25 Ιανουαρίου, 2011

Αφίχθη στη Συρία ο Μακαριώτατος

image Αφίχθη στη Συρία ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, ο οποίος πραγματοποιεί την τρίτη του ειρηνική επίσκεψη σύμφωνα με τα Δίπτυχα στο Πατριαρχείο Αντιοχείας.

Τον Προκαθήμενο της Ελλαδικής Εκκλησίας υποδέχθηκαν στον Κρατικό Αερολιμένα της Συρίας «Damaskus» ο Πατριάρχης Αντιοχείας κ. Ιγνάτιος, ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Νταράγια κ. Μωυσής και ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Σαϊντάναγιας κ. Λουκάς.

Να αναφερθεί, ότι τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο συνοδεύουν στη Συρία οι Μητροπολίτες Σύρου Δωρόθεος και Σιδηροκάστρου Μακάριος.

Εν συνεχεία ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος και η συνοδεία του επισκέφθηκαν το Πατριαρχείο, όπου έγιναν δεκτοί με πολύ θέρμη από τον Πατριάρχη Αντιοχείας κ. Ιγνάτιο.

“Σας καλωσορίζουμε Μακαριώτατε στο Πατριαρχείο μας”, τόνισε ο κ. Ιγνάτιος υποδεχόμενος τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο.

Τέλος, να σημειωθεί, ότι εχθές το βράδυ ο Πατριάρχης Ιγνάτιος παραθέσε γεύμα εντός του Πατριαρχείου προς τιμήν του Μακαριωτάτου και της συνοδείας του.

Συνέντευξη Tου Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ στον Τηλεοπτικό σταθμό ALTER 24/1/2011

ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΣ - ΓΡΑΦΕΙΟ «Εύχομαι να μην χρειαστεί ποτέ

να πάρω το καριοφίλι».

Απαντήσεις σε όλα θα θέματα της επικαιρότητας έδωσε  ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, στην εφ' όλης της ύλης συνέντευξη παραχώρησε στο δημοσιογράφο κ. Μάκη Τριανταφυλλόπουλο. Μίλησε για το  χωρισμό  Εκκλησίας και Κράτος, τη μετάφραση των Λειτουργικών Κειμένων, τη συναυλία που είχε γίνει στον Άγιο Παντελεήμονα, τις δηλώσεις του Μητροπολίτου Πειραιώς, την δημιουργία τζαμιού στην Ελλάδα, την Εκκλησιαστική περιουσία, το μάθημα των Θρησκευτικών και άλλα.

Ερωτώμενος για τις διαφωνίες που υπάρχουν και εκφράζονται στην Ιεραρχία ο  Μακαριώτατος τόνισε πως «όλες οι απόψεις είναι σεβαστές» και πως όλες οι απόψεις δεν ξεκινούν από κακές σκέψεις.  «Δεν είναι απόψεις για να δημιουργούμε αντιπαραθέσεις», ανέφερε χαρακτηριστικά, συμπληρώνοντας πως «Είμαστε 82 πρόσωπα πρέπει να ακούγονται όλες οι απόψεις και να λαμβάνονται αποφάσεις που θα είναι η συνισταμένη απόφαση όλων αυτών των προσώπων»

«Ο Φανατισμός είναι το χειρότερο πράγμα», τόνισε ο κ. Ιερώνυμος μιλώντας για την μετάβαση από τον αρχαίο πνεύμα, στο Χριστιανικό. Είπε πως η πνευματικότητα της αρχαία Ελλάδος είναι σε αντίθεση από την χριστιανική πνευματικότητα, αναφέροντας πως «η παιδεία μας είναι πια χαμηλή. Και οι περισσότεροι από εμάς δεν μελετούμε». Έκανε λόγο για Χριστιανούς οι οποίοι κατέστρεψαν μνημεία της εποχής, αλλά και μοναχούς οι οποίοι αντέγραφαν βιβλία με αρχαίους συγγραφείς όπως ο Αριστοφάνης.

«Οπωσδήποτε ο φανατισμός είναι κακός σε οποιοδήποτε τομέα» τόνισε. «Η Εκκλησία δεν είναι μία θρησκευτική παράταξη, αλλά έχει ως σκοπό να μεταμορφώσει τον κόσμο. Να τον βοηθήσει» τόνισε ο Μακαριώτατος φέρνοντας ως παράδειγμα τα δύσκολα χρόνια της Τουρκοκρατίας και το Κρυφό Σχολειό. Ερωτώμενος για την αγαμία των Επισκόπων και για το εάν θα μπορούσαν να έχουν οικογένεια είπε: «Αυτό δεν είναι άγνωστο στην Εκκλησία μας. Μέχρι τον 6ο αιώνα οι Επίσκοποι είχαν οικογένεια».

Τόνισε ότι πρέπει να στρέψουμε το μυαλό μας προς την πλευρά της διακονίας και να δούμε εάν τότε που θεσπίστηκε η αγαμία των Ιεραρχών υπήρχαν λόγοι που έγινε. «Αυτά δεν τα αποφασίζει κανείς μόνος του» συμπλήρωσε και υπογράμμισε πως δεν είναι θέμα ενός προσώπου ή μιας τοπικής Εκκλησίας. «Μπορεί μία πανορθόδοξη σύσκεψη να ασχοληθεί με αυτά τα θέματα και να πάρει μία απόφαση», ανέφερε.

Μίλησε για τα ράσα που φορούν οι Ιερές αναφέροντας πως οι κληρικοί έχουν μια συνείδηση, μία συμπεριφορά, ένα έθιμο. «Θα πρέπει να δούμε και τη θέληση των ανθρώπων που είναι γύρω από την Εκκλησία. Πρέπει να έχουμε και την συναίνεση αυτών των ανθρώπων». «Αυτά τα εξωτερικά πράγματα δεν είναι δόγμα. Είναι τύπος που μας χρειάζονται μερικές φορές» ανέφερε.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ, ΣΧΕΣΕΙΣ

ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ - ΚΡΑΤΟΥΣ, ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ

Μιλώντας για την κρίση έκανε λόγο στη ρήση ενός Ιεράρχη κατά την πρόσφατη συνεδρίαση της Ιεραρχίας. «Είσαι ευγενής, ήπιος, μαλακός, αλλά με το πετραχήλι δεν βλέπω να βγαίνει τίποτα» είπε, απαντώντας πως εάν η Σύνοδος τον εξουσιοδοτήσει θα πιάσει και το καριοφίλι.«Σε μια ευνομούμενη πολιτεία που έχουμε και διακριτούς ρόλους. Δεν πρέπει να είμαστε πιο σκεπτικοί σε αυτό το θέμα;», σημείωσε. «Δεν είμαι σιωπηλός. Μιλάω εκεί που πρέπει και όταν πρέπει και όταν χρειάζεται, μέχρι τώρα τουλάχιστον».

«Για τα προβλήματα του πολίτη έχω λόγο. Μεγάλο λόγο. Το πρόβλημα πρώτα θα πάει στον παπά της ενορίας και μετά στο Δήμαρχο και το Νομάρχη».Τόνισε πως εάν είναι προβλήματα πείνας η Εθνικά, έχει απόψεις και θα ενημερώσει τους πολίτες. «Έχω υποχρέωση να το κάνω» ανέφερε, σημειώνοντας πως το θέμα είναι πως γίνεται αυτή η παρέμβαση. Αναφερόμενος στην κυβέρνηση είπε πως «εμείς είμαστε εδώ. Αν μας χρειάζεστε πείτε μας τι θέλετε και είμαστε έτοιμοι».

Εξέφρασε τον προβληματισμό του για το εάν είναι ευνομούμενο το κράτος λέγοντας πως όλοι μιλάνε κάθε μέρα για τους κλέφτες χωρίς όμως να υπάρξει καμία παραδειγματική τιμωρία. «Ήμαρτον» «Αυτό με πονάει». «Το βλέπετε λογικό;» Ο Μακαριώτατος, έκανε μία ιστορική αναδρομή στο πως και με ποιους όρους η πολιτεία μισθοδοτεί τους κληρικούς. Τόνισε πως η Εκκλησία διέθεσε αρκετά μεγάλη περιουσία, προκειμένου να βοηθηθεί το νεοσύστατο τότε Ελληνικό κράτος.

Αναφέρθηκε σε σημείωμα της Εκκλησίας που έδινε εντολή στους Ναούς και τα μοναστήρια που να συγκεντρωθεί «άργυρο και χρυσάφι» για να κοπούν νομίσματα. «Έχει γίνει μία μεγάλη παρεξήγηση που οφείλεται σε κακοήθεια. Πολλές φορές και στην δική μας αδράνεια και στους δημοσιογράφους που τα παρουσιάζεται όπως θέλετε» είπε. Μίλησε για την εντολή που δόθηκε το 1822 σε όλες οι Εκκλησιές και τα μοναστήρια να μαζέψουν άργυρο για ενίσχυση στρατού και να κοπεί νόμισμα. «800 οκάδες άργυρο και χρυσάφι» μαζεύτηκε και κόπηκε νόμισμα.

«Αυτά τα χρήματα» τόνισε ο κ. Ιερώνυμος «έφυγαν, χάθηκαν, εξανεμίστηκαν και κανείς δεν θυμήθηκε τους παπάδες» και όταν ρωτήσαμε τι απέγιναν αυτά τα χρήματα, η απάντηση του υπουργείο παιδείας ήταν ότι τα στοιχεία καταστράφηκαν από μία πυρκαγιά. Ανέφερε πως πολλά κτίσματα στην Αθήνα είναι εκκλησιαστικά και δόθηκαν για να αναστηθεί το κράτος και υπογράμμισε πως «εάν δεν μας θέλει η πολιτεία να μας το πει», τονίζοντας πως «κανένα κράτος δεν θέλει μια Εκκλησία ισχυρή». «Αν μας πουν ότι δεν μας χρειάζονται» ανέφερε ο Αρχιεπίσκοπος, «εμείς δεν θα επιμείνουμε.

Εμείς θα αναδιοργανωθούμε πάλι, αλλά με έναν όρο: Να μας επιστραφεί ότι δώσαμε».Ανέφερε ότι με τα χρήματα που εισπράττει η Εκκλησία καλύπτονται τα λειτουργικά έξοδα, ενώ αναφερόμενος σε επιστολή της Τραπέζης της Ελλάδος είπε ότι «δεν μας βρίσκει σύμφωνους και δεν έχουμε την δυνατότητα να προχωρήσουμε προς τα εκεί». Τόνισε πως ποτέ δεν συζήτησε με τον Πρωθυπουργό για το χωρισμό Εκκλησίας και κράτους αναφέροντας πως «εάν θα μπορούσε να αναπτυχθεί μια σχέση συναλληλίας θα ήταν πάρα πολύ καλό». Ερωτώμενος για τα άμφια των Ιερέων είπε:

«Τα δικά μου άμφια κοστίζουν 2000. Και τα δωρίζω σε όποιον θέλει να 'ρθεί να τα πάρει». Ανέφερε το γεγονός ότι η Εκκλησία έχει διαθέσει το 96% της περιουσίας της στο κράτος και το 4% που έχει προς χρήση είναι δεσμευμένο. Υπενθύμισε πως πρότεινα ταμείο για την κρίση χωρίς όμως να έχει λάβει καμία απάντηση ακόμα. «Αγωνιζόμαστε. Βλέπουμε υπουργούς και τους λέμε εδώ είμαστε. Αποδεσμεύστε μας την περιουσία».

«Δεν είμαστε ελεύθεροι ακόμα» ανέφερε ο Μακαριώτατος. «Αν μας πει η πολιτεία ότι δεν μας θέλει, εμείς θ φύγουμε, αλλά να μας δώσει αυτά που μας οφείλει», τόνισε. Έκανε εκτενή αναφορά για τα δέκα υπό κατασκευή ιδρύματα όπως το πολιτιστικό περιβαλλοντικό κέντρο για παιδιά, το κέντρο για παιδιά με αυτιστικό σύνδρομο και το μεγάλο πρόβλημα των ναρκωτικών όπου υπάρχουν παιδιά που έκανα αγώνα για απεξάρτηση χωρίς να έχουν βοήθεια για το μέλλον, τη φροντίδα ηλικιωμένων και το πρόγραμμα για ασθενείς σε τελικό στάδιο καρκίνου

«Θα τελειώσουν τα έργα αυτά μέχρι το 2015. Έχω όμως πρόβλημα για το πως θα συντηρηθούν μετά αυτά τα έργα» είπε χαρακτηριστικά. «Είμαστε στο στάδιο που οραματιζόμαστε. Ότι και να αποφασίσουμε, χρειαζόμαστε το λαό κοντά μας. Για αυτό θα διοργανώσουμε περισσότερο την προσπάθεια του εθελοντισμού». Ζήτησε τη βοήθεια των νέων ανθρώπων οι οποίοι μπορούν να εμψυχώσουν και να ενδυναμώσουν τους συνανθρώπους μας που το έχουν ανάγκη. «Θέλουμε συμπαράσταση του λαού μας, της πολιτείας και των δημοσιογράφων», κατέληξε.

ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ

Ο Μακαριώτατος είπε πως δεν μπορεί ο καθένας να κάνει μετάφραση και πως πρέπει να υπάρχει έγκριση της Εκκλησίας. «Δεν μπορεί ο οποιοσδήποτε να κάνει μετάφραση» τόνισε χαρακτηριστικά.

ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΠΕΙΡΑΙΩΣ κ. ΣΕΡΑΦΕΙΜ

«Η Εκκλησία μας δεν είναι εκκλησία η οποία θα ήθελε να πολεμάει με τις άλλες θρησκείες», τόνισε ο Μακαριώτατος, κρατώντας σαφής αποστάσεις από τις δηλώσεις του κ. Σεραφείμ. «Η Ιεραρχία εξετάζει τα θέματα αυτά εν σώματι» είπε και ανέφερε πως η Δ.Ι.Σ. συζήτησε το θέμα και αποφάσισε να αποστείλει επιστολή στην Ισραηλιτική Κοινότητα τονίζοντας την επίσημη θέση της Εκκλησίας.

«Η Εκκλησία έχει άλλη άποψη σε αυτό το θέμα», ανέφερε Αρχιεπίσκοπος, υπογραμμίζοντας όμως παράλληλα ότι δεν μπορεί να απαγορεύσει στον οποιοδήποτε Αρχιερέα να έχει και να εκφράζει τις προσωπικές του απόψεις. «Δεν μπορούμε να κλείσουμε το στόμα στους Αρχιερείς που έχουν αυτή την άποψη» είπε χαρακτηριστικά. Ανέφερε ιστορικά γεγονότα κατά τα οποία Ιεράρχες έδιναν σε δύσκολες εποχές ταυτότητα σε Εβραίους που ανέγραφαν ότι ήταν Χριστιανοί Ορθόδοξοι.

«Η Ορθόδοξη πίστη είναι τρόπος ζωής» τόνισε, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι «στις αρχές που πιστεύομε δεν κάνουμε εκπτώσεις, αλλά η διδασκαλία του Ευαγγελίου είναι αγάπη προς κάθε άνθρωπο».Μάλιστα ανέφερε την παραβολή του Ασώτου Υιού λέγοντας πως όταν ο πατέρας δέχθηκε τον Άσωτο, δεν τον εξέτασε, αλλά τον αγκάλιασε αμέσως χωρίς να ρωτήσει τίποτα.

«Σε όλους τους χώρους υπάρχουν οι μικρόψυχοι» είπε συμπληρώνοντας πως πάντα θα υπάρχει ένας μεγάλος γιος που θα παραπονιέται και θα λέει «τι τον θέλουμε αυτόν». «Αγάπη προς κάθε άνθρωπο χωρίς περιορισμό της θυσίας και χωρίς να κάνουμε εκπτώσεις», κατέληξε ο Μακαριώτατος

ΓΙΑ ΤΟ ΤΖΑΜΙ

«Θέλει σκέψη» ανέφερε, εκφράζοντας επιφυλάξεις για το τι θα είναι το τζαμί, πως θα λειτουργεί, ποιοι θα το διοικούν. Τόνισε πως για λόγους ασφαλείας θα πρέπει να μας προβληματίσουν οι λεπτομέρειες γιατί ίσως «μελλοντικά αυτός ο χώρος χρησιμοποιηθεί για άλλα πράγματα». «Το ότι υπόγραψε η Εκκλησία λίγο είναι αυτό;» είπε, σημειώνοντας παράλληλα πως λόγο των συνθηκών πρέπει να σκεπτόμαστε και θέματα ασφαλείας «Χρειάζεται να είμαστε φρόνιμοι και ακέραιοι» είπε χαρακτηριστικά.

Υποστήριξε πως «υπάρχει μεγάλο πρόβλημα μετανάστευσης» και διερωτήθηκε «πως θα επιβιώσει αυτός ο κόσμος»; «Ούτε εγώ τους έφερα, ούτε εγώ θα τους διώξω. Ένα πιάτο φαγητό θα το δώσουμε γιατί είναι συνάνθρωποί μας. Αλλά πρέπει να λυθεί το πρόβλημα» ανέφερε χαρακτηριστικά υποστηρίζοντας ότι «Το θέμα είναι βαθύτερο.

Γιατί αυτοί οι άνθρωποι ήρθαν εδώ; για εκδρομή;» Ανέφερε πως πρέπει να έχουμε μία συμπάθια για το θέμα της μετανάστευσης γιατί υπήρξαμε κι εμείς μετανάστες και τόνισε πως δεν μπορούν κάποιο να μιλάνε για προστασία των προσφύγων όταν οι ίδιοι τους βομβαρδίζουν. «Αυτό είναι υποκρισία», υπογράμμισε. Ερωτώμενος για το φράγμα είπε: «συμβολικό είναι αυτό περισσότερο παρά ουσιαστικό»

ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΟΝΑ

«Θέλω ο Άγιος Παντελεήμονας να είναι αυτό που πρέπει να είναι» τόνισε ο Μακαριώτατος και προσέθεσε ότι πρέπει να γίνουν και άλλες εκδηλώσεις για να μην φανεί ότι εγκαταλείπετε αυτό το θέμα. Υποστήριξε ότι υπάρχει σύγκρουση όχι τόσο ανθρώπων, αλλά ιδεολογικών ομάδων και σημείωσε ότι χρειάζεται να δείξουμε το ενδιαφέρον μας με διάφορους τρόπους.

Για την μεταφορά του Μητροπολιτικού Ναού ανέφερε πως «λόγοι πρακτικοί» οδήγησαν την Εκκλησία στο να μεταφερθεί στον Άγιο Διονύσιος διότι «πρέπει ο Μητροπολιτικός Ναό να είναι κοντά στη Βουλή» όπως χαρακτηριστικά είπε. Τόνισε πως δεν είναι δογματικό θέμα και ότι εάν χρειαστεί να μεταφερθεί η Μητρόπολη στον Άγιο Παντελεήμονα θα το συζητήσει η Εκκλησία.

ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ

«Το θέμα είναι τεράστιο» τόνισε ο Μακαριώτατος κάνοντας παράλληλα αναφορά στην εποχή του Καποδίστρια όπου ειπώθηκε ότι «Εκκλησιαστική παιδεία και θρησκευτικά πράγματα πάνε μαζί». Σημείωσε ότι σήμερα μερικοί προσπαθούν να διαχωρίσουν αυτά τα δύο και δεν θέλουν ακούγεται το υπουργείο Θρησκευμάτων.

«Ο Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός τώρα υλοποιείται στην Ελλάδα» υπογράμμισε ο κ. Ιερώνυμος και έκανε αναφορά στο σύνταγμα της Ελλάδος όπου λέει ότι η παιδεία μας είναι η Ορθόδοξη παιδεία τονίζοντας πως αν αλλάξει το σύνταγμα η Εκκλησία θα εξετάσει το θέμα. «Αλλά μπορεί να γίνουν τέτοιες αλλαγές χωρίς να ερωτηθεί ο λαός;», διερωτήθηκε. Επίσης ρωτήθηκε για τη φράση του προκατόχου του, μακαριστού Χριστοδούλου «Ελάτε όπως είστε». «Εγώ δεν το θέλω σύνθημα.

Το θέλω πραγματικότητα» είπε ο Μακαριώτατος, συμπληρώνοντας πως συμφωνεί με τι φράση αυτή, αλλά προσθέτει ότι πρέπει και εκείνος να πλησιάσει τους νέους: «Θέλω κάπου να συναντηθούμε». «Θεωρώ τιμητικό να αποπερατώσω κάτι που ήθελε ο μακαριστός Χριστόδουλος» κατέληξε. Αναφερόμενος στις προσωπικές του αναζητήσεις ανέφερε τον λόγο του πατρο – Κοσμά του Αιτωλού που έλεγε πως μήτε σακούλα θέλω μήτε κασέλα και αυτό ο θρόνος είναι για μένα θρονί. «Σκέπτομαι την Μεγάλη Παρασκευή και την ανάσταση». «Ξέρω ότι ο δρόμος είναι σταυρικό, αλλά ξέρω ότι υπάρχει η Ανάσταση» είπε χαρακτηριστικά.

Όσον αφορά σε αυτά που θέλει να κάνει το μέλλον είπε ότι θέλει να πηγαίνει σε ένα μοναστηράκι που έχει, να κάνω περίπατο και να διαβάζει και αν του δώσει ο Θεός λίγα χρόνια, θα γράψει μερικά πράγματα που έχουν σχέση είτε με την αρχαιολογία, είτε με τη ιστορία, είτε με γεγονότα από τη ζωή μου. Ενθυμούμενος τα 44 χρόνια διακονίας του στην Εκκλησία, τόνισε πως «υπάρχουν και καλά και κακά, υπάρχουν Άγιοι και μη Άγιοι», συμπληρώνοντας πως αξίζει ο κόπος να αγωνιστούμε γιατί «η Εκκλησία έχει τεράστια δύναμη κοιμομένη. Είναι ένας ελέφας που κοιμάται» όπως χαρακτηριστικά είπε.

Ολοκληρώνοντας της συνέντευξη είπε: «Μέχρι τώρα χρησιμοποιώ το πετραχήλι και βλέπω ότι είναι ευεργετικό. Εύχομαι να μην χρειαστεί ποτέ να πάρω το καριοφίλι».

Δείτε ολόκληρη τη συνέντευξη του Μακαριωτάτου στην ηλεκτρονική εφημερίδα zougla.gr κάνοντας κλικ ΕΔΩ

Δεν σβήνουν το τσιγάρο οι Έλληνες

image

«ΘΕΡΙΑΚΛΗΔΕΣ» ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ οι Έλληνες, παρά τον αντικαπνιστικό νόμο. Σύμφωνα με την πρόσφατη πανελλαδική έρευνα Hellas Health III, που πραγματοποίησε το Κέντρο Μελετών Υπηρεσιών Υγείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και το Ινστιτούτο Κοινωνικής και Προληπτικής Ιατρικής (ΙΚΠΙ), σε συνεργασία με το Harvard School of Public Health και τη Metron Analysis, τα ποσοστά των καπνιστών στη χώρα μας εξακολουθούν να κινούνται σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα, με μείωση στους άντρες και αύξηση στις γυναίκες που καπνίζουν.

Αξιοσημείωτο είναι, ότι μισοί από τους καπνιστές ξεκίνησαν το καθημερινό κάπνισμα σε ηλικία μικρότερη των 18 ετών και ότι ποσοστό 43% των ερωτηθέντων εκφράζουν την επιθυμία να κόψουν το κάπνισμα, με βασικά κίνητρα την προστασία της υγείας τους, της υγείας των συγγενών τους και την επιθυμία τους να δώσουν το καλό παράδειγμα στα παιδιά τους. Οι απαγορεύσεις του καπνίσματος, οι σχετικές διαφημίσεις και η κοινωνική αποδοκιμασία της συνήθειας, φαίνεται να έχουν ελάχιστη σημασία, ως κίνητρα διακοπής. Τρεις στους ίο ανθρώπους ζουν σε σπίτια όπου κάποιος καπνίζει εντός σπιτιού, ενώ 4 στους 10 απάντησαν ότι δεν υπάρχει κάποιου είδους περιορισμός του καπνίσματος στο σπίτι τους.

Η κατάσταση δεν είναι καλύτερη στους εργασιακούς χώρους, παρά τις σχετικές διατάξεις της νομοθεσίας. Μόνο το 56,3% των ανθρώπων που εργάζονται σε κλειστούς χώρους, δήλωσαν ότι υπάρχει απαγόρευση του καπνίσματος στον χώρο που εργάζονται, με αποτέλεσμα ένας στους 3 εργαζόμενους να είναι παθητικός καπνιστής στο χώρο εργασίας. Σημαντικά προβλήματα στην εφαρμογή της νομοθεσίας παρουσιάζονται, τέλος, στους χώρους εστίασης και διασκέδασης. Αν και η απαγόρευση του καπνίσματος στους χώρους αυτούς βρίσκει σύμφωνο το 63% των ερωτηθέντων, δεν τηρείται.

10 + 1

Απορίες για τη διακοπή του καπνίσματος

Θα πάρω Βάρος αν κόψω το κάπνισμα; Γιατί δυσκολεύομαι; Πόσο εύκολο είναι να υποτροπιάσω; Αν στόχος σας για τη φετινή χρονιά είναι να «σπάσετε τα δεσμά» του τσιγάρου, διαβάστε τις γραμμές που ακολουθούν.

1. ΓΙΑΤΙ ΔΥΣΚΟΛΕΥΟΜΑΙ ΝΑ ΚΟΨΩ ΤΟ ΤΣΙΓΑΡΟ;

Ποσοστό 75-80% των καπνιστών δηλώνει ότι επιθυμεί να διακόψει το κάπνισμα αλλά δεν μπορεί. Ο λόγος είναι, ότι το τσιγάρο προκαλεί, τόσο σωματική, όσο και ψυχολογική εξάρτηση, με αποτέλεσμα η διακοπή να φαίνεται ακατόρθωτη και να έχουμε μεγάλα ποσοστά υποτροπής. Η σωματική εξάρτηση οφείλεται στη νικοτίνη, που αποτελεί χημικό «διεγερτικό» για τον ανθρώπινο εγκέφαλο. Μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα από την πρώτη ρουφηξιά, η νικοτίνη επιδρά σε ειδικούς νικοτινικούς υποδοχείς που εκκρίνουν ουσίες που προκαλούν ευχαρίστηση, ικανοποίηση, επιβράβευση και άλλα ευχάριστα συναισθήματα. Η ψυχολογική εξάρτηση, από την άλλη, προέρχεται από τη σύνδεση των ευεργετικών επιδράσεων της νικοτίνης με την ιεροτελεστία του τσιγάρου, καθώς αυτή συνδυάζεται με όλες τις καθημερινές ασχολίες του ανθρώπου.

2. Η ΕΞΑΡΤΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΑ

ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΚΑΠΝΙΣΤΕΣ;

Υπάρχουν ειδικά ερωτηματολόγια τα οποία καθορίζουν τον βαθμό της εξάρτησης. Πιο εξαρτημένοι είναι αυτοί που καπνίζουν πάνω από 30 τσιγάρα ημερησίως, που ανάβουν το πρώτο τσιγάρο αμέσως μόλις ξυπνήσουν, που καπνίζουν ακόμα και όταν είναι άρρωστοι.

3. ΤΙ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΘΑ ΕΜΦΑΝΙΣΩ ΑΝ ΤΟ ΚΟΨΩ;

Όταν τα επίπεδα της νικοτίνης στο αίμα μειώνονται, ο ανθρώπινος οργανισμός βιώνει τη στέρηση και εμφανίζει ευερεθιστότητα, νευρικότητα επιθετικότητα, ανησυχία, διαταραχή στη συγκέντρωση και ζάλη, αύξηση της όρεξης, διαταραχές στον ύπνο, καταθλιπτικά συμπτώματα, δυσκοιλιότητα, έλκη στο στόμα και έντονη παρόρμηση για κάπνισμα. Τα συμπτώματα αυτά διαρκούν από 48 ώρες έως και 10 μήνες μετά τη διακοπή.

4. ΠΟΣΟ ΧΡΗΣΙΜΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ

ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΤΟΥ ΚΑΠΝΙΣΜΑΤΟΣ;

Η φαρμακοθεραπεία αυξάνει σημαντικά τις πιθανότητες αποχής από το τσιγάρο. Υποκατάστατα νικοτίνης: Είναι διαθέσιμα ως διαδερμικό αυτοκόλλητο, τσίχλες, ρινικό σπρέι ή σπρέι διά του στόματος και υπογλώσσια δισκία. Μεγάλος αριθμός ασθενών έχει δοκιμάσει υποκατάστατα νικοτίνης, χωρίς συνταγή ή με δική του πρωτοβουλία. Το λάθος αυτών των ασθενών είναι ότι χρησιμοποιούν υπερβολικά χαμηλές δόσεις, για μικρές χρονικές περιόδους, ή δεν κάνουν σωστή χρήση. Συνήθως, συνιστάται χρονικό διάστημα θεραπείας 8-12 εβδομάδων. Φαρμακευτική αγωγή χωρίς νικοτίνη: Υπάρχουν δύο φάρμακα, η βουπροπιόνη και η βαρενικλίνη. Μπορούν να χορηγηθούν σε ασθενείς, στην πρώτη προσπάθεια διακοπής, καθώς και σε εκείνους που έχουν κάνει προσπάθειες με άλλες θεραπείες, που δεν έχουν ευοδωθεί.

Δεν χορηγούνται σε έγκυες ή θηλάζουσες γυναίκες, σε εφήβους και σε ασθενείς που χειρίζονται βαριά μηχανήματα (μπορεί να επηρεάσουν την συγκέντρωση), και σε ασθενείς με ψυχιατρικό ιστορικό ή αγωγή με αντικαταθλιπτικά φάρμακα. Είναι σημαντικό, η χορήγησή τους να συνδυάζεται με επισκέψεις παρακολούθησης για την παροχή κινήτρων και ψυχο-κοινωνική υποστήριξη. Ηλεκτρονικό τσιγάρο: Ακόμη δεν έχει αποδειχθεί επιστημονικά ότι είναι αποτελεσματικό στη διακοπή καπνίσματος.

5. ΒΟΗΘΑ Η ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ

ΣΕ ΚΑΠΟΙΟ ΙΑΤΡΕΙΟ ΔΙΑΚΟΠΗΣ;

Στις περισσότερες περιπτώσεις, η παραπομπή σε ψυχολόγο ή ειδικό θεραπευτή είναι εξαιρετικά χρήσιμη. Οι ασθενείς θα πρέπει να ενθαρρυνθούν να προσδιορίσουν τις υψηλού κινδύνου καταστάσεις για υποτροπή και να σκεφτούν εναλλακτικές στρατηγικές αντιμετώπισης.

6. ΟΙ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΘΕΡΑΠΕΙΕΣ ΒΟΗΘΟΥΝ;

Υπάρχουν αρκετές εναλλακτικές θεραπείες για τη διακοπή του καπνίσματος, ο βελονισμός, κάποια ομοιοπαθητικά σκευάσματα, οι ηλεκτροθεραπείες. Υπάρχουν ενδείξεις ότι ο βελονισμός, αν γίνει σωστά, είναι αρκετά αποτελεσματικός. Για τις υπόλοιπες θεραπείες, δεν υπάρχουν ακόμα στοιχεία που να αποδεικνύουν την αποτελεσματικότητά τους.

7. ΤΙ ΘΑ ΚΕΡΔΙΣΩ ΚΟΒΟΝΤΑΣ ΤΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ;

Μέσα στα πρώτα 20', η αρτηριακή πίεση επανέρχεται στα επίπεδα που ήταν πριν το κάπνισμα του τσιγάρου, ενώ τα επίπεδα του μονοξειδίου του άνθρακα μειώνονται μέσα σε λίγες ώρες. Η αίσθηση της όσφρησης και της γεύσης βελτιώνονται εντός λίγων ημερών.

Η λειτουργία των πνευμόνων βελτιώνεται κατά 30% μέσα σε 2 - 3 μήνες, ενώ ο κίνδυνος για στεφανιαία νόσο μειώνεται κατά 50% μέσα σε ένα χρόνο από τη διακοπή.

8. ΠΟΣΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΓΙΑ

ΝΑ ΣΠΑΣΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΤΑ ΔΕΣΜΑ ΤΟΥ ΤΣΙΓΑΡΟΥ;

Όσον αφορά στη σωματική εξάρτηση από τη νικοτίνη, αυτή συνήθως διαρκεί από λίγες μέρες έως 2-3 εβδομάδες. Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι τα έντονα συμπτώματα στέρησης υποχωρούν σχετικά γρήγορα. Αυτό που παραμένει, είναι η ψυχολογική εξάρτηση.

9. ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΚΟΒΕΙ ΤΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ ΠΑΙΡΝΕΙ ΚΙΛΑ;

Μετά τη διακοπή του καπνίσματος παρουσιάζεται κατά μέσο όρο πρόσληψη περίπου 5 κιλών μέχρι το τέλος του πρώτου χρόνου και επιπλέον 3 κιλών, μέσα στα 4 επόμενα χρόνια.

10. ΔΕΝ ΚΑΠΝΙΖΩ ΠΟΛΥ/ ΚΑΠΝΙΖΩ ΕΛΑΦΡΙΑ

ΤΣΙΓΑΡΑ. ΒΛΑΠΤΩ ΛΙΓΟΤΕΡΟ

ΤΟΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΜΟΥ;

Οι μελέτες έχουν δείξει ότι ακόμα και οι καπνιστές που καπνίζουν από 5-14 τσιγάρα ημερησίως, έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να παρουσιάσουν εγκεφαλικό επεισόδιο, στεφανιαία νόσο και έμφραγμα του μυοκαρδίου, σε σχέση με τους μη καπνιστές. Επίσης, όλες οι βλαβερές και καρκινογόνες ουσίες που υπάρχουν στα «βαριά» τσιγάρα, υπάρχουν και στα ελαφριά. Φανταστείτε μια ολόκληρη πόλη να πίνει μολυσμένο νερό, άλλος λιγότερο, άλλος περισσότερο. Δεν υπάρχει κάποιος που δεν κινδυνεύει.

11. ΠΡΟΣΠΑΘΩ ΝΑ «ΤΟ ΚΟΨΩ». ΑΝ ΑΝΑΨΩ

ΤΣΙΓΑΡΟ, «ΑΚΥΡΩΝΩ» ΤΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ

ΠΟΥ ΕΧΩ ΚΑΝΕΙ ΜΕΧΡΙ ΣΤΙΓΜΗΣ;

Δυστυχώς, όταν καπνίσουμε, αφού έχουμε κόψει το κάπνισμα, ενεργοποιούμε ξανά τους υποδοχείς της νικοτίνης στον εγκέφαλο, με αποτέλεσμα να ενεργοποιείται ξανά ο μηχανισμός του εθισμού, θα έχετε όλοι ακούσει για ανθρώπους που είχαν κόψει το κάπνισμα για πολλά χρόνια κι άρχισαν πάλι κα καπνίζουν, μετά από ένα τσιγάρο στην παρέα.

† Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος (Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως) – (25 Ιανουαρίου)

image

Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος καταγόταν από την Ναζιανζό της Μικράς Ασίας. Η μητέρα του Νόννα ήταν ευσεβής Χριστιανή, ενώ ο πατέρας του ήταν αρχικά οπαδός του συστήματος των Υψισταρίων, ενός κράματος από ιουδαϊκά και εθνικά θρησκευτικά στοιχεία, και στο οποίο η λατρεία του υψίστου Θεού συνδυαζόταν με την λατρεία του πυρός. Η σύζυγός του με την προσευχή και την καθημερινή παρακίνησή της κατόρθωσε την επιστροφή του στην Χριστιανική πίστη. Βαπτίσθηκε από Επισκόπους της περιοχής και έλαβε το όνομα Γρηγόριος. Λίγο αργότερα χειροτονήθηκε Επίσκοπος Ναζιανζού. Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος παρομοιάζει τους γονείς του με τον Αβραάμ και την Σάρραν, επειδή απέκτησαν τρία παιδιά σε προχωρημένη ηλικία, ήτοι την Γοργονία, τον Γρηγόριο και τον Καισάριο.

Ο άγιος Γρηγόριος χειροτονήθηκε Πρεσβύτερος από τον πατέρα του και Επίσκοπος από τον φίλο του Βασίλειο. Υπήρξε μεγάλος Θεολόγος. Στην υμνογραφία εξυμνείται κυρίως ως “τών θεολόγων ο νούς ο ακρότατος”. Η Εκκλησία τον ετίμησε απονέμοντάς του τον τίτλο του Θεολόγου, τον οποίο επεφύλαξε σε τρεις μόνον αγίους. Οι άλλοι δύο είναι ο Ευαγγελιστής Ιωάννης και ο όσιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος.

Ο άγιος Γρηγόριος κλήθηκε να αναλάβη την ηγεσία της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως σε μια εποχή δύσκολη, κατά την οποία είχαν επικρατήσει οι αιρετικοί Αρειανοί για σαράντα χρόνια και η αυτοκρατορική αυλή ευνοούσε την αίρεση. Εκεί, παρά τις μεγάλες δυσκολίες, έλαμψε το θεολογικό του χάρισμα, αλλά και το μεγαλείο της ψυχής του. Εξεφώνησε τις περίφημες περί θεολογίας ομιλίες του και ο μικρός Ναός στον οποίο ομιλούσε και λειτουργούσε ονομάσθηκε Αναστασία, επειδή ανέστησε τον θείο λόγο. Τελικά, ο αυτοκράτορας Θεοδόσιος του παρέδωσε τον καθεδρικό Ναό και η Β' Οικουμενική Σύνοδος τον ανέδειξε Αρχιεπίσκοπο Κωνσταντινουπόλεως.

Οι εχθροί του όμως έθεσαν θέμα αντικανονικότητος της εγκαταστάσεώς του στον θρόνο της Κωνσταντινουπόλεως, επειδή τάχα κατείχε άλλην έδρα. Η καταγγελία όμως αυτή δεν ευσταθούσε, διότι στην πόλη Σάσιμα δεν εγκαταστάθηκε ποτέ. Όμως για να μη δημιουργηθή σχίσμα στην Εκκλησία, ανεχώρησε από την Κωνσταντινούπολη, αφού πρώτα εξεφώνησε από την προεδρικήν έδρα της Συνόδου έναν συγκινητικό λόγο, με τον οποίο απεκάλυπτε όλο το μεγαλείο της πνευματικής του δυνάμεως. Είπε ότι εάν ήταν αυτός αίτιος της διαιρέσεως, ας ερρίπτετο στην θάλασσα όπως ο Ιωνάς, για να παύση η τρικυμία. Και απεχώρησε για να πάη να βρη “τήν φίλη του ησυχία”.

Ο βίος και τα συγγράμματά του μας δίνουν την αφορμή να τονίσουμε πολλά και σημαντικά, αλλά η στενότης του χώρου μας επιτρέπει να αναφέρουμε, εντελώς τηλεγραφικά, τα ακόλουθα:

Πρώτον. Ο άγιος Γρηγόριος ήταν όνομα και πράγμα Θεολόγος, επειδή είχε προσωπική γνώση και εμπειρία του Θεού. Οι ομιλίες του, και κυρίως οι εορταστικοί του λόγοι στις μεγάλες Δεσποτικές Εορτές, έχουν θεολογικό περιεχόμενο, επειδή το Ορθόδοξο κήρυγμα είναι κατήχηση και ταυτόχρονα μύηση στο μυστήριο της θεολογίας.

Η Ορθόδοξη θεολογία είναι τρόπος ζωής και βοηθά τον άνθρωπο να καθαρθή από τα πάθη, για να μπορέση να αποκτήση προσωπική κοινωνία με τον Θεό, ο οποίος δεν είναι απλώς ανώτερη δύναμη ή αφηρημένη ιδέα, αλλά Πρόσωπο. Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, όπως όλοι οι άγιοι Πατέρες, έτρεφε και τρέφει τον λαό του Θεού με τα νάματα της Ορθοδόξου Θεολογίας, η οποία προσφέρει λύσεις στα μεγάλα υπαρξιακά του προβλήματα.

Το Ορθόδοξο κήρυγμα σήμερα, έχει επηρεασθή, δυστυχώς, από ξένα πρότυπα και από την εκκοσμίκευση. Βέβαια, υπάρχουν και οι εξαιρέσεις, αλλά ως επί το πλείστον ακούει κανείς κηρύγματα κοινωνικά, ηθικίστικα, άχρωμα, και άγευστα της Ορθοδόξου θεολογίας, που αφήνουν τον άνθρωπο ασυγκίνητο και αθεράπευτο. Οι άγιοι Πατέρες, ως ποιμένες, καταπιάνονταν ασφαλώς και με τα διάφορα κοινωνικά θέματα και προβλήματα, αλλά το έκαναν ως Θεολόγοι. Δηλαδή μελετούταν τα θέματα και πρότειναν λύσεις μέσα από την προοπτική της Ορθοδόξου θεολογίας.

Δεύτερον. Ευρισκόμαστε στον πρώτο μήνα του χρόνου και όπως είναι γνωστό, συνηθίζουμε να ευχόμαστε ο ένας στον άλλο “χρόνια πολλά”. Και αυτό το κάνουμε, επειδή αγαπούμε την ζωή και επιθυμούμε να ζήσουμε όσο γίνεται περισσότερο. Κανείς δεν επιθυμεί τον θάνατο, επειδή δεν έχει δημιουργηθή για να πεθάνη, αλλά για να ζη αιώνια. Ο θάνατος είναι κάτι το ξένο και παρείσακτο στην ζωή μας. Είναι αποτέλεσμα της αμαρτίας, της κακής χρήσεως της ελευθερίας μας, της ανυπακοής μας στο θέλημα του Θεού.

Η ανθρώπινη ζωή έχει ύψιστο σκοπό και ως εκ τούτου μεγάλη σπουδαιότητα και αξία. Αξίζει να μελετήσουμε την αξία και τον σκοπό της ζωής του ανθρώπου μέσα από την θεολογία του αγίου Γρηγορίου. Θα μας πη ο Άγιος ότι ο άνθρωπος “είναι ζώον ενταύθα οικονομούμενον και αλλαχού μεθιστάμενον και πέρας του μυστηρίου τη προς τον Θεόν νεύση θεούμενον”.

Δηλαδή, ότι ο άνθρωπος δεν είναι πλασμένος για το ενταύθα, αλλά για την αιωνιότητα. Στην παρούσα ζωή οικονομείται, ήτοι ζή, αναπνέει, τρώει, πίνει, εργάζεται, γίνεται μοναχός, παντρεύται, αλλά ο σκοπός της ζωής του είναι άλλος.

Είναι η θέωση, ήτοι η κοινωνία με τον άγιο Τριαδικό Θεό, που επιτυγχάνεται με την σωστή χρήση της ελευθερίας του και την υπακοή του στο θέλημα του Θεού. Η αληθινή μας πατρίδα δεν είναι ενταύθα, αλλά αλλαχού. Είναι η βασιλεία του αγίου Τριαδικού Θεού. Ζούμε ενταύθα, αλλά πρέπει να μεθιστάμεθα αλλαχού, ήτοι να πολιτευόμεθα στον ουρανό.

Αξίζει να εντρυφήσουμε στην Ορθόδοξη θεολογία, η οποία προσφέρει λύσεις στα καθημερινά μας προβλήματα, αλλά και βοηθά στην υπέρβαση του ενταύθα, δηλαδή του θανάτου και την απόλαυση της ζωής, όχι απλώς για πολλά χρόνια, αλλά αιώνια.

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 25 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ

image_thumb1_thumb1

Σήμερα γιορτάζονται:

1) Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος. Γεννήθηκε στο χωρίο Αριανζός της Καπ­παδοκίας. Οι γονείς του Γρηγόριος και Νόννα ήσαν πλούσιοι. Η μητέρα του Γρηγορίου ήταν χριστιανή ευσεβής και ανέθρεψε τον άγιον χριστιανικώτατα. Τα γράμματα έμαθε στην πατρίδα του και κατόπιν στην Καισαρεία και Αλε­ξάνδρεια και δια τις φιλοσοφικές σπουδές του πήγε στην Αθήνα. Εκεί συνεδέ-θη με τον Μ. Βασίλειον. 'Οταν επανήλθε στην πατρίδα του εχειροτονήθη πρε­σβύτερος και ακολούθως επίσκοπος, εξελέγη δε και πατριάρχης. Η δράσις του αγίου ήταν μεγάλη. Ωδήγησε το σκάφος της ορθοδόξου πίστεως στην ευθεία οδόν έγραψε πολλούς σοφούς λόγους, οι οποίοι σώζονται και πολλούς εκκλη­σιαστικούς ύμνους, οι οποίοι διαβάζονται καθημερινά στην εκκλησίαν. Σε ηλι-κίαν 62 ετών εξεδήμησε εις Κύριον.

2) Ο άγιος Πούπλιος. Καταγόταν από το Ζεύγμα Μεσοποταμίας και εκεί εμόνασε ειρηνικά και εξεδήμησε εις Κύριον.

3) Ο άγιος Μαρής. Εμόνασε χρόνια 37 και ειρηνικά ετελείωσε τον βίον του.

4) Ο άγιος Απολλώς. Ενάρετος και πιστός εμόνασε επί πολλά χρόνια θαυ­ματουργώντας και εξεδήμησε ειρηνικά εις Χριστόν.

5) Η αγία Μεδούλη.

6) Ο άγιος Καστίνος. Καταγόταν από τη Ρώμη και ήταν πρώτα ειδωλολά­τρης και συγκλητικός. Έγινε χριστιανός και χειροτονήθηκε επίσκοπος. Σαν ε­πίσκοπος έδρασε ποικιλότροπα.

7) Ο άγιος νεομάρτυρας Αυξέντιος. Καταγόταν από την Βελλά Ηπείρου. Εμαρτύρησε και απεκεφαλίσθη δια τον Χριστόν.

Εθνικά γεγονότα: Σαν σήμερα το 1825 στο μοναστήριο του αγίου Σπυρίδωνος Πειραιώς οι Έλληνες κατόπιν σκληρός μάχης νικούν τους Τούρκους. Το 1833 άφιξη του Όθωνος στην Ελλάδα.

Το 1913 μεταξύ των εμπολέμων Ελλήνων και Τούρκων σημειώνεται δράση πυροβολικού.

Το 1920 στην Μ. Ασία ο ελληνικός στρατός δέχεται μικροεπιθέσεις άτα­κτων Τούρκων.

Το 1921 στο μέτωπο της Μ. Ασίας γίνεται δράση περιπόλων.

Το 1922 Στο μέτωπο της Μ. Ασίας δράση περιπόλων.

Το 1941 στο Αλβανικό μέτωπο οι ελληνικές δυνάμεις λόγω του ψύχους απο­σύρονται από τον τομέα Τρεμπεσίνας. Οι Ιταλοί θέλοντας να εκμεταλλευθούν το γεγονός αυτό εξαπολύουν επίθεσι εναντίον του ελληνικού στρατού αλλ' ου­δέν επιτυγχάνουν.