25 Αυγούστου, 2011

ΚΑΤΕΛΑΒΑΝ ΤΟ «ΟΧΥΡΟ» ΑΛ ΑΖΙΖΙΓΙΑ ΤΟΥ ΚΑΝΤΑΦΙ ΟΙ ΕΞΕΓΕΡΜΕΝΟΙ

Οι Λίβυοι εξεγερμένοι κατέλαβαν το κτιριακό συγκρότημα Μπαμπ αλ Αζιζίγια, όπου βρίσκεται η κατοικία του Μουάμαρ Καντάφι στην Τρίπολη, κυβερνητικές εγκαταστάσεις και ένα στρατόπεδο, μετά από πολύωρες μάχες, είπε ένας στρατιωτικός τους εκπρόσωπος. Εκατοντάδες εξεγερμένοι μαχητές είχαν εξαπολύσει επίθεση στο κτιριακό συγκρότημα, όπου βρίσκεται η κατοικία του Λίβυου ηγέτη, τρεις ημέρες μετά την είσοδό τους στην πρωτεύουσα της χώρας. 

Σύμφωνα με το τηλεοπτικό δίκτυο al Jazeera, μαχητές εισέβαλαν και στην κατοικία του Καντάφι. Η αντίσταση που προέβαλαν δυνάμεις πιστές στον Καντάφι σταμάτησε, σύμφωνα με πηγές των εξεγερμένων. Μαχητές τους πυροβολούσαν πριν από λίγο στον αέρα πανηγυρίζοντας. Επίσης, οι Λίβυοι εξεγερμένοι πήραν τον έλεγχο της πόλης Ρας Λανούφ, καθώς στρατιώτες πιστοί στον Μουάμαρ Καντάφι οπισθοχώρησαν προς τη γενέτειρα του συνταγματάρχη, τη Σύρτη, σύμφωνα με εκπρόσωπο των αντικαθεστωτικών. «Πήραμε την Ρας Λανούφ.

Τρέχουν μέχρι την Κόκκινη Κοιλάδα», δήλωσε ο εκπρόσωπος των εξεγερμένων Μοχάμεντ Ζαουάουϊ, προσθέτοντας ότι η περιοχή βρίσκεται στην κατεύθυνση της Σύρτης. Ο εκπρόσωπος ανέφερε ότι δεν σημειώθηκαν ζημιές στα διυλιστήρια στην Ρας Λανούφ και ότι μόνο χθες στην Μπρέγκα, την οποία επίσης κατέλαβαν οι εξεγερμένοι, ξέσπασε πυρκαγιά σε δεξαμενή πετρελαίου και την οποία οι εξεγερμένοι προσπαθούσαν να σβήσουν. 

Στο μεταξύ ο Κίρσαν Ιλιούμζινοφ, πρόεδρος της διεθνούς ομοσπονδίας σκακιού, δήλωσε σήμερα, Τρίτη, ότι συνομίλησε με τον Καντάφι, ο οποίος τον διαβεβαίωσε πως παραμένει στην Τρίπολη, δεν θα εγκαταλείψει τη Λιβύη και θα συνεχίσει να πολεμά ως το τέλος, όπως μετέδωσε το πρακτορείο Interfax. «Είμαι ζωντανός και η υγεία μου είναι καλή. Βρίσκομαι στην Τρίπολη και δεν έχω την πρόθεση να εγκαταλείψω τη Λιβύη. Θα πολεμήσω ως το τέλος», φέρεται να είπε ο Καντάφι στον Ιλιούμζινοφ, σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο.

Στο μεταξύ και ο γιος του Μουάμαρ Καντάφι, Σάιφ αλ Ισλάμ Καντάφι, δήλωσε ότι ο πατέρας του εξακολουθεί να βρίσκεται στην Τρίπολη, όπου μαίνονται οι μάχες. Στην περιοχή γύρω από το ξενοδοχείο μαίνονταν επίσης πριν από λίγο μάχες, σύμφωνα με αυτόπτη μάρτυρα δημοσιογράφο του ειδησεογραφικού πρακτορείου Ρόιτερς. Πυρά βαρύ πυροβολικού ακούγονται στην περιοχή από το πρωί. Το βρετανικό τηλεοπτικό δίκτυο Sky TV μετέδωσε, νωρίτερα, στο μεταξύ ότι καπνός υψώνεται από το συγκρότημα του Καντάφι έπειτα από επιδρομή του NATO. Το Βορειοατλαντικό Σύμφωνο επιβεβαίωσε ότι έχει αναπτύξει αεροσκάφη πάνω από την Τρίπολη, αλλά χωρίς να διευκρινίσει αν πράγματι έπληξαν το συγκρότημα του Λίβυου ηγέτη. 

«Το NATO επιβεβαιώνει ότι αεροσκάφη του είναι πάνω από την Τρίπολη σήμερα», είπε αξιωματούχος του συμφώνου. «Δεν μάθαμε αν οι χειριστές στα αεροσκάφη μας θεώρησαν απαραίτητο να αναλάβουν δράση», πρόσθεσε ο αξιωματούχος. «Δεν έχουμε κανένα στοιχείο γι' αυτό αυτή τη στιγμή». Το Αραμπίγια μετέδωσε ότι εκρήξεις ακούγονταν μέσα στο κτιριακό συγκρότημα Μπαμπ αλ Αζιζίγια και ότι οι μάχες επικεντρώνονται στο δυτικό του τμήμα.

Οι εξεγερμένοι ελέγχουν το 80% της Τρίπολης

Οι ηγέτες των εξεγερμένων ανέφεραν ότι το 80% της πρωτεύουσας της Λιβύης ελέγχεται πλέον από τις δυνάμεις τους, δήλωσε σήμερα η επικεφαλής της εξωτερικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Κάθριν Άστον. «Μόλις μίλησα με τον πρόεδρο του Μεταβατικού Εθνικού Συμβουλίου, Άμπντουλ Τζαλίλ, ο οποίος μου είπε ότι το 80% της Τρίπολης ελέγχεται από το Μεταβατικό Εθνικό Συμβούλιο αλλά ότι εκτιμά ότι θα χρειαστεί λίγος χρόνος για να προχωρήσει περαιτέρω», στον πλήρη έλεγχο της λιβυκής πρωτεύουσας, ανέφερε η Κάθριν Άστον. 

Η κ. Άστον πρόσθεσε ότι οι ηγέτες των εξεγερμένων εξέφρασαν την επιθυμία τους για διεθνή βοήθεια στην προετοιμασία των εκλογών στην χώρα. Επίσης, και το Πεντάγωνο ανέφερε ότι οι Λίβυοι εξεγερμένοι φαίνεται να ελέγχουν το μεγαλύτερο μέρος της Τρίπολης, προσθέτοντας ότι επιμένει στην εκτίμηση του ότι ο Λίβυος ηγέτης, Μουάμαρ Καντάφι, δεν έχει εγκαταλείψει τη χώρα. Ο εκπρόσωπος του Πενταγώνου συνταγματάρχης, Ντέιβ Λάπαν, πρόσθεσε ότι αν και οι δυνατότητες της διοίκησης των δυνάμεων του Καντάφι έχουν εξουδετερωθεί, παραμένουν επικίνδυνες. 

Ο ίδιος ανέφερε επίσης ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες παρακολουθούν τις εγκαταστάσεις των χημικών όπλων της Λιβύης, εν μέσω ανησυχιών στο Κογκρέσο ότι αυτά τα όπλα θα μπορούσαν να πέσουν σε λάθος χέρια.

Σαΐφ αλ-Ισλάμ: Κάτω από δικό μας έλεγχο η Τρίπολη

«Η Τρίπολη είναι κάτω από το δικό μας έλεγχο», δήλωσε ο γιος του Μουαμάρ Καντάφι Σαΐφ αλ-Ισλαμ, από ξενοδοχείο της Τρίπολης, σε ξένους δημοσιογράφους που βρίσκονταν εκεί. Ο κατηγορούμενος για εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας αλ-Ισλαμ, τον οποίο είχαν συλλάβει Λίβυοι επαναστάτες, αλλά κατά τη διάρκεια της νύχτας ανέκτησε την ελευθερία του (ο τρόπος και ο λόγος που δεν κρατείτο ακόμη, δεν είχε, μέχρι τα ξημερώματα, γίνει γνωστός), όταν ρωτήθηκε από δημοσιογράφο του BBC, εάν ο πατέρας του, είναι ασφαλής και καλά στην Τρίπολη, απάντησε «Φυσικά». 

Ο Σαΐφ αλ-Ισλαμ, εμφανίστηκε νωρίς σήμερα, σε ξενοδοχείο που φιλοξενεί ξένους δημοσιογράφους και, όπως ανέφερε το CNN, ήταν φανερό πως δεν βρισκόταν υπό επιτήρηση επαναστατών, δήλωσε: «Η Τρίπολη είναι κάτω από το δικό μας έλεγχο. Όλος ο κόσμος μπορεί το επιβεβαιώσει. Όλα πάνε καλά».

Πύραυλοι Scud κατά των αντικαθεστωτικών

Οι δυνάμεις που παραμένουν πιστές στον Μουαμάρ Καντάφι εκτόξευσαν τρεις πυραύλους Scud από τα προάστια της Σύρτης, προπύργιο του καθεστώτος και γενέτειρα του Λίβυου ηγέτη, προς την κατεύθυνση της πόλης Μιζουράτα, η οποία ελέγχεται από τους εξεγερμένους, ανακοίνωσε σήμερα το NATO, που καταδίκασε την «ανεύθυνη» αυτή ενέργεια. «Μπορούμε να επιβεβαιώσουμε τις πληροφορίες που αφορούν την εκτόξευση τριών πυραύλων εδάφους-εδάφους Σκουντ από την περιοχή της Σύρτης», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο η εκπρόσωπος Οάνα Λουνγκέσκου. 

«Έπληξαν την παραθαλάσσια περιοχή στη Μιζουράτα», πρόσθεσε, χωρίς να προκαλέσουν θύματα ή ζημιές. Εξάλλου εκρήξεις ακούστηκαν κοντά στο Μπαμπ αλ Αζιζία, το αρχηγείο του Μουαμάρ Καντάφι όπου πιστεύεται ότι μπορεί να βρίσκεται, καθώς οι εξεγερμένοι συνεχίζουν την προσπάθειά τους να ελέγξουν πλήρως την Τρίπολη, σύμφωνα με το τηλεοπτικό δίκτυο Al Arabiya. Εξεγερμένοι ενεπλάκησαν επίσης σε μάχες με πιστές στον Καντάφι δυνάμεις περίπου 80 χλμ. δυτικά της Τρίπολης, είπαν στελέχη τους. Οι μάχες επικεντρώθηκαν σε περιοχές γύρω από την πόλη αλ Ατζάιλατ.

ΗΠΑ: 1,5 δισ. δολάρια στο Μεταβατικό Συμβούλιο

Οι ΗΠΑ επιδιώκουν να αποδεσμεύσουν 1-1,5 δισεκατομμύρια δολάρια από δεσμευμένους λιβυκούς πόρους και να διαθέσουν το ποσό αυτό στο Εθνικό Μεταβατικό Συμβούλιο της Λιβύης, δήλωσε η εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ Βικτόρια Νούλαντ. Η Νούλαντ είπε πως είναι σαφές ότι το καθεστώς του συνταγματάρχη Μουάμαρ Καντάφι έχει σχεδόν καταρρεύσει και πρόσθεσε ότι η αμερικανίδα υπουργός Εξωτερικών Χίλαρι Κλίντον συνομίλησε με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Μπαν Γκι-μουν για τους τρόπους με τους οποίους τα Ηνωμένα Έθνη μπορούν να παρέχουν ανθρωπιστική βοήθεια, να συμβάλλουν στην αποκατάσταση της ασφάλειας στη χώρα εάν χρειαστεί αλλά και σε θέματα όπως η κατάρτιση του νέου Συντάγματος της χώρας. 

Η Ελβετία από την πλευρά της ανακοίνωσε ότι θα αποδεσμεύσει πόρους αξίας εκατομμυρίων φράγκων μόλις τα Ηνωμένα Έθνη άρουν τις κυρώσεις που είχαν επιβληθεί στη Λιβύη. «Η μεγάλη πλειοψηφία των δεσμευμένων πόρων ανήκουν σε κρατικές εταιρίες και όχι σε άτομα. Εάν οι εταιρίες αφαιρεθούν από τον κατάλογο των κυρώσεων του ΟΗΕ, τα χρήματα θα καταστούν εκ νέου διαθέσιμα» στους λίβυους, είπε ο Ρολάντ Βοκ, αρμόδιος της ελβετικής Γραμματείας Οικονομικών (SECO, υποδιεύθυνση του ομοσπονδιακού υπουργείου Οικονομικών της Ελβετίας αρμόδια για την εθνική και διεθνή οικονομική πολιτική, τις διαπραγματεύσεις για το εμπόριο κ.ά.). 

«Αλλά δεν μπορούμε να αποδεσμεύσουμε μονομερώς τους πόρους της Κεντρικής Τράπεζας της Λιβύης ή οποιασδήποτε άλλης κρατικής εταιρίας», πρόσθεσε ο Βοκ. Η SECO και το ελβετικό υπουργείο Οικονομικών εκτιμούν ότι το συνολικό δεσμευμένο ποσό ανέρχεται 650 εκατ. ελβετικά φράγκα. Ο γγ του ΟΗΕ Μπαν Κι Μουν τηλεφώνησε στον επικεφαλής των Λίβυων εξεγερμένων Μουστάφα Άμπντελ Τζαλίλ και του ζήτησε να εργαστεί για τη «συμφιλίωση», καθώς εκφράζονται φόβοι για τον κίνδυνο αντιποίνων εναντίον των δυνάμεων που είναι πιστές στο καθεστώς του Καντάφι, δήλωσε ένας εκπρόσωπος του ΟΗΕ. Ο κ. Μπαν «τόνισε την ανάγκη για την επίτευξη εθνικής ενότητας, συμφιλίωσης και μιας διαδικασίας που θα περιλαμβάνει όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη», δήλωσε ο εκπρόσωπος.

Συνάντηση Μπερλουσκόνι με εξεγερμένους

Ο Ιταλός πρωθυπουργός, Σίλβιο Μπερλουσκόνι, θα συναντηθεί με τον επικεφαλής των Λίβυων εξεγερμένων, Μαχμούντ Τζιμπρίλ, στο Μιλάνο την Πέμπτη, ανακοίνωσε το γραφείο του Μπερλουσκόνι. Ο Τζιμπρίλ είναι επικεφαλής της εκτελεστικής επιτροπής του Εθνικού Μεταβατικού Συμβουλίου (CNT) της Λιβύης και αναφέρεται ως πρωθυπουργός της. 

Η Ρώμη, κάποτε στενότερη σύμμαχος του Καντάφι στην Ευρώπη, φλερτάρει επιθετικά με τους εξεγερμένους αφότου άλλαξε απότομα στρατόπεδο για να τους υποστηρίξει τον Απρίλιο, μετά την έναρξη μιας εκστρατείας βομβαρδισμών του ΝΑΤΟ. Οι Λίβυοι εξεγερμένοι κατέλαβαν σήμερα το επιτελείο του Καντάφι στην Τρίπολη, μια κίνηση που φαίνεται να είναι το τελευταίο κεφάλαιο του καθεστώτος του στην Λιβύη.

ΕΕ: Η Λιβύη δεν θα χρειαστεί οικονομική βοήθεια

Η Λιβύη δεν αναμένεται να χρειαστεί πολλή ανθρωπιστική βοήθεια στην περίοδο μετά τη λήξη του εμφυλίου, καθώς πρόκειται να ανακτήσει τον έλεγχο πόρων που είχαν δεσμευτεί τους τελευταίους μήνες, δήλωσε η επικεφαλής της διπλωματίας της ΕΕ, Κάθριν Άστον. Οι πόροι που διέθετε στο εξωτερικό το καθεστώς του λίβυου ηγέτη Μουάμαρ Καντάφι είχαν δεσμευτεί από την ΕΕ, τις ΗΠΑ και άλλες δυτικές δυνάμεις εξαιτίας της καταστολής από τις δυνάμεις του Καντάφι της εξέγερσης εναντίον του καθεστώτος του. 

«Αναμένω ότι η αποδέσμευση των πόρων και η επιστροφή τους στο λιβυκό λαό πρόκειται να συμβάλει ώστε να υπάρξουν άφθονοι πόροι στο πεδίο», δήλωσε η Υπάτη Εκπρόσωπος της ΕΕ για Θέματα Εξωτερικής Πολιτικής Κάθριν Άστον σε δηλώσεις της στους δημοσιογράφους στις Βρυξέλλες. «Είναι μια χώρα που είναι πλούσια είναι μια χώρα που έχει την δυνατότητα να αναπτύξει την οικονομία της πολύ γρήγορα, έτσι δεν αναμένω ότι (θα χρειαστεί) οικονομική βοήθεια», πρόσθεσε η Άστον. 

Η ΕΕ θα παρέχει όμως βοήθεια στην οικοδόμηση των θεσμών στη χώρα, ανέφερε. Εν μέσω των πληροφοριών ότι οι εξεγερμένοι ελέγχουν πλέον το κτιριακό συγκρότημα του Μουάμαρ Καντάφι στην Τρίπολη η Άστον απέφυγε να κάνει υποθέσεις για την τύχη του. «Δεν αμφιβάλλω ότι το μέλλον της Λιβύης είναι αυτό μιας χώρας με δημοκρατικό μέλλον... χωρίς τον Καντάφι. Εάν και κατά πόσον αυτό θα συμβεί σε μερικές ημέρες ή αργότερα απομένει να φανεί», είπε. 

 Στο μεταξύ, ο υπουργός Εξωτερικών της Βραζιλίας δήλωσε ότι έχει λάβει πληροφορίες πως τα συμβόλαια που έχουν εξασφαλίσει οι εταιρίες της χώρας του στη Λιβύη θα τηρηθούν από τη νέα κυβέρνηση της χώρας. «Δεν νομίζω ότι θα συμβεί κάτι τέτοιο», απάντησε ο ΥΠΕΞ Αντόνιο Πατριότα ερωτηθείς εάν ανησυχεί μήπως οι εξεγερμένοι «τιμωρήσουν» την Μπραζίλια για το γεγονός ότι δεν στήριξαν τον ξεσηκωμό τους εναντίον του καθεστώτος Καντάφι. 

«Διότι έχουμε λάβει πληροφορίες ότι οι συμβάσεις θα γίνουν σεβαστές εάν υπάρξει αλλαγή (κυβέρνησης)». Στέλεχος της πετρελαϊκής εταιρίας AGOCO που ελέγχουν οι εξεγερμένοι είχε δηλώσει ότι οι εξεγερμένοι έχουν «πολιτικά ζητήματα» με τη Ρωσία, την Κίνα και τη Βραζιλία διότι οι χώρες αυτές δεν υποστήριξαν την εξέγερση. Ανάμεσα στις βραζιλιάνικες εταιρίες που έχουν συμβόλαια στη Λιβύη είναι η Petrobras, του ενεργειακού τομέα, και η Odebrecht, η οποία ειδικεύεται σε έργα υποδομής.

Βρετανία: «Δεν έχει έρθει ακόμα το τέλος»

Το καθεστώς του ηγέτη της Λιβύης Μουάμαρ Καντάφι ζει τις «τελευταίες μέρες του», αλλά «δεν έχει έρθει ακόμα το τέλος», προειδοποίησε σήμερα ο Βρετανός υπουργός Εξωτερικών, Ουίλιαμ Χέιγκ, λίγο μετά την εξασφάλιση από τους εξεγερμένους του ελέγχου του γενικού επιτελείου του Καντάφι στην Τρίπολη. «Ζουν τις τελευταίες ημέρες τους, αλλά δεν είναι ακόμη το τέλος», δήλωσε ο κ. Χέιγκ στα τηλεοπτικά δίκτυα BBC και Sky News.

«Νομίζω ότι πρόκειται για μια ιστορική νίκη, το ότι μπόρεσαν να εισέλθουν στο γενικό επιτελείο του», πρόσθεσε. «Αλλά με τον ίδιο τρόπο, όλοι μάθαμε κατά τους τελευταίους μήνες να μην παρασυρόμεθα από την επικαιρότητα», είπε, σημειώνοντας ότι «τεράστια προβλήματα» μπορεί ακόμα να προκύψουν. «Οι σημαντικές προτεραιότητες είναι η διευκόλυνση της σταθεροποίησης της Λιβύης», πρόσθεσε ο επικεφαλής της βρετανικής διπλωματίας, επίσης, επικαλούμενος την ανάγκη να «αποδεσμευτούν ορισμένοι από τους πόρους του κράτους της Λιβύης που έχουν παγώσει και να τεθούν στη διάθεση του Λιβυκού λαού». 

Ο κ. Χέιγκ είπε επίσης ότι οι «επικίνδυνοι» υποστηρικτές του συνταγματάρχη Καντάφι θα μπορούσαν ακόμη να απειλήσουν την ασφάλεια της χώρας. «Υπάρχουν ακόμα πολλά όπλα σε κυκλοφορία. Η κατάσταση δεν είναι ακόμη ασφαλής στην Τρίπολη και σε πολλά άλλα μέρη της Λιβύης», υπογράμμισε.

Για την αποδέσμευση περιουσιακών στοιχείων
συνεργάζονται Γερμανία- ΟΗΕ

Η Γερμανία εργάζεται με τους εταίρους της στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ για να αποδεσμεύσει λιβυκά περιουσιακά στοιχεία, τα οποία είχαν «παγώσει» μετά από την επιβολή κυρώσεων στην κυβέρνηση του συνταγματάρχη Καντάφι, δήλωσε σήμερα ο Γερμανός υπουργός Εξωτερικών Γκίντο Βεστερβέλε. Σύμφωνα με τον υπουργό, η Γερμανία και η διεθνής κοινότητα δεν θέλουν να δουν την Λιβύη να βυθίζεται στο χάος. 

«Συνεργαζόμαστε με το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη για να δημιουργήσουμε τις συνθήκες ώστε να αποδεσμευτούν τα χρήματα για να βοηθηθεί ο λιβυκός λαός» σημείωσε ο Βεστερβέλε, προσθέτοντας ότι χρειάζεται ένα νέο ψήφισμα του Συμβουλίου Ασφαλείας για να επιτευχθεί αυτό. Ο Γερμανός υπουργός, που ανέφερε ότι βρίσκεται σε επαφή με την ηγεσία των εξεγερμένων, ανέφερε ακόμη ότι η Γερμανία υπέγραψε μία συμφωνία παροχής πιστώσεων για να βοηθήσει τον λαό της Λιβύης και το Εθνικό Μεταβατικό Συμβούλιο να αποκτήσουν πρόσβαση στα περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ μέσα στις επόμενες ημέρες. 

Την ίδια ώρα, ο αντιπρόεδρος της βρετανικής κυβέρνησης Νικ Κλεγκ δήλωσε ότι ο Μουάμαρ Καντάφι έχει «εγκλωβιστεί» και ότι η πτώση του είναι πλέον ζήτημα χρόνου. «Σίγουρα, θα υπάρχουν απογοητεύσεις και αποτυχίες, αλλά το υπό κατάρρευση καθεστώς Καντάφι είναι τώρα στριμωγμένο. Είναι θέμα χρόνου να ηττηθεί και η Λιβύη να είναι απολύτως ελεύθερη» δήλωσε ο Νικ Κλεγκ, μετά την ολοκλήρωση της επείγουσας συνεδρίασης στη Λιβύη, στην οποία συμμετείχαν υπουργοί και οι στρατιωτικοί αξιωματούχοι της Βρετανίας. Ο κ. Κλεγκ διαπίστωσε επίσης ότι η εμφάνιση στην Τρίπολη, τη νύχτα της Δευτέρας προς την Τρίτη ενός από τους γιους του ηγέτη της Λιβύης, Σάιφ αλ- Ισλάμ, «δεν είναι σημάδι της ανάκαμψης του καθεστώτος Καντάφι».

Δεκάδες νεκροί σε συγκρούσεις αντικαθεστωτικών
με δυνάμεις του Καντάφι

Δεκάδες στρατιώτες των πιστών στον Καντάφι δυνάμεων σκοτώθηκαν σε συγκρούσεις με Λίβυους αντικαθεστωτικούς, μετέδωσε το τηλεοπτικό δίκτυο αλ Αραμπίγια. Η ίδια πηγή δεν διευκρίνισε πού σημειώθηκαν οι συγκρούσεις, παρά μόνο ότι τα κυβερνητικά στρατεύματα προέρχονταν από την πόλη Σίρτη.

Καθυστερεί για λόγους ασφαλείας η άφιξη πλοίου
για τους μετανάστες

Η άφιξη του πλοίου που αναχώρησε από την Βεγγάζη με προορισμό την Τρίπολη για να μεταφέρει τους μετανάστες που βρίσκονται εκεί θα καθυστερήσει για λόγους ασφαλείας, ανακοίνωσε σήμερα ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης. Το πλοίο, που θα μεταφέρει 300 μετανάστες, θα έφτανε αρχικά στην λιβυκή πρωτεύουσα σήμερα το απόγευμα. Όμως ο ΔΟΜ αποφάσισε να παραμείνει το πλοίο μακρυά από τις ακτές της Τρίπολης «μέχρι να βελτιωθούν οι συνθήκες ασφαλείας».

Διέφυγε ο Μοχάμεντ Καντάφι

Ο Μοχάμεντ Καντάφι, γιος του Λίβυου ηγέτη Μουαμάρ, διέφυγε από το σπίτι όπου βρισκόταν υπό περιορισμό, με τη βοήθεια στρατευμάτων πιστών στο καθεστώς, μετέδωσε το τηλεοπτικό δίκτυο Al Jazeera, την ώρα που οι εξεγερμένοι προσπαθούν να πάρουν τον πλήρη έλεγχο της Τρίπολης. Ο Μοχάμεντ είναι ένας από τους τρεις γιους του Μουάμαρ Καντάφι που είχε συλληφθεί από τους εξεγερμένους. Δυνάμεις πιστές στο καθεστώς εισέβαλαν στο σπίτι όπου βρισκόταν ο Μοχάμεντ και τον απελευθέρωσαν, αφού συγκρούστηκαν με τους φρουρούς, ανέφερε το τηλεοπτικό δίκτυο. 

Ο Μοχάμεντ είχε παραδοθεί στους εξεγερμένους την Κυριακή και τέθηκε σε κατ' οίκον περιορισμό. Εξάλλου, δύο σοροί, που θα μπορούσαν να ανήκουν στον γιο του Μουάμαρ Καντάφι, Χαμίς και στον επικεφαλής των μυστικών υπηρεσιών του Αμπντάλα αλ Σενούσι, βρέθηκαν, μετέδωσε το τηλεοπτικό δίκτυο Al Jazeera, επικαλούμενο πηγές οι οποίες δεν κατονομάζονται. 

Οι Λίβυοι εξεγερμένοι εξασφάλισαν τον έλεγχο του αεροδρομίου της Τρίπολης, μετέδωσε απόψε το τηλεοπτικό δίκτυο Al-Arabiya, επικαλούμενο εκπρόσωπο των εξεγερμένων. Το κρατικό τηλεοπτικό δίκτυο Jamahiriyah της Λιβύης σταμάτησε να εκπέμπει σήμερα και εκπρόσωπος των εξεγερμένων είπε ότι δυνάμεις που αντιτίθενται στο καθεστώς του Μουάμαρ Καντάφι πήραν τον έλεγχο των κεντρικών του γραφείων στην Τρίπολη.

«Οι επαναστάτες κατέλαβαν το κτίριο της τηλεόρασης αφού σκότωσαν τους στρατιώτες που το είχαν περικυκλώσει. Βρίσκεται τώρα υπό τον έλεγχό τους», είπε ο εκπρόσωπος. Οι Λίβυοι εξεγερμένοι λένε ότι έχουν καταλάβει τον έλεγχο του 95% της πρωτεύουσας, πλην του οχυρωμένου κτιριακού συγκροτήματος Μπαμπ αλ Αζιζία.
Σαρκοζί και Ομπάμα συμφωνούν ότι το τέλος
του Καντάφι είναι αναπόφευκτο

Ο πρόεδρος της Γαλλίας, Νικολά Σαρκοζί και ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Μπαράκ Ομπάμα συνομίλησαν για τη Λιβύη και οι δύο ηγέτες συμφώνησαν ότι το τέλος της εξουσίας του συνταγματάρχη Μουάμαρ Καντάφι είναι αναπόφευκτο και πλησιάζει, σύμφωνα με ανακοινωθέν της Γαλλικής προεδρίας. Οι ΗΠΑ και η Γαλλία «θα συνεχίσουν τη στρατιωτική προσπάθεια» και πρόκειται να παρέχουν στρατιωτική υποστήριξη στους λίβυους εξεγερμένους έως ότου οι δυνάμεις του Καντάφι παραδοθούν, ενώ οι ΗΠΑ και το Παρίσι θα υποστηρίξουν την πραγματοποίηση μιας διεθνούς διάσκεψης σύντομα στο Παρίσι ώστε να υπάρξει διεθνής στήριξη για την ανοικοδόμηση της χώρας, όπως ανέφερε το ανακοινωθέν από τα Ηλύσια Πεδία. 

Οι δύο ηγέτες «είναι ευτυχείς για την αποφασιστική πρόοδο που επιτεύχθηκε στην διάρκεια των τελευταίων ημερών από τις δυνάμεις του Εθνικού Μεταβατικού Συμβουλίου» των εξεγερμένων, ενώ «εκτιμούν ότι το τέλος του καθεστώτος του Καντάφι είναι πλέον αναπόφευκτο και πλησιάζει», σύμφωνα με το ανακοινωθέν της Γαλλικής προεδρίας.



ΑΝΑΠΑΝΤΗΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΜΕΤΑ ΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΗΣ ΥΠΟΘΕΣΗΣ ΣΤΡΟΣ-ΚΑΝ

Όπως αναμενόταν μετά τις τελευταίες εξελίξεις, ένας δικαστής της Νέας Υόρκης απέρριψε τις κατηγορίες για βιασμό που βάραιναν τον Ντομινίκ Στρος-Καν και έστειλε την υπόθεση στο αρχείο. Βέβαια το θέμα δεν τελειώνει εδώ, καθώς εκκρεμούν ακόμη η αγωγή που έχει καταθέσει η καμαριέρα Ναφισάτου Ντιαλό στα αστικά δικαστήρια και οι καταγγελίες της Γαλλίδας δημοσιογράφου, Τριστάν Μπανόν ότι ο DSK είχε προσπαθήσει πριν από χρόνια να τη βιάσει.

Το σκάνδαλο έχει ήδη αλλάξει τους όρους της πολιτικής συζήτησης, γράφει η Αν Ντάγκερ στο σημερινό φύλλο της Γκάρντιαν. Οι γυναίκες δεν θα φοβούνται πλέον να καταγγέλλουν την ανάρμοστη συμπεριφορά των ανδρών. Σε μια συγκέντρωση που έγινε στο Παρίσι με πρωτοβουλία της οργάνωσης Osez le feminisme (Τολμήστε τον φεμινισμό), 500 γυναίκες φώναζαν «Είμαστε όλες καμαριέρες!» Βέβαια, και οι γυναίκες είναι διχασμένες. Η Ελιζαμπέτ Μπατεντέρ, μια μεγάλη κυρία του γαλλικού φεμινισμού και φίλη της Αν Σενκλέρ, κατήγγειλε τα «βιαστικά συμπεράσματα» των φεμινιστριών που έσπευσαν να καταδικάσουν τον DSK. 

 Διχασμένη είναι και η Αριστερά. Αν οι πολιτικοί του σύμμαχοι μοιάζουν έτοιμοι να ξεκινήσουν την πολιτική του αποκατάσταση, άλλοι λένε ότι έχει υποστεί ανεπανόρθωτη βλάβη απ' όλη αυτή την ιστορία. Πράγματι, το σκάνδαλο φαίνεται να ενίσχυσε την επιθυμία των ψηφοφόρων για έναν υποψήφιο «χωρίς σκελετούς στην ντουλάπα». Ένας τέτοιος υποψήφιος είναι ο Φρανσουά Ολάντ, ο οποίος όμως θα αντιμετώπιζε μεγάλο πρόβλημα αν ο Στρος Καν αποφάσιζε τελικά να διεκδικήσει την προεδρία.

 Τι λέει όμως για όλα αυτά ένας γνωστός διανοούμενος; Στα βιβλία του, στα δοκίμιά του, αλλά και στις πανεπιστημιακές του διαλέξεις, ο Μάρτιν Έϊμις έχει γράψει και μιλήσει επανειλημμένα για τη σεξουαλική απελευθέρωση και τη σχέση ανάμεσα στην εξουσία και το σεξ. Δίσταζε όμως να μιλήσει μέχρι τώρα για την υπόθεση Στρος Καν. «Δεν γνώριζα καλά τις λεπτομέρειες και δεν ήθελα να πάρω θέση», λέει σε συνέντευξή του που δημοσιεύεται στη σημερινή Ρεπούμπλικα. «Πιστεύω όμως ότι η λύση που δόθηκε δεν είναι ικανοποιητική για κανέναν, ούτε για τον Ντομινίκ Στρος Καν».

 Ο DSK είναι θύμα, βιαστής ή απλώς γυναικάς; Ο Βρετανός συγγραφέας δεν είναι σε θέση να απαντήσει αν ο πρώην διευθυντής του ΔΝΤ είναι θύμα. Γνωρίζει όμως ότι στη δεύτερη περίπτωση, αν δηλαδή διαπράχθηκε βιασμός, θα έχει γίνει μια τεράστια αδικία, που θα εξευτελίζει μια αδύναμη γυναίκα. Μια γυναίκα που είπε ασφαλώς ορισμένα ψέματα, αλλά έπεσε θύμα βίαιης επίθεσης. «Αν πάλι ισχύει η τρίτη υπόθεση, η συγκεκριμένη γυναίκα θα έχει εκμεταλλευτεί τη δύναμη και την εξουσία ενός άνδρα για να αποκομίσει οικονομικά οφέλη. Δεν θα είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο. Για κάποιο λόγο όμως πιστεύω ότι τα πράγματα δεν έγιναν έτσι».

Είναι βέβαιο ότι ο Στρος Καν ήταν και είναι ένας άνθρωπος με πολλούς εχθρούς, τόσο σε πολιτικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο, συνεχίζει ο Έϊμις. «Παρά ταύτα, στην περίπτωση που αποδεικνυόταν ότι ο βιασμός δεν διαπράχθηκε, θα έκλινα προς το σενάριο ότι το κίνητρο της καμαριέρας ήταν να αποσπάσει χρήματα. Τούτου λεχθέντος, κατανοώ τις διαμαρτυρίες πολλών γυναικών στη Νέα Υόρκη: αν η καμαριέρα δεν έχει πει ψέματα για το βασικό ζήτημα, δηλαδή τον βιασμό, τότε ένας ισχυρός άνδρας μένει ατιμώρητος. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν κατανοώ και το σοκ που υφίσταται κάποιος όταν μεταφέρεται από μια σουίτα των 3.000 δολαρίων στις φυλακές του Rykers Island».

Τι ρόλο έπαιξαν οι πολιτικές και πολιτιστικές διαφορές ανάμεσα στη Γαλλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες; «Οι Γάλλοι τείνουν να αντιμετωπίζουν τους Αμερικανούς ως ανώριμους, φανατικούς και αγροίκους. Και οι Αμερικανοί θεωρούν τους Γάλλους αλαζόνες και ελευθεριακούς. Όμως η κατηγορία δεν ήταν κάποια ελευθεριακή σχέση, αλλά ένας βιασμός. Και εύχομαι αυτή η υπόθεση να προβληματίσει, αντί να επιβεβαιώσει τις προκαταλήψεις του καθενός. 

Πρέπει όμως επίσης να πω ότι βρίσκω τρομακτική τη διαπόμπευση των κατηγορουμένων, το περίφημο perp walk. Είναι μια τακτική που περιφρονεί το τεκμήριο της αθωότητας».



ΛΕΗΛΑΤΗΘΗΚΕ Ο ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΗΣ ΛΙΒΥΗΣ

Τον ιστορικό ναό του Αγίου Γεωργίου, στην παλιά πόλη της Τρίπολης της Λιβύης λεηλάτησαν άγνωστοι τις τελευταίες ημέρες. Η εκκλησία χρονολογείται από το 1647 και είναι η παλιότερη ορθόδοξη εκκλησία στη Βόρεια Αφρική. Την είδηση μετέφερε στον Μητροπολίτη Τριπόλεως, κ. Θεοφύλακτο, ο οποίος βρίσκεται από τα τέλη Ιουνίου στην Ελλάδα, ο πρόεδρος της Ελληνικής Κοινότητας, Δημήτρης Αναστασίου. «Πονάει η καρδιά μου για τα όσα συμβαίνουν στη Λιβύη, μία όμορφη χώρα που καταστράφηκε, μα πιο πολύ για το λαό της, που ξεχωρίζει για τη φιλοξενία του» δήλωσε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Μητροπολίτης Τριπόλεως, που εγκαταστάθηκε στη Λιβύη το 1991. 

Ο Μητροπολίτης Τριπόλεως δήλωσε ότι ο πρόεδρος της Ελληνικής Κοινότητας του είπε πως «δεν άφησαν τίποτα όρθιο». «Έκλεψαν τη λειψανοθήκη του προστάτη Αγίου μας, που είχα φέρει από το Άγιο Όρος, παλιά ευαγγέλια, δισκοπότηρα, εξαπτέρυγα, θυμιατά, ένα από τα οποία μας είχε χαρίσει ο Οικουμενικός Πατριάρχης, κ. Βαρθολομαίος.

Αυτοί που τα έκλεψαν επικοινώνησαν με τον πρόεδρο της κοινότητας και του ζήτησαν χρήματα, για να μας τα επιστρέψουν. Έχει καταγγείλει το περιστατικό στην αστυνομία, αλλά έτσι όπως είναι η κατάσταση, ποιος θα ασχοληθεί μαζί μας» διερωτήθηκε. «Η κατάσταση στη Λιβύη εξακολουθεί να είναι έκρυθμη και ουδείς γνωρίζει πως θα τελειώσουν όλα. Το τι έφταιξε άλλοι είναι αρμόδιοι να το κρίνουν» δήλωσε.

«Ζούμε τη δική μας Ανάσταση»

«Μετά από σαράντα δύο χρόνια σκλαβιάς ήρθε η σειρά να γιορτάσουμε τη δική μας "Ανάσταση". Με το προηγούμενο καθεστώς, δεν μπορούσαμε να μιλήσουμε ανοιχτά. Τώρα μιλάμε ελευθέρα», δήλωσε από την πλευρά του ο 67χρονος πρόεδρος της Ελληνικής Κοινότητας Τριπόλεως, Δημήτρης Αναστασίου.

Και συνεχίζει, λέγοντας: «Ήμασταν πάντα υπό έλεγχο, σε αυστηρό καθεστώς αστυνόμευσης. Ειδικά όσοι είχαμε ξένη υπηκοότητα, δεν τολμούσαμε να μιλήσαμε, γιατί δεν θα βλέπαμε ποτέ ξανά τον ήλιο. Όπως συνέβη με τόσους και τόσους. Για παράδειγμα έναν φίλο γιατρό από τη Βουλγαρία τον συνέβαλαν οι αρχές, στην αρχή των γεγονότων, γιατί είχε τραβήξει φωτογραφίες, που τις κυκλοφόρησε.

Τον κλείσανε μέσα και η εγκυμονούσα σύζυγός του δεν μπορούσε να έρθει σε επαφή μαζί του. Τους αφαίρεσαν τα διαβατήρια, ευτυχώς, όμως, κατάφεραν να διαφύγουν μέσω Τυνησίας». Στην Τρίπολη της Λιβύης, από τις περίπου 20 οικογένειες Ελλήνων, έχουν απομείνει περίπου 12 άτομα.

«Τις τελευταίες πέντε ημέρες έχουμε αποκλειστεί στα σπίτια μας. Τρεις μέρες δεν είχαμε ηλεκτρικό ρεύμα, είχαμε διακοπές νερού, δύσκολη ήταν και η τηλεφωνική επικοινωνία. Ευτυχώς, σήμερα έχουμε πρόσβαση στο Διαδίκτυο, μετά από έξι μήνες. Ακούμε τις μάχες που μαίνονται γύρω μας και προσευχόμαστε να τελειώσουν σύντομα όλα και να ζήσουμε σε ένα ελεύθερο καθεστώς».

Ο κ. Αναστασίου δεν σκέφτεται να εγκαταλείψει τη Λιβύη, όπου έζησαν ο παππούς του -από το 1895- και ο πατέρας του.«Δεν έφυγα στα δύσκολα χρόνια που περάσαμε, θα φύγω τώρα; Πρέπει να προστατεύσουμε τα κτήρια της Κοινότητας, την εκκλησία μας, τον Άγιο Γεώργιο, που [...] λεηλάτησαν άγνωστοι», λέει ο κ. Αναστασίου.

«Επί  Καντάφι, πάντως, η εκκλησία μας λειτουργούσε ελευθέρα και επιτρεπόταν η περιφορά του Επιταφίου» πρόσθεσε. Με τους Έλληνες ομογενείς στη Βεγγάζη η επικοινωνία έχει διακοπεί. Εκεί, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν απομείνει τρεις-τέσσερεις Έλληνες, μαζί με τον πρόεδρο της εκεί κοινότητας, Μανδαλιό Κανάκη.

ΣΥΜΦΩΝΟ ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΣΥΜΒΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΟΜΟΦΥΛΑ ΖΕΥΓΑΡΙΑ


Σημερινή είδηση, (πως γίνεται να υπάρχουν σημαντικά νέα πάντα μέσα στο μήνα των διακοπών και της χαλάρωσης;) αναφέρει τις προθέσεις της κυβέρνησης του τόπου μας να βαθύνει όχι μόνο την οικονομική κρίση (αυτό θα το πετύχει ακόμα περισσότερο με τους νέους φόρους που μας ετοιμάζει για το Σεπτέμβριο) αλλά κυρίως την ηθική κρίση που χαρακτηρίζει την κοινωνία μας. Αυτό για το οποίο προειδοποιούσε η Εκκλησία θα γίνει τελικά πράξη. Αυτό και αν είναι πρόοδος: θα καθιερωθεί πλέον το σύμφωνο συμβίωσης και για τα ζευγάρια του ίδιου φύλου. 

Αυτό ήταν το μόνο που έλειπε για να ορθοποδήσει ο τόπος. Μα τόσο πολύ πρέπει να διαλύσουμε ο,τιδήποτε υπάρχει στην Πατρίδα μας, να την ξεχαρβαλώσουμε τελείως από κάθε άποψη, για βα μπορέσουν να πετύχουν κάποιοι άλλοι κύκλοι στα σχέδιά τους;

Η ίδια ανάγκη χαρακτηρίζει άραγε το ίδιο υπουργείο (της Δικαιοσύνης) που κόπτεται για την επώνυμη παρακολούθηση των blog, μήπως και κάποιος μεταδώσει αλήθειες που ενοχλούν; Δυστυχώς η δημοκρατία στον τόπο που γεννήθηκε αρχίζει να ξεθωριάζει για να εξαφανιστεί στο τέλος… Η κρίση μοιάζει μη αναστρέψιμη, όταν η αγωνία των διοικούντων είναι να ρυθμίσουν τα δικαιώματα των ομόφυλων ζευγαριών, την αναμόρφωση του οικογενειακού δικαίου και την αυτόματη καταχώρηση των επωνύμων και των δύο γονέων για τα παιδιά τους (και αυτό το τελευταίο κάτι ύποπτο κρύβει που θα φανεί στα επόμενα χρόνια). Διαβάστε την είδηση:

Τρία και πλέον χρόνια μετά την καθιέρωση της ελεύθερης, εκτός γάμου συμβίωσης των ετερόφυλων ζευγαριών, η κυβέρνηση προχωρεί στη νομική αναγνώριση της συμβίωσης και των ομόφυλων ζευγαριών. Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας Ελευθεροτυπία, ειδική νομοπαρασκευαστική επιτροπή έχει επεξεργαστεί τις νομοθετικές ρυθμίσεις που επεκτείνουν, στο όνομα της ισότητας των πολιτών και του σεβασμού στη διαφορετικότητα, το δικαίωμα υπογραφής συμφώνου και στα ομόφυλα ζευγάρια. Παράλληλα, ενισχύουν το σημερινό νομοθετικό καθεστώς, που αποδείχθηκε ανεπαρκές, δεδομένου ότι δεν παρέχει ούτε στα ετερόφυλα ζευγάρια δικαιώματα σε ασφαλιστικά και εργατικά θέματα.

Με τη νέα νομοθετική παρέμβαση, που θα έχει αναδρομική ισχύ, όσοι δεν επιλέγουν τα δεσμά του γάμου, αλλά την ελεύθερη συμβίωση, θα έχουν τα ίδια δικαιώματα που έχουν και οι σύζυγοι.Το συνολικό πακέτο  μέτρων, που περιλαμβάνει και σημαντικές αλλαγές στο Οικογενειακό Δίκαιο, αναμένει την έγκριση του υπουργού Δικαιοσύνης Μιλτιάδη Παπαϊωάννου, για να τεθεί σε δημόσιο διάλογο τον Σεπτέμβριο.

Στο πλαίσιο των αλλαγών, προωθείται η κατάργηση της σαρίας που ισχύει για τους Έλληνες μουσουλμάνους της Θράκης -αν και στην Τουρκία έχει καταργηθεί από το 1926-, ενώ καταργείται και η αντισυνταγματική ρύθμιση που όριζε ότι, αν δεν υπήρχε άλλη συμφωνία μεταξύ των γονέων, το παιδί έπαιρνε το επίθετο του πατέρα αυτομάτως.

Τώρα ορίζεται ότι το παιδί θα παίρνει τα επίθετα και των δύο γονέων. Πρώτο στο σύνθετο επίθετο θα αναφέρεται αυτό που αρχίζει από γράμμα που εμφανίζεται πρώτο στο αλφάβητο.


ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 25/8/2011


ΓΕΓΟΝΟΤΑ
 1875 Ο Μάθιου Γουέμπ, γίνεται ο πρώτος άνθρωπος, που διέσχισε κολυμπώντας τη Μάγχη.
1914 Παραιτείται από την πρωθυπουργία ο Ελευθέριος Βενιζέλος. Διχασμός στην Ελλάδα.
1920 Ο Ελευθέριος Βενιζέλος ανακηρύσσεται άξιος ευεργέτης και σωτήρας από την ελληνική Βουλή.
1922 Χάνει τη μάχη ο ελληνικός στρατός στη Μικρά Ασία. Η πόλη της Σμύρνης παραδίνεται στους Συμμάχους.
1939 Ο Χίτλερ διέταξε επίθεση κατά της Πολωνίας.
1942 Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ξεκινά η μάχη του κόλπου Μάιλν, στη Νέα Γουινέα.
1981 Ο δολοφόνος του Τζον Λένον, Μαρκ Τσάπμαν, καταδικάζεται σε φυλάκιση 20 ετών.
1989 Μετά από ταξίδι 12 χρόνων στο ηλιακό σύστημα, ο αμερικανικός δορυφόρος "Βόγιατζερ 2" πλησιάζει στον πλανήτη Ποσειδώνα σε απόσταση 4.905 χλμ.
1993 Βάνδαλοι καταστρέφουν το ελληνικό νεκροταφείο της κοινότητας Νεοχωρίου στην Κωνσταντινούπολη.
ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ
1930 Γεννιέται στη Σκωτία ο πιο διάσημος και γοητευτικός κινηματογραφικός κατάσκοπος, ο ηθοποιός Σον Κόνερι.
1934 Γεννιέται ο τραγουδιστής και ηθοποιός Γιάννης Βογιατζής.
ΘΑΝΑΤΟΙ
2002 Πεθαίνει, σε ηλικία 80 ετών, ο ηθοποιός Γιάννης Γκιωνάκης.
1774 Πεθαίνει ο Ιταλός συνθέτης Νικολό Τζομέλι.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΛΙΘΟΥ ΕΩΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ.

image

ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑ

Κύριο θέμα της ιστοριογραφίας ήταν η ιστορία της Ρώμης, από την ίδρυσή της μέχρι την εποχή των ιστοριογράφων, οι οποίοι έγραψαν τόσο στα ελληνικά όσο και στα λατινικά. Το έργο τους, φορτωμένο συχνά με έντονα ρητορικά στοιχεία, διαπνέεται από νομιμοφροσύνη απέναντι στη Ρώμη και σεβασμό προς τους θεούς, ενώ κοινό χαρακτηριστικό τους ήταν η πεποίθησή τους για την υπεροχή και τον οικουμενικό χαρακτήρα της ηγέτιδας πόλης κι ο θαυμασμός προς τους θεσμούς της. Ένα μικρό έργο του Λουκιανού "πως δει ιστορίαν συγγράφειν" κάνει έντονη κριτική στις μεθόδους και τη γραφή των σύγχρονών του ιστοριογράφων, των οποίων πρότυπα αξεπέραστα παρέμεναν οι ιστορικοί της Κλασικής περιόδου, ο Ηρόδοτος, ο Θουκυδίδης, ο Ξενοφών, αλλά και οι αττικοί ρήτορες, ακόμα και ο Όμηρος.

Οι ιστοριογράφοι της εποχής ακολουθούν διάφορα συστήματα χρονολόγησης, για να κατατάξουν τα γεγονότα· χρονολογούν με βάση κάποιες σταθερές: τη θητεία των ρωμαίων υπάτων και των αρχόντων της Αθήνας, τις Ολυμπιάδες και τα χρόνια μετά τη νίκη του Αυγούστου στο ’Ακτιο.

Στο έργο "Ρωμαϊκή Αρχαιολογία" του Διονύσιου Αλικαρνασσέα (μέσα 1ου αιώνα π.Χ.-αρχές 1ου αιώνα μ.Χ.) γίνεται σημαντική προσπάθεια να αποδειχτεί η ελληνική καταγωγή των ιδρυτών της Ρώμης. Τα "Ρωμαϊκά" του Αππιανού, από την Αλεξάνδρεια (81/96-165 μ.Χ.), έχουν διάταξη εθνογραφική και όχι χρονογραφική όπως οι άλλες ιστοριογραφίες· η διαπραγμάτευση κάθε έθνους γίνεται με τη σειρά που η Ρώμη κατέκτησε ή προσάρτησε τις περιοχές αυτές.

Ο Ιώσηπος από την Ιερουσαλήμ αποτελεί κύρια μορφή της ιουδαιοελληνικής γραμματείας (37-100 μ.Χ.). Στο έργο του "Iστορία του Ιουδαϊκού Πολέμου προς Pωμαίους", περιγράφει την επανάσταση της Ιουδαίας και την πολιορκία της Ιερουσαλήμ από τους Ρωμαίους, ενώ στην "Iουδαϊκή Αρχαιολογία" αφηγείται την ιστορία των Ιουδαίων σύμφωνα με την Παλαιά Διαθήκη. Στο έργο αυτό υπάρχει και η μοναδική μνεία στην αρχαία ελληνική γραμματολογία για τον Ιησού Χριστό, η οποία όμως σύμφωνα με ορισμένους μελετητές θεωρείται μεταγενέστερη προσθήκη. Ο Αρριανός από τη Νικομήδεια της Βιθυνίας (95-175 μ.Χ.), με πρότυπό του την "Kύρου Aνάβασις" του Ξενοφώντα, περιέγραψε την εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου στο έργο του "Αλεξάνδρου Ανάβασις".

Στα σημαντικότερα ιστοριογραφικά έργα της περιόδου μπορούν να συγκαταλεχτούν και οι βιογραφίες του Πλουτάρχου, επειδή ο συγγραφέας τους καταφέρνει να συνθέσει το ιστορικό ανάγλυφο της εποχής που έζησαν τα πρόσωπα, περιγράφοντας το χαρακτήρα τους και αφηγούμενος τη δράση τους. Η σκέψη να ενώσει σε ζευγάρια έναν Έλληνα και ένα Ρωμαίο εκφράζει τόσο το κλίμα της εποχής του, στην οποία η ελληνική παράδοση συνυπήρχε με τη ρωμαϊκή παρουσία, όσο και την προσωπικότητα του συγγραφέα από τη Χαιρώνεια της Βοιωτίας, που σπούδασε στην Αθήνα, δίδαξε στη Ρώμη, διαβάστηκε κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα και της Αναγέννησης κι επέδρασε στο σαιξπηρικό δραματολόγιο.

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Γεωγράφοι και ιστορικοί, συμπιλητές κάθε είδους γνώσης, οι περιηγητές της Ρωμαϊκής περιόδου, ταξίδευαν πολύ και κατέγραφαν τις εμπειρίες και τις εντυπώσεις τους, για να τέρψουν τους αναγνώστες τους. Ο σημαντικότερος από τους συγγραφείς αυτούς, τον οποίο γνωρίζουμε, είναι ο Παυσανίας από τη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, ο οποίος περιηγήθηκε στην Ελλάδα στα χρόνια των Αντωνίνων. Το έργο που μας άφησε είναι η "Ελλάδος Περιήγησις" χωρισμένο σε μικρότερες υποενότητες: τα "Αττικά", τα "Κορινθιακά", τα "Λακωνικά", τα "Μεσσηνιακά", τα "Ηλιακά", τα "Αχαϊκά", τα "Αρκαδικά", τα "Βοιωτικά" και τα "Φωκικά". Ο περιηγητής, μιμούμενος τον Ηρόδοτο, συμβουλευόταν τοπικούς ξεναγούς, για να καταγράψει τις λατρείες και τις παραδόσεις κάθε περιοχής, από όπου περνούσε. Χαρακτηριστική ιδιαιτερότητα του Παυσανία παραμένει το εκλεκτικό του ενδιαφέρον για τις μυθικές δοξασίες, τις λαϊκές προλήψεις και τα περισσότερο πρωτόγονα και αρχαιοπρεπή λατρευτικά θέματα· τον περιηγητή άφηνε σχεδόν αδιάφορο το ιστορικό παρόν κι η καθημερινή πραγματικότητα των κοινωνιών που επισκεπτόταν.

ΘΡΗΣΚΕΙΑ

Οι υπήκοοι της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας απολάμβαναν στα θέματα της θρησκείας τους μια ιδιαίτερη ελευθερία. Αν και αυστηρά τυπικοί στο τελετουργικό της λατρείας τους, οι Ρωμαίοι εισήγαγαν στο πάνθεό τους, θεούς των ντόπιων ιταλικών φύλων και των Ελλήνων, αποδέχτηκαν κέλτικες και γαλατικές θεότητες και δε δίστασαν να υιοθετήσουν τις "εξωτικές" μυστηριακές λατρείες των ανατολικών επαρχιών.

Έχει υποστηριχτεί ότι πίσω από την τάση αυτή κρύβεται η πολιτική στάση των Ρωμαίων απέναντι στους λαούς της αυτοκρατορίας κι εξυπηρετείται η πολιτική τους ιδεολογία, αφού θεωρούσαν ότι η θρησκεία ήταν ένα πολύ καλό μέσο αφομοίωσης άλλων πολιτισμών. Η αντίδρασή τους στο δρυιδισμό ή στο χριστιανισμό εκδηλώθηκε, όταν θεωρήθηκε ότι οι συγκεκριμένες θρησκείες κλόνιζαν τα ιδεολογικά στηρίγματα της αυτοκρατορίας, αμφισβήτηση που γινόταν κυρίως αντιληπτή στην άρνηση των οπαδών τους να αποτίσουν λατρευτικές τιμές στο ρωμαίο αυτοκράτορα. Η ολοένα και μεγαλύτερη παρόρμηση των Ρωμαίων για μονοθεϊσμό αποκρυσταλώθηκε στην υιοθέτηση του χριστιανισμού ως μοναδικής επίσημης θρησκείας του κράτους.

ΠΑΝΘΕΟ

Ένα από τα περισσότερο χαρακτηριστικά γνωρίσματα της επίσημης ρωμαϊκής θρησκείας ήταν η διάρθρωσή της γύρω από ένα τριαδικό σύστημα θεοτήτων. Οι θεοί αυτοί ονομάζονταν θεοί πατρώοι (dii patres) και ήταν κατά την περίοδο της Βασιλείας (753-509 π.Χ.) ο Jupiter, ο Mars και ο Quirinus. Από τον 6ο αιώνα π.Χ., σύμφωνα με αρκετούς μελετητές, η θρησκεία των Ρωμαίων δέχτηκε πολλές επιδράσεις από τους Ετρούσκους, στους οποίους αποδίδεται και η εγκαθίδρυση στο Καπιτώλιο μιας νέας τριάδας θεών σε αντικατάσταση της προηγούμενης· πρόκειται για τους θεούς Jupiter, Juno και Minerva. Μια άλλη σημαντική τριάδα, που καθιερώθηκε ιδιαίτερα από τον 5ο αιώνα π.Χ., αποτελεί η Ceres, η Libera και ο Liber, θεότητες της γονιμότητας ανάλογες με τις ελληνικές Δήμητρα, Περσεφόνη και Διόνυσο αντίστοιχα.

Οι επαφές των Ρωμαίων με τους Έλληνες της Μεγάλης Ελλάδας και της Σικελίας, ιδιαίτερα από τον 4ο αιώνα π.Χ., είχαν καθοριστική σημασία στην εξέλιξη της ρωμαϊκής θρησκείας, αφού τότε εισήχθησαν στο ρωμαϊκό πάνθεο ο Απόλλωνας, ο Ασκληπιός, ο Ηρακλής, και οι Διόσκουροι Κάστωρ και Πολυδεύκης. Τα λατινικά ονόματα των θεοτήτων αυτών, Apollo, Aesculapius, Herculus, Castor και Pollux αντίστοιχα, μαρτυρούν την ελληνική τους προέλευση.

Με το φαινόμενο αυτό, το οποίο ονομάζεται συγκρητισμός, οι ρωμαϊκές θεότητες βρήκαν τις αντίστοιχές τους στο ελληνικό πάνθεο και αντίστροφα, γεγονός που βοήθησε ιδιαίτερα στην κατανόηση και στην επικοινωνία των λαών σε θρησκευτικό επίπεδο. Η ρωμαϊκή Vesta - μολονότι η θέση της ήταν πολύ πιο σημαντική στη ρωμαϊκή θρησκεία- βρήκε την αντίστοιχή της στην ελληνική Εστία, η Diana στην ’Αρτεμη, ο Neptunus στον Ποσειδώνα, ο Volcanus στον Ήφαιστο και ο Mercurius στον Ερμή.

ΑΡΕΤΕΣ

Οι Ρωμαίοι περισσότερο από τους Έλληνες θεοποίησαν και λάτρεψαν αφηρημένες έννοιες, όπως τις Concordia, Fortuna, Ops, Pax, Pietas, Providentia, Salus, Spes, Victoria, που είναι αντίστοιχες με τις ελληνικές Ομόνοια, Τύχη, Αφθονία, Ειρήνη, Ευσέβεια, Πρόνοια, Σωτηρία, Ελπίδα, Νίκη.

Η λατρεία των ιδεών αυτών, ιδιαίτερα από την Αυτοκρατορική περίοδο, εξυπηρέτησε ουσιαστικά την πολιτική προπαγάνδα. Κοινό χαρακτηριστικό αναρίθμητων νομισμάτων, που κυκλοφόρησαν σε ολόκληρη τη ρωμαϊκή επικράτεια, είναι να φέρουν συχνά στον εμπροσθότυπο την προτομή του αυτοκράτορα, ενώ στον οπισθότυπο να αναπαριστάνεται ως γυναικεία θεότητα μια από αυτές τις αφηρημένες έννοιες, η οποία αναγνωρίζεται από τα σύμβολα που συνήθως φέρει: η Fortuna από τον τροχό ή το πηδάλιο, η Ops και η Pax από το κέρας της Aμαλθείας και η Victoria απεικονίζεται φτερωτή να στεφανώνει τον αυτοκράτορα.

Η λατρεία τους βρήκε μεγάλη απήχηση στη ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Σε πολλές πόλεις έχτιζαν ναούς, αφιέρωναν αγάλματα και τελούσαν θυσίες σε βωμούς προς τιμήν τους. Πρόκειται για λατρευτικές πράξεις που στο σύνολό τους μαρτυρούν την κοινή επιθυμία των υπηκόων για ευμάρεια και ευτυχία και την ελπίδα ότι μια ισχυρή Ρώμη θα μπορούσε να την εκπληρώσει.

ΜΥΣΤΗΡΙΑ

Μολονότι το μυστηριακό στοιχείο στη ρωμαϊκή θρησκεία ήταν σχεδόν ανύπαρκτο, χάρη στις πολιτισμικές και πολιτικές επαφές τους με τον ελληνιστικό κόσμο, οι Ρωμαίοι γνώρισαν κι ενθουσιάστηκαν από τις μυστηριακές και ανατολικές θρησκείες. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έδειξαν για τις λατρείες της Μεγάλης Μητέρας θεάς, η οποία αποτελούσε προσωποποίηση της γονιμότητας της γης. Η αιγυπτιακή Ίσιδα, η φρυγική Κυβέλη, η φοινικική Αστάρτη-Aτάργατις, η ελληνική Δήμητρα, είχαν ήδη εισβάλει στο ρωμαϊκό πάνθεο από τους τελευταίους προχριστιανικούς αιώνες.

Καθώς η αφοσίωση στις θεές αυτές γινόταν όλο και περισσότερο έντονη, η ρωμαϊκή εξουσία προσπάθησε κατά καιρούς να εκρωμαΐσει τις λατρευτικές πρακτικές προς τιμήν τους και να τις απαλλάξει από τα ξενικά στοιχεία. Η έκσταση που προκαλούσαν στους πιστούς και -σε ορισμένες περιπτώσεις- η ακραία συμπεριφορά του ιερατείου τους υπήρξαν οι σημαντικότεροι λόγοι ευκαιριακής δίωξής τους από τη Ρώμη, επειδή θεωρήθηκε ότι συνέβαλλαν στη χαλάρωση των ηθών των πολιτών.

Παρόλα αυτά ορισμένοι αυτοκράτορες στάθηκαν ιδιαίτερα ευνοϊκοί απέναντι στις μυστηριακές λατρείες, όπως για παράδειγμα ο Αύγουστος και ο Αδριανός, οι οποίοι όταν επισκέφτηκαν την Αθήνα μυήθηκαν στα Ελευσίνια Μυστήρια, τα οποία μάλιστα ο Κλαύδιος προσπάθησε μάταια να μεταφέρει στη Ρώμη.

ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΚΗ ΛΑΤΡΕΙΑ

Στη Ρώμη μετά το θάνατό τους οι αυτοκράτορες θεοποιούνταν, εισάγονταν δηλαδή στο ρωμαϊκό πάνθεο. Μετά την τελετή της αποθέωσης (consecratio), τους απέδιδαν λατρευτικές τιμές.

Στις ανατολικές επαρχίες της ρωμαϊκής επικράτειας η απόδοση ισόθεων τιμών στους ηγεμόνες αποτελούσε λατρευτική πρακτική, καθιερωμένη ήδη από την Ελληνιστική περίοδο. Σύμφωνα με τους περισσότερους μελετητές ο Μέγας Αλέξανδρος υπήρξε ο πρώτος έλληνας ηγεμόνας που λατρεύτηκε ως θεός, ως ’μμων Pα στην Αίγυπτο και ως Διόνυσος στην Ασία. Συνηθισμένοι στην απόδοση θεϊκών τιμών σε ζώντες βασιλείς, οι Έλληνες της ανατολικής αυτοκρατορίας απέδωσαν λατρευτικές τιμές και στους ρωμαίους αυτοκράτορες, κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στην εξουσία.

Θέσπισαν αγώνες προς τιμήν τους, τα λεγόμενα Καισάρεια και Σεβάστεια, τους ανέθεταν λατρευτικά αγάλματα στα οποία τους αναπαριστούσαν με τη στάση και τα σύμβολα θεών, στα νομίσματα τούς απεικόνιζαν θεοποιημένους να φορούν ακτινωτό διάδημα, τούς επικαλούνταν με θεϊκές επικλήσεις σε ύμνους και σε εγκώμια, έχτιζαν προς τιμήν τους ναούς και τελούσαν θυσίες σε βωμούς, ενώ οργάνωσαν κι ένα πολυπληθές ιερατείο στις πόλεις, στα κοινά και στις επαρχίες.

Μολονότι οι πηγές που μαρτυρούν τις εκδηλώσεις της αυτοκρατορικής λατρείας είναι αρκετές, παραμένει σχεδόν αδύνατο για το σύγχρονο μελετητή να διαπιστώσει τα πραγματικά κίνητρα της λατρευτικής αυτής τάσης. Πολλοί πιστεύουν ότι η αυτοκρατορική λατρεία ήταν μία περισσότερο διπλωματική και λιγότερο θρησκευτική πράξη και αποδίδουν τις θεϊκές αποδόσεις τιμών στη δουλοπρεπή στάση των υπηκόων της αυτοκρατορίας και ιδιαίτερα στην έφεση της άρχουσας τοπικής αριστοκρατίας για κολακεία, με σκοπό την απόκτηση περισσότερων προνομίων από τη ρωμαϊκή εξουσία.

Αλλοι πάλι, προσεγγίζοντας με διαφορετικό τρόπο τις πηγές, διαβλέπουν τις εκδηλώσεις πηγαίου ενθουσιασμού κι αυθόρμητου θρησκευτικού συναισθήματος στην απόδοση τιμών προς τους παντοδύναμους μονάρχες μιας τεράστιας αυτοκρατορίας, οι οποίοι ενσαρκώνουν μία άλλη όψη του θείου· ο αρχαίος πολυθεϊσμός μπορούσε πολύ εύκολα να εγκολπωθεί μερικές ακόμα θεότητες, τους θεούς Σεβαστούς, τους divi Augusti.

Μία από τις περισσότερο ενδιαφέρουσες πτυχές στην εξέλιξη της αρχαίας θρησκείας αποτελεί η μετάβασή της στο μονοθεϊστικό χριστιανισμό. Ο αυτοκράτορας θα βρει καινούργια θέση στο νέο κοσμολογικό σύστημα, αυτή του αντιπροσώπου του Θεού στη γη, και ως κύριος της επίγειας βασιλείας θα παραλληλιστεί με τον κύριο της επουράνιας.

ΑΓΩΝΕΣ

Κατά τη διάρκεια της Ρωμαιοκρατίας, οι Έλληνες συνέχιζαν με πλήρη ελευθερία και σύμφωνα με τις λατρευτικές τους παραδόσεις να τελούν τις γιορτές τους, ακολουθώντας το δικό τους ημερολόγιο.

Στους μεγάλους πανελλήνιους αγώνες -τα Ολύμπια, τα Πύθια, τα Ίσθμια και τα Νέμεα- καθώς και σε άλλους τοπικούς, όπως τα Παναθήναια στην Αθήνα, τα Ηραία στο ’ργος, τα Μουσεία στη Θήβα, τα Ερωτίδεια στις Θεσπιές, προστέθηκαν γυμνικοί, ιππικοί και μουσικοί αγώνες. Αρχικά καθιερώνονται από το 2ο αιώνα π.Χ. προς τιμήν της προσωποποίησης της πόλης Ρώμης τα λεγόμενα Ρωμαία, ενώ με την εγκαθίδρυση της μοναρχίας από τον Αύγουστο έχουμε προς τιμήν των αυτοκρατόρων τα λεγόμενα Καισάρεια και Σεβάστεια.

Την εποχή αυτή ο αθλητισμός συνδέθηκε όσο ποτέ άλλοτε με το θέαμα και εξελίχτηκε προς τον "πρωταθλητισμό", ενώ συγχρόνως αναπτύχθηκε και ο γυναικείος αθλητισμός. Τιμητικές επιγραφές που στήνονταν στις διάφορες πόλεις, για να μνημονεύσουν τις νίκες τους, μαρτυρούν ότι οι αθλητές ήταν εξαιρετικά δημοφιλείς, ταξίδευαν σε ολόκληρη τη ρωμαϊκή επικράτεια και συμμετείχαν σε πολυάριθμους αγώνες. Η βαθμιαία εξέλιξη του ιδεώδους του παραδοσιακού αθλητισμού προς μία μορφή "επαγγελματοποίησης" θεωρείται ότι σε μεγάλο βαθμό συνετέλεσε στην παρακμή του, ιδιαίτερα κατά τον 3ο και 4ο αιώνα μ.Χ., μέχρι την πλήρη εξάλειψή του το 395 μ.Χ., όταν ο αυτοκράτορας Θεοδόσιος με διάταγμά του κατάργησε τους αθλητικούς αγώνες.

ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ

Η ρωμαϊκή μυθολογία -σε αντίθεση με την ελληνική- δε συνδέθηκε ποτέ ιδιαίτερα με τη θρησκεία και για το λόγο αυτό ήταν αρκετά περιορισμένη. Διαμορφώθηκε κυρίως μετά τον 3ο αιώνα π.Χ., όταν άρχισε να δέχεται πολλές επιδράσεις από την αντίστοιχη ελληνική.

Η συμβολή της ποίησης -ιδιαίτερα της επικής- υπήρξε καθοριστική για την περαιτέρω διαμόρφωση της ρωμαϊκής μυθολογίας. Ο πιο σημαντικός ρωμαϊκός μυθολογικός κύκλος, ο οποίος αναφέρεται στην πρώιμη ιστορία της Ρώμης, στο ταξίδι του Αινεία από την Τροία μέχρι την Ιταλία μετά τη λήξη του Τρωϊκού πολέμου, στις περιπέτειες των απογόνων του και ιδιαίτερα του Ρωμύλου, του μυθικού ιδρυτή της πόλης, παραδίδεται με πολύ γλαφυρό τρόπο από το Βιργίλιο στην Αινειάδα. Ο συγκεκριμένος ποιητής, που επηρεάστηκε όσο κανένας άλλος από τον Όμηρο, συνέγραψε το έργο αυτό μετά από προτροπή του Αύγουστου.

ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ

Η επίδραση που άσκησε ο ελληνιστικός πολιτισμός στον ιουδαϊκό κόσμο ξεκίνησε στο επίπεδο της πολιτικοκοινωνικής ζωής, για να κορυφωθεί στα γράμματα και στη θρησκεία. Το 175 π.Χ. στα Ιεροσόλυμα αναγέρθηκε ελληνικό γυμνάσιο, ενώ οι ιουδαϊκοί αριστοκρατικοί κύκλοι της Παλαιστίνης, ήδη από τον 3ο αιώνα π.Χ., γνώριζαν την ελληνική γλώσσα. Ήταν αναμενόμενο λοιπόν οι πρώτες σημαντικές προσωπικότητες του χριστιανισμού να προέλθουν από τις ομάδες αυτές των εξελληνισμένων Ιουδαίων.

Η προσωπικότητα, ωστόσο, που βοήθησε στην ταχύτερη διάδοση της νέας θρησκείας ήταν ο Απόστολος Παύλος, ο οποίος με τα ταξίδια του ίδρυσε τις πρώτες μικρές χριστιανικές κοινότητες και με τις επιστολές, που αργότερα έστελνε σε αυτές, έδινε διευκρινίσεις για θέματα λατρευτικά και τόνωνε το θρησκευτικό αίσθημα των πρώτων χριστιανών. Ο Απόστολος των Εθνών επισκέφτηκε τη Ρώμη, την Έφεσο, τη Θεσσαλονίκη, τους Φιλίππους, την ευρωπαϊκή πόλη που πρώτη άκουσε το χριστιανικό κήρυγμα, την Κόρινθο, η οποία από την εποχή εκείνη έγινε ένα από τα σημαντικότερα κέντρα της χριστιανικής λατρείας στον ελληνικό χώρο και την Αθήνα, που άκουσε με μεγάλο ενδιαφέρον τη διδασκαλία της νέας θρησκείας, εκχριστιανίστηκε όμως αρκετούς αιώνες αργότερα. Κατά τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες, η κοινωνική ζωή και η πολιτική διάρθρωση του ελληνισμού επηρέασαν τον τρόπο οργάνωσης της εκκλησίας ως κοινωνικού συνόλου, ενώ στον ηθικό τομέα η ελληνορωμαϊκή έννοια της ηθικής υιοθετήθηκε αρχικά από τον Παύλο και αργότερα από τους Πατέρες της Εκκλησίας.

_____________________________

Αύριο η συνέχεια με την ενότητα ΒΥΖΑΝΤΙΟ