19 Μαΐου, 2012

ΘΕΡΜΗ Η ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΣΤΗ ΣΚΟΠΕΛΟ.


Στην Σκόπελο βρίσκεται ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος. Ο Μακαριώτατος το βράδυ θα επισκεφθεί τις Ιερές Μονές Τιμίου Προδρόμου, Μεταμορφώσεως του Σωτήρος (Μετόχι της Ιεράς Μονής Ξενοφώντος) και Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Σκοπέλου.


Την Κυριακή 20 Μαΐου θα βρεθεί στην Ιερά Μονή Αγίου Ρηγίνου Σκοπέλου, όπου θα τελεσθή Όρθρος και Πανηγυρική Θεία Λειτουργία, προεξάρχοντος του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ, με την συμμετοχή και των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Δημητριάδος και Αλμυρού κ Ιγνατίου, Κορίνθου κ Διονυσίου, Θηβών και Λεβαδείας κ. Γεωργίου και του οικείου Ιεράρχου, Χαλκίδος κ. Χρυσοστόμου.


Το απόγευμα της Κυριακής θα εγκαινιάσει την Έκθεση Αγιογραφίας και συντηρηθέντων Ι. Κειμηλίων «ΜΙΑ ΔΟΞΑ, ΜΙΑ ΠΟΡΕΙΑ (από τις απαρχές της Ορθόδοξης Αγιογραφίας στην συντήρηση των φορητών Εικόνων και ξυλογλύπτων) – 20.5.2012 έως 28.10.2012» εις το Πολιτιστικόν Κέντρον ΓΕΩΡΓΑΡΑ, εις την Χώραν Σκοπέλου.


Την Δευτέρα θα τελεσθή Όρθρος και Θεία Λειτουργία εις το Ιερόν Παρεκκλήσιον Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης της Ενορίας Γλώσσης Σκοπέλου και το απόγευμα ο Αρχιεπίσκοπος και η συνοδεία του θα αναχωρίσουν από το λιμάνι της Γλώσσας για Βόλο.
________________________________

ΜΙΑ ΔΟΞΑ, ΜΙΑ ΠΟΡΕΙΑ...

Από τα πορτρέτα του Φαγιούμ στις απαρχές της Ορθόδοξης Αγιογραφίας και στην συντήρηση των φορητών Εικόνων και ξυλογλύπτων

Την Κυριακή 20 Μαΐου 2012 στη Σκόπελο o Μακαριότατος αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος θα εγκαινιάσει την έκθεση «ΜΙΑ ΔΟΞΑ, ΜΙΑ ΠΟΡΕΙΑ (από τα πορτρέτα του Φαγιούμ στις απαρχές της Ορθόδοξης Αγιογραφίας και στην συντήρηση των φορητών Εικόνων και ξυλογλύπτων) – 20.5.2012 έως 28.10.2012» στο νεοϊδρυθέν Πολιτιστικό Κέντρο ΓΕΩΡΓΑΡΑ.

Η ως άνω έκθεση είναι η πρώτη από μία σειρά εκθέσεων και εορταστικών εκδηλώσεων για τη Νήσο Σκόπελο καθώς η φετινή χρονιά σηματοδοτείτε από τρεις... σημαντικές επετείους:

1650 χρόνια από το μαρτυρικό θάνατο του Αγίου Ρηγίνου (Πολιούχο)
400 χρόνια από την ίδρυση του Μοναστηριού του Τιμίου Προδρόμου
300 χρόνια από την επανίδρυση της Μονής Ευαγγελίστριας Σκοπέλου 
από τον Ιωάννη Δαπόντε.

Πηγή: ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΒΟΡΕΙΕΣ ΣΠΟΡΑΔΕΣ




ΕΠΙΣΗΜΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΗΣ Α.Μ. ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΣΤΗ ΣΚΟΠΕΛΟ.


Από σήμερα Σάββατο 19 έως 21 Μαίου θα ευρίσκεται στη Σκόπελο ο μακαριότατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών κ.κ. Ιερώνυμος Β΄ συνοδευόμενος από τον Μητροπολίτη Χαλκίδος Ιστιαίας και Βορείων Σποράδων κ.. Χρυσόστομο.

Έναρξη  επετειακών θρησκευτικών εκδηλώσεων στη  Σκόπελο

Τις ίδιες ημερομηνίες θα επισκεφθούν το νησί  της Σκοπέλου οι σεβ.  Μητροπολίτες, Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, ο Κορίνθου κ.  Διονύσιος, και Θηβών και  Λεβαδείας κ.  Γεώργιος.  

Την Κυριακή το πρωί   στις 20 Μαίου θα τελεσθεί Αρχιερατικό Συλλείτουργο προεξάρχοντος του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου στην ιερά Μονή του Αγίου Ρηγίνου.

Το γεγονός που συμβαίνει για πρώτη φορά στο νησί της Σκοπέλου προς τιμήν των Αγίων μορφών που βάδισαν τα άγια χώματά του, καθώς και των δύο Μονών τις οποίες τιμούμε επετειακά το 2012.

Το απόγευμα της ίδιας ημέρας ο Μακαριότατος θα εγκαινιάσει έκθεση αγιογραφίας και συντήρησης εικόνων στην πόλη της Σκοπέλου.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΣΚΕΨΕΩΣ  ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΥ
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ  ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ 
κ.κ.  ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΕΙΣ ΤΗΝ ΝΗΣΟΝ ΣΚΟΠΕΛΟΝ 
(19-21 ΜΑΪΟΥ 2012)

ΣΑΒΒΑΤΟ  19 ΜΑΪΟΥ 2012  ΩΡΑ  12:00

Αναχώρησις   με πλοίον από το λιμάνι του Βόλου δια την Σκόπελον
(άφιξις εις τις 16.00). εσπέρας:

Επίσκεψις   του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ, των Σεβασμιωτάτων Αρχιερέων και των συνοδειών των εις τας Ιεράς  Μονάς Τιμίου Προδρόμου, Μεταμορφώσεως του Σωτήρος (Μετόχιν της Ιεράς Μονής  Ξενοφώντος) και Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Σκοπέλου.

ΚΥΡΙΑΚΗ  20 ΜΑΪΟΥ 2012

Πρωΐ:  Όρθρος  και Πανηγυρική Θεία Λειτουργία εις την Ιεράν Μονήν Αγίου Ρηγίνου Σκοπέλου, προεξάρχοντος του Μακαριωτάτου  Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ, με την συμμετοχήν  και  των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Δημητριάδος και Αλμυρού κ.κ. Ιγνατίου,  Κορίνθου  κ.κ. Διονυσίου, Θηβών και Λεβαδείας κ.κ. Γεωργίου και του οικείου  Ιεράρχου, Χαλκίδος κ.κ. Χρυσοστόμου.

ΩΡΑ 13:00 μ.μ. Επίσημον  Γεύμα, το οποίον θα παρατεθή υπό του Δημάρχου Σκοπέλου κ. Γεωργίου Μιχελή, προς  τιμήν του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου  κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ.

ΩΡΑ 19:00 μ.μ.: Εγκαίνια της Εκθέσεως Αγιογραφίας και συντηρηθέντων Ι. Κειμηλίων «ΜΙΑ  ΔΟΞΑ, ΜΙΑ ΠΟΡΕΙΑ (από τις απαρχές της  Ορθόδοξης Αγιογραφίας στην συντήρηση των  φορητών Εικόνων και ξυλογλύπτων) –  20.5.2012 έως 28.10.2012», υπό του Μακαριωτάτου  Αρχιεπισκόπου κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ, εις το Πολιτιστικόν Κέντρον ΓΕΩΡΓΑΡΑ, εις την  Χώραν  Σκοπέλου.

ΔΕΥΤΕΡΑ  21 ΜΑΪΟΥ 2012

Πρωΐ: Όρθρος   και Θεία Λειτουργία εις το Ιερόν Παρεκκλήσιον Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης της  Ενορίας Γλώσσης Σκοπέλου.

ΩΡΑ 15:00 μ.μ.: Αναχώρησις  με πλοίον από το λιμάνι της Γλώσσης Σκοπέλου δια τον Βόλον (άφιξις εις τας 18.30), εν συνεχεία ο Μακαριώτατος θα ταξιδέψει προς Αθήνα, όπου αναμένεται να φθάσει αργά το βράδυ.


ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ Ι. ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΡΗΓΙΝΟΥ


Η Μονή του Αγίου Ρηγίνου βρίσκεται λίγα χιλιόμετρα απο τη Σκόπελο, προς τα Νοτιοδυτικά. Κτίστηκε το 1728 όπως αναγράφει και μια μαρμάρινη πλάκα, ύψους 0,34 και πλάτους 0,37 μέτρων που βρέθηκε παλαιότερα στην είσοδο της Μονής. Η πιό παλαιά Μονή είναι κτίσμα των Βυζαντινών χρόνων όπως αποδεικνύουν τα υπάρχοντα αρχιτεκτονικά μέλη του ναού. Το "καθολικόν" του ναού ήταν μια μονόκλιτη καμαροσκεπαστή βασιλική η οποία κατεδαφίστηκε για να κτιστεί ο μεγάλος σταυροειδής ναός.

Τα κελλιά βρίσκονται στην Νοτιοδυτική γωνία και είναι πλέον ερειπωμένα. Στην δυτική πλευρά βρίσκεται ο τάφος του Επισκόπου της Σκοπέλου Ρηγίνου, ο οποίος μαρτύρησε το 362 μ.Χ. Είναι μία λίθινη σαρκοφάγος η οποία χρονολογείται τον 4 μ.Χ. αιώνα. Πίσω απο τον Ναό βρίσκονται τεμάχια κιόνων προερχόμενα απο αρχαίο ναό δωρικού ρυθμού. Κοντά στην Μονή υπάρχει κρήνη η οποία τροφοδοτεί με νερό την Μονή. Στα κελλιά της Μονής φυλάσσονται παλαιές εικόνες εκ του "καθολικού", αντιμνήσια και άλλα αρχαία κειμήλια. Η Μονή του Αγίου Ρηγίνου ανήκει σήμερα στον Δήμο Σκοπέλου.











ΠΕΡΙΕΡΓΗ ΣΙΩΠΗ ΤΟΥ ΦΑΝΑΡΙΟΥ.

Παναγιώτατε,

Καιρός είναι να αφήσετε τα ταξιδάκια αναψυχής, τις πικρόχολες επιστολές στην Αυτοκέφαλη αδελφή Εκκλησία της Ελλάδος και τα περί των «Νέων Χωρών» και να μαζέψετε τα περί του οίκου σας, διότι δυστυχώς, έχουν ξεφύγει τελείως τα πράγματα απ’ τα χέρια σας εκεί κάτω στο Φανάρι και η Ορθοδοξία με την ανοχή σας τείνει να γίνει χειρότερη των Παπικών, με τα καμώματα κάποιων μητροπολιτάδων του εξωτερικού που ανήκουν στην δικαιοδοσία σας.

Η κάτωθι φωτογραφία ομιλεί από μόνη της.  


Στη φωτογραφία ο Μητροπολίτης Γερμανίας κ. Αυγουστίνος 
δέχεται την "ευλογία - αγιασμό" από Καρδινάλιο 
της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας!


Η Μ.Κ.Ο. "ΑΠΟΣΤΟΛΗ" ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗΣ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ Ο ΙΑΤΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΤΗΝ ΑΚΡΙΤΙΚΗ ΣΥΜΗ.

Στην "υιοθεσία" ευάλωτων κοινωνικών ομάδων των ακριτικών νησιών και των παραμεθόριων περιοχών της Ελλάδος προχωρά η φιλανθρωπική εταιρεία της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών "Αποστολή" και ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών. Πρώτος σταθμός της δράσης της "Αποστολής" και του Ι.Σ.Α. είναι η ακριτική Σύμη. Τον διευθυντή της ΜΚΟ «Αποστολή» κ. Κωνσταντίνο Δήμτσα και τον πρόεδρο του Ι.Σ.Α. κ. Γεώργιο Πατούλη υποδέχθηκε σήμερα στο γραφείο του ο δήμαρχος Σύμης κ. Ελευθέριος Παπακαλοδούκας, στελέχη του δήμου και ο εκπρόσωπος της τοπικής Εκκλησίας π. Στέφανος Μακρής.

Ο δήμαρχος Σύμης, αφού ευχαρίστησε θερμά τους κ.κ. Δήμτσα και Πατούλη για τη σημαντική αυτή υποστήριξη στον τομέα της υγείας η οποία, όπως είπε, έρχεται να καλύψει δυσαναπλήρωτα κενά και ελλείψεις αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στο νησί. Στη συνέχεια έγινε η παράδοση φαρμακευτικού και υγειονομικού υλικού στα γραφεία της κοινωνικής υπηρεσίας του δήμου Σύμης.

"Φτάσαμε στη Σύμη, σ’ ένα ακριτικό νησί, πρώτο σταθμό στην περιοδεία μας για να υιοθετήσουμε κατά κάποιο τρόπο τους ακρίτες Έλληνες και να δώσουμε λύση στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν" τόνισε σε δηλώσεις του ο κ. Δήμτσας. "Στην πρώτη μας επίσκεψη δεχθήκαμε", πρόσθεσε, "μηνύματα αισιοδοξίας και ελπίδας. Πως υπάρχει μια άλλη Ελλάδα, η οποία παρά τα προβλήματα στέκεται όρθια. Η «Αποστολή» και ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών προχωρούμε στην υιοθεσία ακριτικών περιοχών για να βρεθούμε δίπλα σ’ όσους έχουν ανάγκη κάθε στιγμή».

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΙΣΑ κ. Γεώργιος Πατούλης ανέφερε, μεταξύ άλλων, τα εξής: «Είχαμε την χαρά και την τιμή να κουβεντιάσουμε με τον δήμαρχο της Σύμης σ’ αυτή την όμορφη γωνιά της Ελλάδας. Μια άλλη Ελλάδα, κάποιοι άλλοι Έλληνες, οι οποίοι θα λέγαμε πως είναι πιο Έλληνες απ’ όλους μας, στέκονται εδώ στα σύνορα με αυταπάρνηση και πολλές ελλείψεις. Η προσπάθεια την οποία κάνουμε στον υγειονομικό χώρο μαζί με την ΜΚΟ Αποστολή, τον κ. Δήμτσα και εμείς ως Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών είναι να διαπιστώσουμε ποιες είναι οι ανάγκες και οι ελλείψεις των κατοίκων των ακριτικών περιοχών, που λειτουργούν ως θεματοφύλακες των συνόρων και να τις καλύψουμε».

Τέλος, ο δήμαρχος Σύμης κ. Παπακαλοδούκας τόνισε: «Οφείλω να ευχαριστήσω την Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών, τον Δήμο Αμαρουσίου και τον Ιατρικό Σύλλογο Αθηνών για την πρωτοβουλία να προσφέρουν στο νησί μας την ιατροφαρμακευτική αυτή βοήθεια. Επίσης, οφείλω να πω ότι η ακριτική Σύμη, η ακριτική Δωδεκάνησος, η βιομηχανία του τουρισμού μπορεί να στηρίξει την υπόλοιπη Ελλάδα φτάνει να υπάρχει συνεργασία, να σταματήσουμε την κακομοιριά, τη δυστυχία, να πούμε ότι η Ελλάδα είναι αυτή που είναι, η Ελλάδα του πολιτισμού, της ειρήνης και μπορεί να προσφέρει πολλά στην Ευρώπη».


ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ελλάδα

Φορτηγό πλοίο με σημαία Τουρκίας ανετράπη τις πρώτες πρωινές ώρες του Σαββάτου στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Ζακύνθου και Κυλλήνης. Το πλοίο είχε 10 άτομα πλήρωμα, όλοι Τούρκοι, εκ των οποίων οι έξι διασώθηκαν από παραπλέοντα σκάφη, ενώ συνεχίζονται οι έρευνες για τους άλλους τέσσερις.

Στα υπουργεία Εσωτερικών και Παιδείας θα βρεθεί σήμερα Σάββατο ο υπηρεσιακός πρωθυπουργός. Ο Παναγιώτης Πικραμμένος θα συναντηθεί με τους αρμόδιους υπουργούς και υπηρεσιακούς παράγοντες με στόχο να ενημερωθεί για την πορεία προς τις εκλογές, αλλά και τις Πανελλαδικές.

«Καμιά χώρα της ΕΕ δεν θα συμφωνήσει να εκταμιευτεί η επόμενη δόση του ελληνικού δανείου, αν η κυβέρνηση δεν τηρήσει τα συμφωνηθέντα» δήλωσε στην ομιλία του στο Μέγαρο Μουσικής, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Μάρτιν Σουλτς, χρησιμοποιώντας χαρακτηριστικά τη λατινική έκφραση «pacta sunt servanda».

Ενεργό ρόλο στην προεκλογική εκστρατεία της ΝΔ αναλαμβάνει και επισήμως ο Παναγιώτης Ψωμιάδης. Με ανακοίνωσή της η Νέα Δημοκρατία επιβεβαίωσε ότι ο κ. Ψωμιάδης αναλαμβάνει συντονιστής του προεκλογικού αγώνα του κόμματος στη Βόρεια Ελλάδα.

Ιδιοκτήτης κοσμηματοπωλείου, μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο με τραύμα από πυροβόλο όπλο στο πόδι, όταν τέσσερις ένοπλοι με καλάνσικοφ, εισέβαλαν στις 20:35 της Παρασκευής στο κατάστημά του στο οδό Ελευθερίου Βενιζέλου 32 στον Πειραιά προκειμένου να τον ληστέψουν.

Κόσμος

Ο Κινέζος ακτιβιστής και υπέρμαχος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, Τσεν Γκουανγκτσένγκ, δήλωσε πως βρίσκεται στο διεθνές αεροδρόμιο του Πεκίνου, από όπου αναμένεται να αναχωρήσει για τη Νέα Υόρκη.

Τρεις άνδρες συνελήφθησαν στη βόρεια Ιρλανδία με κατηγορίες για προετοιμασία τρομοκρατικών δράσεων. Οι συλλήψεις έγιναν στο πλαίσιο «προληπτικής έρευνας» έρευνας, σύμφωνα με την αστυνομία, αλλά η υπόθεση δεν φαίνεται να συνδέεται με τους Ολυμπιακούς ή τους εορτασμούς του «Ιωβηλαίου» της βασίλισσας Ελισάβετ Β'.

Μόλις λίγες ώρες «ζωής» είχε τελικά υπό το βάρος οξύτατων αντιδράσεων η πρόταση νόμου που βρισκόταν καθ' οδόν προς το ιταλικό Κοινοβούλιο για την επιβολή δημοτικού φόρου στους ιδιοκτήτες σκύλων και γάτων, με ζητούμενο την αύξηση των εσόδων δήμων και κοινοτήτων και τη χρηματοδότηση μέτρων αντιμετώπισης της κατάστασης με τα αδέσποτα ζώα. Πολίτες, φιλοζωικές και περιβαλλοντικές οργανώσεις «εξεγέρθηκαν» λέγοντας ότι ενθαρρύνεται έτσι η εγκατάλειψη των ζώων στην Ιταλία της κρίσης. Πολιτικοί χαρακτήρισαν την πρόταση από «σουρεαλιστική» και «εξωπραγματική» έως «επαίσχυντη» και «ηλίθια»..

Σε εκ περιτροπής εργασίας καταφεύγει για πρώτη φορά στην ιστορία της η αυτοκινητοβιομηχανία Fiat, ζητώντας να μην παρουσιαστούν στο χώρο εργασίας για έξι ημέρες 5.400 εργαζόμενοι της παραγωγικής μονάδας του Μιραφιόρι, στο Τορίνο της βόρειας Ιταλίας. Η εξέλιξη ενισχύει τους φόβους ότι η αυτοκινητοβιομηχανία σχεδιάζει να εγκαταλείψει σταδιακά τις παραγωγικές της μονάδες στην Ιταλία, σύμφωνα με τα συνδικάτα. Η βιομηχανία του Μιραφιόρι εγκαινιάστηκε το 1939.

Κοινή θέση υπέρ της παραμονής της Ελλάδας στην Ευρωζώνη και ενίσχυσης της ανάπτυξης εξέφρασαν Φρανσουά Ολάντ και Μπαράκ Ομπάμα κατά την «επίσημη πρώτη» συνάντησή τους στο Λευκό Οίκο, λίγες ώρες πριν αρχίσει η Συνόδος Κορυφής της G8. O Ομπάμα επισήμανε ότι οι συνομιλίες πρέπει να εστιαστούν σε μία ισχυρή αναπτυξιακή ατζέντα σε συνδυασμό με τη δημοσιονομική εξυγίανση. Στο «καυτό» μέτωπο της συνάντησης στο Οβάλ Γραφείο, τη γαλλική στρατιωτική παρουσία στο Αφγανιστάν, ο Ολάντ ανέφερε ότι μένει πιστός στη δέσμευση απόσυρσης των στρατιωτών έως τα τέλη του έτους.

Οικονομία

Σε αναθεώρηση του ήδη αναθεωρημένου ελλείμματος για το 2011 προχώρησε η Ισπανία, αφού η «τρύπα» στα οικονομικά αρκετών αυτόνομων περιοχών δεν άφηνε κανένα περιθώριο τήρησης των συμφωνηθέντων. Το υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε ότι το έλλειμμα θα κλείσει στο 8,9% του ΑΕΠ, έναντι στόχου 8,5%. Η τρύπα φτάνει τα 3 δισ. ευρώ.

Η Ελλάδα υπό το πρίσμα των πρόσφατων πολιτικών εξελίξεων και συνολικά η κρίση χρέους στην Ευρωζώνη βρίσκεται στην κορυφή της ατζέντας της G8 που συνεδριάζει στο Καμπ Ντέιβιντ, εστιάζοντας κατά δήλωση του Μπαράκ Ομπάμα σε μία ισχυρή αναπτυξιακή ατζέντα σε συνδυασμό με τη δημοσιονομική εξυγίανση. Αποφασιστική δράση από την Ευρωζώνη για ένα ισχυρό ευρώ και για την Ελλάδα ζητά ο Βρετανός πρωθυπουργός Ντέιβιντ Κάμερον, τονίζοντας ότι οι Έλληνες πρέπει να αποφασίσουν εάν θέλουν να παραμείνουν στη ζώνη του ενιαίου νομίσματος. «Να κάνουμε τα πάντα για την παραμονή της Ελλάδας στην Ευρωζώνη» επαναλαμβάνει ο Φρανσουά Ολάντ.

Χαμηλότερα έκλεισαν και την Παρασκευή, μετά από μία εβδομάδα κυρίως πτωτικών συνεδριάσεων, οι χρηματιστηριακοί δείκτες στη Νέα Υόρκη και την Ευρώπη. Οι ευρωπαϊκές αγορές έπεσαν κατά 5,1% από την αρχή της εβδομάδας, ενώ η πρεμιέρα της μετοχής του Facebook στη Γουόλ Στριτ δεν συνέβαλε στο γενικότερο κλίμα.

Αθλητισμός

Τις προϋποθέσεις και τις πρώτες σκέψεις του σχετικά με την υπόθεση παραμονής του στον Παναθηναϊκό, ανέλυσε ο Ζεσουάλδο Φερέιρα με δηλώσεις του στην κάμερα της Nova. Παράλληλα, ο Πορτογάλος τεχνικός μίλησε για τον κυριακάτικο... τελικό με την ΑΕΚ για τα πλέι οφ της Σούπερ Λιγκ. «Θα μείνω στον Παναθηναϊκό, εάν οι συνθήκες στην ομάδα είναι τέτοιες, που να μου το επιτρέψουν», είπε χαρακτηριστικά, ο Φερέιρα.

Έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τότε που σε τελικό του Champions League τέθηκαν αντιμέτωπες δύο ομάδες που δεν συμπεριλαμβάνονταν στα φαβορί. Στην ουσία, τόσο η Μπάγερν όσο και η Τσέλσι συγκέντρωναν ελάχιστες πιθανότητες να προκριθούν στον τελικό του Μονάχου που διεξάγεται το βράδυ του Σαββάτου (21:45, στην «Αλιάντς Αρίνα».

Ο ΠΑΟΚ ό,τι ήταν να κάνει για να πάρει το δάνειο των 2 εκατ. ευρώ μέσα στις επόμενες ημέρες, το έκανε, αφού από το μεσημέρι της Παρασκευής όλες οι διαδικασίες ολοκληρώθηκαν και πλέον απομένει η εισροή των χρημάτων από την πλευρά του δανειστή και υποψήφιου επενδυτή, Ιβάν Σαββίδη. Η σύμβαση δανείου υπογράφηκε από την πλευρά της ΠΑΕ, εστάλη και το τελευταίο έγγραφο που αφορά την εκχώρηση δικαιωμάτων από τον ΟΠΑΠ και οι επιτελείς του «Δικεφάλου», δηλώνουν αισιόδοξοι ότι όλα κυλούν ομαλά. Ρωσικό δημοσίευμα για Σαββίδη - ΠΑΟΚ.


ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ ΤΩΝ ΠΟΝΤΙΩΝ. ΤΟ ΑΓΝΩΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ

Η γενοκτονία των Ποντίων ( 1916 - 1923 ) με 353.000 νεκρούς αποτελεί τη δεύτερη μεγάλη γενοκτονία του αιώνα μας. Το Φεβρουάριο του 1994 η Βουλή των Ελλήνων ψήφισε ομόφωνα την ανακήρυξη της 19ης Μαϊου ως Ημέρας Μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων στο μικρασιατικό Πόντο την περίοδο 1916-1923. Η αναγνώριση αυτή, παρόλη την εβδομηκονταετή καθυστέρηση, δικαίωσε ηθικά τον ποντιακό ελληνισμό και συνέδεσε το σύγχρονο ελληνισμό με την ιστορική του μνήμη. Γιατί η ήττα του 1922, η "νέα τάξη πραγμάτων" που επικράτησε τότε, με την απόλυτη συνενοχή ολόκληρου του ελλαδικού πολιτικού κατεστημένου, περιόρισαν ουσιαστικά όχι μόνο τα γεωγραφικά όρια του ελληνισμού αλλά και τα διανοητικά. Ο περιορισμός των πνευματικών νεοελληνικών οριζόντων είχε άμεση αντανάκλαση στη ελλειματική ιστορική μνήμη των σύγχρονων Ελλήνων.

Τι εννούμε με τον όρο "γενοκτονία" ;

Η γενοκτονία ως όρος διαμορφώθηκε κυρίως στη δίκη της Νυρεμβέργης το 1945, όπου δικάστηκε η ηγεσία των ναζιστών εγκληματιών του πολέμου. Συγκεκριμένα ο όρος σημαίνει τη μεθοδική εξολόθρευση, ολική ή μερική, μιας εθνικής, φυλετικής ή θρησκευτικής ομάδας.

Πρόκειται για ένα πρωτογενές έγκλημα, το οποίο δεν έχει συνάρτηση με πολεμικές συγκρούσεις. Ο γενοκτόνος δεν εξοντώνει μια ομάδα για κάτι που έκανε, αλλά για κάτι που είναι. Στην περίπτωση των Ελλήνων του Πόντου, επειδή ήταν Έλληνες και Χριστιανοί. Πως και πότε διαπράχθηκε η γενοκτονία;

Ο ποντιακός ελληνισμός, από την πτώση της αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας ( 1461 ) γνώρισε συνεχείς διωγμούς, σφαγές, ξεριζωμούς και προσπάθειες για το βίαιο εξισλαμισμό και εκτουρκισμό του, με αποκορύφωμα τη συστηματική και μεθοδευμένη εξόντωση - γενοκτονία του αιώνα μας.

Επτά χρόνια μετά την άλωση της Πόλης, οι Οθωμανοί κατέλαβαν την Τραπεζούντα. Η οθωμανική κατάκτηση του μικρασιατικού Πόντου μπορεί να διαριθεί σε τρεις περιόδους.

Η πρώτη αρχίζει με την άλωση της Τραπεζούντας το 1461 και λήγει στα μέσα του 17ου αιώνα. Την περίοδο αυτή οι Τούρκοι κρατούν μάλλον ουδέτερη στάση κατά των Ελλήνων του Πόντου.

Η δεύτερη αρχίζει στα μέσα του 17ου αιώνα και λήγει με το τέλος του πρώτου ρωσοτουρκικού πολέμου. Χαρακτηρίζεται με τη θρησκευτική βία κατά των χριστιανικών πληθυσμών. Κατά την περίοδο αυτή πραγματοποιούνται οι ομαδικοί εξισλαμισμοί των ελληνικών πληθυσμών.

Η τελευταία περίοδος, που τελειώνει το 1922 υποδιαιρείται σε δύο υποπεριόδους. Η πρώτη αρχίζει με τη συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή, το 1774. Χαρακτηρίζεται από τη συστηματική προσπάθεια των τοπικών αρχών να μην εφαρμόζουν προς όφελος των χριστιανώντους φιλελεύθερους νόμους. H δεύτερη υποπερίοδος αρχίζει το 1908 και χαρακτηρίζεται από την ανάπτυξη του τουρκικού εθνικισμού.

Από τους βαλκανικούς πολέμους και από τους επίσημους συμβούλους, των Γερμανών, οι Νεότουρκοι διδάχθηκαν ότι μονάχα με την εξαφάνιση των Ελλήνων και Αρμενίων θα έκαναν πατρίδα τους τη Μικρά Ασία. Οι διάφορες μορφές βίας δεν αρκούσαν για να φέρουν τον εκτουρκισμό.

Η απόφαση για την εξόντωσή τους πάρθηκε από τους Νεότουρκους το 1911, εφαρμόστηκε κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου και ολοκληρώθηκε από το Μούσταφα Κεμάλ ( 1919 - 1923 ).

Το Νεοτουρκικό Κομιτάτο << Ένωση και Πρόοδος >> ιδρύθηκε το 1889. Στο συνέδριο τους, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1911 πάρθηκε η απόφαση, ότι η Μικρά Ασία πρέπει να γίνει μωαμεθανική χώρα. Η απόφαση αυτή καταδίκασε σε θάνατο διάφορες εθνότητες.

Οι Τούρκοι στον Πόντο άρχισαν με την επιστράτευση όλων από 15 έως 45 ετών και την αποστολή τους σε Τάγματα Εργασίας. Παράλληλα αμφισβήτησαν το δικαίωμα των Ελλήνων να ασκούν ελεύθερα τα επαγγέλματά τους και επί πλέον απαγόρευσαν τους μουσουλμάνους να εργάζονται επαγγελματικά με τους Έλληνες με την ποινή της τιμωρίας από τις στρατιωτικές Αρχές.

Κατ΄ αρχάς οι άτακτες ορδές των Τούρκων επιτίθονταν στα απομονωμένα ελληνικά χωριά κλέβοντας, φονεύοντας, αρπάζοντας νέα κορίτσια, κακοποιώντας και καίγοντάς τα.

Οι διωγμοί των Ελλήνων του Πόντου.

Η εφαρμογή αυτής της πολιτικής ανάγκασε χιλιάδες Έλληνες των παραλίων της Μικρασίας να εγκαταλείψουν τις προαιώνιες εστίες τους και να μετοικήσουν με πολυήμερες εξοντωτικές πορείες.

Σύμφωνα με μια έκθεση της Ελληνικής Πρεσβείας, με ημερομηνία τον Ιούνιο του 1915 είναι γραμμένα τα εξής: << Οι εκτοπιζόμενοι από τα χωριά τους δεν είχαν δικαίωμα να πάρουν μαζί τους ούτε τα απολύτως αναγκαία. Γυμνοί και ξυπόλητοι, χωρίς τροφή και νερό, δερόμενοι και υβριζόμενοι, όσοι δεν εφονεύοντο οδηγούντο στα όρη από τους δημίους τους. Οι περισσότεροι απ'; αυτούς πέθαιναν κατά την πορεία από τα βασανιστήρια. Το τέρμα του ταξιδιού δεν σήμαινε και τέρμα των δεινών τους, γιατί οι βάρβαροι κάτοικοι των χωριών, τους παρελάμβαναν για να τους καταφέρουν το τελειωτικό πλήγμα ... >>

Σκοπός των Τούρκων ήταν, με τους εκτοπισμούς, τις πυρπολίσεις των χωριών, τις λεηλασίες, να επιτύχουν την αλλοίωση του εθνολογικού χαρακτήρα των ελληνικών περιοχών και να καταφέρουν ευκολότερα των εκτουρκισμό εκείνων που θα απέμεναν.

Το τελικό πλήγμα.

Το 1919 αρχίζει νέος διωγμός κατά των Ελλήνων από το κεμαλικό καθεστώς, πολύ πιο άγριος κι απάνθρωπος από τους προηγούμενους. Εκείνος ο διωγμός υπήρξε η χαριστική βολή για τον ποντιακό ελληνισμό. Στις 19 Μαϊου, με την αποβίβαση του Μουσταφά Κεμάλ στη Σαμψούντα, αρχίζει η δεύτερη και σκληρότερη φάση της Ποντιακής Γενοκτονίας.

Με τη βοήθεια μελών του Νεοτουρκικού Κομιτάτου συγκροτεί μυστική οργάνωση, τη Mutafai Milliye, κηρύσσει το μίσος εναντίον των Ελλήνων και σχεδιάζει την ολοκλήρωση της εξόντωσης του ποντιακού ελληνισμού. Αυτό που δεν πέτυχε το σουλτανικό καθεστώς στους πέντε αιώνες της τυραννικής διοίκησής του, το πέτυχε μέσα σε λίγα χρόνια ο Κεμάλ, εξόντωσε τον ελληνισμό του Πόντου και της Ιωνίας.

Η τρομοκρατία, τα εργατικά τάγματα, οι εξορίες, οι κρεμάλες, οι πυρπολήσεις των χωριών, οι βιασμοί, οι δολοφονίες ανάγκασαν τους Έλληνες του Πόντου να ανέβουν στα βουνά οργανώνοντας αντάρτικο για την προστασία του αμάχου πληθυσμού. Τα θύματα της γενοκτονίας θα ήταν πολύ περισσότερα, αν δεν υπήρχε το επικό και ακατάβλητο ποντιακό αντάρτικο.

Με την επικράτηση του Κεμάλ, οι διωγμοί συνεχίζονται με μεγαλύτερη ένταση. Στήνονται στις πόλεις του Πόντου τα διαβόητα έκτακτα δικαστήρια ανεξαρτησίας, που καταδικάζουν και εκτελούν την ηγεσία του ποντιακού ελληνισμού. Το τέλος του Πόντου πλησιάζει. Οι φωνές λιγοστεύουν.

Η γενοκτονία των Ελλήνων στον Πόντο υπήρξε το αποτέλεσμα της απόφασης των Τούρκων εθνικιστών για επίλυση του εθνικού προβλήματος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας με τη φυσική εξαφάνιση των γηγενών εθνοτήτων. Η μοίρα αυτή απετράπη με ένα εξαιρετικά οδυνηρό τρόπο: με τις; γενοκτονίες των χριστιανικών λαών, Ελλήνων και Αρμενίων, με την υποχρεωτική έξοδο όσων επιβίωσαν και με τη βίαιη τουρκοποίηση των μουσουλμανικών εθνοτήτων, όπως οι Κούρδοι, που συνέχισαν να παραμένουν στην τουρκική, πλέον, επικράτεια.

Οι Έλληνες στον Πόντο ανέρχονταν σε 700.000 άτομα την παραμονή του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Μέχρι το τέλος του 1923 είχαν εξοντωθεί 353.000 άτομα. Ακολουθεί μαρτυρία ενός αυτόπτη μάρτυρα. Ενός ανθρώπου που έζησε τη μεγάλη ανθρωποσφαγή.

Ένα χωριό των Κοτυώρων

Ο Σάββας Κανταρτζής εξέδοσε σε βιβλίο τις φοβερές του εμπειρίες το 1975 στην Κατερίνη. Μια από τις συγκλονιστικές αφηγήσεις του αναφέρεται στην καταστροφή του χωριού Μπεϊαλαν, της περιφέρειας Κοτυώρων από τους τσέτες του Τοπάλ Οσμάν. Το Μπεϊαλάν είναι ένα από τα εκατοντάδες ελληνικά χωριά που καταστράφηκαν από τις τουρκικές συμμορίες:

"Τα χαράματα, στις 16 Φεβρουαρίου 1922, ημέρα Τετάρτη, μια εφιαλτική είδηση, ότι οι τσέτες του Τοπάλ Οσμάν έρχονται στο χωριό, έκανε τους κατοίκους να τρομάξουν και ν' αναστατωθούν. Οι άντρες, όσοι βρίσκονταν τη νύχτα στο χωριό, βιάστηκαν να φύγουν στο δάσος... Αλλοι άντρες που είχαν κρυψώνες σε σπίτια σε σπίτια και σε σταύλους, τρύπωσαν σ' αυτές και καμουφλαρίστηκαν έτσι που να μην τους υποπτευθεί κανείς. Τα γυναικόπαιδα και οι γέροι κλείστηκαν στα σπίτια και περίμεναν με καρδιοχτύπι να δούν τι θα γίνει... Δεν πέρασαν παρά λίγα λεπτά κι' οι τσέτες, περισσότεροι από 150 έμπαιναν στο χωριό κραυγάζοντας και πυροβολώντας. Τους ακολουθούσαν τούρκοι χωρικοί από τα γειτονικά χωριά. Αυτούς τους είχαν μυήσει στο εγκληματικό σχέδιο τους και τους κάλεσαν για πλιάτσικο.

Μόλις μπήκαν οι συμμορίτες στο χωριό, η ατμόσφαιρα ηλεκτρίστηκε και ο ορίζοντας πήρε τη μορφή θύελλας που ξεσπασε άγρια. Με κραυγές και βρισιές, βροντώντας με τους υποκοπάνους τις πόρτες και τα παράθυρα, καλούσαν όλους να βγουν έξω από τα σπίτια και να μαζευτούν στην πλατεία- αλλοιώς απειλούσαν, θα δώσουν φωτιά στα σπίτια και θα τους κάψουν.

Σε λίγο, όλα τα γυναικόπαιδα και οι γέροι, βρίσκονταν τρέμοντας και κλαίγοντας στους δρόμους. Οι συμμορίτες με κραυγές και απειλές υποπτεύθηκαν, από την πρώτη στιγμή, το μεγάλο κακό που περίμενε όλους και δοκίμασαν να φύγουν έξω από το χωριό. Οι τσέτες, πρόβλεψαν ένα τέτοιο ενδεχόμενο και είχαν πιάσει από πριν τα μπογάζια, απ' όπου μπορούσε να φύγει κανείς. Ετσι, μόλις έφτασαν, τρέχοντας, οι κοπέλλες στα μπογάζια, δέχτηκαν, από τσέτες που παραμόνευαν, πυροβολισμούς στο ψαχνό. Μερικές έμειναν στον τόπο σκοτωμένες, ενώ οι άλλες τραυματίστηκαν και γύρισαν πίσω.

Οι φόνοι αυτοί αποκάλυψαν για καλά τους εγκληματικούς σκοπούς των συμμοριτών κι' έγιναν το σύνθημα να ξεσπάσει, το τρομοκρατημένο πλήθος των γυναικόπεδων, που είχε ριχτεί στους δρόμους σε ένα βουβό κι' ασυγκράτητο κλάμα και σε σπαραξικάρδιες κραυγές απελπισίας. Τίποτα απ' όλα αυτά δεν στάθηκε ικανό να μαλάξει την σκληρότητα του τεράτων, που είχε διαλέξει ο Τοπάλ Οσμάν για την "πατριωτική" του εκστρατεία. Σκληροί σαν ύαινες, που διψούν για αίμα, και διεστραμμένοι σαδιστές, που γλεντούν με τον πόνο και τα βασανιστήρια των θυμάτων τους, χύμιξαν μανιασμένοι στα γυναικόπαιδα και τους γέρους, κραυγάζοντας, βρίζοντας, χτυπώντας, κλωτσώντας και σπρώχνοντάς τους να μαζευτούν στην πλατεία.

Η πυρπόληση

Οι μητέρες αναμαλλιασμένες, κατάχλωμες από το τσουχτερό κρύο και το φόβο, με τα βρέφη στην αγκαλιά και τα νήπια μπερδεμένα στα πόδια τους. Οι κοπέλλες άλλες με τους γέρους γονείς κι' άλλες με γριές ή άρρωστους αγκαλιασμένες, περιμαζεύτηκαν με τον χτηνώδη αυτόν τρόπο, στην πλατεία σαν πρόβατα για τη σφαγή, μέσα σε ένα πανδαιμόνιο από σπαραχτικές κραυγές και θρήνους και κοπετούς. Η πρώτη φάση της απερίγραπτης τραγωδίας του Μπεϊαλάν έκλεισε, έτσι, θριαμβευτικά για τους θλιβερούς ήρωες του νεοτουρκικού εγκλήματος γενοκτονίας.

Οταν πια όλα τα γυναικόπαιδα κ' οι γέροι μαζεύτηκαν στην πλατεία, οι τσέτες έβαλαν μπρός την δεύτερη φάση της σατανικής τους επιχείρησης. Διάταξαν να περάσουν όλοι στα δίπατα σπίτια, που βρίσκονταν στην πλατεία και τα είχαν διαλέξει για να ολοκληρώσουν τον εγκληματικό τους σκοπό. Η απροθυμία, που έδειξε το τραγικό αυτό κοπάδι των μελλοθανάτων να υπακούσει στην διαταγή, γιατί ήταν πια ολοφάνερο ότι όλους τους περίμενε ο θάνατος, εξαγρίωσε τους συμμορίτες που βιάζονταν να τελειώσουν γρήγορα την μακάβρια επιχείρηση. Και τότε, σαν λυσασμένα θεριά, ρίχτηκαν στις γυναίκες, τα μωρά και τους γέρους, και με γροθιές, με κοντακιές και κλωτσιές έχωσαν και στρίμωξαν στα δύο σπίτια τα αθώα και άκακα αυτά πλάσματα, που ο αριθμός τους πλησίαζε τις τρεις εκατοντάδες.

Κι' όταν, έτσι, ήταν σίγουροι πως δεν έμεινε έξω κανένας, σφάλισαν τις πόρτες, ενώ ο άγριος αλαλαγμός από τα παράθυρα, οι σπαραξικάρδιες κραυγές, το απελπισμένο κλάμα κι' οι βοερές ικεσίες για έλεος και βοήθεια, σχημάτιζαν μια άγριας τραγικότητας μουσική συναυλία, που ξέσκιζε τον ουρανό κι' αντιβούϊζε στα γύρω βουνά και δάση... Και τώρα δεν έμενε παρά η τρίτη και τελική φάση της πατριωτικής... επιχείρησης των θλιβερών ηρώων-συμμοριτών του Τοπάλ Οσμάν. Δεν χρειάστηκαν παρά μια αγκαλιά ξερά χόρτα και μερικά σπασμένα πέταυρα (χαρτόματα) ν' ανάψει η φωτιά. Και σε λίγο τα δύο σπίτια, έγιναν πυροτέχνημα και ζώστηκαν, από μέσα κι' απ' έξω, από πύρινες γλώσσες και μαυροκόκκινο καπνό. Το τί ακολούθησε την ώρα εκείνη δεν περιγράφεται.

Οι μητέρες ξετρελλαμένες, έσφιγγαν, αλλαλάζοντας και τσιρίζοντας με όλη τη δύναμη της ψυχής τους, στην αγκαλιά τα μωρά τους, που έκλαιγαν και κράυγαζαν "μάνα, μανίτσα!". Οι κοπέλλες και οι άλλες γυναίκες με τους γέρους γονείς, τα παιδιά και τους αρρώστους, κραύγαζαν και αρπάζονταν μεταξύ τους σαν να ήθελαν να πάρουν και να δώσουν κουράγιο και βοήθεια, καθώς έπαιρναν φωτιά τα μαλλιά και τα ρούχα τους κι' άρχισαν να γλύφουν το κορμί οι φλόγες. Κραυγές, που ξέσκιζαν το λαρύγγι και τ' αυτιά, φωνές μανιακές και κλάμματα βροντερά, άγρια ουρλιαχτά ανθρώπων, που έχασαν από τρόμο και πόνο τα μυαλά τους, χτυπήματα στα στήθη, στον πυρακτωμένο αέρα και στους τοίχους - χαλασμός κόσμου, ένα ζωντανό κομμάτι από την κόλαση στη γη! Αυτή την εφιαλτική εικόνα παρίσταναν, τα πρώτα λεπτά, τα δύο σπίτια που τα είχαν αγκαλιάσει οι φλόγες.

Μερικές γυναίκες και κοπέλλες στον πόνο, την φρίκη και την απελπισία τους, δοκίμασαν να ριχτούν από τα παράθυρα, προτιμώντας να σκοτωθούν πέφτοντας κάτω ή με σφαίρες από όπλο, παρά να υποστούν τον φριχτό θάνατο στην φωτιά. Οι τσέτες που απολάμβαναν με κέφι και χαχανητά το μακάβριο θέαμα, έκαναν το χατήρι τους - πυροβόλησαν και τις σκότωσαν.

Δεν κράτησε πολλά λεπτά, αυτή η σπαραξικάρδια οχλοβοή, από τους αλαλαγμούς, τις άγριες κραυγές, τα τσουχτερά ξεφωνητά και το ξέφρενο κλάμα. Στην αρχή ο τόνος της οχλοβοής ανέβηκε ψηλά, ως που μπορούν να φτάνουν κραυγές, ξεφωνητά και ξελαρυγγίσματα από τρεις περίπου εκατοντάδες ανθρώπινα στόματα. Γρήγορα όμως ο τόνος άρχισε να πέφτει, ως που μονομιάς κόπηκαν κι' έσβησαν οι φωνές και το κλάμα. Κι' ακούγονταν μονο τα ξύλα, που έτριζαν από τη φωτιά και οι καμμένοι τοίχοι και τα δοκάρια, που έπεφταν με πάταγο πάνω στα κορμιά, που κείτονταν τώρα σωροί κάρβουνα και στάχτη κάτω στο δάπεδο, στα δύο στοιχειωμένα σπίτια το Μπεϊαλάν".

Μαρτυρίες Σοβιετικών

Οι σοβιετικοί υπήρξαν οι βασικοί σύμμαχοι του κεμαλικού εθνικισμού τα πρώτα χρόνια της εμφάνισής του. Πιθανότατα, οι μπολσεβίκοι να αντάλλαξαν με τον τρόπο αυτό την υποστήριξη του παντουρκιστικού κινήματος που δρούσε στη Ρωσία στην Οκτωβριανή τους Επανάσταση.

Οι σοβιετικοί λοιπόν προμήθευσαν τους κεμαλικούς με όπλα, χρήματα, στρατιωτικούς συμβούλους. Η τουρκική αντεπίθεση στο μικρασιατικό μέτωπο κατά τωνελληνικών στρατευμάτων το 1921, οργανώθηκε από τον Μ. Φρούνζε, στρατιωτικό απεσταλμένο των σοβιετικών. Κατά συνέπεια, οι μαρτυρία των αποσταλμένων αυτών έχει ιδιαίτερη αποδεικτική σημασία.

O Φρούνζε, έδωσε μια από τις ελάχιστες μαρτυρίες για τους ηττημένους αντάρτες: "Συναντήσαμε μια μικρή ομάδα από 60-70 Έλληνες, οι οποίοι μόλις είχαν καταθέσει τα όπλα. Όλοι τους είχαν εξαντληθεί στο έπακρο...

Άλλοι έμοιαζαν κυριολεκτικά με σκελετούς. Αντί για ρούχα κρέμονταν από τους ώμους τους κάτι απίθανα κουρέλια. Στο κέντρο της ομάδας βρίσκονταν ένας ψηλός κι' αδύνατος παπάς, φορώντας το καλυμαύχι του... Φυσούσε κρύος αέρας και όλη η ομάδα κάτω από τα σπρωξίματα των συνοδών-στρατιωτών, κατευθυνόταν με πηδηματάκια προς τη Χάβζα.

Μερικοί όταν μας αντίκρυσαν, άρχισαν να κλαίνε δυνατά ή μάλλον να ουρλιάζουν, μια και ο ήχος που ξέφευγε από τα στήθη τους, έμοιαζε περισσότερο με ουρλιαχτό κυνηγημένου ζώου". Ο Φρούνζε περιέγραψε και άλλο ένα περιστατικό. Οταν περνούσαν δίπλα από μια ομάδα αιχμάλωτων Ελλήνων στη Μερζιφούντα, ένας από τους αιχμαλώτους φώναξε στη σοβιετική αντιπροσωπεία ότι ήταν και αυτοί ένοχοι γιατί ενίσχυαν τον Κεμάλ και τους Τούρκους. Το συναίσθημα αυτό των ανταρτών του δυτικού Πόντου ήταν εξαιρετικά έντονο.

Ο οπλαρχηγός Κισά Μπατζάκ (Κοντοπόδης) διακύρησσε: "... oι Ρώσοι κομμουνιστές δώσανε όπλα στον Κεμάλ για να χτυπήσει εμάς, του έδωσαν υποστήριξη, απελευθέρωσαν όλους τους Τούρκους στρατιώτες που είχαν συλλάβει αιχμαλώτους όταν μπήκαν στην Τραπεζούντα". Υποστήριζε ότι οι κομμουνιστές κατέδιδαν τις προσπάθειες προμήθειας οπλισμού των ανταρτών από τη Ρωσία και παρέδιδαν Πόντιους στους Τούρκους.

Ο Φρούνζε έγραφε τα εξής για την πολιτική του Τοπάλ Οσμάν: "...όλη αυτή η πλούσια και πυκνοκατοικημένη περιοχή της Τουρκίας, ερημώθηκε σε απίστευτο βαθμό. Απ' όλο τον ελληνικό πληθυσμό των περιοχών της Σαμψούντας, της Σινώπης και της Αμάσειας απόμειναν μόνο μερικές ανταρτοομάδες που περιπλανιόντουσαν στα βουνά. Εκείνος που έγινε περισσότερο γνωστός για τις θηριωδίες του ήταν ο αρχηγός των Λαζών Οσμάν Αγάς, ο οποίος πέρασε δια πυρός και σιδήρου με την άγρια ορδή του όλη την περιοχή."

Ο Αράλοβ, σοβιετικός πρέσβης στην Άγκυρα, ενημερώθηκε στη Σαμψούντα από τον αρχιστράτηγο Φρούνζε. Ο Φρούνζε του είπε ότι είχε δει πλήθος Έλληνες που είχαν σφαγιαστεί, "βάρβαρα σκοτωμένους Έλληνες -γέρους, παιδιά, γυναίκες". Προειδοποίησε επίσης τον Αράλοβ για το τι επρόκειτο να συναντήσει πτώματα σφαγιασμένων Ελλήνων τους οποίους είχαν απαγάγει από τα σπίτια τους και είχαν σκοτώσει πάνω στους δρόμους.
Για το θέμα αυτό ο Αράλοβ είχε ιδιαίτερη συνομιλία με τον Κεμάλ. Αναφέρει ο ίδιος: "Του είπα (του Κεμάλ) για τις φρικτές σφαγές των Ελλήνων που είχε δει ο Φρούντζε και αργότερα εγώ ο ίδιος. Εχοντας υπ' όψη μου τη συμβουλή του Λένιν να μην θίξω την τουρκική εθνική φιλοτιμία, πρόσεχα πολύ τις λέξεις μου...

" Ο Κεμάλ απάντησε ως εξής στις "επισημάνσεις" του Φρούνζε: "Ξέρω αυτές τις βαρβαρότητες. Είμαι κατά της βαρβαρότητας. Εχω δώσει διαταγές να μεταχειρίζονται τους Έλληνες αιχμαλώτους με καλό τρόπο... Πρέπει να καταλάβετε τον λαό μας. Είναι εξαγριωμένοι. Ποιοί πρέπει να κατηγορηθούν για αυτό; Εκείνοι που θέλουν να ιδρύσουν ένα "Ποντιακό κράτος" στην Τουρκία..."

Ο Φρούνζε στο βιβλίο του "Αναμνήσεις από την Τουρκία" γράφει: "Από τους 200.000 Έλληνες που ζούσανε στη Σαμψούντα, τη Σινώπη και την Αμάσεια έμειναν λίγοι μόνο αντάρτες που τριγυρίζουν στα βουνά. Το σύνολο σχεδόν των ηλικιωμένων, των γυναικών και των παιδιών εξορίστηκαν σε άλλες περιοχές με πολύ άχημες συνθήκες. Πληροφορήθηκα ότι οι Τσέτες του Οσμάν Αγά (σ.τ.σ. Τοπάλ Οσμάν) έσπειραν τον πανικό στην πόλη Χάβζα. Έκαψαν, βασάνισαν και σκότωσαν όλους τους Έλληνες και Αρμένιους που βρήκαν μπροστά τους. γκρέμισαν όλες τις γέφυρες. Παντού υπήρχαν σημάδια γκρεμίσματος.

Η διαδρομή από την πόλη Καβάκ προς το πέρασμα Χατζηλάρ θα μείνει για πάντα στη μνήμη μου όσο θα ζω. Σε απόσταση 30 χιλιομέτρων συναντούσαμε μόνο πτώματα. Μόνο εγώ μέτρησα 58. Σ' ένα σημείο συναντήσαμε το πτώμα μιας ωραίας κοπέλλας. Της είχανε κόψει το κεφάλι και το τοποθέτησαν κοντά στο χέρι της. Σε κάποιο άλλο σημείο υπήρχε το πτώμα ενός άλλου ωραίου κοριτσιού, 7-8 χρονών, με ξανθά μαλιά και γυμνά πόδια. Φορούσε μόνο ένα παλιό πουκάμισο. Απ' ότι καταλάβαμε, το κοριτσάκι καθώς έκλαιγε, έχωσε το πρόσωπό του στο χώμα, δολοφονημένο από το κάρφωμα της λόγχης του φαντάρου."

Οι Τούρκοι αρνούνται σήμερα τη σφαγή του 1922 - τη σφαγή των Ελλήνων. Κι όταν βρίσκονται αντιμέτωποι με αδιάσειστα ντοκουμέντα, τα αποδίδουν στις αναπόφευκτες ακρότητες του πολέμου. Η αλήθεια είναι πολύ διαφορετική. Η γενοκτονία των Χριστιανών ήταν ένα καλά μελετημένο σχέδιο εξόντωσης όλων των μεινοτήτων της άλλοτε κραταιάς Αυτοκρατορίας. Ένα σχέδιο που άρχισε να εφαρμόζεται από το 1914, με τον πρώτο διωγμό. Και ολοκληρώθηκε μετά την καταστροφή του 1922.


ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 19/5/2012

Γεγονότα

1822: Αμφίρροπη ναυμαχία διεξάγεται στα ανοιχτά της Χίου, ανάμεσα σε μοίρα του τουρκικού στόλου και ελληνικά πλοία (Μιαούλης, Τσαμαδός, Σαχτούρης κ.ά.).

1919: Ο Κεμάλ Ατατούρκ αποβιβάζεται στη Σαμψούντα και αρχίζει τη δεύτερη και σκληρότερη φάση της Γενοκτονίας των Ποντίων.

1960: Ο αμερικανός ραδιοφωνικός παραγωγός Άλαν Φριντ, στον οποίο οφείλεται ο όρος ροκ εντ ρολ, κατηγορείται μαζί με επτά άλλους συναδέλφους του ότι έλαβε «δωράκια» από δισκογραφικές εταιρείες, συνολικού ύψους 30.650 δολαρίων. Δύο χρόνια αργότερα θα καταδικασθεί σε φυλάκιση με αναστολή και πρόστιμο 300 δολαρίων.

1962: Η Μέριλιν Μονρόε τραγουδάει αισθησιακά το «Happy Birthday» προς τιμήν του αμερικανού προέδρου Κένεντι στο πάρτι γενέθλιων του.

1965: Σε δημοσίευμα επαρχιακής εφημερίδας γίνεται αναφορά για πρώτη φορά στην οργάνωση «Ασπίδα».

1975: Ο Τίμο Τσανλάιτερ της ΑΕΚ υποστηρίζει σε συνέντευξή του ότι πολλά ποδοσφαιρικά παιχνίδια στην Ελλάδα είναι στημένα.

1979: Ο Έρικ Κλάπτον παντρεύεται την πρώην σύζυγο του Τζορτζ Χάρισον, Πάτι Μπόιντ. Είναι η περίφημη «Λάιλα» του ομώνυμου τραγουδιού του Κλάπτον. Στο γαμήλιο πάρτι και σε μια αυτοσχέδια σκηνή που στήνεται, παίζουν μαζί οι Πολ Μακάρτνεϊ, Τζορτζ Χάρισον, Ρίνγκο Σταρ, Έρικ Κλάπτον και Μικ Τζάγκερ.

Γεννήσεις

1824: Θεόδωρος Δηλιγιάννης, πολιτικός και πλειστάκις πρωθυπουργός. (Θαν. 31/5/1905)  [Αποφθέγματα]

1925: Μάλκολμ Χ, (Μάλκολμ Λιτλ το πραγματικό όνομά του, Ελ Χάτζι Μαλίκ Ελ Σαμπάζ το μουσουλμανικό του), αμερικανός μουσουλμάνος ηγέτης και υπέρμαχος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, που δολοφονήθηκε στις ΗΠΑ. (Θαν. 21/2/1965)

1928: Πολ Ποτ, ηγέτης των Ερυθρών Χμερ στην Καμπότζη, που διέπραξαν χιλιάδες φόνους. (Θαν. 15/4/1998)

Θάνατοι

1786: Τσαρλς Στάνλεϊ, άγγλος συνθέτης και οργανίστας. (Γεν. 17/1/1712)

1864: Ναθάνιελ Χόθορν, αμερικανός συγγραφέας. («Άλικο Γράμμα», «Το σπίτι με τα επτά αετώματα») (Γεν. 4/7/1804)  [Αποφθέγματα]

1895: Χοσέ Μαρτί, κουβανός συγγραφέας, δημοσιογράφος και ηγέτης της κουβανικής εξέγερσης κατά των Ισπανών. (Γεν. 28/1/1853)