21 Σεπτεμβρίου, 2012

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ CRASH.


Στην πρόσφατη επίσκεψη σας στην Ίμβρο ο μητροπολίτης Ίμβρου και Τενέδου Κύριλλος σας αποκάλεσε «Αρχιεπίσκοπο των έργων». Παράλληλα, εσείς, απευθυνόμενος στον Παναγιότατο Οικουμενικό Πατριάρχη και λέγοντας του «Σας χρειαζόμαστε», του ζητήσατε «στήριξιν και ενίσχυσιν του ποιμνίου σας, το οποίο χειμάζεται εκ της σοβούσης οικονομικής κρίσεως». Όσον αφορά το πρώτο, τι ξεχωρίζετε από τα έργα σας; Και όσον αφορά το δεύτερο, υπήρξε ανταπόκριση από τον Παναγιότατο Βαρθολομαίο;

«Αρχικά, θα ήθελα να σας πω ότι την επίσκεψη μου στην Ίμβρο τη χαρακτηρίζω "προσκύνημα" σε βασανισμένους τόπους του Γένους Είδα σπίτια - φαντάσματα από την εγκατάλειψη και την ερήμωση και συγχρόνως διαπίστωσα το πείσμα των ολίγων ανθρώπων που μένουν μόνιμα εκεί. αλλά και των πολλών που ξαναγυρίζουν, κατά τους μήνες του καλοκαιριού, για να δώσουν πνοή ζώσα σ ένα ρημαγμένο τόπο.

Το πνεύμα και ο πολιτισμός της Ιωνίας είναι διάχυτα Στην ευγένεια και την αρχοντιά του φιλόξενου μητροπολίτου Ίμβρου και Τενέδου κ Κυρίλλου και αγαπητού αδελφού οφείλεται η έκφραση αυτή που υπογραμμίσατε Σκοπός της Εκκλησίας, επομένως και κάθε λειτουργού της. είναι η αγάπη προς τον θεό και τον πλησίον Ο κάθε κληρικός οφείλει να αγωνίζεται για την πνευματική καλλιέργεια του πιστού και τη συμπαράσταση στο κάθε πρόβλημα και αδυναμία του. Έτσι. το όποιο έργο. μικρό ή μεγάλο, αν θεωρηθεί ότι είναι κατόρθωμα ενός ανθρώπου, είναι λάθος. Αντίθετα, όταν αποδίδεται στην ευλογία του θεού και τη συνεργασία ανθρώπων, είναι καρπός συλλογικής δημιουργίας. Επομένως, ό,τι έγινε, γίνεται και θα γίνει, οφείλεται σε πολλούς. Όχι σε έναν. Οι σχέσεις μου με τον Παναγιότατο Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο στηρίζονται στη γνήσια μεταξύ μας αγάπη και την αλληλοεκτίμηση Επομένως, δεν είναι παράδοξο ότι στην προκειμένη κρίση της πατρίδας μας ζήτησα τη συμπαράσταση του και. περισσότερο, που η θετική ανταπόκριση του ήταν άμεση, με τον τρόπο που εκείνος πάντοτε γνωρίζει».

Στη σημερινή τραγική συγκυρία που ζει η χώρα μας. ποιες είναι οι πιο βασικές πρωτοβουλίες και τα άμεσα σχέδια σας διότι έχετε αποδείξει ότι είστε αποφασιστικός;

-Συμφωνώ με το χαρακτηρισμό σας περί "τραγικής συγκυρίας που ζει η χώρα μας". Για τούτο, στην περίσταση μας. ο ρόλος του κάθε Έλληνα, του κάθε φορέα, του κάθε κληρικού και ιδιαίτερα του Αρχιεπισκόπου, πρέπει να γίνει σημαντικός. Ως Αρχιεπίσκοπος προσπαθώ να ασκήσω μια συνετή και σώφρονα τακτική στην επιτέλεση των ποιμαντικών μου καθηκόντων, ώστε τόσο στη Διαρκή Ιερά Σύνοδο όσο και στην καθόλου Ιεραρχία της Εκκλησίας μας. όχι μόνο να επικρατεί ενότητα, αλλά και αυτές τις δύσκολες ώρες. Χρειάζεται να δυναμώσουμε τις ψυχές των ανθρώπων, να τους ενισχύσουμε στην καρτερία και να συγκρατήσουμε τον ιστό της κοινωνίας».

Η χριστιανική πίστη είναι πράξη

«Όμως. η χριστιανική πίστη δεν είναι θεωρία, ούτε ιδεολογία. Είναι βίωμα, πράξη, άσκηση αγάπης και φιλανθρωπίας. Όλη η εκκλησία μας, στηριγμένη από το λαό μας. αυτό κάνει σήμερα. Απ' άκρου εις άκρον της Ελλάδας. Στην Αρχιεπισκοπή, για παράδειγμα, χιλιάδες μερίδες φαγητού διανέμονται κάθε μέρα. Με το πρόγραμμα "Δέμα στο Σπίτι" τροφοδοτούνται 5.000 νοικοκυριά, με στόχο να αυξηθούν. Τα λεγόμενα "Κοινωνικά Παντοπωλεία" σε συνεργασία με τους δήμους αυξάνουν. Εκατοντάδες ανασφάλιστοι συνάνθρωποι μας έχουν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στο πλαίσιο της συνεργασίας Αρχιεπισκοπής και Ιατρικού Συλλόγου.

Το πρόγραμμα στήριξης πολύτεκνων οικογενειών αρχίζει αυτές τις ημέρες. Ήδη ετοιμάζεται εμβολιασμός χιλιάδων μικρών παιδιών ανασφάλιστων γονέων. Αυτοκίνητα με εθελοντές ιατρούς προσφέρουν τις υπηρεσίες τους. Η "Αποστολή" βρίσκεται σε συνεχή δράση. Πέρα απ' αυτό. χρειάζονται οργανωμένες υποδομές, που αναπτύσσονται η μία μετά την άλλη. Λειτουργούν στέγες για εγκαταλελειμμένα παιδιά, για παιδιά με νοητική υστέρηση, κέντρα για στήριξη ανθρώπων με Alzheimer στέγες ηλικιωμένων, στέγες κατάκοιτων. Υποδομές για θερινές διακοπές απόρων. Δίδονται μικρά βοηθήματα και πολλά άλλα».

Σε μια συνέντευξη σας. τον Απρίλιο στο Mega, αναρωτηθήκατε: «Μιλάγαμε επί τόσο καιρό για το κράτος πρόνοιας. Πού είναι αυτό; Μας έλεγαν ότι "λεφτά υπάρχουν". Κι εγώ τα πίστευα». Τώρα, που έχετε πλέον διαπιστώσει ότι κάποιοι ήθελαν να ζούμε μέσα σ' ένα ψέμα, αισθάνεστε πικραμένος, προδομένος ή αποφασισμένος να αγωνιστείτε για το ποίμνιο σας συγχωρώντας χριστιανικά τους υπεύθυνους; Μπορέσατε να το πείτε αυτό το τόσο σημαντικό «αφέονταί σοι αι αμαρτίες»;

«Και αυτό είναι αλήθεια. Ασφαλώς τα νιώθω όλα αυτά. γι' αυτό πρέπει να αγωνιστούμε όλοι μας. ώστε αυτά τα συναισθήματα που νιώθουν όλοι οι πολίτες μας να μην τους καταβάλλουν ολοσχερώς. Στη δημιουργούμενη τραγική κατάσταση είναι έντονα τα ερωτήματα "Γιατί;" και "Τι κάνουμε τώρα;". Ως Αρχιεπίσκοπος, μένω στο δεύτερο».

Είχατε ζητήσει να γίνουμε ρεαλιστές και να μην περιμένουμε να μας «σώσουν οι ξένοι». Μπορούμε να σωθούμε μόνοι μας;

«Η αλήθεια βρίσκεται στο μέσον. Το μεγάλο μέρος θα το αντιμετωπίσουμε μόνοι μας. Ένα άλλο μέρος θα το περιμένουμε από τους ξένους. Κάτω όμως από συγκεκριμένες προϋποθέσεις».

Τι προϋποθέσεις; Δικές τους ή δικές μας;

«Μα δικές μας. φυσικά. Που θα λαμβάνουν υπόψη το σεβασμό στην Ελλάδα και στους Έλληνες, την αξιοπρέπεια μας και την ιστορία μας».

Είχατε πεί: «Δεν είναι δυνατόν να γίνουμε αποικία εμείς και να 'ρχονται άλλοι να μας διοικούν». Κι όμως, συμβαίνει. Μέχρι ποίου σημείου θα μπορέσουμε να το ανεχθούμε;

«Δυστυχώς, δεν είναι η πρώτη φορά. Όποιος έχει διαβάσει καλά την ιστορία μας έχει γνωρίσει αυτή τη φρίκη. Και μην ξεχνάτε ότι σε μιαν άλλη. κρίσιμη για τον τόπο. εποχή είχαν δημιουργηθεί και κόμματα. Το Ρωσόφιλο Κόμμα, το Γαλλόφιλο Κόμμα, το Αγγλόφιλο Κόμμα. Για να μην αναφερθώ και σε πιο πρόσφατα γεγονότα. θα το αντιμετωπίσουμε; Όταν ανδρωθούμε και σκεφτόμαστε σαν Έλληνες και σαν ορθόδοξοι. Εγκαταλείποντας το μιμητισμό και αποφεύγοντας φαινόμενα ευτελιστικού γραικυλισμού».

Μιλώντας τον Απρίλιο σε μικρούς μαθητές σχολείου στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη, αφήσατε να εννοηθεί ότι ακόμη και σήμερα υπάρχουν περιστάσεις κατά τις οποίες, βλέποντας τη μεγάλη αδικία ή τη μεγάλη δυστυχία, «αμφισβητείτε» τον Θεό. Τι ακριβώς εννοούσατε; Την ύπαρξη του θείου ή την αδυναμία της ανθρώπινης υπόστασης του;

«Πρόκειται για μια παρεξήγηση. Μιλούσα σε παιδιά δημοτικού σχολείου που με είχαν επισκεφθεί για συζήτηση. Καμάρωσα την οξύνοιά τους. την ελευθερία και πειθαρχία τους. Ένα από αυτά μου υπέβαλε την ερώτηση" Πώς επιτρέπει ο θεός τη φτώχεια, την εκμετάλλευση, την αρρώστια μικρών παιδιών, τα ατυχήματα και άλλα". Του απάντησα, μεταξύ άλλων, ότι εμείς οι κληρικοί σας παρουσιάζουμε πολλές φορές λανθασμένη την εικόνα του Θεού μας ο Θεός μας είναι αγάπη και θέλει τη σωτηρία του κάθε ανθρώπου

Αναφέρθηκα στο ζωντανό παράδειγμα αυτής της αγάπης Είπε ο Κύριος: "Αν το παιδί ζητήσει από τους φυσικούς του γονείς ψωμί μπορούν αυτοί να του δώσουν αντί ψωμιού, πέτρα: Κι αν τους ζητήσει ψάρι, είναι δυνατόν αυτοί να του δώσουν φίδι: Όχι" Και συνέχισα ότι αφού έτσι φέρεται ο άνθρωπος, είναι δυνατόν ο Πλάστης να φερθεί απάνθρωπα; όταν ο ίδιος μας λέει ότι είναι η αγάπη. Υπάρχουν όμως και μερικοί άλλοι κληρικοί ή λαϊκοί που διδάσκουν ότι ο θεός είναι τιμωρός. Ότι τιμωρεί και εκδικείται. Αυτός ο Θεός - τους είπα - προσωπικώς δεν με εκφράζει. Σε έναν τέτοιο Θεό δεν πιστεύω και δεν μου χρειάζεται. Είναι ένα μεγάλο θέμα που δεν εξαντλείται σε λίγα λεπτά. Αν κάποιο απονήρευτο παιδάκι με ξαναρωτήσει, έτσι θα απαντήσω».

Στη Φλώρινα, προ μηνός, αναρωτηθήκατε «αν η Ευρώπη σήμερα απηχεί αυτό που οραματίστηκαν οι πρώτοι ευρωπαϊστές ή έχει καταντήσει τραπεζική τοκογλυφία». Και μετά ζητήσατε να μπει«τεφτέρι», να δούμε «τι χρωστάμε και με όρους ισοτιμίας να ξεπληρώσουμε ό,τι χρωστάμε». Σε φράσεις και προθέσεις σαν κι αυτές δεν μας έχουν συνηθίσει οι Προκαθήμενοι της Εκκλησίας μας...

«Θέλω να είμαι ειλικρινής. Ήδη υπάρχουν δημοσιεύματα που απ ηχούν τις απόψεις των θεμελιωτών της ιδέας της Ευρωπαϊκής Ένωσης που παραδέχονται ότι έχει... εκτροχιαστεί από τους στόχους της Είναι επίκαιρο να τονιστεί και σήμερα η διαφορετική αντίληψη της χριστιανικής ανθρωπολογίας μεταξύ ορθοδόξων και προτεσταντών Στην ορθόδοξη πίστη επικρατεί εν πολλοίς η έννοια της οικονομίας σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής. Στον προτεσταντισμό ζητείται η δήθεν ακρίβεια, η τιμωρία του "άτακτου" Ίσως πει κάποιος.

"Μα ποιος ασχολείται σήμερα στην Ευρώπη με τέτοια θέματα;". Συμφωνώ Δεν πρέπει όμως να παραβλέπουμε ότι αυτές οι έννοιες έχουν παράδοση αιώνων και ανεπαίσθητα διαμορφώνουν και επηρεάζουν την ιστορία και τον πολιτισμό Ασφαλώς είναι αναγκαίο, μετά τα όσα έχουν δημοσιευθεί για σκάνδαλα, μίζες, χρηματισμούς, να γίνει ένας εσωτερικός ελληνικός έλεγχος. Και τότε. το "τεφτέρι" θα μιλήσει για το ποιο είναι το πραγματικό και ποιο το πλασματικό χρέος.

Κάποτε γινόταν λόγος πολύς ότι εντός ολίγου "ανοίγει ο Φάκελος της Κύπρου". Κάτι τέτοιο ποτέ δεν έγινε. Τώρα κουραστήκαμε να ακούμε για συγκεκριμένα σκάνδαλα, π.χ., του Χρηματιστηρίου, της Siemens, τις καταθέσεις και την εξαφάνιση των χρημάτων των ασφαλιστικών ταμείων. Ασφαλώς θα επαναληφθεί η ιστορία του Φακέλου της Κύπρου, και αυτή είναι η μεγαλύτερη απογοήτευση του απλού λαού»

Πολλά τα ερωτηματικά μου από τουλάχιστον δύο αναφορές του. Για τον προτεσταντισμό και το Φάκελο της Κύπρου. Του ζητώ κάποια επεξήγηση.

 «Μα τα περί προτεσταντισμού έχουν ήδη, προ πολλού, περάσει στη νοοτροπία της χριστιανικής ανθρωπολογίας Αυτά τα φαινόμενα δημιουργούν πολιτισμό. . δημιουργούν ιστορία Αυτή η νοοτροπία, ο τρόπος διαπαιδαγωγήσεώς τους και οικογενειακής τους ζωής. ένα παιδί- για παράδειγμα -δεν θα το συγχωρήσει εύκολα."Θα το βάλει τιμωρία, αν κάτι δεν κάνει καλά. Έχουμε μιαν αντιπαράθεση Όχι θρησκευτική. Απλώς μας βλέπουν σαν κατώτερους, είναι μέσα στην προτεσταντική διδασκαλία Ο θεός άλλους έπλασε "καλούς" και άλλους τους έκανε "κατώτερους" Εκεί άλλωστε θεμελιώνεται η θεωρία περί "Αρείας Φυλής Ότι κάποιοι είναι ανώτεροι ως λαός. Ανεβάζουν τον άνθρωπο και κατεβάζουν τον θεο Εκείνοι θεωρούν τον εαυτό τους ως "εξέχοντες" Κι εμάς ως κατωτέρους»

Όσον αφορά το Φάκελο της Κύπρου, θεωρείτε ότι δεν θα μάθουμε ποτέ την αλήθεια. Ούτε γι' αυτόν το... φάκελο ούτε για τους άλλους, τους επόμενους;

«Ε. ναι. Δεν το βλέπετε; θα μάθετε την αλήθεια εσείς για το Χρηματιστήριο; Εσείς το πιστεύετε; Ούτε για τη Siemens θα μάθετε»

Να ζητήσουμε για 2-3 χρόνια «συγγνώμη»
από τη λεγόμενη δημοκρατία μας

Τι μπορεί να σημαίνει μια φράση, όπως «υπάρχει αναγκαιότητα να "ανασταλούν" οι ιδεολογίες και να πέσουν οι πολιτικές ιδεοληψίες»; Μήπως πρόκειται για μιαν άκρως πολιτική φράση υψηλού βεληνεκούς;

«Πολιτικός δεν είμαι και συνεπώς δεν θα ισχυριστώ πως οι απόψεις μου είναι ορθές. Η διαίσθηση μου. όμως. και οι γνώσεις μου με πληροφορούν πως ό.τι κερδήθηκε σε αυτόν τον τόπο. έγινε με ενωμένο τον ελληνικό λαό. από την κεφαλή μέχρι τον τελευταίο Έλληνα. Κρίνω λοιπόν πως δεν θα ήταν και... προς θάνατο ο παραγκωνισμός για λίγο των ιδεολογιών, των ιδεοληψιών, το λεγόμενο κομματικό συμφέρον και να γίνει συστράτευση όλων γύρω από ένα τραπέζι με θέμα: "Η υπέρβαση των δυσκολιών - Πάνω απ' όλα η πατρίδα μας και ο λαός μας".

Πιστεύω ακράδαντα ότι το άριστο πολίτευμα είναι η δημοκρατία, γι' αυτό είναι και το πιο δύσκολο. Επιτυγχάνεται όμως μόνο από ελεύθερους ανθρώπους, ελεύθερους από εγωισμούς, πάθη και ασθένειες. Οι άρρωστοι άνθρωποι αρρωσταίνουν και τους θεσμούς. Αξίζει λοιπόν -κατά την άποψη μου πάντα- να ζητήσουμε "συγγνώμη" από τη λεγόμενη δημοκρατία μας. του σήμερα, καινά εγκαινιάσουμε για 2-3 χρόνια την άλλη τακτική, της συνεργασίας Όταν ξεπεραστούν οι σημερινές δυσκολίες, τότε θα έχουμε πάλι καιρό για γκρίνιες. Δεν πρέπει να παραβλέπουμε φαινόμενα σαν αυτά της Μικρασιατικής Καταστροφής ή της κατάληψης της Κύπρου μας».

Μα κινδυνεύουμε από μια νέα Μικρασιατική Καταστροφή;

«Ναι Κινδυνεύουμε. Κινδυνεύουμε όταν έχουμε αυτά τα "μικρά" φαινόμενα. Ξέρετε τι μου είπε κάποιος προ ημερών; Ότι ο Σαμαράς δεν κινδυνεύει από την Ευρώπη και από "τα έξω". Κινδυνεύει από "τα μέσα". Εσωτερικά. Και η Μικρασιάτικη Καταστροφή και η υπόθεση της Κύπρου πρέπει να μελετηθούν Εκεί είναι η ρίζα. Δηλαδή, τι θα έβλαπτε, σήμερα, σε αυτή την κατάσταση, να συνεργαστούν όλοι; Και ο Τσίπρας και η Παπαρήγα;»

Μια φράση σας που απηχούσε απόψεις και πεποιθήσεις του προκατόχου σας. Μακαριστού Χριστόδουλου, ο οποίος αγαπήθηκε πολύ από τους Έλληνες, σας έδειξε να προχωρείτε ένα βήμα περισσότερο, όταν απαντώντας στη βουλευτή κ. Ρεπούση, που ζητούσε να μην εκκλησιάζονται οι μαθητές, είπατε: «Ποια είσαι εσύ που θα βγάλεις εγκύκλιο χωρίς να ρωτήσεις αυτούς που πάλεψαν και παλεύουν σε αυτόν τον τόπο γί' αυτόν το χώρο: Ποιο είναι το δικαίωμα σου, που εσύ θα αποφασίζεις ότι δεν θα εκκλησιάζονται τα παιδιά; Τους ρώτησες τους γονείς;».

«Δεν τη γνωρίζω προσωπικά Έχω ακούσει για τις γνώσεις της και τις σπουδές της στο εξωτερικό από παλαιό μαθητή μου. Άλλο όμως είναι οι γνώσεις και άλλο οι συμπεριφορές που προσπαθούν να αλλοιώσουν αρχές και αξίες που στήριξαν και στηρίζουν αυτόν τον τόπο. Διαμαρτυρήθηκα για τις θέσεις της για την προσευχή, τον εκκλησιασμό των μαθητών και τα Θρησκευτικά γενικότερα. Εκτιμώ ότι είναι του πνεύματος των ανθρώπων που μεγάλωσαν και σπούδασαν νεορθολογικά στο εξωτερικό (εγώ έμαθα αυτά που έμαθα εκεί που τα έμαθα και αυτά θα εφαρμόσω και δεν υπολογίζω ούτε Ιστορία ούτε παράδοση, τεχνοκράτες χωρίς το υπόβαθρο της παράδοσης μας δηλαδή) και ήρθαν να αναπαυθούν στις δάφνες εκείνων που αγωνίστηκαν για τη Ρωμιοσύνη. Γι' αυτό διερωτήθηκα: "Ποια είναι η κυρία Ρεπούση", που φιλοδοξεί να αλλάξει την Ιστορία και να καταργήσει παραδόσεις και αξίες; Πόσοι γονείς την εξουσιοδότησαν για κάτι τέτοιο; Καινά σας θυμίσω και άλλους νεωτερισμούς:

Μετά την επανάσταση του 1821 όσοι φορούσαν φουστανέλα δεν ήταν καλοδεχούμενοι ούτε στις τελετές ούτε στις παρελάσεις. Ήθελαν να τους βάλουν φράκο. Υπήρχε και εγκύκλιος των νέων κυβερνητών. Ότι δηλαδή όλοι αυτοί οι "ζήτουλες" και οι "ζητιάνοι" που έρχονται απαγορεύεται να προσεγγίσουν στα υπουργεία, γιατί μας χαλάει την... εικόνα. Κι ας ήταν ο Κωνσταντίνος Κανάρης αυτός που ερχόταν».

Αληθεύει η ιστορία με την «έπαυλη του Αρχιεπισκόπου» που διηγηθήκατε ως... πονηρή προσπάθεια σας να ξεπεράσετε τη γραφειοκρατία και να φτιάξετε ένα γηροκομείο;

«Δόθηκε η ευκαιρία να τονίσω και αλλού ότι η αγάπη προς τον θεό περνάει μέσα από την αγάπη για τον άνθρωπο, θλίβομαι όταν βλέπω φτωχούς, ανήμπορους να ζητούν φροντίδα, στέγη και τροφή. Μας δώρισαν μια έκταση 150 στρεμμάτων στο Βαρνάβα Αττικής και υποσχέθηκα στις δωρήτριες ότι στην έκταση αυτή θα ανεγερθεί Κέντρο Φροντίδας Αστέγων Ηλικιωμένων Δυστυχώς, από το ΥΠΕΚΑ δεν μου δόθηκε η αναγκαία άδεια, γιατί στην περιοχή προβλέπεται η ανέγερση επαύλεων Αγωνιστήκαμε 2 χρόνια και παρά τις κατ' επανάληψιν υποσχέσεις, δεν μας δόθηκε η άδεια ανεγέρσεως. Έτσι. αποφάσισα να ζητήσω άδεια για ανέγερση εξοχικής κατοικίας του Αρχιεπισκόπου. Η άδεια δόθηκε και η οικοδομή έχει προχωρήσει. Όταν τελειώσει, θα την παραχωρήσω στα "περήφανα γηρατειά". Πιστεύω να μην ενοχληθεί κανείς».

Αντίθετα με προκατόχους σας, έχετε δείξει ένα ιδιαίτερα «ανοιχτό» επικοινωνιακό προφίλ και δέχεστε να μιλάτε σε ΜΜΕ και να παραχωρείτε συνεντεύξεις. Μήπως αυτό σημαίνει κάτι ευρύτερο στην προσπάθεια της Εκκλησίας να επιβάλλει το έργο της ή θεωρείτε ότι πετυχαίνετε καλύτερα το σκοπό σας;

«Όπως ξέρετε, σήμερα η εικόνα και η πληροφόρηση έχουν δύναμη και επιρροή. Με ενδιαφέρει η σωστή ενημέρωση και όχι η παραπληροφόρηση - όπως συνηθίζεται όταν πρόκειται για εκκλησιαστικά θέματα. Μελετάται με πολλή προσοχή η απόκτηση από την Εκκλησία ενός τηλεοπτικού καναλιού. Η "ομηρία" στον τομέα αυτό είναι καταστροφική».

Πριν από τις εκλογές του Ιουνίου δεν είχατε διστάσει να δηλώσετε «ανήσυχος» για το αποτέλεσμα και τις επιπτώσεις του, αλλά και το ενδεχόμενο ακυβερνησίας. Αυτό που έχουμε σήμερα σας έχει καθησυχάσει;

«Η κατάσταση που επικρατεί σήμερα στην πατρίδα μας δεν επιτρέπει σε κανέναν να... καθησυχάζει. Απαιτείται εγρήγορση. Να είμαστε ξύπνιοι και πάντα έτοιμοι να προσφέρουμε, να δώσουμε αυτό που χρειάζεται. Το 1952 το κράτος άρπαξε με Αναγκαστική Απαλλοτρίωση 750.000 στρέμματα. Τι έγιναν;»

Όταν ανέκυψε το θέμα περικοπών των μισθών των κληρικών, σε επιστολή σας προς την πολιτική ηγεσία της χώρας είπατε ότι η Εκκλησία πληρώνει τους φόρους της. ενώ έχει διαθέσει στο κράτος τα 2/3 της περιουσίας της με αντάλλαγμα τη συμβατική υποχρέωση της μισθοδοσίας των κληρικών. Συνεπώς, πρόκειται για κάτι «σαν συμβόλαιο».

«Το 1833 η Πολιτεία πήρε για "ανάπτυξη" τα 2/3 της τότε περιουσίας της Εκκλησίας και με νόμο ανέλαβε τη μισθοδοσία του κλήρου. Σήμερα η Εκκλησία της Ελλάδος καταβάλλει όλους τους φόρους -και μάλιστα ηυξημένους -. μολονότι πολλά κακόβουλα δημοσιεύματα γράφουν τα αντίθετα, περί φοροδιαφυγής της. Με την ευκαιρία να υπομνησθή ότι με το Νομοθετικό Διάταγμα 2185/1952 περί "Αναγκαστικής Απαλλοτριώσεως Κτημάτων προς Αποκατάστασιν Ακτημόνων καλλιεργητών και κτηνοτρόφων" και με τη σύμβαση του 1952 (ΦΕΚ 28/Α Οκτ. 1952) παραχωρήθηκαν από την Εκκλησία προς την Πολιτεία; Καλλιεργούμενοι και καλλιεργήσιμοι αγροί 141.333 στρεμμάτων και 2.601.544 στρεμμάτων βοσκοτόπων, λιβαδιών και εν γένει κτηνοτροφικών εκτάσεων. Άραγε, τι έγιναν οι εκτάσεις αυτές. Ποια ανάπτυξη έγινε και πού έχουν καταλήξει;»

Στην ίδια επιστολή αναφέρατε ότι τα σημαντικότερα δημόσια κτίρια της πρωτεύουσας (ακαδημαϊκά ιδρύματα, νοσοκομεία κ.ά.) έχουν ανεγερθεί σε ακίνητα που παραχωρήθηκαν δωρεάν από την Εκκλησία. Μπορείτε να αναφέρετε μερικά;

«Να αναφέρω μερικά, και μάλιστα εκ της Μονής Πετράκη: 1. Πολυτεχνείο. 2. Εθνική Βιβλιοθήκη. 3. "Ευαγγελισμός". 4. Νοσοκομείο Συγγρού, 5. Νοσοκομείο Αρεταίειο. 6. Νοσοκομείο Αιγινήτειο. 7. ΝΙΜΙΤΣ. 8. Λαϊκό Νοσοκομείο (Γουδή), 9. Νοσοκομείο Παίδων (Γουδή). 10. Ασκληπιείο Βούλας. 11. ΠΙΚΠΑ Βούλας. 12. "Σωτηρία". 13. Σχολή Χωροφυλακής. 14. Οικόπεδο Υπουργείου Δημοσίας Τάξεως. 15. Οικόπεδο Πινακοθήκης».

Σε σημαντικές στιγμές της Ιστορίας, σε μεγάλες κρίσεις, η Εκκλησία προσέφερε ισχυρές προσωπικότητές της στο έθνος, για να ηγηθούν εκστρατείας διάσωσης από την καταστροφή, όπως ο Δαμασκηνός. Σε μια ανάλογη, που όλοι απευχόμαστε, περίσταση σήμερα θα αρνιόσασταν παρόμοιο κάλεσμα, αν κι εφόσον γινόταν;

«Αυτό είναι πραγματικότητα. Κατά την ορθόδοξη παράδοση, δεν επιτρέπεται στον κληρικό η ανάληψη κοσμικών υποχρεώσεων και κοσμικής εξουσίας Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που έγινε κι αυτό κατ' εξαίρεση, για το υπέρτατο συμφέρον της πατρίδας, με τις περιπτώσεις του Αρχιεπισκόπου  Αθηνών Δαμασκηνού και του Εθνάρχου Μακαρίου. Εύχομαι να μη χρειαστεί να ξαναπαρουσιαστεί στον τόπο μας τέτοια ανάγκη. Ως προς το "τυχόν κάλεσμα" σας απαντώ ότι είμαι το πλέον ακατάλληλο πρόσωπο για μια τέτοια υπηρεσία».

Όσο κι αν τον πιέζω, αρνείται να αναλύσει τους λόγους που θα ήταν ακατάλληλος. Δέχεται ευχαρίστως να φωτογραφηθεί βγάζει το άμφιο και το σταυρό, βγάζει το καλημαύχι. με χαιρετά με εγκαρδιότητα και με αγκαλιάζει με αγάπη, αλλά άλλο σχόλιο περί της «ακαταλληλότητας» δεν κάνει. Τα κουδούνια χτυπούν, η συνεδρία αρχίζει, η συνέντευξη τελειώνει. Μας αποχαιρετά, δίνοντας την υπόσχεση ότι θα τα ξαναπούμε σύντομα για το κανάλι της Εκκλησίας.

----------------------------------
Σήμερα στην πατρίδα μας οι άρρωστοι άνθρωποι αρρωσταίνουν και τους θεσμούς.
---------------------------------
Τα ΜΜΕ αντιμετωπίζουν την Εκκλησία μόνο με προκατάληψη. Μελετάται προσεκτικά η απόκτηση από την Εκκλησία ενός τηλεοπτικού καναλιού. Η «ομηρία» είναι καταστροφική.
---------------------------------
Ήθελα να κτίσω ένα κέντρο άστεγων υπερηλίκων, αλλά δεν μου έδωσαν άδεια, γιατί ήταν περιοχή μόνο για επαύλεις.
---------------------------------
Είναι αναγκαίο, μετά τα όσα έχουν δημοσιευθεί για τα σκάνδαλα, να γίνει ένας εσωτερικός έλεγχος. Και τότε, το «τεφτέρι» θα μιλήσει για το ποιο είναι το πραγματικό και ποιο το πλασματικό χρέος.
---------------------------------
Στην ορθόδοξη πίστη επικρατεί εν πολλοίς η έννοια της οικονομίας σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής. Στον προτεσταντισμό ζητείται η δήθεν ακρίβεια, η σκληρή τιμωρία του «άτακτου».

Αναρτήθηκε από τον Π. ΒΟΙΩΤΟ.

ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΞΗ ΤΗΣ Ι.Α.Α.:"Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΘΑ ΣΤΕΚΕΤΑΙ ΠΑΝΤΑ ΣΤΟ ΠΛΑΙ ΤΟΥ ΛΑΟΥ ΤΗΣ".

Ιερατική σύναξη της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών πραγματοποιήθηκε χθες το απόγευμα στους χώρους των κατασκηνώσεων της Αρχιεπισκοπής παρουσία του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου. Ο Μακαριώτατος στην ομιλία του καλωσόρισε τους Ιερείς, αναφέρθηκε στις εγκαταστάσεις των κατασκηνώσεων και στην αξιοποίηση των χώρων, ενώ μιλώντας για την κρίση της εποχής, είπε πως "δεν ξέρουμε ακόμη σε τι σημείο βρισκόμαστε, αλλά η Εκκλησία θα σταθεί με όλες της τις δυνάμεις πλάι στο λαό της, όπως άλλωστε κάνει ανά τους αιώνες. Ο κορμός της Εκκλησίας, εξάλλου, είναι ο λαός της". 

Έκανε, επίσης, ο Μακαριώτατος αναφορά στα συσσίτια και στη βοήθεια που προσφέρει η Αρχιεπισκοπή λέγοντας πως "συγχαρητήρια ανήκουν σε όλους, δεν είναι κατόρθωμα μόνο ενός ανθρώπου, ενώ υπογράμμισε πως "είναι σημαντικός ο ρόλος της Ιερατικής σύναξης γιατί γίνεται διάλογος και σημειώνονται τα προβλήματα και οι δυσκολίες των ενοριών που με καλή προαίρεση θα επιλυθούν". Υπό τον συντονισμό του Πρωτοσύγκελλου Αρχιμανδρίτη Μάξιμου Παπαγιάννη παρουσιάστηκαν πρός τους Ιερείς δύο εισηγήσεις.

Την πρώτη έκανε ο εφημέριος του Ναού Παμμεγίστων Ταξιαρχών Μοσχάτου, πρωτοπρεσβύτερος Χριστόδουλος Μπίθας ο οποίος μεταξύ άλλων ανέφερε "Με­γά­λη η δο­ξο­λο­γί­α του να ποι­μαί­νεις τά πρό­βα­τα του Κυ­ρί­ου, να προ­σπα­θείς να ζεις κά­θε μέ­ρα για τους άλ­λους, να μι­λάς δια­ρκώς για τον Χρι­στό, να προ­σπα­θείς να α­πα­λύ­νεις τον πό­νο του α­δελ­φού. Με­γά­λη ό­μως κι η ευθύ­νη, με­γά­λο τό βά­ρος της δι­α­κο­νί­ας, σε μια επο­χή όπου όλα αλ­λά­ζουν, ό­που η κοι­νω­νί­α μας στα­δια­κά απο­ϊ­ε­ρο­ποι­είται και πολ­λοί εί­ναι οι συμ­πο­λί­τες μας που α­πο­μα­κρύ­νον­ται α­πό την εκ­κλη­σί­α. Ταυ­τό­χρο­να, η οικο­νο­μι­κή κρί­ση έ­χει ε­ξα­χρει­ώ­σει με­γά­λο μέ­ρος του πλη­θυ­σμού και έ­χει δη­μι­ουρ­γή­σει άγ­χος, θλί­ψη και α­γα­νά­κτη­ση στον λα­ό. Χά­νον­τας τόν Θε­ό, σκο­τεί­νια­σαν οι ψυ­χές των συ­ναν­θρώ­πων μας και ι­δί­ως των νε­ό­τε­ρων. 

Γέ­μι­σαν άγ­χος, α­να­σφά­λεια και στε­νο­χώ­ρια για την ζω­ή και το μέλ­λον τους", ενώ πρόσθεσε πως οι ναοί αδειάζουν και λείπουν οι νέοι άνθρωποι και συμπλήρωσε "ήρ­θε η ώ­ρα, που για να μπο­ρούν να συν­τη­ρη­θούν οι εκ­κλη­σι­ές μας, θα πρέ­πει οι πι­στοί να εί­ναι συγ­κεν­τρω­μέ­νοι γύ­ρω α­πό την ε­νο­ρί­α ως ε­νερ­γά μέ­λη, που θα στη­ρί­ζουν τον κά­θε Να­ό ώ­στε να εί­ναι δυ­να­τή η λει­τουρ­γί­α του. Κι αυ­τό γί­νε­ται κυρίως με ζων­τα­νές κοι­νό­τη­τες, στις οποίες οι πι­στοί σε μια α­φι­λό­ξε­νη κοι­νω­νί­α θα θε­ω­ρούν πο­λύ ση­μαν­τι­κό να συμ­με­τέ­χουν ε­νερ­γά σε μια ε­νο­ρί­α, που θα εί­ναι κέν­τρο πο­λι­τι­σμού, ι­στο­ρι­κής μνή­μης και πά­νω απ’ όλα δι­ά­δο­σης του Ευ­αγ­γε­λί­ου. Η Λει­τουρ­γί­α με­τά τήν Θεί­α Λει­τουρ­γί­α νά γί­νει τρό­πος ζω­ής της ε­νο­ρί­ας, ό­που νά συ­να­χτεί τό δι­α­σκορ­πι­σμέ­νο ποί­μνιο. Η σύ­να­ξη με­τά την Ευ­χα­ρι­στί­α να εί­ναι μια ζε­στή αγ­κα­λιά ό­που οι άνθρωποι να αισθά­νον­ται πρό­σω­πα, να συμ­με­τέ­χουν σε συ­ζη­τή­σεις, να δη­μι­ουρ­γούν, να κα­τη­χούν­ται".

Την δεύτερη εισήγηση παρουσίασε εφημέριος του Ιερού Ναού Αγίου Ευθυμίου Κυψέλης και Διευθυντής της Χριστιανικής Αλληλεγγύης της Αρχιεπισκοπής ο πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Χαβάτζας ο οποίος επικεντρώθηκε σε κάποια σημεία τα οποία θεωρεί ότι έχουν ενδιαφέρον λόγω των νέων κοινωνικών δεδομένων που διαμορφώνονται και εξαιτίας της οικονομικής κρίσης συγκεκριμένα αναφέρθηκε στην έννοια της κοινότητας λέγοντας "Η παλιά εκκλησιαστική κοινότητα της αγροτικής κοινωνίας, υπερβαλλόντως εξιδανικευμένη από τη θεωρία, δε βρήκε το αντίστοιχό της στις αστικές κοινωνίες της εποχής μας. Όλοι έχουμε αντίληψη της δυσκολίας συγκρότησης αληθινής κοινότητας και της έλλειψης συνείδησης κοινότητας στα μέλη της ενορίας" επισήμανε, εξάλλου και την ανάγκη της φιλανθρωπίας τονίζοντας πως "ο εθελοντισμός δίνει τη δυνατότητα συνάντησης και με άλλους ανθρώπους των οποίων ο δρόμος δε συναντήθηκε μέχρι τώρα με την εκκλησία" και συμπλήρωσε πως "Είναι ανάγκη να θυμηθούμε ότι στη χειροτονία μας, μας ανατέθηκε και το «ιερουργείν τον λόγον της αληθείας» και να δώσουμε έμφαση στο λόγο και τη διδασκαλία. 

Όχι βέβαια για να κάνουμε και εκεί αντιπαράθεση και πολεμική, ούτε για να σχολιάζουμε την επικαιρότητα, αλλά για να κηρύσσουμε το Ευαγγέλιο της Βασιλείας". Έκανε λόγο, επίσης, ο π. Βασίλειος για αναθεώρηση κάποιων δεδομένων λέγοντας "Η διαδοχή των χρόνων φέρνει ουσιώδεις κοινωνικές αλλαγές. Αυτό μας καλεί να αναθεωρήσουμε, να ξαναδούμε δηλαδή κάποια πράγματα. Υπήρχαν «αυτονόητα» που δεν υπάρχουν πλέον και νέες συνθήκες που πρέπει να μας προβληματίσουν", ενώ ολοκλήρωσε την ομιλία του λέγοντας πως υπάρχει ανάγκη για διαρκή καταρτισμό " Η αντίληψη του κληρικού – αυθεντίας που δε μελετά τίποτε, δεν παρακολουθεί την κίνηση των ιδεών, δεν αναζητά και δεν προβληματίζεται για τίποτε γιατί όλα είναι λυμένα, δε μπορεί να σταθεί στην εποχή μας. Και πώς θα ζητήσουμε από τους Χριστιανούς και μάλιστα τους καλλιεργημένους Χριστιανούς να μετέχουν σε μια κοινότητα, της οποίας προΐσταται ένας κληρικός τέτοιας αντίληψης;"

Μετά την ολοκλήρωση των εισηγήσεων ακολούθησαν συζήτηση και διευκρινήσεις.

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ελλάδα

Σε 24ωρη απεργία προχωρούν σήμερα, Παρασκευή, οι εργαζόμενοι στις εφορίες, οι οποίοι έχουν επίσης εξαγγείλει απεργιακές κινητοποιήσεις για τις 27 και 28 Σεπτεμβρίου, διαμαρτυρόμενοι για τις επικείμενες μειώσεις μισθών και τις περικοπές. Σε εξέλιξη βρίσκεται αυτή την ώρα συγκέντρωση υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών έξω από το υπουργείο. Σε απεργιακές κινητοποιήσεις θα προχωρήσουν και οι εργαζόμενοι στα τελωνεία στις 26, 27 και 28 Σεπτεμβρίου.
   
Στο στόχαστρο της Χρυσής Αυγής βρέθηκαν μουσουλμάνοι και μέλη αντιφασιστικών οργανώσεων σε Ξάνθη και Κρήτη. Ο Μιλιατζίμ Τζεμαλή, μουσουλμάνος δάσκαλος και μέλος της «Κίνησης Πολιτών ενάντια στο φασισμό και στο ρατσισμό» κατήγγειλε ότι ξυλοκοπήθηκε από μέλη της Χρυσής Αυγής, την ώρα που ο ίδιος μαζί με άλλα άτομα πραγματοποιούσαν αφισοκόλληση για προγραμματισμένη εκδήλωση. «Μου επιτέθηκαν μέλη της Χρυσής Αυγής, με γρονθοκόπησαν και με έριξαν κάτω» είπε στον Βήμα 99,5. Πετροπόλεμος σε αντιφασιστικό συλλαλητήριο στο Ηράκλειο Κρήτης.
   
Ένορκη Διοικητική Εξέταση διατάχθηκε από το υπουργείο Υγείας προκειμένου να εντοπιστούν οι πιθανές ευθύνες για τον θάνατο ενός 48χρονου πατέρα δύο παιδιών από την Αμαλιάδα, τον οποίο μετέφεραν από νοσοκομείο σε νοσοκομείο και τελικά κατέληξε μέσα στο ασθενοφόρο.
   
Στη Ρώμη βρίσκεται ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, όπου το πρωί (10:30) θα έχει συνάντηση με τον Ιταλό ομόλογό του Μάριο Μόντι. Η ελληνική πλευρά προσδοκά μια σαφή δήλωση στήριξης από τον Ιταλό πρωθυπουργό, καθώς θεωρεί ότι μπορεί να αποτελέσει ισχυρό σύμμαχο στη μάχη για τη διετή επιμήκυνση του ελληνικού προγράμματος, καθώς και στην προώθηση ενός αναπτυξιακού σχεδίου για τη χώρα από την ΕΕ.
   
«Εγκληματική σπείρα» χαρακτήρισε τη Χρυσή Αυγή ο βουλευτής της ΝΔ και πρώην συνδικαλιστής των αστυνομικών Δημήτρης Κυριαζίδης, μιλώντας στον Βήμα 99,5, μετά το έντονο φραστικό επεισόδιο που σημειώθηκε την Πέμπτη στη Βουλή μεταξύ του ίδιου και χρυσαυγιτών βουλευτών σχετικά με τη σημαία και τη χρήση της. «Καταλαβαίνω την οργή που υπάρχει. Το πολιτικό σύστημα ανέθρεψε τέτοιες αντιλήψεις» είπε ο βουλευτής, τονίζοντας ότι αργά ή γρήγορα όλοι θα γευτούν το «χάλι» αυτών των ανθρώπων.

Κόσμος

Ο Ιάπωνας πρωθυπουργός Γιοσιχίκο Νόντα επαναψηφίστηκε με άνεση στην ηγεσία του κυβερνώντος Δημοκρατικού Κόμματος και δεν θα χρειαστεί να απομακρυνθεί από τον πρωθυπουργικό θώκο. Το Τόκιο έχει αλλάξει έξι πρωθυπουργούς στα τελευταία έξι χρόνια.
   
Φως στο τέλος του -τελικά, μακρύτερου- τούνελ της ιταλικής ύφεσης διαβεβαίωσε τους Ιταλούς ότι βλέπει ο Μάριο Μόντι, ανακοινώνοντας τις αναθεωρημένες εκτιμήσεις της κυβέρνησης για ύφεση και το 2013 πριν την επιστροφή σε θετικά πρόσημα. «Εάν δεν είχαμε ακολουθήσει την πορεία των μεταρρυθμίσεων, τα πράγματα και η διαπραγματευτική μας θέση στην Ευρώπη θα ήταν χειρότερα» σημείωσε ο Ιταλός πρωθυπουργός.
   
Με αυξημένα τα μέτρα ασφαλείας στις δυτικές διπλωματικές αποστολές -κυρίως τις αμερικανικές και τις γαλλικές- σε αρκετές μουσουλμανικές χώρες ξημέρωσε η Παρασκευή, για το φόβο νέων διαδηλώσεων μετά τις προσευχές της ημέρας με αφορμή την περιβόητη «βλάσφημη» ταινία για τον Μωάμεθ. Πρόσθετος πονοκέφαλος για το Παρίσι τα σκίτσα με τον Προφήτη στο σατιρικό Charlie Hebdo, μετά τα οποία έχουν κλείσει προληπτικά γαλλικές πρεσβείες, σχολεία και πολιτιστικά κέντρα σε είκοσι χώρες.
  
 Σε κατάσταση συναγερμού έχει τεθεί η αστυνομία στη μικρή κωμόπολη Χάρεν της βόρειας Ολλανδίας, καθώς το πάρτι γενεθλίων μιας 16χρονης φαίνεται να λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Η πρόθεση ήταν να καλέσει μόνο λίγους φίλους μέσω Facebook, ωστόσο η 16χρονη ξέχασε να διευκρινίσει πως ήταν μία «κλειστή» πρόσκληση και την έλαβαν 24.000 άνθρωποι εκ των οποίων οι 6.000 απάντησαν «θα πάω»! Πόστερ, μπλογκ και βίντεο στο YouΤube διαφημίζουν το πάρτι, που πήρε το όνομα Project X Haren -παραπέμποντας στην αμερικανική ταινία Project X που αφηγείται το πάρτι που οργανώνουν τρεις έφηβοι και το οποίο τελικά παρεκτρέπεται.
   
Μία 32χρονη Βρετανίδα, σερβιτόρος στο επάγγελμα, η οποία δεν κέρδιζε περισσότερες από 6 στερλίνες την ώρα, αποφάσισε μία μάλλον εντυπωσιακή αλλαγή καριέρας, έπειτα από τις επίμονες παρατηρήσεις των πελατών ότι μοιάζει με την σύζυγο του πρίγκιπα Ουίλιαμ, Κέιτ Μίντλετον.

Οικονομία

 Έκτακτη εισφορά σε 1,5 εκατ. φορολογούμενους που μισθώνουν ακίνητα, η οποία θα ξεκινά από 150 ευρώ και θα κλιμακώνεται και επιβολή ενιαίου φόρου από 20% έως 30% σε όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες και επιτηδευματίες με ταυτόχρονη κατάργηση του αφορολόγητου ορίου, περιλαμβάνονται στο νέο φορολογικό πακέτο που καταρτίζει η κυβέρνηση, ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ, προκειμένου να κλείσει η συμφωνία με την τρόικα για τα 11,9 δισ. ευρώ. Τα νέα φορολογικά μέτρα -κατά πληροφορίες- θα ισχύσουν για τα εισοδήματα του 2013.
   
Το υπουργείο Οικονομικών προτίθεται να αναζητήσει λογαριασμούς που συμπλήρωσαν 20ετία ακινησίας το διάστημα από 1/1/1991 έως 31/12/2011 και να βάλει στα δημόσια ταμεία τις αδρανείς καταθέσεις. Το Δημόσιο είχε «βάλει χέρι» στις αδρανείς καταθέσεις και το 2009. Ο τότε υπουργός Οικονομικών Γ. Αλογοσκούφης προχώρησε στην ενεργοποίηση του Ν.Δ. 1195/1942 και άντλησε χρήματα από τις «παλιές» λεγόμενες τράπεζες και κυρίως από την Αγροτική Τράπεζα.

Αθλητισμός

Την στήριξή του στον Ζεσουάλδο Φερέιρα εξέφρασε ο επικεφαλής της Παναθηναϊκής Συμμαχίας Γιάννης Αλαφούζος μετά την ήττα του Παναθηναϊκού με 3-0 από τη Μάριμπορ. Επίσης προσέθεσε ότι «τώρα όμως θα πρέπει να δείξουμε χαρακτήρα. Να δείξουμε δύναμη, αυτοσυγκράτηση και αυτοσυγκέντρωση για να προχωρήσουμε». Από την πλευρά του ο Ζεσουάλδο Φερέιρα δεν μπόρεσε να εξηγήσει τους λόγους της ήττας. «Ούτε τα βασικά δεν μπορούμε να κάνουμε» είπε ο Κατσουράνης, «να ντρεπόμαστε λίγο» ο Φορναρόλι.
   
Τότεναμ και Λάτσιο έμειναν στο 0-0 στο ντέρμπι του 10ου ομίλου στον οποίο συμμετέχει και ο Παναθηναϊκός. Η Λίβερπουλ βρέθηκε με την πλάτη στον τοίχο καθώς βρέθηκε να χάνει με 2-1 εκτός έδρας από τη Γιουνγκ Μπόις, αλλά τελικά μετέτρεψε το ματς σε θρίαμβο, κερδίζοντας με 5-3 χάρη στην καλή απόδοση των Μπορίνι και Σέλβι. Η ΑΕΛ στάθηκε όρθια απέναντι στην Γκλάντμπαχ, με την οποία ήρθε ισόπαλη 0-0 με τους Γερμανούς να χάνουν πέναλτι στο 97ο λεπτό. Στο φινάλε γλίτωσε την ήττα η Ίντερ, 2-2 με την Ρουμπίν Καζάν στο Μιλάνο, εύκολα η Λιόν νίκησε 2-1 την Σπάρτακ Πράγας.
   
Με τον χειρότερο τρόπο ξεκίνησε τις υποχρεώσεις του στους ομίλους του Europa League ο Παναθηναϊκός, ο οποίος ηττήθηκε με 3-0 από τη Μάριμπορ στη Σλοβενία, στο φαινομενικά πιο εύκολο εκτός έδρας αγώνα που θα δώσει στον 10ο όμιλο. Για ακόμα μια φορά οι Πράσινοι δεν κατάφεραν να σκοράρουν παρά το ανακάτεμα της τράπουλας από τον Φερέιρα, ενώ είχαν τεράστια κενά και στην άμυνα. Τα τέρματα των νικητών σημείωσαν οι Μπέριτς στο 25', Ιμπραΐμι στο 62' και Ταβάρες στο 88'(πέναλτι), ενώ οι Πράσινοι θα στερηθούν τις υπηρεσίες του Σπυρόπουλου που αποβλήθηκε στις καθυστερήσεις με δεύτερη κίτρινη κάρτα.