17 Ιουλίου, 2011

ΠΕΡΙΜΕΝΑΝ ΤΗΝ ΕΚΡΗΞΗ ΚΑΘΕ ΛΕΠΤΟ. Τεκμήρια του εγκλήματος στην Τραγωδία της Κύπρου

 
Τα τεκμήρια της εγκληματικής αμέλειας που οδήγησαν στην έκρηξη της περασμένης Δευτέρας στο Μαρί είναι αδιαμφισβήτητα. Τα έγγραφα που αποκαλύπτονται δείχνουν ότι όχι μόνο γνώριζαν όλοι για την επικινδυνότητα των εμπορευματοκιβωτίων, αλλά διαπίστωναν ότι η τραγωδία αποφεύχθηκε για πρώτη φορά στις 4 Ιουλίου από τύχη.

Την 4η Ιουλίου είχε προκληθεί έκρηξη, η οποία παραμόρφωσε το ένα εμπορευματοκιβώτιο και το μετακίνησε 30 εκατοστά, αν και είχε βάρος 10.5 τόνους. Αντί να ληφθούν άμεσα μέτρα, επιδόθηκαν σε έναν γραφειοκρατικό μαραθώνιο ο οποίος τελικώς στοίχησε την ζωή σε 13 ανθρώπους και οδήγησε την Κύπρο σε μια πρωτοφανή δοκιμασία. Η έκθεση του Συνταγματάρχη Γεωργιάδη διαβιβάστηκε στον Αρχηγό Ε.Φ ο οποίος είναι άγνωστο εάν την απέστειλε στον Υπουργό Άμυνας.

Από την έκθεση λείπει μία εισήγηση. Δεν εισηγείται κανείς την άμεση απομάκρυνση όλου του προσωπικού από την Ναυτική Βάση και την ηλεκτροπαραγωγικό σταθμό και την άμεση μεταφορά του προβληματικού εμπορευματοκιβωτίου σε ασφαλή περιοχή.

ΕΚΘΕΣΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΤΑΣΧΕΘΕΝΤΟΣ
ΦΟΡΤΙΟΥ M/V MONCHEGORSK

ΙΣΤΟΡΙΚΟ

1. Το φορτίο του Μ/V «ΜΟΝCΗΕGΟRSΚ» που αποτελείτο από 98 εμπορευματοκιβώτια (κοντέινερ) και 400 τόνους χύμα υλικό, κατασχέθηκε την 13η Φεβρουαρίου 2009 και μεταφέρθηκε στη Ναυτική Βάση «Ευάγγελος Φλωράκης» (ΝΒΕΦ) στο Μαρί.

2. Από τα 98 εμπορευματοκιβώτια, τα 81 είναι γεμάτα με διάφορους τύπους πυρίτιδας και τα υπόλοιπα 17 με αδρανές φορτίο (κάλυκες, μπρούντζινες πλάκες, εργαλεία κ.λπ.)

3. Δώδεκα (12) ξύλινα κιβώτια με πυροσωλήνες που βρίσκονταν εντός εμπορευματοκιβωτίων μεταφέρθηκαν στην 661 ΑΒΠ για περισσότερη ασφάλεια.

4. Όλα τα εμπορευματοκιβώτια είναι σφραγισμένα από το Τελωνείο της Δημοκρατίας, ως η Αρμόδια Αρχή που προέβη στην κατάσχεση.

5. Την 22α Μαρτίου 2011 υλοποιήθηκε η λήψη δειγμάτων πυρίτιδας από έξι (6) εμπορευματοκιβώτια, με σκοπό την αποστολή τους στην Ελλάδα για ποιοτικό έλεγχο. Η αποστολή δεν έχει γίνει λόγω των διαδικασιών που αφορούν την άδεια εισαγωγής στην Ελλάδα. Τα δείγματα βρίσκονται στην 661 ΑΒΠ.

6. Το βράδυ της Δευτέρας, 4 Ιουλίου 2011, ο ΑΥΔΜ της ΝΒΕΦ (σ.σ. αξιωματικός υπηρεσίας στη Ναυτική Βάση) διαπίστωσε, ότι, το εμπορευματοκιβώτιο με αριθμό CLΗU 325565-0 είναι παραμορφωμένο σε μεγάλο βαθμό και οι πόρτες του φαίνονται στραβωμένες και μισάνοικτες.

7. Σύμφωνα με τις καταστάσεις απογραφής του φορτίου, στο συγκεκριμένο εμπορευματοκιβώτιο υπάρχουν 132 ξυλοκιβώτια, εντός των οποίων υπάρχει μια (1) μεταλλική κονσέρβα πλήρης με Μονοδιάτρητη Πυρίτιδα, τύπου 15/1 - 365 SΒΡ, για χρήση σε προωθητικό βλήματος 125 χιλ. ΑΡFSDS. Το συνολικό βάρος του εμπορευματοκιβωτίου ανέρχεται σε 10.544 Κgr (8.344 Κgr το φορτίο και 2.200 Κgr το εμπορευματοκιβώτιο).

8.Το ίδιο βράδυ (4/7/2011) έγινε επιβεβαίωση της παραμόρφωσης από τον συνταγματάρχη (ΥΠ) Γεωργιάδη Γεώργιο και τον διοικητή ΔΝ/ΓΕΕΦ πλοίαρχο Ιωαννίδη Αντρέα και ενημερώθηκε σχετικά η ιεραρχία του ΓΕΕΦ.

9. Την 05 lουλίου 2011, σε σύσκεψη υπό τον Κο ΥΠΑΜ δοθήκαν οδηγίες για συγκρότηση ομάδας εμπειρογνωμόνων και την υποβολή έκθεσης, η οποία να καλύπτει το σύνολο των θεμάτων ασφαλείας του συγκεκριμένου φορτίου.

10. Κατόπιν ενεργειών του ΓΔ/ΥΠΑΜ συγκροτήθηκε η εξής ομάδα, η οποία συνήλθε την 06 0900 Ιουλ στη ΝΒΕΦ

α. Ταξχο Θεοφάνους Θεοφάνη του ΥΠΑΜ / ΚΥΠΣΕΑ.

β. Σχη (ΥΠ) Γεωργιάδη Γεώργιο της ΙΙΙ ΤΑΞΥΠ.

γ. Σχη (ΥΠ) Λάμπρο Λάμπρου του ΓΕΕΦ/ΔΥΠ.

δ. Αστυνόμο Α’ Χαραλάμπους Πάμπο και

ε. Ανώτερο Υπαστυνόμο Λοϊζίδη Αντρέα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας

στ.  Τεχνικό  Ανατολίτη Κυριάκο του ΥΠΑΜ/Τ.Υ

ζ. Αναστασιάδη Ερωτόκριτο και

η. Χριστοδούλου Ανδρέα της Υπηρεσίας Μεταλλείων (Εκρηκτικές Ύλες) του Υπουργείου Γεωργίας.

θ. Κυριάκου Θεμιστοκλή του Τμήματος Επιθεώρησης Ασφάλειας του Υπουργείου Εργασίας,

ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ

Η ομάδα διαπίστωσε ότι:

α. Εντός του εμπορευματοκιβωτίου υπήρξε αυτάφλεξη υλικών, δημιουργήθηκε έκρηξη και τα αέρια εκτονώθηκαν τόσο από το εμπρόσθιο μέρος με τη βίαιη παραβίαση των θυρών όσο και στο πίσω μέρος με διάρρηξη της λαμαρίνας.

β.Δεν καταστράφηκε από τη φωτιά και την έκρηξη το σύνολο του φορτίου.

γ. Οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται εντός των εμπορευματοκιβωτίων είναι ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΙΚΕΣ  για φύλαξη πυρίτιδαων.

δ. Οι ζημιές που υπήρξαν ήταν οι μικρότερες που μπορούσαν να δημιουργηθούν και αυτό περισσότερο βασίστηκε σε θέμα τύχης.

ε. Οι αποθηκευμένες πυρίτιδες αναμφίβολα έχουν αλλοιωθεί και αποσταθεροποιηθεί.

στ. Η έκρηξη ήταν αρκετά ισχυρή διότι το εμπορευματοκιβώτιο, βάρους 10,5 τόνων μετακινήθηκε περίπου 30 cm από την αρχική του θέση σε 2 κατευθύνσεις.

ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ

Η ομάδα ομόφωνα εισηγείται τη λήψη των παρακάτω μέτρων:

α. Άμεση τοποθέτηση συστήματος συνεχούς κατάβρεξης με θαλασσινό νερό της στοιβάδας με τα εμπορευματοκιβώτια (υπάρχει υποδομή) με σκοπό τη μείωση της θερμοκρασίας εντός αυτών.

β. Άμεση μετακίνηση του εκραγέντος εμπορευματοκιβωτίου με σκοπό τον περαιτέρω έλεγχο αυτού.

γ. Λήψη πολιτικής απόφασης για έναρξη καταστροφής, με μέριμνα της Ε.Φ, των πυρίτιδων, σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία από τον ΟΑΣΕ (ΟSCΕ).

δ. Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η λήψη άμεσης απόφασης για έναρξη καταστροφής, τα εμπορευματοκιβώτια που περιέχουν πυρίτιδα (σύνολο 81) να εκκενωθούν και οι πυρίτιδες να στοιβαχθούν σε υπόστεγα ή αποθήκες για να μην υπάρχουν υψηλές θερμοκρασίες.

ε. Όλες οι εργασίες που αφορούν την τοποθέτηση των συστημάτων κατάβρεξης και τη μετακίνηση του εμπορευματοκιβώτιου, πρέπει να γίνονται τις πρώτες πρωινές ώρες (0530 - 0700) για προστασία του προσωπικού. (05.30 - 07.00) για προστασία του προσωπικού.

στ. Η περιοχή πέριξ της στοιβάδας πρέπει να καθαρισθεί από τα χόρτα για αποφυγή κινδύνου πυρκαγιάς.

ΔΙΑΦΟΡΑ

Η καταστροφή των πυρίτιδων είναι δυνατό να υλοποιηθεί εντός της ΝΒΕΦ και θα διαρκέσει 5-6 μήνες, συνεχούς, καθημερινής εργασίας. Θα απαιτηθεί η κατασκευή 3 ή 4 διαδρόμων (αυλακιών) με τσιμέντο, συνολικού μήκους περίπου 400 μέτρων για προστασία του υπέδαφους και προσωπικό - μέσα, όπως παρακάτω:

α. 1 πυροτεχνουργό
β. 4 Μον. Υπξους ή ΕΠΥ
γ. 12 οπλίτες
δ.  2 ΩΚΥ (της 661 ΑΒΠ)
ε.  1 περονοφόρο
στ. 1 όχημα ΓΧ 5 τόνων
ζ.  2 οχήματα διπλοκάμπινα ή μονοκάμπινα
η.  1 πυροσβεστικό όχημα.