12 Απριλίου, 2012

ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ.


Τα γεγονότα που έλαβαν χώρα τη Μεγάλη Πέμπτη έχουν τεράστια σωτηριολογική σημασία για μας. Πρώτ’ απ’ όλα η εκούσια πορεία του Κυρίου προς το Πάθος φανερώνει την άμετρη θεία ευσπλαχνία και αγάπη για τον πεσόντα άνθρωπο. 


Η Αγία και Μεγάλη Πέμπτη είναι για μας τους χριστιανούς η πλέον φρικτή, πένθιμη και λυπητερή ημέρα, αλλά και η πιο ιερή, η πιο αγία, η πολυσέβαστη και πλέον αγαπητή και προσκυνητή ημέρα της Εκκλησίας μας. Κι αυτό διότι ο Βασιλεύς των βασιλευόντων και Κύριος των κυριευόντων, ο Ενανθρωπήσας Υιός και Λόγος του Θεού κρέμεται καρφωμένος, γυμνός, άπνους, επάνω στο ξύλο του σταυρού, ως χείριστος κακούργος. Ο Εσταυρωμένος Χριστός μας πήρε επάνω Του όλες τις αμαρτίες του κόσμου και ανέβηκε εκών στο φρικτό Γολγοθά για να εξαγοράσει, μυστήριο πως, με το τίμιο Αίμα Του τη λύτρωση του ανθρωπίνου γένους.

Ποια καρδιά δεν λυγίζει την ημέρα αυτή μπροστά στη φρικτή και ανείπωτη θεοκτονία;. Ποια μάτια δε βουρκώνουν στο αντίκρισμα του γλυκύτατου Εσταυρωμένου; Ποια ψυχή δε μαλακώνει μπροστά στα άδικα παθήματα; Ποια γόνατα δεν κλείνουν κάτω από το Σταυρό για να προσκυνήσουν τα Θεία Πάθη; Εκατομμύρια πιστοί χριστιανοί πενθούν για τον οδυνηρό θάνατο του Χριστού μας. Κατακλύζουν τους ιερούς Ναούς με μπουκέτα άνθη στα χέρια για να τα εναποθέσουν στον ιερό Επιτάφιο. Να προσκυνήσουν το Λυτρωτή τους, Αυτόν, ο Οποίος «εξηγόρασεν ημάς εκ της κατάρας του νόμου τω τιμίω Του αίματι».

Ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός αφού συνελήφθη στον κήπο του Όρους των Ελαιών, ύστερα από την προδοσία του Ιούδα, σύρθηκε δέσμιος σε  μια δραματική νυκτερινή δίκη. Η μανία των αρχόντων του ισραηλιτικού λαού ήταν τέτοια που δεν μπορούσε να περιμένει για να ξημερώσει η αυριανή ημέρα. Οι ιεροί Ευαγγελιστές αναφέρουν λεπτομέρειες για την δίκη – παρωδία. Η καταδίκη ήταν ήδη προαποφασισμένη και μόνο έπρεπε να τηρηθούν κάποια νομιμοφανή προσχήματα. Τη λύση έδωκαν πληρωμένοι ψευδομάρτυρες, οι οποίοι, διαστρέφοντας τα λόγια του Χριστού στήριξαν την επιθυμητή κατηγορία: Ένοχος θανάτου!

Με το φως της ημέρας οδηγήθηκε στο Πραιτώριο, στην έδρα του Ρωμαίου διοικητή Πιλάτου. Η επίσημη καταδίκη έπρεπε να απαγγελθεί από τη «νόμιμη εξουσία». Επιστρατεύθηκε ο όχλος για να φωνασκεί και να απαιτεί την σταυρική Του καταδίκη. Είναι αυτός ο ίδιος ο όχλος που λίγες ημέρες πριν φώναζε «Ευλογημένος ο Ερχόμενος»! Ο διεφθαρμένος εκπρόσωπος της διεφθαρμένης ρωμαϊκής εξουσίας, ανταλλάσσει την καταδίκη του Μεγάλου Αθώου με την ελευθερία του μεγάλου κακούργου Βαραββά.  Τελικά  παρ’ όλες τις επιφυλάξεις του ο Πιλάτος παραδίδει το Χριστό «ίνα σταυρωθή» (Λουκ.19:16).
Προσκυνούμέν σου τα πάθη Χριστέ,
Δείξον ημίν και την ένδοξόν σου Άνάστασιν

Φορτωμένος το βαρύ ξύλο του σταυρού πέρασε από τους δρόμους της αγίας πόλεως για διαπόμπευση, οδηγούμενος στον τόπο του μαρτυρίου, το λόφο του Γολγοθά. Το κουρασμένο σαρκίο Του δεν αντέχει το βάρος του ξύλου και πέφτει καταμεσής στο δρόμο. Αγγαρεύεται ο διερχόμενος Σίμων ο Κυρηναίος, ο οποίος τελικά ανεβάζει το φονικό όργανο στον τόπο της εκτελέσεως. Σκουριασμένα χοντρά καρφιά μπήγονται στα χέρια και τα πόδια Του. Το τίμιο Αίμα Του χύνεται άφθονο και βάφει τα άνομα χέρια των δημίων Του. Ως άνθρωπος πονά και υποφέρει, μα υπομένει το φοβερό μαρτύριο, το οποίο τον οδηγεί αργά και βασανιστικά στο θάνατο. Εκατέρωθέν Του σταυρώνονται δύο αδίστακτοι ληστές, από τους οποίους ο ένας μετανοεί και σώζεται (Λουκ.23:40). Είναι ο πρώτος που εισέρχεται στον Παράδεισο!

Μέσα σους αφόρητους πόνους και το χειρότερο κάτω από το αίσθημα της άδικης καταδίκης Του, όχι μόνο δεν οργίζεται και δεν καταριέται τους άνομους δημίους Του, αλλά παρακαλεί τον Ουράνιο Πατέρα να τους συγχωρήσει, διότι «Ουκ οίδασι τι ποιούσι» (Λουκ.23:34). Τελικά «ην δεν ωσεί ώρα έκτη» (Λουκ.23:44), ο Κύριος «κράξας φωνή μεγάλη αφήκε το πνεύμα» (Ματθ.27:50). Αμέσως συνέβησαν θαυμαστά φαινόμενα: «σκότος εγένετο εφ’ όλην την γην έως ώρας ενάτης, του ηλίου εκλείποντος» (Λουκ.23:44), «το καταπέτασμα του ναού εσχίσθη εις δύο από άνωθεν έως κάτω, και η γη εσείσθη και αι πέτραι εσχίσθησαν, και τα μνημεία ανεώχθησαν και πολλά σώματα των κεκοιμημένων αγίων ηγέρθη, και εξήλθον εις την αγίαν πόλιν και ενεφανίσθησαν πολλοίς» (Ματθ.27:51-52).

Αν οι σκληρόκαρδοι Ιουδαίοι έμειναν απαθείς μπροστά στην φρικτή θεοκτονία, η άψυχη φύση συγκλονίστηκε συθέμελα, διαμαρτυρόμενη για τη μεγαλύτερη κακουργηματική πράξη όλων των εποχών. Ο επί κεφαλής του εκτελεστικού αποσπάσματος «εκατόνταρχος και οι μετ’ αυτού τηρτούντες τον Ιησούν, ιδόντες τον σεισμόν και τα γινόμενα εφοβήθησαν σφόδρα λέγοντες΄ αληθώς Θεού υιός ην ούτος» (Ματθ.27:54). Το ίδιο «και πάντες οι συμπαραγενόμενοι όχλοι επί την θεωρίαν ταύτην, θεωρούντες τα γενόμενα, τύπτοντες εαυτών τα στήθη υπέστρεφον» (Λουκ.23:48).

Αντίθετα οι αρχιερείς και οι Φαρισαίοι, όχι μόνο δεν συγκινήθηκαν από τα συγκλονιστικά γεγονότα, αλλά πήγαν στον Πιλάτο ζητώντας: «κέλευσον ασφαλισθήναι τον τάφον εως τρίτης ημέρας, μήποτε ελθόντες οι μαθηταί αυτού νυκτός κλέψωσιν αυτόν και είπωσι τω λαώ, ηγέρθη από των νεκρών΄ και έσται η εσχάτη πλάνη χείρων της πρώτης» (Ματθ.27:64). Η Μεγάλη Πέμπτη είναι όπως προαναφέραμε ημέρα θλίψεως και συντριβής για μας του πιστούς. Όμως για τη θεολογία της Εκκλησίας μας η Μεγάλη Πέμπτη είναι ήδη Πάσχα. Η ψυχή του Κυρίου, ως ψυχή αληθινού ανθρώπου έπρεπε να ακολουθήσει την προδιεγεγραμμένη πορεία της, να κατέβει στον παμφάγο Άδη, στον τόπο κατοικίας όλων των ψυχών όλων των εποχών.

Όμως η ψυχή του Κυρίου, ως αναπόσπαστο μέρος της θεανδρικής υποστάσεως του Θεού Λόγου, δεν ήταν δυνατόν να κρατηθεί στον τόπο της βασάνου, δεν ήταν δυνατόν η ψυχή της πηγής της ζωής να γίνει βορρά του θανάτου και παραμείνει δέσμια του Άδη. Σύμφωνα με την πατερική διδασκαλία της Εκκλησίας μας η ψυχή του Κυρίου λειτούργησε ως δόλωμα στον Άδη. Ως παμφάγος κατάπιε το δόλωμα αυτό και πιάστηκε και αιχμαλωτίσθηκε από αυτό και νικήθηκε!

Το Θείο Πάθος έχει και μια άλλη σημαντική παράμετρο για μας τους ορθοδόξους πιστούς. Χωρίς αγώνα και παθήματα είναι αδύνατο να υπάρξει νίκη και θρίαμβος. Χωρίς θυσία είναι αδύνατον να υπάρξει λύτρωση. Χωρίς σταυρό δεν  μπορεί να υπάρξει ανάσταση. Το Θείο Πάθος δείχνει και σε μας την ανάγκη να ακολουθήσουμε πρόθυμα το δικό μας δρόμο του μαρτυρίου και ανεβούμε στο δικό μας σταυρό, που είναι η σταύρωση και ο θάνατος του παλαιού πτωτικού εαυτού μας, προκειμένου να έχουμε την μακάρια ελπίδα και της δικής μας ανάστασης.





ΓΙΑΤΙ ΒΑΦΟΥΜΕ ΚΟΚΚΙΝΑ ΤΑ ΑΥΓΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ;

Το Πάσχα, όλοι μας βάφουμε κόκκινα αυγά και τα τσουγκράμε. Το έθιμο της βαφής των κόκκινων αυγών είναι άρρηκτα δεμένο με την χριστιανική παράδοση και τις μέρες που διανύουμε. Αλήθεια, γιατί το κάνουμε, ξέρετε;  Πως προήλθε το έθιμο αυτό και ποια η ουσία του; Υπάρχουν διάφορες απόψεις για τα κόκκινα αυγά και πως προέκυψε αυτό το έθιμο.
Η πρώτη άποψη: (που επικρατεί κυρίως στην Ελλάδα), λέει ότι η Μαρία η Μαγδαληνή και η Παρθένος Μαρία, τοποθέτησαν ένα καλάθι με αυγά στη βάση του Σταυρού που ήταν σταυρωμένος ο Χριστός, τα οποία βάφτηκαν με το αίμα Του (από τις πληγές του). Έπειτα, η Μαρία η Μαγδαληνή, πήγε τα αυγά αυτά τα μοίρασε μεταξύ των πιστών, όπου αυτός που το έδινε έλεγε "Χριστός Ανέστη" και αυτός που το έπαιρνε έλεγε "Αληθώς Ανέστη".
Η δεύτερη άποψη: αναφέρει πως μία γυναίκα πληροφορήθηκε για την Ανάσταση του Χριστού ενώ ήταν στο δρόμο και κρατούσε ένα καλάθι με αυγά. Δεν πίστεψε όμως ότι αναστήθηκε ο Χριστός και για να δει αν ήταν αλήθεια είπε: "πως θα το πίστευε αν κοκκίνιζαν τα αυγά". Τα αυγά αμέσως έγιναν κατακόκκινα. Έτσι αυτή η παράδοση συνεχίζεται έως σήμερα.
Η τρίτη άποψη: Είναι ότι πάνω σε ένα καλάθι με αυγά που κρατούσε η Παναγία έπεσαν τα δάκρυα της και αυτά βάφτηκαν κόκκινα. Η πλέον επικρατέστερη εκδοχή της χριστιανική παράδοσης αναφέρει ότι η Παναγία έβαλε ένα καλάθι με αυγά στα πόδια του εσταυρωμένου Ιησού τα οποία βάφτηκαν με το αίμα που έτρεχε από τις πληγές του. Αυτή είναι και η πλέον κυρίαρχη παράδοση που επικρατεί και σε όλο το χώρο της νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Γιατί βάφουμε κόκκινα αυγά το Πάσχα;
Σύμφωνα με την Ορθοδοξία μας βάφουμε κόκκινα αυγά για τους εξής λόγους: Τα βάφουμε κόκκινα γιατί συμβολίζουν το Αίμα του Χριστού που έδωσε για την σωτηρία του κόσμου. Η παράδοση λέει ότι, κάποια μέρα μετά την Ανάσταση του Κυρίου μας, η Αγία Μαρία η Μαγδαληνή πήγε στον Τιβέριο Καίσαρα και του ανακοίνωσε με πολύ θάρρος ότι αναστήθηκε ο Χριστός και όλα τα γεγονότα περί της Ανάστασης του Χριστού. Εκείνη την ώρα κάποιος κρατούσε δίπλα από τον Καίσαρα ένα καλάθι αυγά. Ο Τιβέριος Καίσαρας, βέβαια, έδειξε απορημένος, γέλασε και είπε στην Μαγδαληνή: "Όσο σηκώθηκε Αυτός από το μνήμα του, άλλο τόσο κι αυτά τα αυγά από άσπρα θα γίνουν κόκκινα". Έξαφνα τα αυγά έγιναν κόκκινα και έμεινε άναυδος ο Καίσαρας.
 
Έτσι κατά την Παράδοση αυτή τα αυγά βάφονται κόκκινα.  Το γεγονός αυτό μαρτυρείται στο Ρωσικό Μοναστήρι της Αγίας Μαρίας της Μαγδαληνής που βρίσκεται στα Ιεροσόλυμα. Το Ρωσικό Μοναστήρι της Αγίας Μαρίας της Μαγδαληνής χτίστηκε το 1885 από τον Ρώσο Αυτοκράτορα Αλέξανδρο τον Γ’ και τους αδελφούς του εις μνήμη της μητέρας του αυτοκράτειρας Μαρίας και το οποίο βρίσκεται στη Γεθσημανή. Μέσα στο Ναό του Μοναστηριού και πάνω από το Ιερό Τέμπλο του Ιερού Βήματος, υπάρχει μεγάλη τοιχογραφία όπου παρουσιάζεται η Μαρία η Μαγδαληνή μπροστά στον Τιβέριο Καίσαρα και του χαρίζει ένα κόκκινο αυγό.

Γνωρίζετε ότι:
Γνωρίζετε ότι από τα πολύ παλιά χρόνια το αυγό γενικά, συμβολίζει την αναγέννηση.

Γνωρίζετε ότι τα αυγά που βάφονται κόκκινα την Μ. Πέμπτη αντέχουν 40 ημέρες εκτός ψυγείου, χωρίς να παρουσιάσουν καμία αλλοίωση;
Γνωρίζετε ότι τα αυγά που βάφονται κόκκινα την Μ. Πέμπτη και τα διαβάζει ο ιερέας την Κυριακή του Πάσχα, αντέχουν ένα χρόνο εκτός ψυγείου, χωρίς να παρουσιάσουν καμία αλλοίωση;
 Ακόμα ότι το πρώτο αυγό που βάφεται είναι της Παναγίας και φυλάγεται στο εικονοστάσι όλο το χρόνο και παράδοση λέει πως δεν χαλάει μέχρι το επόμενο Πάσχα.  Γνωρίζετε ότι με τα παραπάνω γιατί δεν συμβαίνει το ίδιο και με τα χρωματιστά ή τα άσπρα αυγά;
Σε πολλά μέρη επίσης οι νοικοκυρές βγάζουν έξω στο μπαλκόνι ή στο παράθυρο ένα κόκκινο πανί για να δείξουν ότι βάφουν τα αυγά τους. Τα μόνα σπίτια που δεν βάφουν αυγά είναι όσα πενθούν.  Το πανί αυτό, ονομάζεται κοκκινοπεμπτιάτικο.
Σε γενικές γραμμές, χρησιμοποιούμε το Πάσχα αυγά γιατί συμβολίζουν την Αναγέννηση - Ζωή - Ανάσταση του Χριστού, και τα βάφουμε κόκκινα συμβολίζοντας το αίμα του Χριστού και το θαύμα που έγινε κατά την ημέρα της Αναστάσεως. Το αυγό συμβολίζει για τους Χριστιανούς τον ερμητικά κλειστό τάφο του Χριστού που και από αυτόν ανάβλυσε η ζωή όταν αναστήθηκε Εκείνος.
Προχριστιανικό σύμβολο της ζωής, ενισχυμένο από το συμβολισμό του κόκκινου χρώματος από το αίμα της θυσίας του Χριστού.Tο σπάσιμο του αυγού, το τσούγκρισμα και το τσούγκρισμα συμβολίζει τη γέννηση. Όπως σπάει το τσόφλι και βγαίνει μια νέα ύπαρξη στο φως έτσι στο χριστιανικό κόσμο συμβολίζει την καινούρια ύπαρξη.

ΤΑ ΤΕΛΟΥΜΕΝΑ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΠΟΛΗ ΙΕΡΟΥΣΑΛΗΜ Η ΤΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΝΙΠΤΗΡΟΣ ΕΙΣ ΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΝ.


Μία των κατανυκτικωτέρων καί εν ταυτώ μεγαλοπρεπέστερων τελετών της Σιωνίτιδος Μητρός των Εκκλησιών είναι αυτή του Νιπτήρος. Την Μεγάλην Πέμπτη  που λαμβάνει χώραν η τελετή αυτή εις τό Πατριαρχείον.


Κατά τήν τελετή αυτήν, λαμβάνουσα χώραν συμφώνως πρός τό Προσκυνηματικόν Καθεστώς εις τήν Αγίαν Αυλήν του Ναού της Αναστάσεως, ο εκάστοτε Πατριάρχης Ιεροσολύμων νίπτει τούς πόδας δώδεκα Ιερέων εις ανάμνησιν του γεγονότος ότι ο Κύριος κατά τήν παράδοσιν του Μυστικού Δείπνου πρό του σταυρικού Του πάθους, ένιψε τούς πόδας των μαθητών Του, «δεικνύων ούτως ημιν οδόν αρίστην τήν ταπείνωσιν». Ακολουθών τήν τάξιν ταύτην και σήμερα, ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων  εισέρχεται πρώτον εις τόν Καθεδρικό Ναόν του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου, τόν συνδέοντα τό Κεντρικόν Μοναστήριον των Αγιοταφιτών μετά του Ναού της Αναστάσεως τήν πρωΐαν της Μεγάλης Πέμπτης.

Εκεί τελεί τήν θ. Λειτουργίαν του Αγίου Βασιλείου του Μεγάλου, συλλειτουργούντων Αυτώ των Σεβασμιωτάτων  Αρχιεπισκόπων και παρεπιδημούντων ιερέων εξ΄ άλλων Ορθοδόξων Εκκλησιών. Μετά τήν απόλυσιν της θ. Λειτουργίας ταύτης, των κωδώνων του υπεράνω του Ναού τούτου καί του Πανιέρου Ναού της Αναστάσεως υψουμένου κωδωνοστασίου κρουομένων, ο Μακαριώτατος εν συνοδεία εξέρχεται εις τήν Αγίαν Αυλήν καί ωδεύει πρός τήν πύλην τού Ναού της Αναστάσεως, εξ ης, εις αναπαράστασιν των γεγονότων του Αγίου Ευαγγελίου πρό του Πάθους, αποστείλας τούς δύο μαθητάς, ίνα ετοιμάσωσι τό Πάσχα καί ενημερωθείς υπ’ αυτών ότι «πάντα ήδη έτοιμα έστι»,  και υπάγη πρός τήν εν τω μέσω της Αγίας Αυλής στημένην εξέδραν.

Επ’ αυτής, των σχετικών πρός τόν Μυστικόν Δείπνον καί τήν νίψιν των ποδών των μαθητών Ευαγγελικών διηγήσεων από του άμβωνος υπό του ορισθέντος Μητροπολίτου αναγιγνωσκομένων νίπτει τούς πόδας δώδεκα Αγιοταφιτών ιερομονάχων καί των δύο εγγάμων ιερέων, εφημερίων του Ναού του Αγίου Ιακώβου, εκάστου λέγοντος τό σχετικόν Ευαγγελικόν εδάφιον, τό ανήκον εις τόν Απόστολον, τόν μαθητήν του Κυρίου, ον υπεδύετο.

Τά πλήθη των προσκυνητών, των πληρούντων τήν Αγίαν Αυλήν καί τάς βαθμίδας του έναντι ταύτης ευρισκομένου Μετοχίου της Γεθσημανής καί τάς άκρας των δωμάτων της Μονής του Αβραάμ παρακολουθούν μετά προσοχής, σιγής καί κατανύξεως πολλής τούς λόγους καί τήν πράξιν της τελετής αυτής, μυούμενοι εις τήν άκραν ταπείνωσιν του δι’ ημάς τό λέντιον ζωσαμένου καί νίψαντος τούς πόδας των μαθητών Αυτού.  Της τελετής ολοκληρωθείσης καί των κωδώνων του Πανιέρου Ναού της Αναστάσεως χαρμοσύνως  κρουομένων, η Πατριαρχική Συνοδεία εν χαρά πολλή, εν ευχαριστία καί δοξολογία οδεύει διά της Χριστιανικής οδού πρός τό Πατριαρχείον, του Μακαριωτάτου ραντίζοντος διά του εν τω ποδονίπτρω εναπομείναντος ύδατος τούς δεξιώθεν καί αριστερόθεν της οδού αναμένοντας προσκυνητάς.

Εν τη αιθούση του Πατριαρχείου αναμένουν τόν Μακαριώτατον οι Αρχιερείς του Πατριαρχείου, πάντες δέ εισέρχονται εν τη αιθούση του Θρόνου, όπου παρατίθεται δεξίωση εις τους προσκυνητάς και ο Μακαριώτατος εύχεται εις αυτούς.


ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ελλάδα

Νέο πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης δημιούργησε η σύλληψη του Άκη Τσοχατζόπουλου, με τη ΝΔ να στοχοποιεί το ΠΑΣΟΚ ότι βρίσκεται στο επίκεντρο της πολιτικής διαφθοράς. Στελέχη του ΠΑΣΟΚ, αν και κρατούν χαμηλούς τους τόνους, προειδοποιούν με αντεπίθεση για τις «γαλάζιες αμαρτίες». Στη σύλληψη του πρώην υπουργού αναφέρθηκε και ο Ευ.Βενιζέλος από το βήμα του Εθνικού Συμβουλίου, λέγοντας ότι η «δεν διασφαλίσαμε σε απόλυτο βαθμό την αυτοκάθαρση του πολιτικού συστήματος».
   
Κρατούμενος στη ΓΑΔΑ παραμένει ο πρώην υπουργός και από τα κορυφαία στελέχη του ΠΑΣΟΚ, Ακης Τσοχατζόπουλος, μέχρι να απολογηθεί -τη Δευτέρα του Πάσχα- για την κατηγορία του ξεπλύματος χρήματος. Στη συνέχεια θα κριθεί αν θα προφυλακιστεί ή θα αφεθεί ελεύθερος. «Θέλαμε να αποφύγουμε έναν νέο Χριστοφοράκο» δηλώνουν δικαστικοί κύκλοι σχετικά με τη σύλληψή σε αυτή τη συγκυρία.

Συμβουλές προς τους καταναλωτές δίνει το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών, προκειμένου να προσέξουν τι να αγοράσουν και τι να αποφύγουν για το πασχαλινό τους τραπέζι.
   
Με νέο άνοιγμα στους «καραμανλικούς» και με στόχο να δημιουργηθεί μία ομάδα κρούσης που θα προβάλει τον παραταξιακό χαρακτήρα της ΝΔ συγκροτήθηκε η εκλογική επιτροπή του κόμματος που αριθμεί 55 μέλη. Στην Εθνική Επιτροπή Εκλογικού Αγώνα όπου προεδρεύει ο Αντώνης Σαμαράς εντάχθηκαν παλαιά και νεότερα στελέχη του κόμματος, σε μία προσπάθεια να περάσει το μήνυμα ότι φέρνει αποτελέσματα η πανστρατιά που κήρυξε ο πρόεδρος του κόμματος.
   
Σε επιφυλακή τίθενται σήμερα Μ. Πέμπτη τα Λιμεναρχεία Πειραιά και Ραφήνας, καθώς αναμένεται να κινηθεί ο μεγάλος όγκος των ταξιδιωτών του Πάσχα, που εγκλωβίστηκε στην Αθήνα λόγω της 48ωρης απεργίας της ΠΝΟ.

Κόσμος

Οι καιρικές συνθήκες ίσως αναβάλουν τα σχέδια της Βορείου Κορέας για την εκτόξευση πυραύλου μεγάλου βεληνεκους, μετέδωσε το ιαπωνικό πρακτορείο ειδήσεων Kyodo, επικαλούμενο κυβερνητική πηγή.
   
Ο σοσιαλιστής υποψήφιος για τη γαλλική προεδρία, Φρανσουά Ολάντ, δήλωσε πως δεν θα υπάρξει ένταξη της Τουρκίας στην ΕΕ στη διάρκεια της πενταετίας του, αν εκλεγεί πρόεδρος, έστω κι αν δεν ασκήσει βέτο στη συνέχιση των ενταξιακών διαπραγματεύσεων. «Δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις και δεν θα υπάρξουν μέσα στην επόμενη πενταετία» είπε μιλώντας στο τηλεοπτικό δίκτυο France 2.
   
O κατά συρροή δολοφόνος Τσαρλς Μάνσον (77 ετών σήμερα), ένας από τους πλέον ιο περιβόητους κατάδικους των ΗΠΑ, είδε μία ακόμα αίτηση αποφυλάκισης με αναστολή να απορρίπτεται. Ήταν η 12η αίτηση που απορρίφθηκε και τώρα πρέπει να περιμένει άλλα 15 χρόνια για την επόμενη. Το 1969, ο Μάνσον και οι οπαδοί του είχαν κατακρεουργήσει επτά άτομα, μεταξύ αυτών και η Σάρον Τέιτ, η έγκυος σύζυγος του Ρόμαν Πολάνσκι.

Η Βουλή των Αντιπροσώπων του Κονέτικατ ενέκρινε την κατάργηση της θανατικής ποινής στην Πολιτεία, κάνοντας ένα βήμα ακόμη ώστε το Κονέκτικατ να γίνει η πέμπτη Πολιτεία των ΗΠΑ μέσα σε πέντε χρόνια που εγκαταλείπει την εσχάτη των ποινών. Ουσιαστικά απομένει η υπογραφή του κυβερνήτη για να τεθεί σε ισχύ ο νέος νόμος.
   
Με την υποσημείωση ότι «θα απαντήσει, εφόσον προκληθεί», η συριακή κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι τίθεται σε ισχύ από τις 6 το πρωί της Πέμπτης η κατάπαυση του πυρός. Αντίστοιχη προειδοποίηση έχουν απευθύνει και οι αντικαθεστωτικοί. Στη διεθνή κοινότητα, πάντως, εξακολουθεί να επικρατεί σκεπτικισμός.

Οικονομία

Πτώση των διεθνών τουριστικών αφίξεων που άγγιξε κατά μέσο όρο το 8,8% κατέγραψε το πρώτο τρίμηνο του 2012 η ελληνική τουριστική βιομηχανία, με βάση τα προσωρινά στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ). Οι αφίξεις με αεροπλάνο στη Ρόδο το διάστημα Ιανουάριος - Μάρτιος 2012 εμφανίζονται μειωμένες κατά 54,28% σε σχέση με πέρυσι, ενώ η αντίστοιχη μείωση στην Κω ήταν 39,66% και στην Αθήνα 15,64%.
  
 Τη μεταρρύθμιση του πλαισίου λειτουργίας της Τράπεζας της Ελλάδος, όπως αυτό ισχύει τα τελευταία 85 χρόνια, καλείται να εγκρίνει στις 24 Απριλίου η Τακτική Γενική Συνέλευση των μετόχων της κεντρικής τράπεζας. Στόχος των αλλαγών που επιβάλλονται από το νέο Μνημόνιο είναι να βελτιωθεί η λήψη αποφάσεων στην Τράπεζα της Ελλάδος και να εξαλειφθούν πιθανές συγκρούσεις συμφερόντων. Στο πλαίσιο των παρεμβάσεων αυτών και της αναθεώρησης του καταστατικού της, οι εμπορικές τράπεζες που εποπτεύονται από την Τράπεζα της Ελλάδος θα πρέπει να προχωρήσουν στην πώληση ή τη μεταβίβαση των ποσοστών που κατέχουν στο μετοχικό της κεφάλαιο.
   
Σε νέα παράταση για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων χρεών που λήγει κανονικά στα τέλη Απριλίου προσανατολίζεται το υπουργείο Οικονομικών. Σύμφωνα με πληροφορίες, αφορμή για τη νέα παράταση θα αποτελέσουν οι επικείμενες εκλογές, η αιτία όμως έχει να κάνει με την ανάγκη του κράτους να εισπράξει όσο το δυνατόν περισσότερα έσοδα. Από τις αρχές του έτους έχουν εισπραχθεί 200 εκατ. ευρώ ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Αθλητισμός

«Φωτιά» πήρε ξανά το πρωτάθλημα στην Αγγλία, καθώς πέντε αγωνιστικές πριν το φινάλε, η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ γνώρισε οδυνηρή ήττα από την Γουίγκαν με 1-0 και έδωσε το δικαίωμα στην Μάντσεστερ Σίτι που διέλυσε την Γουέστ Μπρομ με 4-0 να πλησιάσει στους πέντε βαθμούς με το μεγάλο μεταξύ τους ντέρμπι να έπεται.
   
Η Γιουβέντους πέρασε ξανά στην κορυφή της βαθμολογίας του ιταλικού πρωταθλήματος μετά την εντός έδρας νίκη επί της Λάτσιο με 2-1. Οι γηπεδούχοι προηγήθηκαν με τον Πέπε στο 30' αλλά οι «λατσιάλι» ισοφάρισαν στην λήξη του πρώτου ημιχρόνου με τον Μάουρι. Την νίκη στην Γιουβέντους χάρισε ο Ντελ Πίερο με γκολ στο 82'.

Με σόου του Κριστιάνο Ρονάλντο (χατ-τρικ) η Ρεάλ πήρε το ντέρμπι της Μαδρίτης νικώντας εκτός έδρας την Ατλέτικο με 4-1 και διατηρήθηκε σε απόσταση 4 βαθμών από τη δεύτερη στη βαθμολογία Μπαρτσελόνα. Νίκη που της δίνει το δικαίωμα να ελπίζει στην αποφυγή του υποβιβασμού πέτυχε η Χιχόν επί της Λεβάντε (3-2), στη μεγάλη έκπληξη της ημέρας.



ΠΑΣΧΑΛΙΟΝ ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΛΒΑΝΙΑΣ κ. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ



“Πάσχα ιερόν ημίν σήμερον αναδέδεικται…”

Πανηγυρίζουμε κάθε χρόνο με ιερό ενθουσιασμό το Πάσχα, την “εορτήν των εορτών”, “Πάσχα ιερόν ημίν σήμερον αναδέδεικται· Πάσχα καινόν, άγιον· Πάσχα μυστικόν”, ψάλλουμε ευφρόσυνα. Η αρχική σημασία της λέξεως πάσχα δεν είναι βεβαία· με την πάροδο, πάντως, του χρόνου, κατέληξε να σημαίνει τη διέλευση, το πέρασμα, τη διάβαση, την έξοδο. Η εορτή αυτή έχει την αφετηρία της σε μια ιστορική έξοδο των Ισραηλιτών από τη μακροχρόνια δουλεία στην Αίγυπτο προς την ελευθερία. Έδωσε έμπνευση, αντοχή κι ελπίδα και σε άλλους λαούς σε δύσκολες φάσεις αιχμαλωσίας, για την αποτίναξη ξένου ζυγού και τη διάβαση προς μια νέα κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα.

Αυτή η γιορτή μεταμορφώθηκε και πήρε νέο νόημα στην παγκόσμια ιστορία με τη ζωή, τη Σταύρωση και την Ανάσταση του Χριστού. Ο ίδιος ο Ιησούς δήλωσε ότι πραγμάτωσε ένα νέο Πάσχα, πανανθρώπινης σημασίας, με την εξιλαστήριο προσφορά Του. Ως “άμωμος Αμνός” θυσιάσθηκε χάριν της ανθρωπότητος και εγκαινίασε το “καινόν” Πάσχα, το “άγιον” και “μυστικόν”, με το διηνεκές μήνυμα της θυσίας Του, με τη νικηφόρο ανάστασή Του, την κατανίκηση του θανάτου, την πρόγευση της μελλοντικής εν δυνάμει Παρουσίας Του.

Έτσι, οι Χριστιανοί, στη διάρκεια των 20 αιώνων που πέρασαν, κάθε Πάσχα γιορτάζουμε την καθοριστική διάβαση του ανθρωπίνου γένους “από τον θάνατο στη ζωή”, την απελευθέρωση από την αμαρτία και τη φθορά. Τονώνουμε τη σχέση μας, κοινωνούμε με τον σταυρωθέντα και αναστάντα Χριστό, που μας χαρίζει την αιώνια ζωή· και εντείνουμε την προσδοκία μας για την ένδοξη μελλοντική παρουσία Του. “Αναστάσεως ημέρα, λαμπρυνθώμεν λαοί· Πάσχα, Κυρίου Πάσχα· εκ γαρ θανάτου προς ζωήν και εκ γης προς ουρανόν, Χριστός ο Θεός ημάς διεβίβασεν, επινίκιον άδοντας”. Με την ανάστασή Του, ο Χριστός συνήγειρε ολόκληρη την ανθρώπινη φύση, για να γίνει ο αιώνιος Λυτρωτής, η δύναμη και η παρηγορία των πιστών.

“Την αγίαν του Πάσχα ημέραν”, γράφει ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, “των εκείθεν αγαθών οίδα μυσταγωγίαν, εορτήν ούσαν διαβατήριον” (“την θεωρώ μυσταγωγία στα ουράνια αγαθά, διότι είναι εορτή διαβάσεως”). Διακηρύσσει τη διάβαση από τον θάνατο στη ζωή, από το παροδικό στην αιωνιότητα. Με την εορτή του Πάσχα η Εκκλησία μας δεν μας καλεί απλώς σε μια επιφανειακή συγκίνηση, που θωπεύει το θρησκευτικό συναίσθημα, αλλά σε μια βιωματική έξοδο: από την ψυχική ραθυμία στην πνευματική εγρήγορση. 

Γιορτάζοντας το Πάσχα, καλούμεθα σε μια προσωπική κίνηση εξόδου από την πολύμορφη και συχνά δυσδιάκριτη αμαρτία. Προσδιορίζοντάς την με σύγχρονη ορολογία, θα λέγαμε: Έξοδο από τη διαφθορά, το ψέμμα, την ανομία, την απάτη, που μολύνουν με ποικίλες μορφές κάθε κοινωνική τάξη υπονομεύοντας τη συνοχή του λαού· αποφασιστική επιλογή της αλήθειας και της τιμιότητος. Έξοδο από την αδιαφορία για τη δικαιοσύνη·συστράτευση για την επικράτηση του δικαίου στο περιβάλλον μας και ευρύτερα στην κοινωνία μας.

Το Πάσχα, μας καλεί επίσης να διαβούμε από τον εγωκεντρισμό στη συναδέλφωση. Η κόπωση, η δυσπιστία, η πικρή γεύση της καθημερινότητος μας σπρώχνουν συχνά σε απομονωτισμό. Στριφογυρίζουμε γύρω από τον εαυτό μας, τα προβλήματα και τα ενδιαφέροντά μας. Επείγει η έξοδος από το φρούριο του “εγώ”·, για να συναντήσουμε τους άλλους με κατανόηση και σεβασμό. “Πάσχα, εν χαρά αλλήλους περιπτυξόμεθα”. Να προσφέρουμε συγγνώμη, συμπόνια αλληλεγγύη και ανεπιτήδευτη αγάπη. “Συγχωρήσωμεν πάντα τη αναστάσει”.

Συγχρόνως, το Πάσχα μας καλεί σε έξοδο από τον χώρο του άγχους, της αποκαρδιώσεως, στην περιοχή της ελπίδος. Έξοδο από τον φόβο, που γεμίζει την ψυχή μας με κατάθλιψη. “Ω, Πάσχα, λύτρον λύπης!”. Το φως της Αναστάσεως πλημμυρίζει με ελπίδα τον νού και η διαβεβαίωση του παθόντος και αναστάντος Χριστού στηρίζει την ψυχή: “Εν τω κόσμω θλίψιν έξετε· αλλά θαρσείτε, εγώ νενίκηκα τον κόσμον” (Ιω. 16:33).

ιά να μη μείνουν όμως αυτά απλές ευχές, χρειάζεται μια άλλη κρίσιμη διάβαση: Από την απιστία ή την ολιγοπιστία, στη ζωντανή πίστη στον Θεό, τη βεβαιότητα για τις συνέπειες του λυτρωτικού έργου του Χριστού και το νόημα της Αναστάσεώς Του. Παρόλο ότι πολλοί είναι βαπτισμένοι και δηλώνουν χριστιανοί, η πίστη τους συχνά φυτοζωεί ή βρίσκεται σε μαρασμό· από πολλές αιτίες: από τη μολυσμένη ατμόσφαιρα στην οποία κινούμεθα, αλλά και από την προσωπική ψυχική ραθυμία.

Βεβαίως, μόνο με τις δικές μας δυνάμεις οι διαβάσεις για τις οποίες μιλούμε είναι ανέφικτες. Μέσα όμως στην Εκκλησία, το μυστικό Σώμα του Χριστού, με τη δύναμη της προσευχής και της χάριτος των μυστηρίων οικειοποιούμεθα τη μεταμορφωτική δύναμη της αναστάσεως του Κυρίου. Καί αποκτούμε νέες δυνάμεις για τις λυτρωτικές αυτές εξόδους, Η εορτή του Πάσχα, αδελφοί μου, μας καλεί και συγχρόνως μας προσφέρει την έμπνευση, για να προχωρήσουμε κι εμείς σε μια προσωπική, διάβαση, μια έξοδο από τις ποικίλες μορφές καταπιέσεων που απαξιώνουν την ανθρώπινη ύπαρξη και να εργασθούμε δυναμικά για την ανύψωση της ζωής όλης της κοινωνίας. 

Στον χαιρετισμό “Καλό Πάσχα!”, που δεσπόζει στις σχέσεις μας αυτές τις ημέρες, συμπυκνώνεται η πρόσκληση λυτρωτικής εξόδου: Από την υποκρισία και την ανομία, στην αλήθεια και τη δικαιοσύνη. Από την απομόνωση του εγωκεντρισμού, στην ενεργό αλληλεγγύη. Από την αποκαρδίωση και τον φόβο, στην ελπίδα και την ειρηνική χαρά. Από την ολιγοπιστία, στη συνειδητή πίστη.

Το λαμπροφόρο Πάσχα μας καλεί σε μια αποφασιστική έξοδο από αυτό το οποίο είμαστε σ αυτό που ο αναστάς Κύριος θέλει να γίνουμε: άνθρωποι που θα χαιρόμαστε την αγάπη Του και θα την ακτινοβολούμε.

Καλό Πάσχα! λοιπόν, αδελφοί μου.

Χριστός ανέστη!

ΠΑΣΧΑ 2012 

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 12/4/2012


Γεγονότα

1204: Η Κωνσταντινούπολη καταλαμβάνεται από τους Σταυροφόρους. (Α' Άλωση)

1820: Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης αναγορεύεται αρχηγός της «Φιλικής Εταιρίας».

1861: Αρχίζουν οι πολεμικές επιχειρήσεις του Αμερικάνικου Εμφυλίου Πολέμου, με την επίθεση των Νοτίων στο Οχυρό Σάμτερ, στο λιμάνι του Τσάρλεστον της Βιρτζίνια.

1906: Διεξάγεται στο Ποδηλατοδρόμιο, το κατοπινό Στάδιο Καραϊσκάκη, ο αγώνας Ελλάδας - Δανίας για το ποδοσφαιρικό τουρνουά της Μεσολυμπιάδας. Στο ημίχρονο κι ενώ το σκορ είναι 9-0 υπέρ των Δανών, οι παίκτες της Εθνικής μας αρνούνται να εμφανιστούν. Στην ομάδα παίζει και ο 17χρονος Γιώργος Καλαφάτης, ο μετέπειτα ιδρυτής του Παναθηναϊκού.

1949: Αρχίζει στο Κακουργιοδικείο Θεσσαλονίκης η δίκη του δημοσιογράφου Γρηγόρη Στακτόπουλου, κατηγορούμενου για τη δολοφονία του αμερικανού δημοσιογράφου Τζορτζ Πολκ.

2010: Οι υπουργοί οικονομικών των χωρών - μελών της ευρωζώνης δεσμεύονται να συνδράμουν την Ελλάδα, εάν και εφόσον χρειαστεί, στο πλαίσιο του μηχανισμού στήριξης που αποφασίστηκε, με ποσό ύψους 30 δισεκατομμυρίων ευρώ για το 2010 με τη μορφή διμερών δανείων, στα οποία θα συμμετάσχουν και οι 15 χώρες - μέλη της ευρωζώνης. Το επιτόκιο θα είναι κυμαινόμενο γύρω στο 5%.

Γεννήσεις

1871: Ιωάννης Μεταξάς, στρατιωτικός και πολιτικός, που κυβέρνησε δικτατορικά από το 1936 έως το 1941. (Θαν. 29/1/1941)

1924: Πέτερ Σάφαρ, αυστριακός γιατρός, που ανακάλυψε τη μέθοδο της τεχνητής αναπνοής, γνωστή ως «το φιλί της ζωής». (Θαν. 2/8/2003)

1940: Χέρμπι Χάνκοκ, αμερικανός τζαζίστας.

Θάνατοι

65: Σενέκας, ρωμαίος φιλόσοφος, δραματουργός και πολιτικός. (Γεν. 3 π.Χ.)  [Αποφθέγματα]

1920: Βλάσης Γαβριηλίδης, δημοσιογράφος και εκδότης της εφημερίδας «Ακρόπολις». (Γεν. 1848)

1945: Φράνκλιν Ντελάνο Ρούσβελτ, 32ος πρόεδρος των ΗΠΑ, ο μοναδικός που εξελέγη τέσσερις φορές στο αξίωμα αυτό. (Γεν. 30/1/1882)