28 Μαρτίου, 2011

ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΤΗΣ Η ΤΟΥΡΚΙΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΚΑΝΤΑΦΙ ΚΑΙ ΑΝΤΑΡΤΕΣ

image Η Τουρκία είναι έτοιμη να αναλάβει ρόλο διαμεσολαβητή ανάμεσα στο Λίβυο ηγέτη Μουαμάρ Καντάφι και στους ηγέτες των εξεγερμένων, προκειμένου να διαπραγματευθεί κατάπαυση του πυρός, όπως αναφέρει η εφημερίδα Γκάρντιαν την Κυριακή.

Ο Τούρκος πρωθυπουργός Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, δήλωσε στη βρετανική εφημερίδα ότι η χώρα του προτίθεται να μεσολαβήσει για να πετύχει εκεχειρία μεταξύ των αντιμαχομένων, ενώ προειδοποίησε ότι μία γενικευμένη ανάφλεξη κινδυνεύει να μετατρέψει τη Λιβύη σε " ένα δεύτερο Ιράκ ή ένα ακόμα Αφγανιστάν".

“Μία παρατεταμένη σύγκρουση μπορεί να επιφέρει καταστροφικές συνέπειες για τη Λιβύη, αλλά και το ΝΑΤΟ”, επεσήμανε ο Τούρκος πρωθυπουργός.

Στα χέρια των αντικαθεστωτικών η Σύρτη

Ισχυρές εκρήξεις συγκλόνισαν το πρωί τη Σύρτη, γενέτειρα του Μουάμαρ Καντάφι και σημαντική στρατιωτική βάση. Οι εκρήξεις αυτές να προέρχονται από αεροπορική επιδρομή του διεθνούς συνασπισμού, σύμφωνα με δημοσιογράφο του Γαλλικού Πρακτορείου Ειδήσεων.

Εκπρόσωπος των δυνάμεων της λιβυκής εξέγερσης ανακοίνωσε ότι η πόλη έχει καταληφθεί. "Είναι επιβεβαιωμένο ότι η Σύρτη έπεσε στα χέρια των φιλο-δημοκρατικών δυνάμεων", δήλωσε ο εκπρόσωπος των αντικαθεστωτικών δυνάμεων, οι οποίες δεν συνάντησαν μεγάλη αντίσταση. Πανηγυρισμοί ξέσπασαν στη Βεγγάζη με την είδηση της πτώσης της Σύρτης, η οποία δεν έχει επιβεβαιωθεί από ανεξάρτητη πηγή.

Πλήρης έλεγχος του ΝΑΤΟ στις επιχειρήσεις στη Λιβύη

Τo ΝΑΤΟ αναμένεται να αναλάβει τις επόμενες μέρες τον πλήρη έλεγχο των στρατιωτικών επιχειρήσεων στη Λιβύη από τις αμερικανικές δυνάμεις που πραγματοποιούν αεροπορικές επιδρομές κατά των δυνάμεων του Λίβυου ηγέτη Μουαμάρ Καντάφι. Οι 28 πρέσβεις στο ΝΑΤΟ συναντήθηκαν στις Βρυξέλλες την Κυριακή προκειμένου μετά από εβδομάδες διαφωνιών και εντάσεων να καταλήξουν στους όρους εμπλοκής για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις. Ήδη Γερμανία και Τουρκία έχουν εκφράσει τις επιφυλάξεις τους για τις επιχειρήσεις και τον ενεργό ρόλο του ΝΑΤΟ.

Μετά το τέλος της συνάντησης ο γ.γ. του ΝΑΤΟ, Άντερς Φογκ Ράσμουσεν ανακοίνωσε την συμφωνία. «Έχουμε δώσει εντολή στον επιχειρησιακό διοικητή του ΝΑΤΟ να ξεκινήσει να εκτελεί αυτή την εντολή με άμεση ισχύ» ανέφερε σε δήλωση του ο γ.γ. του ΝΑΤΟ και συνέχισε «ο στόχος μας είναι να προστατεύσουμε τους πολίτες και της περιοχές με πόλεις που απειλούνται από το καθεστώς του Καντάφι». «Το ΝΑΤΟ θα επιβάλει όλες τις πλευρές της απόφασης του ΟΗΕ. Τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο» υπογράμμισε ο Άντερς Φογκ Ράσμουσεν για την απόφαση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ που έδωσε το πράσινο φως για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις στη Λιβύη.

Στην πράξη αυτό σημαίνει, σύμφωνα με διεθνή ΜΜΕ, ότι το ΝΑΤΟ θα αναλάβει τρεις πλευρές της εμπλοκής στη Λιβύη: την επιβολή της ζώνης απαγόρευσης πτήσεων, το εμπάργκο των όπλων αλλά και τις αεροπορικές επιδρομές εναντίον στόχων των δυνάμεων του Καντάφι». Η απόφαση ήρθε δύο μέρες πριν από τη σύνοδο των υπουργών Εξωτερικών στο Λονδίνο, της ομάδας δηλαδή που θα διαθέτει την πολιτική επαφή για τις επιχειρήσεις. Επικεφαλής των επιχειρήσεων, σύμφωνα με διεθνή ΜΜΕ, αναμένεται να τοποθετηθεί ο Καναδός στρατηγός, Charles Bouchard

Στα χέρια των ανταρτών πόλεις-«κλειδιά»

Η πόλη Μπιν Ζαγιάντ είναι η τελευταία που έπεσε στα χέρια των ανταρτών, που προελαύνουν με ταχύτητα δυτικά της Λιβύης, κοντά στην Σύρτη. Οι αντάρτες στη Λιβύη πιέζουν το μέτωπο προς τα δυτικά και έχουν ανακτήσει τον έλεγχο στις πόλεις-«κλειδιά», Ρας Λανούφ, Μπρέγκα και Ατζνταμπίγια, σύμφωνα με διεθνή ΜΜΕ. Μέχρι το απόγευμα της Κυριακής οι αντικαθεστωτικοί είχαν φτάσει μέχρι την πόλη Μπιν Ζαγιάντ, ενώ σύμφωνα με το Al Jazeera οι δυνάμεις του Καντάφι φαίνεται ότι έχουν υποχωρήσει προς τα ανατολικά και όσοι παρέμειναν στην πόλη παραδόθηκαν χωρίς μάχη.

Στόχος των αντικαθεστωτικών είναι να πιέσουν το μέτωπο μέχρι την Τρίπολη, το προπύργιο του Λίβυου ηγέτη αλλά πρώτα έπρεπε να περάσουν το μεγάλο «εμπόδιο» της Σύρτης, γεγονός που ανακοίνωσαν το πρωί της Δευτέρας, αν και η είδηση δεν έχει επιβεβαιωθεί ακόμα από ανεξάρτητες πηγές, σύμφωνα με το Αλ Τζαζίρα.

Παράλληλα, οι μάχες ανάμεσα στις δυνάμεις που παραμένουν πιστές στον Μουαμάρ Καντάφι και τους αντικαθεστωτικούς, στην πόλη Μιζουράτα, που βρίσκεται υπό τον έλεγχο των ανταρτών, σταμάτησαν, όπως δήλωσε εκπρόσωπός τους στο πρακτορείο Ρόιτερ τις πρώτες πρωινές ώρες της Δευτέρας, καθώς “το 99% της πόλης βρίσκεται υπό τον έλεγχό μας", τόνισε. Νωρίτερα κάτοικοι της πόλης με τηλεφωνήματα σε ειδησεογραφικά πρακτορεία είχαν καταγγείλει πραγματική σφαγή εν ψυχρώ, από τις δυνάμεις του Μουαμάρ Καντάφι, που στην προσπάθειά τους να προωθηθούν μέσα στην πόλη, από δυτικά, δεν δίστασαν να ανοίξουν πυρ αδιακρίτως κατά των κατοίκων.

Όπως υποστηρίζουν οι εξεγερμένοι κάτοικοι της Μιζουράτα, υπάρχουν τουλάχιστον 8 νεκροί και 24 τραυματίες, οι περισσότεροι εκ των οποίων σε κρίσιμη κατάσταση, με βαριά τραύματα από πυροβόλα όπλα, ενώ κάποιοι έχουν ακρωτηριασθεί.Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τους αντάρτες, τα γαλλικά μαχητικά εξαπέλυσαν την Κυριακή και νέα επίθεση κατά θέσεων των δυνάμεων του Καντάφι. Παράλληλα βρετανικοί πύραυλοι κατέστρεψαν τρία οπλισμένα οχήματα στην Μιζουράτα, που ελέγχεται ακόμη από τις δυνάμεις του Καντάφι και δύο ακόμη στην Ατζνταμπίγια.

Νυχτερινοί βομβαρδισμοί στην Τρίπολη

Τουλάχιστον τέσσερις δυνατές εκρήξεις συγκλόνισαν το κέντρο της Λιβυκής πρωτεύουσας Τρίπολη, λίγη ώρα πριν από τα μεσάνυχτα της Κυριακής, όπως μετέδωσε το πρακτορείο Ρόιτερ. Οί δημοσιογράφοι του Ρόιτερ, που βρίσκονταν στο κέντρο της Λιβυκής πρωτεύουσας, ανέφεραν ότι η λάμψη από μία από τις τέσσερις εκρήξεις, φώτισε το νυχτερινό ουράνιο θόλο στο νότιο τμήμα της πόλης.

Επανεμφάνιση Καντάφι

Η κρατική τηλεόραση της Λιβύης, παρουσίασε το βράδυ της Κυριακής, υλικό που ισχυρίστηκε ότι αποτελεί ζωντανή κάλυψη περιοδείας του Μουαμάρ Καντάφι με το αυτοκίνητό του, στους δρόμους της Τρίπολης, κατά τη διάρκεια της οποίας επιδεικνύεται πλήθος υποστηρικτών του να ζητωκραυγάζει συνθήματα υπέρ του και να κουνάει πράσινες σημαίες.

Ο ίδιος ο Καντάφι δεν διακρίνεται μέσα στο λευκό αυτοκίνητο, αλλά σύμφωνα με το κρατικό κανάλι, επέβαινε του οχήματος. Το περιορισμένο χρονικά οπτικό υλικό, δείχνει τους σωματοφύλακες του Λίβυου ηγέτη να απωθούν το πλήθος που προσπαθεί να πλησιάσει το αυτοκίνητο.Υπενθυμίζεται ότι ο Μουαμάρ Καντάφι δεν έχει εμφανιστεί στην τηλεόραση από την προηγούμενη Πέμπτη που είχε απευθύνει διάγγελμα.

Καταγγελίες για επίθεση ανταρτών

Η κυβέρνηση της Λιβύης ισχυρίστηκε ότι την Κυριακή, δυνάμεις των ανταρτών επιτέθηκαν σε σειρά οχημάτων, που η ίδια αποκάλεσε ειρηνική αυτοκινητοπομπή, η οποία εκινείτο προς την πόλη προπύργιο των εξεγερμένων, τη Βεγγάζη, τραυματίζοντας, σύμφωνα με την ανακοίνωση, τουλάχιστον 29 πολίτες.

Δήλωσε επίσης ότι το περιστατικό έγινε κοντά στην Μπιν Τζαουάντ, μία πόλη που ως επί το πλείστον, ελέγχεται από τους αντάρτες.Εντούτοις δεν υπήρξε περαιτέρω επιβεβαίωση από ανεξάρτητες πηγές και η ηγεσία των αντικαθεστωτικών αρνήθηκε αρχικά να προβεί σε οποιοδήποτε σχόλιο για το ζήτημα.

 

ΑΥΤΑ ΣΥΜΒΑΙΝΟΥΝ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟΥΣ ΝΑΟΥΣ ΣΤΑ ΚΑΤΕΧΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ

ΕΚΚΛΗΣΑΚΙ 2 Οι Τούρκοι διοργανώνουν πάρτι στις κατεχόμενες εκκλησίες. Βρετανοί και Αμερικανοί τουρίστες λικνίζονται στους ήχους του heavy metal και της Lady Gaga με φόντο τις κατεστραμμένες αρχαίες τοιχογραφίες.

Σε απαγορευμένη ζώνη για τους Ελληνοκύπριους έχουν μετα­τρέψει οι κατοχικές δυνάμεις τους χριστιανικούς ναούς στη Βόρεια Κύπρο, συλλαμβάνο­ντας όποιον επιχειρεί να προ­σεγγίσει και να φωτογραφήσει τα μνημεία της χριστιανικής κληρονομιάς. Ανθρώπινες ελευθερίες, δικαίωμα διακίνησης, εγκατάστασης και ιδιοκτησίας είναι άγνωστες λέξεις στο λεξιλόγιο των τουρκικών κα­τοχικών δυνάμεων, καθώς έφτασαν στο σημείο ακόμη και να συλλάβουν, στις 14 Μαρτίου, τον επίσκοπο Νεαπόλεως Πορφύριο, τους τέσσερις Κύπριους ευρωβουλευτές Θεοχάρους, Βαλέσα, Ζασάστα, και Νεβέσλεβα, τον τέως πρόεδρο του ΔΗΣΥ Γιαννάκη Μάτση και το μέλος της Κίνησης Αμμοχώστου Λοΐζο Αυξεντίου, που προσπάθησαν να προσεγγίσουν την Αμμόχωστο.

Η εικόνα, άλλωστε, που θυμίζει η Βόρεια Κύπρος τα περισσότερα από 36 χρόνια τουρκι­κής κατοχής, δεν είναι καθόλου... ευρωπαϊκή, παρά τη διαδικασία έναρξης των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της Τουρκίας με την EE. Οι κατοχικές δυνάμεις έχουν βεβηλώσει 520 ιερούς ναούς, παρεκκλήσια, μοναστήρια και κοιμητήρια, τα οποία έχουν μετατρέψει σε πιτσαρίες, ντισκοτέκ, ξενοδοχεία, αποχω­ρητήρια, μάντρες ζώων, αίθουσες τέχνης και αποτελούν πόλο έλξης για χιλιάδες Βρετανούς και Αμερικανούς τουρίστες.

Η Εκκλησία της Κύπρου είναι αποφασισμέ­νη να ξεκινήσει εκστρατεία για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της διεθνούς κοινής γνώμης για την καταπάτηση των θρησκευτικών ελευθεριών στα Κατεχόμενα και τη βεβήλωση της θρησκευ­τικής κληρονομιάς. Ο αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος, μιλώντας στην Εφημερίδα  «Αποκαλύψεις», επισήμανε ότι: «Ακόμη και σήμερα, που έχουν ξε­κινήσει οι ενταξιακές διαπραγματεύσεις της Τουρ­κίας με την EE και τα Κατεχόμενα, επωφελούνται από τα κοινοτικά κονδύλια, μετά την ένταξη της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ισχυρές κατοχι­κές δυνάμεις εμποδίζουν τους χριστιανούς όχι μό­νο να συντηρήσουν τα μνημεία της θρησκευτικής τους κληρονομιάς, αλλά και τους απομακρύνουν βιαίως όταν προσπαθούν να τελέσουν τις ιερές ακολουθίες.

Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η απαγόρευση τέλεσης θείας λειτουργίας ανήμερα των Χριστουγέννων στο Ριζοκάρπασο και τη Γιαλούσα από τους εγκλωβισμένους Ελληνοκυπρίους».Ο προκαθήμενος της Εκκλησίας του Από­στολου Βαρνάβα επισημαίνει ότι οι ιερείς της Αρχιεπισκοπής Κύπρου χρειάζονται ειδική άδεια για να μπορούν να τελέσουν τη θεία λειτουργία στα Κατεχόμενα και υπενθυμίζει ότι πριν σχεδόν από ένα χρόνο η Αρχιεπι­σκοπή Κύπρου προσέφυγε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΑΔ) κατά της Τουρκίας για την αποστέρηση των πε­ριουσιών στα Κατεχόμενα.

Η μαύρη λίστα

• Ο ναός της Αγ. Αναστα­σίας στη Λάπηθο μετα­τράπηκε στο ξενοδοχείο «Anastasia», με πισίνα, χώρους διασκέδασης και χαρτοπαικτική λέσχη. Τα εγκαίνια τέλεσε ο πρώην Τουρκοκύπριος ηγέτης Ραούφ Ντεκτάς.

• Ο καθολικός ναός του Αγ. Φραγκίσκου στην Αμ­μόχωστο έχει μετατραπεί σε πιτσαρία και μπιραρία.

• Φωτορυθμικά έχουν τοποθετηθεί στο ιερό βήμα του ναού των Ιωαννιτών Ιπποτών, ο οποίος χρη­σιμοποιείται ως ντισκοτέκ.

• Το παρεκκλήσι της Παναγίας Τριμιθιώτισσας, στο Τριμίθι, μετατράπηκε σε σχολή καλών τεχνών και γκαλερί. Στην αγγλόφωνη τουρκική εφημερίδα «Cyprus Today», σης 11 Μαΐου 1996, δημοσιεύ­τηκε ότι η εκκλησία της Παναγίας στο Τριμίθι της Ιεράς Μητρόπολης Κυρήνειας έχει μετατραπεί σε γκαλερί και μάλιστα διαφημιζόταν. Σε αίθουσα τέχνης μετατράπηκε η Παναγία Ποταμίτισσα, στο Καφαζάνι, ενώ ο μητροπολιτικός ναός του Αρχαγ­γέλου στην Κερύνεια έχει μετατραπεί σε μουσείο.

• Το παρεκκλήσι του Αγ. Φανουρίου στον Αγ. Γε­ώργιο μετατράπηκε σε κατοικία τουρκοκυπριακής οικογένειας.

• Η εκκλησία του Αρχαγγέλου Μιχαήλ στη Για­λούσα αρχικά μετατράπηκε σε τζαμί. Σήμερα, μετά την αποπεράτωση νέου τζαμιού, μετέτρεψαν τον Αρχάγγελο Μιχαήλ σε πολιτιστικό κέντρο όπου διοργανώνονται μαθήματα χορού.

• Τα παρεκκλήσια του Αγ. Βασιλείου στο Καρακούμι και του Αγ. Ευλαλίου στον Καραβά χρησιμοποιούνται από τις τουρκικές κατοχικές δυνάμεις ως αποθήκη οπλισμού.

• Η Αγ. Μαρίνα στο Διόριος μετατράπηκε σε στρα­τιωτικό νοσοκομείο των τουρκικών κατοχικών δυ­νάμεων. Ο Αρχάγγελος στον Κοντεμένο χρησιμο­ποιείται από τις τουρκικές δυνάμεις κατοχής.

• Η Ι.Μ. Αντιφωνητή, που βρίσκεται βόρεια του χωριού Καλογραία και χτίσθηκε το 120 αι­ώνα, λεηλατήθηκε και  απογυμνώθηκε από τους Τούρκους. Οι τοι­χογραφίες του 15ου αιώνα «Η Δευτέρα Πα­ρουσία» και η «Ρίζα του Ιεσσαί» αποκολλήθηκαν και κλάπηκαν. Τέσσερις εικόνες με παραστάσεις αποστόλων από το τέ­μπλο πουλήθηκαν στην Ολλανδία.

• Σε μάντρες ζώων με­τατράπηκαν οι ναοί Αγ. Γεώργιος, στο χωριό Εληά Καραβά, Αγ. Μαρίνα (παλαιός) στο Διόριος, ενώ στο παρεκκλήσι της Αγ. Μαύρης, ανατολικά της Κερύνειας, φαίνονται κατεστραμμένες τοιχογραφίες οι οποίες ανάγονται στον 9ο αιώνα.

• Σε αποθήκες σανού μετατράπηκαν οι ναοί: Αγ. Ερμολάου στον Αγ. Ερμόλαο, Αγ. Χαραλάμπους στο Αγριδάκι, Παναγίας Χρυσελεούσας στο Σύσκληπο.

• Στη Γιαλούσα, η Αγία Μαρίνα έχει μετατραπεί σε αχυρώνα.

• Σχεδόν ολοκληρωτικά έχουν καταστραφεί οι εκ­κλησίες: Αγ. Γεωργίου στην Κερύνεια, Παναγίας Χρυσοπολίτισσας στην Κερύνεια, Αγ. Κωνσταντί­νου και Ελένης (η παλιά) στα Λιβερά, Αγ. Μάμα-ντος στο Συγχαρί, Παναγίας Γαλακτερούσας στον Καραβά.

• Σε μουσουλμανικά τε­μένη έχουν μετατραπεί οι ναοί: Αγ. Αμβρόσιος, στο χωριό Αγιος Αμβρόσιος, Αγ. Γεώργιος, στο ομώ­νυμο χωριό, Αγ. Επίκτη­τος, Αγ. Ερμόλαος, Αγ. Κωνσταντίνος και Αγ. Ελένη στη Βασίλεια, Αγ. Γεώργιος στο Κάτω Δί-κομο, Αγ. Μάμας στην Καλογραία, Παναγίας Ευαγγελίστριας στον Καραβά, Αγ. Βαρβάρα στην Κερύνεια.

Η Εκκλησία της Κύπρου και η Κυπρια­κή Δημοκρατία έχουν ξεκινήσει συνεργασία με μουσεία του εξωτερικού και οίκους δημοπρασι­ών σε μία προσπάθεια να αναγνωρίσουν και να αποκτήσουν εκ νέου τα κλεμμένα ιερά κειμήλια.

Το 1989 το Τμήμα Αρχαιοτήτων κίνησε τη διαδικασία επανάκτη­σης τεσσάρων ψηφιδω­τών μεταλλίων με τις μορφές αποστόλων του 520 - 530 μ.Χ., τα οποία οι Τούρκοι αφαίρεσαν από την αψίδα της Παναγίας της Κανακαριάς στη Λυθραγκώμη. Να σημειωθεί ότι ο Τούρκος αρχαι­οκάπηλος, Αϊντίν Ντικμέν, το 1997 είχε στην κατο­χή του περισσότερα από 300 αρχαία αντικείμενη. Εκτοτε έχουν επαναπατρισθεί 32 τεμάχια από τις κλεμμένες τοιχογραφίες της κατεχόμενης εκκλησί­ας του Αντιφωνητή, καθώς κι ένα ψηφιδωτό.

Η καταδίκη για την Τουρκία

Στο τελευταίο ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινο­βουλίου, για την πρόοδο της Τουρκίας, καταγρά­φεται η ολιγωρία που επιδεικνύει τόσο στη συμμόρ­φωση της προς τα κριτήρια της Κοπεγχάγης όσο και για τις επιβαλλόμενες σχέσεις καλής γειτονίας με την Ελλάδα και την Κύπρο. Το εν λόγω ψήφισμα αποτελεί κόλαφο για την Τουρκία.

PINAKAS

Η ΝΗΣΤΕΙΑ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ

ΝΗΣΤΕΙΑ

Η Νηστεία είναι ένα αρχαιότατο πανανθρώπινον έθιμο. Απαντάται σε όλους τους λαούς της αρχαιότητας και σε όλες τις εποχές, Υπάρχει σε όλες τις θρησκείες μ' απώτερο πάντα σκοπό την προπαρασκευή και προετοιμασία για τον εορτασμό των μεγάλων θρησκευτικών εορτών, που έχουν ορισθεί. Η Νηστεία δεν αποβλέπει μόνον στον εξαγνισμό της ψυχής, αλλά και στην υγεία του σώματος. Πριν εμφανιστεί και συστηματοποιηθεί! η επιστήμη της Ιατρικής, η θρησκεία κατήχε και το κύρος της Ιατρικής.

OΙ ιερείς των θρησκειών έκαναν και το επάγγελμα του γιατρού υποδεικνύοντες πολλές φορές την Νηστεία σαν προληπτικό μέσο ασθενειών και φάρμακο θεραπείας. Ο Χριστιανισμός είναι διάδοχος της ειδωλολατρικής θρησκείας και ως εκ τούτου παρέλαβε και την ιατρική παρακολούθηση των πιστών του. Παρέλαβε λοιπόν και τη Νηστεία, αλλά της έδωσε εντελώς άλλο περιεχόμενο και σκοπό.

Η θρησκεία της ειδωλολατρείας την Νηστεία την είχε και την χρησιμοποιούσε ως σκοπόν, ο Χριστιανισμός την θεώρησε και την θεωρεί ως απλό μέσον, γι ' αυτό και την αγνόησε αρχικά με την δικαιολογία, ότι η Νηστεία δεν έχει την αξία της πίστεως, ούτε και απαραίτητη είναι για τη σωτηρία. Eίναι ένα από τα έργα πίστεως, μέσα από το οποίον ο πιστός εκδηλώνει τη πίστη του. Eίναι επομένως η Νηστεία υποκειμενική πίστη "εν βρώμασιν" και όχι πίστη αντικειμενική "εν δόγμασιν".

Έτσι η Εκκλησία με την ανάλογη κατήχηση, αφού τοποθέτησε τη Νηστεία στην αληθινή της θέση, την προέβαλε αρχικά ως αιρετή πράξη, στη συνέχεια την εφάρμοσε σταδιακά και τελικά "συν τω χρόνω" την διέκρινε από τη τυπικότητα του Μωσαϊκού νόμου και αφού έλαβε την τελική της μορφή και θεωρήθηκε απ' τους χριστιανούς ως υποχρέωση υποταγής στις διατάξεις της Εκκλησίας, την επέβαλε στους πιστούς Της, ως διάθεση ψυχής και βίωμα πνευματικόν.

Η Νηστεία επομένως είναι εκκλησιαστικός θεσμός, διάταξη εκκλησιαστική και φέρει Κανονικό, υποχρεωτικό χαρακτήρα. Είναι νομοθέτημα του Θεού η Νηστεία που θεσπίστηκε αμέσως μετά την δημιουργία του ανθρώπου μέσα στο Παράδεισο: "Από παντός ξύλου του εν των Παραδείσω βρώσει φάγη, από δε του ξύλου του γινώσκειν καλόν και πονηρόν ου μη φάγεσθε απ'αυτού ηδ' άν ημέρα φάγητε απ' αυτού, θανάτω αποθανείσθε" (Γέν. 2,16-17).

Με το θέμα της Νηστείας ασχολήθηκαν και κατέληξαν ακριβώς στο ίδιο συμπέρασμα ότι «Δια της διδασκαλίας και του παραδείγματος του Χριστού καθωρίσθη η νηστεία, ούτως ειπείν, ως έν απόλυτον και ολοκληρωτικόν σημείον ηθικής τίνος τάσεως, χωρίς βεβαίως να δοθή διά τούτου αυστηρός και υποχρεωτικός νόμος, περιέχων ειδικάς διατάξεις περί αυτής ".

Η Νηστεία στην εποχή του Ιησού Χριστού είχε καταντήσει υπόθεση υποκρισίας και γινότανε με διάφορα τεχνάσματα. "... όπως φανώσι τοις άνθρωποις νηστεύοντες " (Ματθ.6,16-18) . Αλλά και στην εποχή μας δυό χιλιάδες χρόνια μετά συμβαίνει κάτι πιό ανάλογο και μάλλον εξωφρενικό. Ενώ δηλαδή δεν νηστεύει σχεδόν κανένας, εν τούτοις προσπαθούμε να δείξουμε, ότι τάχα νηστεύουμε .

Σύμφωνα με τα λεγόμενα του Κυρίου "... ο βλέπων εν τω κρύπτω αποδώσει σοι εν τω φανερώ" (Ματθ.6,18), βγαίνει το συμπέρασμα, πως Νηστεύουμε γιατί τούτο συντελεί στη ψυχική μας υγεία και ό,τι συντελεί στην ψυχική μας υγεία, αρέσει στο Δημιουργό μας και ότι θα μας ανταμείψει γι' αυτό. Επομένως εκείνο που αρέσει στο Θεό δεν είναι η Νηστεία αυτή καθ' εαυτή, αλλά ο σκοπός για τον οποίον γίνεται, και αφού ο σκοπός είναι η ψυχική μας υγεία, τότε γίνεται "ευάρεστος" στο Θεό.

Πάντοτε πρέπει να φροντίζουμε, ώστε να κερδίζουμε την επιδοκιμασία του Θεού, είτε όταν βρισκόμαστε στην εδώ ζωή είτε όταν αναχωρήσουμε απ' αυτή τη ζωή." Διό φιλοτιμούμεθα, είτε ενδημούντες είτε εκδημούντες, ευάρεστοι αυτώ είναι" (Β' Κορ.5,9). Τον ιερό θεσμό της Νηστείας ο Θεάνθρωπος Ιησούς Χριστός δεν τον κατάργησε, τον τήρησε. Νήστεψε σαράντα (40) μέρες στην έρημο και υπέδειξε τη Νηστεία "ως βασιλίδα των αρετών", που μαζί με τη ποοσευχή γίνονται τα παντοδύναμα όπλα και μέσα καταπολέμησης του Διαβόλου: " .... και είπεν αυτοίς τούτο δε το γένος εν ουδενί δύναται εξελθείν ει μη εν προσευχή και νηστεία " (Μάρκ. 9,29).

Ο Κύριος νήστεψε ακριβώς σαράντα (40) μέρες όσες και ο Μωϋσής και ο Ηλίας, πρώτον για να τολμήσει ν' αναμετρηθεί ο Διάβολος μαζί Του και δεύτερον να δείξει, ότι. είναι και τέλειος άνθρωπος γιατί αν ενήστευε παραπάνω θα 'δινε την εντύπωση, ότι ήταν κατά φαντασίαν άνθρωπος. Σε πολλά μέρη της Αγίας Γραφής η Νηστεία προβάλλεται και συνιστάται ως μέσον εγκράτειας και κίνητρο πνευματικής ανάτασης.

Αυτή τη Νηστεία τήρησαν επακριβώς και οι Απόστολοι στο έργο του κηρύγματος "εν αγρυπνίαις προσευξάνοι μετά νηστειών" (Πράξ.14,23.β' Κορ.11,27). Τη βάση γενικά των Νηστειών αποτέλεσαν αρχικά τα Πάθη και η Ανάσταση του Κυρίου, και είναι χαρακτηριστικόν, ότι η τήρηση των Νηστειών άρχισε πρώτα μεταξύ των Ασκητών και των Μοναχών, κατόπιν επεκτάθηκε σε ωρισμένες περιφέρειες και τελικώς γενικεύτηκε σε ολόκληρη την Εκκλησία. " ως πνευματικό βίωμα".

Όμως, δεν είναι καθόλου σωστό να ισχυριστούμε, ότι μόνον με την Νηστεία προάγεται η ψυχική μας υγεία. Η Νηστεία, ως δίαιτα με ελαφρά νηστήσιμα φαγητά εκείνο που προάγει είναι τη σωματική μας υγεία. Εκείνο όμως που πράγματι προάγει και τη ψυχική μας υγεία είναι, να συνδυάσουμε τη Νηστεία και με πνευματικά γυμνάσματα. Η εγκράτεια π.χ. και στα νηστήσιμα φαγητά αποτελεί ένα ωφέλιμο για τη ψυχή μας πνευματικό γύμνασμα κ' αυτός είναι ένας από τους πρώτους και άμεσους σκοπούς της άγιας Νηστείας, που εάν συνδυαστεί και με τον έμμεσο τρόπο της Νηστείας δηλαδή τη προσευχή, την ελεημοσύνη, και γενικώς με την αγαθοποιΐα τότε επιτυγχάνεται ο απώτερος σκοπός της Νηστείας.

Με τις τρεις αρετές: της νηστείας, της ελεημοσύνης και της προσευχής επιτυγχάνεται η εξαΰλωση του σαρκικού ανθρώπου και η ανάτασή του σε σφαίρες πνευματικότητας και τελειότητας. Η παράβαση έστω και μιάς των αρετών αυτών, μας καθιστά ατελείς και χαμερπείς, τελείως χαμαίζηλους. Γενικά κάθε περίοδος Νηστείας πρέπει να είναι περίοδος μιάς γενικώτερης πνευματικής άσκησης και σε πολλές άλλες χριστιανικές αρετές που αναφέρονται πολλάκις όχι μόνον στην Αγ. Γραφή, αλλά και στην γραμματολογία των λατρευτικών κατανυκτικών Ακολουθιών της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, όπως:

Της φιλανθρωπίας, της φιλαλληλίας, της φιλαλήθειας, της δικαιοσύνης, της φιλαδελφίας, της πραότητας, και πολλές άλλες χριστιανικές αρετές. Χωρίς αυτή τη συνάρτηση η Νηστεία μας δεν έχει καμιάν απολύτως θρησκευτική αξία οπότε και γίνεται μάλλον όργανο πνευματικού μας ολέθρου.

Τέλος και κάτι που θα πρέπει, να προσεχτεί όλως ιδιαιτέρως.

Σκοπός και έργον της Εκκλησίας δεν είναι να δεσμεύει τους πιστούς και να τους φορτώνει με "φορτία βαρέα και δυσβάστακτα" (Ματθ.23,4), όπως είναι η Νηστεία η οποία είναι εν πολλοίς, επηρεασμένη από Ασκητικά ρεύματα και εμφορείται από Μοναχικό πνεύμα, γιατί σε τελευταία ανάλυση το θέμα της Νηστείας στο κόσμο είναι εντελώς προσωπικό.

Εφ’ όσον μπορεί κάποιος θα νηστέψει, και εφ' όσον δεν μπορεί δεν θα νηστέψει. Δηλαδή, υπάρχουν μερικές σοβαρές ιδιαιτερότητες, οι οποίες δεν πρέπει να παραθεωρηθούν, οπότε και το θέμα της Νηστείας καταλήγει σε εντελώς προσωπική δεσμευτική υποκειμενικότητα.

ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ:

1. Αγία Γραφή.

2. Θ.Η.Ε. τόμ. 9ος.

3. ΠΗΔΑΛΙΟΝ της Εκκλησίας.

4. Παν. Τρεμπέλα " Υπόμνημα στο κατά Ματθαίον ".

5. Χρήστου Μιχ. Ενισλείδου " ο θεσμός της Νηστείας

________________________

ΛΑΔΙ ΟΧΙ ! ΕΛΙΕΣ ΝΑΙ ! ΓΙΑΤΙ ;

«Γιατί σε καιρό νηστείας νηστεύουμε το λάδι και τα ψάρια και τρώμε ελιές και αυγοτάραχο;»

Η παλιά και αληθινή νηστεία συνίσταται στην πλήρη αποχή τροφής ή στην ξηροφαγία. Επειδή όμως αυτή δεν είναι δυνατόν να τηρηθεί στις μεγάλες περιόδους των νηστειών του εκκλησιαστικού έτους, λόγω δύσκολων συνθηκών ζωής ή έλλειψης ζήλου, έχουν στην πράξη επινοηθεί διάφορες διευκολύνσεις, ώστε να είναι δυνατή η εφαρμογή της νηστείας από όλους τους πιστούς.

Στην αρχαία εποχή οι χριστιανοί μετά την ενάτη ώρα (3 μ.μ.) των νηστήσιμων ημερών κατέλυαν μόνο νερό και ψωμί. Σιγά-σιγά όμως όχι μόνο η διάρκεια της ολοκληρωτικής αποχής από τροφή περιορίστηκε στα συνηθισμένα και στις άλλες μέρες όρια γι αυτό μετατέθηκαν και οι Εσπερινοί της Τεσσαρακοστής και οι Προηγιασμένες το πρωί αλλά και άλλα είδη τροφών άρχισαν να χρησιμοποιούνται, όπως οι καρποί, τα όσπρια, τα οστρακόδερμα, τα μαλάκια κ.ο.κ.

Μέσα στα πλαίσια αυτά μπορεί να κατανοηθεί και το ότι τρώμε ελιές κατά τις ημέρες πού δεν τρώμε λάδι, και αυγοτάραχο κατά τις ημέρες πού απέχουμε από ψάρια. Για το πρώτο μπορούμε να επικαλεστούμε το λόγο ότι οι ελιές τρώγονται ως καρπός, ενώ η απαγόρευση του λαδιού αφορά στα φαγητά πού παρασκευάζονται με λάδι.

Για το δεύτερο η δικαιολογία είναι λιγότερο εύλογη, αφού δεν ισχύει το ίδιο για το γάλα ή τα αυγά, αλλά και αυτά απαγορεύονται κατά τις νηστείες μας ως «καρπός… και γεννήματα ών απεχόμεθα» κατά τον 56ο κανόνα της Πενθέκτης Οικουμενικής Συνόδου. Γνωρίζω πάντως ευλαβείς χριστιανούς πού κατανοούν ότι πρόκειται για «οικονομία», και κατά τις ημέρες των μεγάλων νηστειών, όπως και την παραμονή πού θα κοινωνήσουν, απέχουν και από ελιές και από αυγοτάραχο.

Είναι αλήθεια πώς αυτή την ερώτηση την ακούμε συχνά από καλοπροαίρετους πιστούς και συχνότερα από μερικούς πού ειρωνεύονται τις νηστείες. Θα μπορούσε και στις δύο περιπτώσεις να υπογραμμιστεί η ελαστικότητα και το φιλάνθρωπο των σχετικών εθίμων και των κανόνων της Εκκλησίας, πού δεν έχουν σκοπό να εξοντώσουν τους ανθρώπους, αλλά να τους βοηθήσουν να ασκηθούν στην εγκράτεια και να κυριαρχήσουν στα πάθη τους. Αν τους σκανδαλίζουν οι τροφές αυτές, μπορούν να απέχουν από αυτές χωρίς κατά τον απόστολο να εξουθενώνουν τους «εσθίοντας» ή να «κρίνουν» (Ρω 14,3) την Εκκλησία για την φιλάνθρωπη τακτική της.

Το να αναλάβει η Εκκλησία αγώνα για την εκκαθάριση των σχετικών με τη νηστεία εθίμων και των τροφών πού τρώγονται ή όχι σ αυτήν, ούτε του παρόντος είναι ούτε μπορεί να μείνει πάντοτε μέσα στα όρια της σοβαρότητος. Εκείνο πού πρωτεύει είναι ο τονισμός της ανάγκης της νηστείας και της πνευματικής ωφέλειας πού προέρχεται απ αυτή, καθώς και η προσπάθεια για την κατά το δυνατόν συμμόρφωση των πιστών στις σχετικές εκκλησιαστικές διατάξεις, πού αρκετά έχουν ατονήσει στις μέρες μας.

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 28 ΜΑΡΤΙΟΥ

image2333

Σήμερα γιορτάζονται:

1) Ο άγιος Ιλαρίων. Νέος εχρημάτισεν Ηγούμενος της Μονής Πελεκητής, η οποία ευρίσκετο πλησίον της Προύσης.

2) Ο άγιος Ηρωδίων. Ήταν ένας από τους 70 μαθητές του Κυρίου, ο οποίος ακολούθησε τους Αγίους Αποστόλους και μάλιστα τον κορυφαίον Πέτρον και ήταν κήρυκας του Ευαγγελίου. Έπειτα εχειροτονήθη Επίσκοπος των νέων Πα­τρών και συνεχώς εδίδασκε και πολλούς έκαμε να πιστεύσουν προς τον Κύ­ριον.

3) Οι άγιοι Στέφανος ο θαυματουργός και Ευστράτιος ο σπηλαιώτης, ήσαν Ρώσοι στην καταγωγήν

Εθνικά γεγονότα: Σαν σήμερα το 1821 ο Δήμος Σκαλτσάς υψώνει την σημαίαν της επαναστάσεως στο Λιδωρίκιον. Γίνεται η πρώτη συνεδρίασις της Γερου­σίας στην Καλαμάτα. Οι οπλαρχηγοί της Νοτίου Πελοποννήσου υπό τους Γρη-γοράκηδες πολορκούν τους Τούρκους στο φρούριον της Μονεμβασίας αφού προηγουμένως δια της γινομένης μάχης τους ηνάγκασαν να τραπούν σε φυγή. Την νύκτα της 28ης ο λαός της Ύδρας επαναστατεί και κυριεύει τα ναυλοχού-ντα πλοία.

Το 1822 ο οπλαρχηγός της Ευβοίας Αγγελής Γωσγίνας δίνει μάχη με τους Τούρκους και κατ' αυτήν φονεύεται.

Το 1920 ο ελληνικός στρατός στη Μ. Ασία εκκαθαρίζει το έδαφος από λη-στάς και .... Τούρκους. Στο μέτωπο της Μ. Ασίας γίνονται μάχες περιπόλων.

Το 1921 εις το μέτωπον της Μ. Ασίας συνάπτονται σφοδρότατες μάχες με­ταξύ Ελλήνων και Τούρκων.

Το 1922 σε ολόκληρον το μέτωπον γίνονται επιχειρήσεις εναντίον Tούρκων άτακτων (την ημέρα άτακτους στρατιώτες Τούρκους.

Το 1941 στο αλβανικό μέτωπο ο αγών μεταξύ των εμπολέμων Ελλήνων και Ιταλών περιορίζεται σε δράσι πυροβολικού και περιπόλων.

Ενισχυσε Και συ Το Εργο

Της Ιερας Αρχιεπισκοπης Αθηνων

Μεσω Της -Ate Bank -

clip_image00143333333333

Η ως άνω διαφήμιση της Ι.Α.Α.

αναρτάται δωρεάν από το Ιστολόγιό μας.