισμούς

ε) τα κτυπήματα

στ) το αγκάθινο στεφάνι και κυρίως την

ζ) Σταύρωση και

η) τον θάνατο του Χριστού μας.

H Μεγάλη Παρασκευή συμβολίζει τα συμβάντα της δίκης του Ιησού από τον Πόντιο Πιλάτο ,την μαρτυρική πορεία Του προς τον Γολγοθά, την Σταύρωση του και τελικά την Ταφή του.



Ο Επιτάφιος βρίσκεται στην εκκλησία στολισμένος με ανοιξιάτικα λουλούδια. Μετά το τέλος της Λειτουργίας κάθε ενορία γυρνά τον επιτάφιο στην περιφέρεια της, σε μερικές εκκλησίες απλώς περιφέρεται γύρω από την εκκλησία. Ήδη σε πολλές περιοχές της Ελλάδας τα πρώτα πυροτεχνήματα εμφανίζονται την βραδιά του επιτάφιου. Τη Μ. Παρασκευή στέλνεται ο Ιησούς δέσμιος από τον Καϊάφα στον τότε ηγεμόνα της Ιουδαίας Πόντιο Πιλάτο. Αυτός, αφού Τον ανέκρινε με πολλούς τρόπους και αφού ομολόγησε δύο φορές ότι ο Ιησούς είναι αθώος, έπειτα, για να ευχαριστηθούν οι Ιουδαίοι, τον καταδικάζει σε θάνατο και, αφού τον μαστίγωσε σαν δραπέτη δούλο τον Δεσπότη των όλων, Τον παρέδωσε για να σταυρωθεί. 

Από εκεί και πέρα ο Ιησούς, αφού παραδόθηκε στους στρατιώτες, γυμνώνεται, φοράει κόκκινη χλαμύδα, στεφανώνεται με ακάνθινο στεφάνι, κρατάει κάλαμο σαν σκήπτρο, προσκυνείται χλευαστικά, φτύνεται και χτυπιέται στο πρόσωπο και στο κεφάλι. Μετά, φορώντας πάλι τα ρούχα του και βαστάζοντας τον Σταυρό, πηγαίνει προς τον Γολγοθά, τον τόπο της καταδίκης και εκεί, γύρω στην τρίτη ώρα της ημέρας, σταυρώνεται μεταξύ δύο ληστών, βλασφημείται από αυτούς που είχαν πάει στον Γολγοθά μαζί του, μυκτηρίζεται από τους αρχιερείς, ποτίζεται από τους στρατιώτες με ξίδι ανακατεμένο με χολή.

Γύρω στην ενάτη ώρα, αφού βγάζει πρώτα φωνή μεγάλη, και λέει: «Τετέλεσται», εκπνέει «ο αμνός του Θεού, ο αίρων την αμαρτίαν του κόσμου», την ώρα κατά την οποία σφάζονταν, σύμφωνα με τον νόμο, ο πασχαλινός αμνός, ο οποίος καθιερώθηκε ως έθιμο στους Ιουδαίους, προτυπώνοντας τον Εσταυρωμένο Χριστό, πριν από 1.043 χρόνια. Το δεσποτικό αυτό θάνατο και η άψυχη κτίση, πενθώντας, τον τρέμει και αλλοιώνεται από τον φόβο αλλά ο Δημιουργός της κτίσεως ακόμα και όταν είναι νεκρός, λογχίζεται την ακήρατη πλευρά Του και ρέει απ’ αυτή αίμα και νερό.

 

Τέλος, κατά τη δύση του ηλίου, έρχεται ο Ιωσήφ από Αριμαθείας και ο Νικόδημος μαζί με αυτόν, και οι δύο κρυφοί μαθητές του Ιησού, αποκαθηλώνουν από τον Σταυρό το πανάγιο του διδασκάλου σώμα, το αρωματίζουν, το τυλίγουν με καθαρό σεντόνι και, αφού το έθαψαν σε καινούργιο τάφο, κυλούν στο στόμιο του μεγάλο λίθο. Αυτά τα φρικτά και σωτήρια πάθη του Κυρίου μας Ιησού Χριστού επιτελούμε σήμερα και εις ανάμνηση αυτών παραλάβαμε από αποστολική διαταγή, τη νηστεία της Παρασκευής. 





ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΠΡΟΚΑΘΗΜΕΝΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ ΕΠΙ ΤΩ ΑΓΙΩ ΠΑΣΧΑ


ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΑΠΟΔΕΙΞΙΣ ΕΠΙ ΤΩ ΑΓΙΩ ΠΑΣΧΑ

+ Β Α Ρ Θ Ο Λ Ο Μ Α Ι Ο Σ
ΕΛΕΩι ΘΕΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ - ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ
ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ
ΠΑΝΤΙ Τ
ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΧΑΡΙΝ, ΕΙΡΗΝΗΝ ΚΑΙ ΕΛΕΟΣ
ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΕΝΔΟΞΩΣ ΑΝΑΣΤΑΝΤΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ

Χριστός νέστη!

«Δετε», δελφοί καί τέκνα ν Κυρί, «λάβετε φς κ το νεσπέρου Φωτός» το Φαναρίου, το ερο Κέντρου τν ρθοδόξων, καί δοξάσωμεν λοι μο καί πό κοινο «Χριστόν τόν ναστάντα κ νεκρν».

Ζοφερά το ψυχική κατάστασις τν μαθητν το Κυρίου μετά τήν Σταύρωσιν Ατο, διότι διά τς δι᾿ ατς θανατώσεως το Κυρίου διελύθησαν α λπίδες τν μαθητν Του περί πικρατήσεως Ατο καί ατν ς πολιτικς ξουσίας.

Εχον κλάβει τήν θριαμβευτικήν εσοδον το ησο Χριστο ες τά εροσόλυμα, μετά τήν νάστασιν το Λαζάρου καί τήν θαυματουργικήν τροφοδοσίαν πέντε χιλιάδων νδρν, πλέον γυναικν καί παιδίων, διά πέντε ρτων καί δύο χθύων, ς προανάκρουσμα τς κατακτήσεως π᾿ ατν κοσμικς ξουσίας.

μήτηρ δύο ξ ατν πέβαλε μάλιστα τό ατημα πως ο υοί ατς καθήσουν ες κ δεξιν καί ες ξ εωνύμων το Κυρίου, ταν Οτος ναλάβ τήν ξουσίαν.

λα ατά διελύθησαν ς παιδικαί φαντασίαι λόγ το φοβερο πλήγματος τς θανατικς κτελέσεως το ησο Χριστο.

Τήν πρωίαν, μως, τς μις τν Σαββάτων α Μυροφόροι ερον τόν τάφον κενόν καί κουσαν παρά το γγέλου τι ησος νέστη κ νεκρν.

Μετ᾿ λίγον δέ εδον Ατόν ες λλοίαν κατάστασιν, μή πιτρέπουσαν ες τάς Μυροφόρους νά Τόν γγίξουν.

τοιαύτη προσδόκητος ξέλιξις τν πραγμάτων προεκάλεσε τήν πορίαν τν περί τόν ησον περί τς περαιτέρω ξελίξεως τν γεγονότων.

πάντησις δέν δόθη ες ατούς μέσως. Εδοποιήθησαν νά ναμένουν μέ πομονήν καί καρτερίαν μέχρις του νδυθον δύναμιν ξ ψους.

Πειθαρχήσαντες δέ ες τήν ντολήν, νέμενον μέχρι τς Πεντηκοστς, τε τό γιον Πνεμα, πελθόν, πεκάλυψεν ες ατούς, ν πληρότητι, τήν νέαν ποστολήν των.

Ατη δέν συνίστατο ες τήν πελευθέρωσιν νός θνους πό τς ποδουλώσεως ες λλο θνος, λλά ες τήν πελευθέρωσιν τς νθρωπότητος λης πό τς ποδουλώσεως ες τόν ρχοντα το κακο καί ες τό κακόν ν γένει.

Μία λλη μεγάλη ποστολή διαφορετική πό κείνην τήν ποίαν νειρεύοντο. σύλληπτος ντολή τς διαδόσεως το κηρύγματος τς πελευθερώσεως το νθρώπου πό τς δουλείας το θανάτου ξέπληξεν ατούς, λλ᾿ νελήφθη μετά ζήλου καί κηρύχθη πανταχο καί σωσε καί σώζει πολλούς πό το θανάτου.

πάρχει πρωτότοκος τν νεκρν, ναστημένος ησος, ποος προσφέρει ες λους τήν δυνατότητα τς ναστάσεως καί τς αωνίου ζως, μις ζως ποία δέν πόκειται πλέον ες τήν φθοράν, διότι ν τ ναστάσει ο νθρωποι εναι ς ο γγελοι το Θεο ν οραν καί φέρουν σμα πνευματικόν ντί το σαρκικο.

Πρόγευσιν ατς τς μακαρίας ναστασίμου καταστάσεως βιομεν πό τώρα, ταν φέρωμεν τό σάρκινον νδυμά μας ες τρόπον στε νά μή γευώμεθα τήν οσίαν το θανάτου, δηλαδή τήν πομάκρυνσιν πό τς γάπης το Θεο, λλά νά ασθανώμεθα τι μετέβημεν πό το φυσικο θανάτου το σαρκίνου σώματος ες τήν νωτέραν ζωήν το πνευματικο τοιούτου διά τς μετ᾿ γάπης γνώσεως το Προσώπου το Κυρίου, ποία γνσις σοδυναμε πρός τήν αώνιον ζωήν.

Δέν προσδοκμεν, λοιπόν, πλς τήν νάστασιν τν νεκρν ς ν γεγονός το πωτάτου μέλλοντος λλά μετέχομεν ατς πό τοδε, στε νά κραυγάζωμεν νθουσιωδς μετά το γίου ωάννου Χρυσοστόμου: «Πο σο, θάνατε, τό κέντρον; πο σο, δη, τό νκος;».

Συνανέστημεν μετά το ησο Χριστο καί ζμεν τά σχατα ς παρόντα καί τά παρόντα ς σχατα. νάστασις διαποτίζει τήν παρξιν μν καί πληρο χαρς ατήν. ς πλήσθη χαρς τό στόμα τν μαθητν ν τ λέγειν νέστη Κύριος.

Συνεχίζομεν τό ργον τν ποστόλων. Μεταδίδομεν ες τόν κόσμον τό μήνυμα τς ναστάσεως. Κηρύσσομεν ν πιγνώσει, τι θάνατος δέν πρέπει νά χ θέσιν ες τήν ζωήν μας, οδεμίαν φέλειαν προσφέρει ες τήν νθρωπότητα.

Ο πιδιώκοντες νά βελτιώσουν τήν κοινωνικήν ζωήν διά το θανάτου συνανθρώπων τινν ατν, δέν προσφέρουν γαθήν πηρεσίαν ες τούς πιζντας. πηρετον τήν πέκτασιν το θανάτου καί προετοιμάζουν τήν π᾿ ατο καταβρόχθισιν αυτν.

Ες τάς μέρας μας τά τύμπανα το θανάτου καί το σκότους χον μανιωδς. Μερικοί συνάνθρωποί μας πιστεύουν τι ξόντωσις λλων συνανθρώπων μας εναι πρξις παινετή καί φέλιμος, λλά πλαννται οκτρς.

Δυστυχς, ξουδένωσις καί καταπίεσις τν σθενεστέρων πό τν σχυροτέρων πικρατε ες τήν κοσμικήν πυραμίδα το γίγνεσθαι.

Συχνάκις κπλήσσει σκληρότης καί λλειψις εσπλαγχνίας τν κρατούντων τά νία το κόσμου καί τν νομιζόντων ξουσιάζειν ατο.

Χριστός, μως, διά το σταυρικο θανάτου Ατο ντέστρεψε τήν κοσμικήν πυραμίδα καί ες τήν κορυφήν ατς τοποθέτησε τόν Σταυρόν Του.

Ες τήν κορυφήν ερίσκεται διος, πειδή Ατός παθε πλεον πάντων τν νθρώπων. Δέν πρξεν νθρωπος ες τόν κόσμον ποος πέφερεν σα πέφερεν Θεάνθρωπος Χριστός: «Σχήματι ερεθείς ς νθρωπος ταπείνωσεν αυτόν γενόμενος πήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δέ σταυρο».

Διά τοτο Θεός Πατήρ «χαρίσατο Ατ νομα τό πέρ πν νομα, να ν τ νόματι ησο πν γόνυ κάμψ πουρανίων καί πιγείων καί καταχθονίων» (Φιλιπ. β΄ 8-11).

Συχνάκις ες τήν στορίαν τς νθρωπότητος βλέπομεν νά κυριαρχ τό σκότος το θανάτου, τό δικον ντί τς δικαιοσύνης, τό μσος καί φθόνος ντί τς γάπης, καί τούς νθρώπους νά προτιμον τό καταχθόνιον μσος ντί το φωτός τς ναστάσεως.

Παρά τήν φαινομενικήν τεχνολογικήν πρόοδον τν νθρωπίνων κοινωνιν, παρά τάς διακηρύξεις περί τν νθρωπίνων δικαιωμάτων καί τν θρησκευτικν λευθεριν, τό θνοφυλετικόν καί θρησκευτικόν μσος διογκονται παγκοσμίως καί προκαλον πικινδύνους ντάσεις, α ποαι πιτείνουν τήν κυριαρχίαν το βασιλείου το θανάτου, το δου, τν καταχθονίων.

Ο νθρωποι τυχς δέν μπορον νά νεχθον τήν διαφορετικότητα ες τόν συνάνθρωπόν των. Δέν μπορον νά δεχθον τήν διαφορετικήν φυλετικήν καταγωγήν το νθρώπου, τάς διαφορετικάς ντιλήψεις καί πεποιθήσεις του, πολιτικάς, θρησκευτικάς, κοινωνικάς.

στορία, μως, χει ποδείξει τι ληθινή πρόοδος δέν δύναται νά πάρξ χωρίς Θεόν. Οδεμία κοινωνία δύναται νά εναι ληθς προοδευτική καί εδαίμων, άν δέν πάρχ λευθερία. λλά ληθινή λευθερία ποκτται μόνον μέ τήν παραμονήν πλησίον το Θεο.

στορία το εκοστο αἰῶνος πιβεβαιο τραγικς ατήν τήν λήθειαν. νθρωπότης γνώρισε τήν κ τς Κεντρικς Ερώπης πηγάσασαν φρίκην μέ τά κατομμύρια θυμάτων το Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου καί τν ρατσιστικν διωγμν.

Τατοχρόνως μως ζησε καί τήν φρίκην τν δυνάμεων κείνων, α ποαι, νομάζουσαι αυτάς προοδευτικάς, διέπραξαν ν νόματι τς λευθερίας ναλόγου μεγέθους καί σκληρότητος γκλήματα ες τήν νατολικήν Ερώπην.

Οτω, λοιπόν, λοκληρωτισμός δέν γνωρίζει πολιτικάς παρατάξεις, ς πότοκος νός νθρωπισμο νευ Χριστο, μέ φυσικήν πόληξιν τόν λεθρον καί τόν θάνατον.

Πάντα τατα βεβαιον τι πσα προσπάθεια διά ληθινήν λευθερίαν νευ Θεο εναι καταδικασμένη ες τραγδίαν.

Ες τήν κυριαρχίαν ατήν τν δυνάμεων το σκότους, κκλησία παντ μέ τήν χάριν καί τήν δύναμιν το ναστάντος Χριστο.

Ατός, ποος νέλαβεν ες αυτόν τάς σθενείας καί τά παθήματα κάστου νθρώπου, παρέχει ες τόν κόσμον διά τς ναστάσεώς Του καί τήν βεβαιότητα τι «νενίκηται θάνατος».

νάστασις καί ζωή εναι δρον καί φς το ησο Χριστο, τό ποον «φαίνει πσιν». ς τιμήσωμεν λοι τό δρον.

ς εχαριστήσωμεν ο πάντες τόν Δωρητήν, τόν «ς ν σόπτρ διά σαρκός λάμψαντα τ κόσμ καί τό φς τς ναστάσεως τος θνεσι δείξαντα».

Δετε, λοιπόν, λάβωμεν φς κ το νεσπέρου Φωτός τς Ζως. Δετε, ποδεχθμεν καί ποδεχθμεν τήν δωρεάν τς ναστάσεως καί ναφωνήσωμεν κ καρδίας μεγαλοφώνως:

Χριστός νέστη κ νεκρν, θανάτ θάνατον πατήσας καί τος ν τος μνήμασι ζωήν χαρισάμενος! Χαίρετε λαοί καί γαλλισθε!

Φανάριον, γιον Πάσχα ,βιδ΄

Κωνσταντινουπόλεως
διάπυρος πρός Χριστόν ναστάντα 
εχέτης πάντων μν


ΠΑΣΧΑΛΙΑ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΘΕΟΔΩΡΟΥ

ΘΕΟΔΩΡΟΣ Β'
ΕΛΕ
ΘΕΟΥ ΠΑΠΑΣ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ
ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ ΠΑΝΤΙ Τ
ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ ΤΟΥ ΚΑΘ' ΗΜΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΥ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΥ ΘΡΟΝΟΥ ΧΑΡΙΣ ΚΑΙ ΕΛΕΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΑΝΑΣΤΑΝΤΟΣ ΚΥΡΙΟΥ ΚΑΙ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΟΣ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ

Θεός πό κρα γαθότητα κάλεσε τόν νθρωπο στο εναι καί τόν μόρφωσε κατ΄ εκόνα Του. νθρωπος πλουτίστηκε μέ τό ξαιρετικό χάρισμα τς λογικς ψυχς, στε νά εναι θεωρητής τν ντων καί πιστήμων. νθρωπος προικίστηκε μέ ψυχή καθαρεύουσα, ντός τς ποίας καθρεφτίστηκε βασιλεία το Θεο καί ποτυπώθηκε δός τς γνώσεως το Θεο καί τς σωτηρίας.

ταν νθρωπος, κάνοντας κακή χρήση τς λευθερίας του, ποστράφηκε τόν Θεό καί συντάχθηκε μέ τό κακό, πέρκαλος Θεός δέν τόν γκατέλειψε. ντιθέτως " μν παράβασις το Λόγου τήν φιλανθρωπίαν ξεκαλέσατο, στε φανναι τόν Κύριον ν νθρώποις" (Μ.Αθανασίου, Περί τς νανθρωπήσεως το Λόγου, 1).

Διά τς νανθρωπήσεως το Υο Του, Θεός ποκατέστησε τήν ραιότητα τς λογικς ψυχς καί νανέωσε τό κατ΄ εκόνα στόν νθρωπο.

Διά το σταυρο καί τς ναστάσεώς Του, Σωτήρας μας ησος Χριστός κατέστησε τόν νθρωπο καί πάλι δεκτικό θεότητος. δωσε στόν νθρωπο κάτι μεγαλύτερο καί πό τήν δημιουργία, τήν ιοθεσία.

νθρωπος προικίστηκε μέ τήν δυνατότητα νά γίνει κατά χάριν υός το Θεο. Ωστόσο διατήρησε στό κέραιο τήν λευθερία του νά δεχθ νά πορρίψ τή θεία δωρεά. κτοτε χρήση το ατεξουσίου πό τόν νθρωπο λλοτε φωτίζει καί λλοτε συσκοτίζει τήν πορεία του πρός τήν θέωση καί τήν σωτηρία.

Στίς μέρες μας μία πό τις πλέον ποτρόπαιες μορφές μαυρώσεως τς εκόνας το Θεο στόν νθρωπο, ποτελε τρομοκρατία. συστηματική χρήση πειλή χρήσης βίας, πέρα καί ξω πό κάθε ριο λογικς καί συνέσεως, αφνιδιάζει, νσπερει τόν πανικό, φαιρε νθρώπινες ζωές.

πόθαλψη τς νασφάλειας στίς ψυχές τν νθρώπων ετελίζει τήν λήθεια τς ζως καί ναιρε τήν κοινωνία μέ τόν λλον ς εκόνας το Θεο. παρξη παει νά βιώνεται ς συνύπαρξη, πιβίωση παει νά πραγματώνεται ς συμβίωση. Τό ν δυνάμει καθ΄ μοίωσιν μοιάζει μέ οτοπία, συνθλιβόμενο πό τήν πίεση το φόβου.

Καί νώ Θεός, ς δημιουργός καί ναδημιουργός τς νθρωπίνης φύσεως, ριοθέτησε τήν λευθερία ς πράξη γάπης καί εθύνης, τρομοκράτης διαστρεβλνει τήν λευθερία ς νέραστη αθαιρεσία. Δέν πρττει ατό που θέλει, ναλαμβάνοντας τό βάρος τν εθυνν του καί καταβάλλοντας τό κόστος τν πράξεων τς λεύθερης πιλογς του. ντιθέτως πρττει ατό που θέλει, πιβαρύνοντας τούς συνανθρώπους του μέ τίς συνέπειες τν πιλογν του.

Τό λογικό ποίμνιο το Πατριαρχείου λεξανδρείας καί πάσης φρικς βινει συχνά τόν παραλογισμό τς τρομοκρατίας. κκλησία τς λεξανδρείας ποκηρύσσει τήν τρομοκρατία ς διέξοδη κφραση θικς συναυτουργίας τς δεολογίας μέ τή βία.

Προβάλλει ς λάνθαστο δείκτη πορείας κενον που δέν δεολόγησε, λλά μέ τή ζωή καί τό θάνατό Του νσάρκωσε τήν λευθερία ς σεβασμό το λλου καί τήν γάπη ς πέρτατη θυσία.

Διατηρε σβεστη τήν πίστη στή συγκατάβαση το Θεο, ποος "οτω γάπησεν τόν κόσμον, στε τόν υόν ατο τόν μονογεν δωκεν" (Ιω. 3,16). Φιλανθρώπως ργάζεται πρός ξωση το τυφλο νστίκτου τς τρομοκρατικς βίας πό τήν νθρώπινη ψυχή καί πρός ποκατάσταση τς νθρώπινης ψυχς ς κατοικητηρίου το Θεο.

γαπητοί μου δελφοί,

Διακονντας τόν πλησίον στήν φρική λα ατά τά χρόνια, μαθα τι, ν ο νθρωποι μπορον νά διδαχθον τό μσος, μπορον πολύ πιό εκολα νά διδαχθον τήν γάπη.

Καί τοτο διότι τήν γάπη νστάλαξε Θεός στίς ψυχές μας στόν ρθρο τς νθρώπινης στορικς πορείας.

Καί μήν λησμονετε τοτο: νθρωπος μπορε νά πε χι στόν Θεό, Θεός μως δέν λέει χι στόν νθρωπο καί δεν σταματ νά περιμέν λεύθερα νά νταποκριθομε στό κάλεσμά Του!

Χριστός νέστη!
† Θ Ε Ο Δ Ω Ρ Ο Σ Β΄
Πάπας καί Πατριάρχης
λεξανδρείας καί πάσης φρικς

ν τ Μεγάλ Πόλει τς λεξανδρείας
γιον Πάσχα 2014

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ ΘΕΟΦΙΛΟΥ 
ΓΙΑ ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΠΑΣΧΑ

ΘΕΟΦΙΛΟΣ  Γ΄
λέ Θεο Πατριάρχης τς γίας Πόλεως ερουσαλήμ
καί πάσης Παλαιστίνης παντί τ πληρώματι τς κκλησίας, χάριν καί λεος 
καί ερήνην πό το Παναγίου καί Ζωoδόχου Τάφου
το ναστάντος Χριστο.

«ησον ζητετε τόν Ναζαρηνόν τόν σταυρωμένον.
γέρθη, οκ στιν δε, δε τόπος που θηκαν Ατόν»,
(Μάρκ. 16,6)

Τόν οράνιον μα δέ καί σωτήριον τοτον λόγον κουσαν διά στόματος γγέλου «λίαν πρωΐ τ μι τν Σαββάτων α μυροφόροι γυνακες, α λθοσαι πί τό μνημεον, να ρώμασι λείψωσι τόν ησον» (Μάρκ. 16, 1-2). Αται νωτίσθησαν χαρς εαγγέλια, δέχθησαν πληροφορίαν τι Μονογενς Υός καί Λόγος το Θεο, νανθρωπήσας κ Πνεύματος γίου καί Μαρίας τς Παρθένου, διά το Σταυρο ες τόν δην κατελθών, νέστη κ νεκρν. δης νομίσας τι προσέλαβεν νθρωπον κοινόν θνητόν, πατήθη. πατήθη, καθ” τι συνήντησεν οχί θνητόν λλά νθρωπον τέλειον, καί Θεόν παντέλειον, θάνατον, συνάναρχον καί συναΐδιον τ Πατρί.

Τοτο ντως εναι τό θαμα τς το Θεο σοφίας, δυνάμεως καί φιλανθρωπίας ες τήν οκονομίαν Ατο διά τήν σωτηρίαν μν. ησος Ναζωραος ν τ δυνάμει το Πατρός Ατο καί ν τ δυνάμει τς θείας φύσεως Ατο, νέστησε τήν νθρωπίνην φύσιν Ατο. Συνανέστησε τόν δάμ, συνανέστησε μς τούς νθρώπους. Τό παρά το Θεο Πατρός νεργούμενον μυστήριον τοτο τελεσιουργήθη ες τόν τόπον τοτον, ν στάμεθα. Ες τοτο τό μνημεον τάφη καί ξ ατο νέστη Θεάνθρωπος ησος Χριστός. Μάρτυς το μυστηρίου τούτου ατό τοτο τό μνημεον τό κενόν. 

Μάρτυρες πίσης α μυροφόροι γυνακες καί ο πόστολοι μαθηταί, ο θεασάμενοι τοτο κενόν. Μάρτυς Ατός Οτος Κύριος, μφανισθείς «ν τέρ μορφ» το σταυρωμένου, ναστημένου καί δεδοξασμένου σώματος Ατο τήν πρώτην μέραν τς ναστάσεως Ατο «πρτον, Μαρί τ Μαγδαλην» (Μάρκ. 16, 9) καί « παντήσας τας Μυροφόροις λέγων ατας χαίρετε» (Ματθ. 28, 9), « φανερωθείς δυσίν μαθητας πορευομένοις ες γρόν» (Μάρκ. 16, 12), « φανερωθείς νακειμένοις τος νδεκα» (Μάρκ. 16, 14), καί καταδεχθείς ψηλαφηθναι πό το Θωμ τήν γδόην πό τς ναστάσεως μέραν (ωάν. 20, 27) καί «παραστήσας αυτόν ζντα πολλος τεκμηρίοις δι’ μερν τεσσαράκοντα πτανόμενος τος μαθητας» (Πράξ. 1, 3).

σαρκί σταυρωθείς καί τριήμερος κ νεκρν ναστάς καί ν δόξ ναληφθείς φ’ μν ες τούς ορανούς Κύριος πεμψε παρά το Πατρός τό Πνεμα Ατο τό γιον, τό Πνεμα τς Πεντηκοστς ες τούς μαθητάς Ατο. Διά το Πνεύματος τούτου Κύριος κατηύγασε, στερέωσε καί νέδειξε ν τ κόσμ τήν κκλησίαν ς τό σμα Ατο τό γιον, τό ποον ξηγόρασε διά το τιμίου αματος Ατο.

ν τ φωτί καί τ δυνάμει το γίου Πνεύματος κκλησία λειτουργε νά τούς αἰῶνας ες τόν κόσμον. Ατη διδάσκει τόν νθρωπον, κατηχε καί μυε ατόν ες τά μυστήρια ατς, βαπτίζει καί καθιστ ατόν τίμιον μέλος ατς. κκλησία ξανθρωπίζει τόν νθρωπον, γιάζει, ερηνεύει ατόν ν αυτ καί μετά το πλησίον, παρέχει ατ τήν επρεπεστάτην λλοίωσιν, καθιστ ατόν θεοειδ, ποιητήν ργων εποιας καί εεργεσίας διά τήν κοινωνίαν. κκλησία καθιστ τόν νθρωπον νικητήν κόμη καί το θανάτου. 

Καθιστ  ατόν κανόν νά ψηφ φόβως τόν διά βασανιστηρίων θάνατον. κκλησία νέδειξε κατομύρια μαρτύρων, ο ποοι πέθανον χάριν το νόματος το Χριστο καί ξέχεον τό αμα ατν, τό ποον μο μετά το αματος το Χριστο στηρίζει τά θεμέλια τς κκλησίας, στε «πύλαι δου νά μήν δύνωνται νά κατισχύσωσιν ατς» (Ματθ. 16, 18).

Τοτο τό ργον ξασκε κκλησία καί σήμερον ες καιρούς δεινς οκονομικς καί θικς κρίσεως, πείνης, πτωχείας, κμεταλλεύσεως καί μπορεύσεως το νθρώπου. κκλησία συμπάσχει καί συγκακουχείται μετά το νθρώπου. Βοηθε ατόν δι’ λων τν δυνάμεων ατς καί διά ποικίλων μέσων οχί μόνον πνευματικς καί θικς λλά καί οκονομικς. Διδάσκει ατόν τήν κατά φύσιν καί κατά λόγον ατάρκη ζωήν.

το πάντων Βασιλέως γία Πόλις, δεξαμένη πρώτη φεσιν μαρτιν διά τς ναστάσεως, ξασκε τό ποιμαντικόν ατς ργον ες τό ν τ γί Γ ποίμνιον ατς, τό κλυδωνιζόμενον καί συνθλιβόμενον πό τς κρύθμου πολιτικς καταστάσεως. 

πιχέει λεον καί ονον ες τάς πληγάς το ποιμνίου Ατς, ταυτοχρόνως μως ξασκε καί τό ργον τς διαφυλάξεως τν γίων Τόπων, ες τούς ποίους λαβεν χώραν ποκάλυψις το Θεο ν τ Μονογενε Υἱῷ καί Λόγ Ατο. Ατη φιλοξενε φιλοστόργως καί μς τούς ελαβες προσκυνητάς, θεωροσα μς ς πλήρωμα ατς κατά τάς μέρας ταύτας τς προσκυνηματικς θεωρίας μν.

Σιωντις μήτηρ τν κκλησιν, γαλλομένη πί τ ναστάσει το Χριστο, πευθύνει πό το Παναγίου καί Ζωοδόχου Τάφου ες τό εσεβές ποίμνιον ατς ν τ γί Γ καί πέραν ατς καί ες μς τούς φιλοχρίστους καί εσεβες προσκυνητάς τόν πασχάλιον μνον «Χριστός νέστη, κ νεκρν θανάτ, θάνατον πατήσας, καί τος ν τος μνήμασι ζωήν χαρισάμενος».

ν  τ  γί  Πόλει  ερουσαλήμ  ΠΑΣΧΑ  2014.

Διάπυρος πρός Κύριον Εχέτης,
ΘΕΟΦΙΛΟΣ Γ΄
Πατριάρχης εροσολύμων

ΜΗΝΥΜΑ
ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΜΕΡΙΚΗΣ
κ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΤΟΥ 2014

 Προσφιλείς μου Ομογενείς της Μητροπολιτικής Ελλάδος

Χριστός Ανέστη!

Σας μεταφέρω με πολλή αγάπη τον εγκάρδιο αναστάσιμο χαιρετισμό των ομογενών της Αμερικής και τις θερμότατες ευχές μας για ένα Πάσχα ουσιαστικής χαράς και ανανεωμένης ελπίδος.

Είναι Πάσχα ουσιαστικής χαράς, διότι παρά τις θλίψεις, τις δυσκολίες και τα αδιέξοδα που βιώνουμε, γιορτάζουμε την Ανάσταση του Χριστού, την οριστική νίκη Του επί του κακού, της αμαρτίας και του θανάτου. Έζησε τον χειρότερο θάνατο, υπέστη την φοβερώτερη επίθεση του κακού, και γεύθηκε την απόλυτη ανθρώπινη απόρριψη. Σταυρώθηκε, αλλά αναστήθηκε. Ενίκησε. Χριστός Ανέστη! Γι’ αυτό και η χαρά ανθίζει σήμερα στην καρδιά μας και ψάλλουμε: «Χαράς τα πάντα πεπλήρωται της ανάστασεως την πείραν ειληφότα».

Όμως σήμερα γιορτάζουμε όχι μόνο ένα Πάσχα ουσιαστικής χαράς, αλλά και ένα Πάσχα ανανεωμένης ελπίδος. Η Ανάσταση του Χριστού ανανεώνει και θεμελιώνει οριστικά την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο, ό,τι και αν είναι το σήμερα, για ένα μέλλον άξιο του ανθρώπου ως τέκνου του Θεού.

Ας γεμίσουμε, λοιπόν, την ύπαρξή μας αυτό το Πάσχα με χαρά και ελπίδα διότι,

Χριστός Ανέστη!

Αληθώς Ανέστη! 
+ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ
Αρχιεπίσκοπος Tιράνων, Δυρραχίου και πάσης Αλβανίας
ΠΑΣΧΑ 2014

ΜΕ ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΟ ΟΛΟΛΕΥΚΟ ΦΩΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ

Προσφιλέστατα τέκνα εν Κυρίω,

“Τόν ναστάντα κ νεκρν καί φωτίσαντα πάντα
δετε προσκυνήσωμεν”

Η Ανάσταση του Χριστού είναι εορτή πλημμυρισμένη με ολόλαμπρο φως. Και ακτινοβολεί κύματα φωτός προς όλες τις κατευθύνσεις της οικουμένης. “Νν πάντα πεπλήρωται φωτός, ορανός τε καί γ καί τά καταχθόνια”, ψάλλει η Εκκλησία· Και ο Αγ. Ιωάννης ο Δαμασκηνός συμπληρώνει: “Ατη τς γίας Κυριακς λαμπρά και φαεσφόρος μέρα, ν τό κτιστον φς σωματικς κ το τάφου πρόεισιν (προβάλλει) ς νυμφίος ραος τ κάλλει τς ναστάσεως”.

1.Με την Ανάσταση ολόκληρη η κτίση αποκτά νέο φως. Το έρεβος της αμαρτίας, τα σκότη της αδικίας, του μίσους, του ψεύδους, του θανάτου υποχωρούν εμπρός στον θρίαμβο του Αναστάντος. Όπως συνοψίζει η θεία Λειτουργία του Μ. Βασιλείου: Ο Χριστός, “ναστάς τ τρίτ μέρ, καί δοποιήσας πάσ σαρκί τήν κ νεκρν νάστασιν, καθότι οκ ν δυνατόν κρατεσθαι πό τς φθορς τόν ρχηγόν τς ζως, γένετο παρχή τν κεκοιμημένων, πρωτότοκος κ τν νεκρν, να ατός τά πάντα ν πσι πρωτεύων”. Αυτό το μοναδικό Γεγονός εορτάζουμε σήμερα.

Ο ίδιος ο Ιησούς Χριστός διακήρυξε ότι “Φς εμι το κόσμου”(Ιω. 9:5). Η αναλογία είναι προφανής. Το φως είναι εκείνο που αποκαλύπτει και αναδεικνύει την υπέροχη ποικιλία των χρωμάτων τηςδημιουργίας. Χωρίς το φως, όλη η κτίση βυθίζεται σε σκότη παγερά, θανατηφόρα. Χωρίς αυτό, δεν υπάρχει ζωή. Το ολόλευκο φως του Αναστάντος Χριστού αποκαλύπτει το πνευματικό κάλλος, την ωραιότητα του σύμπαντος. Και προσφέρει πληρότητα ζωής, που προεκτείνεται στην αιωνιότητα.

Ο νέος πλούτος των γνώσεών μας σχετικά με το φυσικό φως, το “κτιστό φς” (κατά τη θεολογική ορολογία) διευρύνει ακόμη περισσότερο τους συμβολισμούς και τις εκπληκτικές επιδράσεις του πνευματικού φωτός στον κόσμο. Το φυσικό φως, γενικά, είναι πολύ οικείο, αλλά συγχρονως ακατανόητο. Παρομοίως, ο Αναστάς Χριστός παραμένει γνωστός και οικείος, συγχρόνως όμως είναι απερινόητος και απρόσιτος ως προς τη θεία Του φύση. “ Θεός καλεται φς χι ς πρός τήν οσίαν λλά ς πρός τήν νέργειάν Του” (Αγ. Γρηγόριος ο Παλαμάς).

2.“Τόν ναστάντα κ νεκρων και φωτίσαντα πάντα δετε προσκυνήσωμεν”. Δεν αρκεί όμως να ατενίζουμε δοξολογικά τον αναστάντα Χριστό. Η Εκκλησία προτρέπει τον καθένα μας να προσλάβει προσωπικά το αναστάσιμο φως. “Δετε λάβετε φς κ το νεσπέρου φωτός”. Γιά να φωτισθούν τα πρόσωπα και οι καρδιές μας, που συχνά σκοτεινιάζουν από τη μελαγχολία και την κατάθλιψη. Με μια προϋπόθεση πάντοτε: Να επιμενουμε “τ πίστει τεθεμελιωμένοι καί δραοι καί μή μετακινούμενοι πό τς λπίδος το εαγγελίου” (Κολασ. 1:23). Ανάλογα με τη δεκτικότητα πίστεως, ο καθένας μας απορροφά και χαίρεται το ζωογόνο πασχαλινό φως.

“Όσο περισσότερο προχωρούμε προς την κάθαρση, τόσο πιο πολύ Το βλέπουμε (το Θειο Φως), - εξηγεί ο Αγ. Ιωάννης ο Δαμασκηνός,- και όσο περισσότερο Το ατενίζουμε, τόσο πιο πολύ Το αγαπούμε, και όσο περισσότερο Το αγαπήσουμε, τόσο πιο πολύ Το αντιλαμβανόμαστε. Αυτό μας αποκαλύπτεται και γίνεται αντιληπτό· καθώς λίγο διαχέεται προς τα έξω”. (“σον ν καθαρώμεθα, φανταζόμενον, καί σον ν φαντασθμεν, γαπώμενον, καί σον ν γαπήσωμεν, αθις νοούμενον· ατό αυτο θεωρητικόν τε καί καταληπτικόν· λίγον τος ξω κχεόμενον”).

Ας απολαύσουμε, λοιπόν, στα βάθη της ψυχής μας, προσωπικά, το πάλλευκο πασχαλινό φως. Το Πάσχα δεν είναι κάτι που περιορίζεται στο παρελθόν· είναι Γεγονός που αδιάκοπα ανανεώνει.

3.“Τόν ναστάντα κ νεκρν καί φωτίσαντα πάντα δετε προσκυνήσωμεν”. Και στη συνέχεια, αδελφοί μου, ας μεταφέρουμε το φως Του, όπως μεταδίδουμε το αναστάσιμο φως στη σβησμένη λαμπάδα του πλησίον, στο άμεσο ή ευρύτερο συγγενικό, κοινωνικό περιβάλλον. Και ακόμη, ας συμβάλουμε στο χρέος της Εκκλησίας για να μεταδοθεί το αναστάσιμο φως στις πιο λησμονημένες και αδικημένες γωνιές της οικουμένης. Καθώς επίσης, στα πολυφωτισμένα, με τεχνητό φως, πολυτελή καταλύματα, εκεί όπου οι ένοικοί τους βιώνουν το έρεβος της προσωπικής μοναξιάς, του εσωτερικού διχασμού και κενού, βυθισμένοι στην ολοσκότεινη νύκτα ανείπωτων παθών.

Ο Χριστός επέμεινε ότι και όσοι μένουν εν Αυτώ, οι αληθινοί μαθηταί Του, οφείλουν να γίνουν “φς το κόσμου” (Ματθ. 5:14). Η λάμψη του δικού Του πνευματικού φωτός δεν συνδέεται με εκστατικές καταστάσεις· (νεοπλατωνικού, ινδουιστικού ή βουδδιστικού τύπου), αλλά με συγκεκριμένα έργα αγάπης. “Οτω λαμψάτω τό φς μν μπροσθεν τν νθρώπων, πως δωσιν μν τά καλά ργα και δοξάσωσι τόν πατέρα μν τόν ν τος ορανος” (Ματθ. 5:16). 

Κάθε πιστός - ιδιαίτερα σε κρίσιμες εποχές, όπως η σημερινή, έχει χρέος να εκφράζει την πίστη του με έργα αγάπης προς όλους ανεξαιρέτως, ιδιαίτερα σε όσους μαστίζονται από την ανέχεια, τον πόνο και την απόγνωση. Το ολόλαμπρο φως της Αναστάσεως αφύπνησε τις συνειδήσεις ευγενών ψυχών σε διάφορα μήκη και πλάτη της γης κατά τη διάρκεια της ιστορίας, για να αγωνισθούν σθεναρά για την ελευθερία, την αλήθεια, τη συμφιλίωση, την αξιοπρέπεια των αδικουμένων ανθρώπων.

Το λευκό του φυσικού φωτός αποτελεί, ως γνωστόν, σύνθεση διαφόρων χρωμάτων. Και το πάλλευκο φως του Αναστημένου Χριστού αναλύεται σε ποικίλους χρωματισμούς στη ζωή. Αυτό, λοιπόν, το φως καλούμεθα να το ακτινοβολήσουμε στην κοινωνία μας:

Φως ειρήνης, με τον εαυτό μας, με τους γύρω μας, με τον κόσμο ολόκληρο.

Φως δικαιοσύνης, αγωνιζόμενοι για μια δίκαιη κοινωνία σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο.

Φως αλήθειας, στη διερεύνηση της ιστορίας στην ανάλυση της κοινωνικής πραγματικότητος.

Φως δημιουργικής πνοής, που ενθαρρύνει την πρωτότυπη σκέψη στις επιστήμες, τις τέχνες και στον πολιτισμό.

Φως ελπίδος, για τη συμφιλίωση ανθρώπων και λαών.

Φως αγάπης, όπως την προσδιόρισε ο Χριστός και όπως την βίωσαν όσοι Τον ακολούθησαν με συνέπεια.

Φως από το ανέσπερο πασχαλινό φως, που αποκαλύπτει την τελική υπέρβαση της αμαρτίας και του θανάτου με τη δύναμη του Σταυρού και της Αναστάσεως του Χριστού.

Αυτό το ολόλευκο αναστάσιμο φως, με όλους τους χρωματισμούς του, ας μας αφυπνήσει κατά τη φετεινή πασχαλινή περίοδο και ας οδηγήσει, πιστούς και ολιγόπιστους, σε μια νέα προσπάθεια για περισσότερη αλληλοκατανόηση, καταλλαγή, συναδέλφωση και δημιουργική πορεία.

Εύχομαι με όλη μου την καρδιά να γιορτάσουμε το Πάσχα με ανανεωμένη την αγωνιστικότητα για μια κοινωνία αλληλεγγύης και συνευθύνης. Χριστός Ανέστη!, αδελφοί μου. Η βεβαιότητα αυτή ας καταυγάζει την ύπαρξή μας με ολόλευκο φως ελπίδος για το παρόν και το μέλλον, το δικό μας, του τόπου μας, του κόσμου ολόκληρου.

Mε όλη μου την αγάπη εν Χριστώ,

+ Αναστάσιος
Αρχιεπίσκοπος Tιράνων, Δυρραχίου και πάσης Αλβανίας