16 Οκτωβρίου, 2013

ΟΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ


Συνήλθε σήμερα Τετάρτη, 16 Οκτωβρίου 2013, στη δεύτερη Τακτική Συνεδρία η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, στην Αίθουσα Συνεδριών της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας.

Μετά την προσευχή ανεγνώσθη ο Κατάλογος των συμμετεχόντων Ιεραρχών και διεπιστώθη η απουσία των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Μεγάρων και Σαλαμίνος κ. Βαρθολομαίου, Ιωαννίνων κ. Θεοκλήτου, Περιστερίου κ. Χρυσοστόμου, Κεφαλληνίας κ. Σπυρίδωνος, Κίτρους και Κατερίνης κ. Αγαθονίκου και Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβα, οι οποίοι απουσίασαν αιτιολογημένα.

Κατόπιν επικυρώθηκαν τα Πρακτικά της χθεσινής Συνεδρίας.

Ακολούθησε η επεξεργασία του κεντρικού θέματος της Τακτικής Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας με τον γενικό τίτλο: «Ο Θεσμός της Οικογενείας».

Πρώτος ανέγνωσε την εισήγηση του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ. Ιερεμίας, με θέμα: «Θεολογική και ανθρωπολογική θεώρησις του θεσμού της οικογενείας».

Ο Σεβασμιώτατος μεταξύ άλλων ανεφερε:

«1. οικογένεια συνδέεται με τον γάμο από τον οποίο προέρχεται. Ο γάμος εδημιουργήθη "απ ρχς" (Ματθ. 19, 4) από τον Θεόν στον Παράδεισο. Αν δεν αμάρταναν οι πρωτόπλαστοι, θα επολλαπλασιάζοντο κατ'  άλλον τρόπο.

2.Η πτώση των πρωτοπλάστων έφερε διαταραχή στη σχέση τους, χάθηκε το μεταξύ τους αρμονικό και αρχίζουν δράματα στην οικογένεια των ανθρώπων· ο άνδρας γίνεται εξουσιαστής ("βαάλ") της γυναίκας. Η μονογαμία γίνεται πολυγαμία, η οποία φέρει δύο συστήματα, το ανδροκρατικό (ο άνδρας παίρνει πολλές γυναίκες) και το γυναικοκρατικό η γυναίκα παίρνει πολλούς άνδρες).

3.Η Παλαιά Διαθήκη ανεβάζει από την πτώση αυτή, την σχέση του ανδρογύνου με την υψηλή της διδασκαλία: Θεσπίζεται κάποια ιερή τελετή κατά την σύναψη του Γάμου (Ιεζ. 16, 8.59 εξ., Μαλαχ. 2, 14, Παροιμ. 2, 17).Ανυψώνει τη θέση της γυναίκας από την ταπεινή και δουλική κατάστασή της (Παροιμ. 31, 10-12). Με την εικόνα του γάμου εκφράζεται η στενή σχέση του Θεού με τον λαό του (Προφήτης Ωσηέ).Το χωρίον του Μαλαχία 2, 14.15, θέτει ως σκοπό του γάμου την αγάπη των συζύγων, την κοινωνία του βίου τους, την συντροφικότητα και την αλληλοσυμπλήρωση, αντίθετα προς τους συγχρόνους του Προφήτου Ισραηλίτας, που έθεταν την τεκνογονία ως μοναδικό σκοπό του γάμου. Έτσι εγκατέλειπαν την γυναίκα τους μετά την απόκτηση τέκνων. Όμως το χριστιανικό ανδρόγυνο δεν πρέπει με ελαφρά την συνείδηση να αποσυνδέει την τεκνογονία από τον γάμο.

4.Γενικά, η βασική αρχή που πρέπει να ρυθμίζει την σχέση ανδρός και γυναικός είναι αυτή. Η γαμική σχέση του άνδρα και της γυναίκας μόνο με το μυστήριο του γάμου είναι ευλογημένη, ενώ έξω από αυτό συνιστά αμαρτία, η οποία κωλύει από την κοινωνία των Αχράντων Μυστηρίων. Πρός την αρχήν αυτήν αντίθετοι είναι: Οι προγαμιαίες σχέσεις των νέων, ο πολιτικός γάμος και οι ελεύθερες συμβιώσεις μεταξύ ορθοδόξων και αλλοθρήσκων.

5.Διά το υπάρχον οικονομικό πρόβλημα, το οποίο φέρει ταραχή και διενέξεις στην σημερινή οικογένεια, η Εκκλησία πέραν της απαραιτήτου φιλανθρωπικής βοηθείας δια της παροχής τροφίμων και χρημάτων στους έχοντες ανάγκη, φροντίζει να τονώσει την ψυχή του λαού της με την πίστη και την ελπίδα στον Θεό».  

Στη συνέχεια ανέγνωσε την εισήγηση του, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος, με θέμα:«Ο ρόλος της οικογενείας στη σύγχρονη εποχή».

Ο Σεβασμιώτατος στην εισήγησή του τόνισε:

«1.Η οικογένεια αποτελεί τον βασικότερο βιοκοινωνικό θεσμό, ο οποίος επηρεάζεται από το κοινωνικό γίγνεσθαι και με τη σειρά του το επηρεάζει.

2.Η "εποχή" μας, ως το συγκεκριμένο ιστορικό πλαίσιο, στο οποίο ζει η οικογένεια, έχει τα εξής βασικά χαρακτηριστικά: Η υλιστική ιδεολογία, που ονομάζεται "αγορά" είναι η νέα θεότης, η οποία φαίνεται να προδίδει τον λάτρη της άνθρωπο. Ο σύγχρονος άνθρωπος δεν αντιμετωπίζεται ως ξεχωριστό και ανεπανάληπτο πρόσωπο, αλλ' ως μέλος μιας ανώνυμης μάζας. Η μάζα παράγει εύχρηστους, αλλά "μικρούς" ανθρώπους. Η μεγάλη τεχνολογική ανάπτυξη και επιστημονική πρόοδος και ταυτόχρονα η παραθεώρηση, μέχρι σημείου περιφρονήσεως, των παραδοσιακών αξιών και θεσμών.

3.Η οικογένεια (οίκος + γένος) δεν μένει αναλλοίωτη στο χρόνο. Έλαβε πολλές μορφές στο παρελθόν και το παρόν. Γνωρίστηκε ως εκτεταμένη, πολυγαμική, ενώ εσχάτως εμφανίζεται ως πυρηνική η συζυγική, μονογονεϊκή, ανασυγκροτημένη, χωλή και αντ  αυτής προτιμώνται από αρκετούς οι ελεύθερες διαφόρων τύπων συμβιώσεις. Στήν εποχή μας δύσκολα αποφασίζουν οι άνθρωποι το γάμο, λόγω του υλιστικού τρόπου ζωής, αλλά και για αντικειμενικές δυσκολίες, ενώ επιστρατεύονται και άλλοι δευτερεύοντες λόγοι. Εύκολα, όμως, προχωρούν στο διαζύγιο. Ωστόσο, ευτυχώς, δεν είναι λίγοι και όσοι προχωρούν σε γάμου κοινωνία, με ωριμότητα, πίστη και αγωνιστική διάθεση. Δεν πρέπει να αποσιωποιηθεί και η συρρίκνωση της οικογένειας και το έντονο δημογραφικό πρόβλημα, το οποίο οφείλεται σε αντικειμενικές δυσκολίες, αλλά και στην έκλυση των ηθών και στην προώθηση ζωής χωρίς παιδιά και προτείνεται η αναβολή του γάμου και η έκτρωση, για την απαλλαγή από μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη.

4.Η ποιμαντική φροντίδα της οικογένειας θεωρείται αυτονόητη εκκλησιαστική διακονία, η οποία επιτελείται σε Συνοδικό, Μητροπολιτικό και  Ενοριακό επίπεδο και αγκαλιάζει τις πνευματικές αλλά και υλικές ανάγκες της (Σχολές προετοιμασίας των υποψηφίων για γάμο, Σχολές Γονέων, Συμβουλευτικοί Σταθμοί, Κέντρα Στηρίξεως Οικογένειας, Βιωματικές ομάδες, Συνέδρια, ομιλίες, ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές, νεανικές συναντήσεις και συντροφιές, Κατασκηνώσεις, προσωπική συμβουλευτική και στο Ι. Μυστήριο της Εξομολογήσεως, στήριξη πολυτέκνων, αγάμων μητέρων και παντός είδους υλικά βοηθήματα), ενώ απαιτείται περισσότερη άσκηση και προσευχή και φυσικά εντονότερη προσπάθεια σε όλους τους τομείς και κυρίως στην κατάρτιση στελεχών προς αυτήν την κατεύθυνση».

Ακολούθησε διάλογος επί των δύο Εισηγήσεων και τοποθετήθηκαν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος, Ξάνθης κ. Παντελεήμων, Φιλίππων κ. Προκόπιος, Σιδηροκάστρου  κ. Μακάριος, Καλαβρύτων κ. Αμβρόσιος, Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, Καρυστίας κ. Σεραφείμ, Λαγκαδά κ. Ιωάννης και Ηλείας κ. Γερμανός

Η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας θα συνεχίσει τις εργασίες Της αύριο Πέμπτη.


 


ΑΙΜΟΔΟΣΙΑ ΓΕΝΙΚΟΥ ΦΙΛΟΠΤΩΧΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗΣ ΑΘΗΝΩΝ


Το Γενικό Φιλόπτωχο Ταμείο της Ι.Α.Α. διοργανώνει, για πρώτη φορά, ΑΙΜΟΔΟΣΙΑ στα πλαίσια της δράσης της για αλληλεγγύη, συμπαράσταση και ενίσχυση των πολιτών. 

Η Αιμοδοσία θα πραγματοποιηθεί στις 31 Οκτωβρίου 2013, στην Πλατεία Κλαυθμώνος, από τις 10 π.μ.-2 μ.μ. Ένα δώρο ζωής, από όλους για όλους.

Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΑΠΟ ΧΘΕΣ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ

 
Στη Θεσσαλονίκη έφθασε χθες το μεσημέρι ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, πραγματοποιώντας επίσημη επίσκεψη στο Άγιο Όρος με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 100 ετών από την ενσωμάτωση της Αθωνικής Μοναστικής Πολιτείας στον εθνικό κορμό.

Τον προκαθήμενο της Ορθοδοξίας υποδέχθηκαν στο αεροδρόμιο οι τοπικές πολιτικές αρχές της Θεσσαλονίκης με επικεφαλής τον Υπουργό Μακεδονίας Θράκης Θεόδωρο Καράογλου, τον Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα, τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη.

Στο αεροδρόμιο παρέστησαν Μητροπολίτης Μιλήτου Απόστολος, Κασσανδρίας Νικόδημος, Νεαπόλεως και Σταυροπόλεως Βαρνάβας, οι Επίσκοποι Θεουπόλεως Παντελεήμων και Θερμών Δημήτριος, ο Ηγούμενος της Πατριαρχικής και Σταυροπηγιακής Μονής Βλατάδων Θεσσαλονίκης Αρχιμ. Νικηφόρος, μέλη της Ιεράς Κοινότητας του Αγίου Όρους, η εκπρόσωπος του γενικού προξενείου της Τουρκίας στη Θεσσαλονίκη, εκπρόσωποι των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, άλλοι κληρικοί και παράγοντες των τοπικών αρχών.

Κατά την άφιξή του ο Προκαθήμενος της Ορθοδοξίας εξέφρασε την άφατη ικανοποίησή του για το γεγονός ότι επισκέπτεται για μια ακόμη φορά την Ελλάδα.  Μάλιστα, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος δήλωσε με νόημα ότι «αισθάνομαι πολλή χαρά που βρίσκομαι και πάλι στην Ελλάδα, που επισκέπτομαι την ελληνική Μακεδονία» και συνέχισε λέγοντας: «αυτή τη φορά πορευόμενος στο Άγιο Όρος για να γιορτάσω εκεί με τους οσιοτάτους και προσφιλεστάτους Αγιορείτες πατέρες την εκατοστή επέτειο ενός ιστορικού γεγονότος, του ψηφίσματος που υπέγραψαν το 1913 οι αγιορείτες πατέρες για την οριστική ενσωμάτωση του Αγίου Όρους εις τον κορμό της ορθοδόξου Ελλάδος».

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης εξέφρασε τη στοργή και το ενδιαφέρον της Μητέρας Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης, για τα προβλήματα και τις δυσκολίες που διέρχεται αυτή την περίοδο ο ελληνικός λαός, λέγοντας χαρακτηριστικά: «ερχόμενος από την Μητέρα Εκκλησία κομίζω στους Θεσσαλονικείς και όλο τον ευσεβή ελληνικό λαό την ευλογία της, τη στοργή της και το προσωπικό της ενδιαφέρον  για τα σημερινά προβλήματα των Ελλήνων».
  
Να μείνουν μακριά από οικονομικές επενδύσεις και να αφιερωθούν στην αποστολή τους «μέχρι κεραίας» κάλεσε χθες ο Οικουμενικός Πατριάρχης τους μοναχούς του Αγίου Όρους λέγοντας τους με νόημα «έκαστος εφ ω ετάχθη».

 
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης ο οποίος βρίσκεται από χθες στο Άγιον Όρος προκειμένου να προεξάρχει των εορτασμών για τα 100 χρόνια από την ενσωμάτωση του Αγίου Όρους στο ελληνικό κράτος ήταν σαφής στην ομιλία του προς τους Αγιορείτες.

«Ήλθομεν να ενωτισθώμεν τους εσωτερικούς πόθους των καρδιών σας, να πληροφορηθώμεν ακριβέστερον περί των τυχόν προβλημάτων τα οποία λόγω των καιρών και των κρίσεων και της ακαταστασίας των ανθρωπίνων αντιμετωπίζει ίσως και ο Ιερός Τόπος της σιωπής και της ασκήσεως, και να καταβάλωμεν προσπάθειαν και μέριμναν προς αντιμετώπισιν αυτών…» είπε προς την ηγεσία του Αγίου Όρους για να συνεχίσει λέγοντας τους πως η κίνηση του αυτή γίνεται: «…ώστε απρόσκοπτοι να συνεχίσητε τον μοναχικόν δόλιχόν σας, μακράν του κόσμου και των του κόσμου, της τύρβης και της ανασφαλείας των λεγομένων οικονομικών και άλλων επενδύσεων, έχοντες το βλέμμα και τον νουν μόνον "εις την θύραν του ελέους, την Μαριάμ" ίνα δίδη υμίν "του λοιπού βιώσαι εν πράξεσιν αγαθαίς και πολιτεία σεμνή».

Ο Πατριάρχης εμφανίστηκε ενήμερος για όλα όσα συμβαίνουν στην αθωνική πολιτεία κάνοντας λόγο για μη ευνοϊκές συνθήκες που επικρατούν και εκεί, εξαιτίας της γενικής κρίσεως στην ελληνική επικράτεια. Όμως και πάλι ήταν σαφής.  Για τον κ. Βαρθολομαίο οι συνθήκες που επικρατούν σήμερα αποτελούν πρόκληση «συνειδητοποιήσεως των ανθρωπίνων ατελειών και αδυναμιών μας. Πρόκλησιν να αφοσιωθώμεν έκαστος εις το "εφ ω εκλήθη" και ουχί εις έργα και πράξεις "αλλοτρίας του επαγγέλματος ημών των χριστιανών"». Συνεχίζοντας στο ίδιο σκεπτικό ο Οικουμενικός Πατριάρχης, ως Επίσκοπος του Αγίου Όρους, προέτρεψε τους μοναχούς να προσπαθήσουν να τηρήσουν το «έκαστος εφ ω ετάχθη» επιτελώντας «άχρι κεραίας τα εκ της κλήσεως ημών απορρέοντα καθήκοντα και να τηρήσωμεν τας επαγγελίας, τας οποίας εδώκαμεν ενώπιον αγγέλων και ανθρώπων, έμπροσθεν του αγίου Θυσιαστηρίου, περί ων θα ζητηθή παρ ημών λόγος εν ημέρα κρίσεως».

ΕΠΙΒΛΑΒΗΣ ΚΑΘΕ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΚΕΚΤΗΜΕΝΩΝ

Κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας που τελέσθηκε σήμερα στον Ναό του Πρωτάτου, ο Οικουμενικός Πατριάρχης αναφέρθηκε και στο θέμα της φορολόγησης των Μονών του Αγίου Όρους, θέμα που προκάλεσε ρήξη στις σχέσεις Κυβέρνησης  Αγιορειτών. Αναφερόμενος στο ιστορικό γεγονός της προσάρτησης του Αγίου Όρους στην Ελλάδα μίλησε για την διατήρηση της αυτονομίας του «πανάρχαιου πνευματικού και κανονικού καθεστώτος» του Αγίου Όρους συμπεριλαμβανομένων των «αναφαίρετων» προνομίων του «των οποίων, μετά λύπης και αγωνίας παρακολουθούμεν ότι επιδιώκεται σήμερον η αφαίρεσις και η κατάργησις». Με αφορμή την «σύγκρουση» Κυβέρνησης – Αγίου Όρους για το προνόμιο των φοροαπαλλαγών το οποίο δεν κατονόμασε αλλά περιέγραψε με σαφήνεια, ο Πατριάρχης ξεκαθάρισε πως δεν σκοπεύει να δεχθεί καμία συζήτηση για αλλαγή στο status της αθωνικής πολιτείας.

«.......η οποτεδήποτε τυχόν, υπό ανιδέων και «χαλάσματα» μόνον και σκοπιμότητας υπηρετούντων κατά καιρούς διαθρυλουμένη ανακίνησις ζητήματος περί αλλαγής του πολιτειακού καθεστώτος του Αγίου Όρους ή τροποποιήσεως των «κεκτημένων» και καταστατικώς ισχυόντων, κοσμική ούσα κατά την φύσιν αυτής, είναι πάντοτε ανεπίκαιρος και επιβλαβής, διότι όχι μόνον αποσπά από τον «θείον έρωτα» και την προσπάθειαν επιτεύξεως της σωτηρίας, αλλά εισάγει εις τον άγιον τούτον τόπον της πνευματικής ασκήσεως ματαιοσχόλους διενέξεις και ανακίνησιν εθνοφυλετικων διαφωνιών, πόρρω απεχουσών του σκοπού της μοναχικής βιοτής» σημείωσε.
Οι αποδέκτες της συγκεκριμένης αναφορά βρίσκονται εντός αλλά περισσότερο εκτός των ελληνικών συνόρων.