15 Απριλίου, 2009

ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ

ΣΤΑΥΡΩΣΗ

 

«Εξηγόρασας ημάς, εκ της κατάρας του νόμου τω Τιμίω σου αίματι` τω Σταυρώ προσηλωθείς και τη λόγχη κεντηθείς, την αθανασίαν επήγασας ανθρώποις` Σωτήρ ημών, δόξα σοί».

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΗ ΤΩΝ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ (ΣΤ΄ ΜΕΡΟΣ)

ΜΥΣΤΙΚΟΣ ΔΕΙΠΝΟΣ

«Ξενίας δεσποτικής, και αθανάτου τραπέζης, εν υπερώω τόπω, ταίς υψηλαίς φρεσί, πιστοί δεύτε απολαύσωμεν, επαναβεβηκότα λόγον εκ του Λόγου μαθόντες, ον μεγαλύνομεν».


Η ΣΥΚΟΜΟΡΕΑ ΤΟΥ ΖΑΚΧΑΙΟΥ ΚΑΙ Η ΜΟΝΗ

ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΟΥ ΕΛΙΣΣΑΙΟΥ


Η Ιεριχώ έχει ιδιαίτερη σημασία, γιατί την επισκέφθηκε ο Χριστός πολλές φορές καθώς περνούσε από τη Γαλιλαία προς την Ιερουσαλήμ. Μια από τις συναντήσεις του Χριστού ήταν και με τον αρχιτελώνη Ζακχαίο, που για να δη τον Ιησού ανέβηκε στη συκομορέα. Η συκομορέα που υπάρχει σήμερα είναι παραφυάδα εκείνης που ανέβηκε ο Ζακχαίος. Δίπλα από τη συκομορέα βρίσκεται Ναός του Προφήτου Ελισσαίου, που μετέτρεψε τα νερά της πηγής της πόλεως σε πόσιμα. Από αυτά τα νερά πίνουν μέχρι σήμερα οι κάτοικοι της πόλεως της Ιεριχούς.


ΣΑΡΑΝΤΑΡΙΟ ΟΡΟΣ


Δυτικά της Ιεριχούς, πάνω σε μια απότομη πλαγιά είναι κτισμένο το μοναστήρι του Σαραντάριου Όρους ή του Πειρασμού όπως λέγεται, γιατί εδώ νήστεψε ο Χριστός σαράντα μέρες και σαράντα νύχτες πειραζόμενος από το διάβολο τρεις φορές:


α) Ο διάβολος παρώτρυνε τον Κύριο, ως Θεός, να διατάξη να γίνουν οι πέτρες ψωμιά. Ο Χριστός απάντησε ότι ο άνθρωπος δεν ζει μόνο με ψωμί αλλά χρειάζεται και πνευματική τροφή.


β) Ο Κύριος μεταφέρθηκε στην Ιερουσαλήμ και προτρέπεται από το διάβολο να πέση από το πτερύγιον του Ναού για ν΄ αποδειχθή ότι ο Θεός μας προστατεύει. Η απάντηση του Χριστού ήταν ότι δεν πρέπει να βάλης σε δοκιμασία τον Κύριο και το Θεό σου.


γ) Μεταφέρεται ο Χριστός σε όρος υψηλό και ο διάβολος του δείχνει όλα τα βασίλεια λέγοντάς του ότι όλα αυτά θα σου τα δώσω, αν με προσκυνήσης. «Φύγε από μπροστά μου, σατανά!», απάντησε ο Χριστός, «μόνο Κύριο τον Θεό σου θα προσκυνάς και μόνο αυτόν θα λατρεύης» (Ματθ. δ΄ 1-11). Το μοναστήρι βρίσκεται σε ύψος 492 μ. από την επιφάνεια της Νεκράς Θαλάσσης. Όπως όλα τα μοναστήρια έτσι και το Σαραντάριο έπαθε πολλές καταστροφές. Το 1874 ανακαινίζεται από το Πατριαρχείο και από τον ηγούμενο της Μονής Αβραάμιο Πελλοπονήσιο, που με τις προσπάθειές του κατέστησε το Σαραντάριο προσιτό στους προσκυνητάς.


Το μεγαλύτερο μέρος της στέγης είναι βράχος. Μέσα στο Ναό και προς τα δεξιά, ψηλά στο βράχο, βρίσκεται το Παρεκκλήσι του Πειρασμού και η πέτρα πάνω στην οποία κάθισε ο Κύριος. Από το σημείο αυτό ο διάβολος έδειξε στο Χριστό όλα τα βασίλεια του κόσμου.


Κ Α Ν Α


Κοντά στη Ναζαρέτ, βρίσκεται η πόλη Κανά, εκεί που ο Χριστός έκανε το πρώτο του θαύμα μεταβάλλοντας το νερό σε κρασί, στο γάμο του Ναθαναήλ όπου ήταν καλεσμένος μαζί με την μητέρα Του. Στην Κανά υπάρχει εκκλησία, που σύμφωνα με την παράδοση είναι κτισμένη στον τόπο που βρισκόταν το σπίτι του Σίμωνα του Κανανίτη. Ήταν ένας από τους δώδεκα μαθητάς. Στο Ναό σώζονται δυο από τις λίθινες υδρίες που χρησιμοποιήθηκαν κατά το πρώτο θαύμα, καθώς επίσης και τεμάχιο λειψάνου του Σίμωνος του Κανανίτου. Ο κάθε προσκυνητής μπορεί να προμηθευτή και ευλογημένο κρασί ως ευλογία και εις ανάμνησιν του πρώτου θαύματος του Χριστού.


ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ

ΓΕΡΑΣΙΜΟΥ ΤΟΥ ΙΟΡΔΑΝΙΤΟΥ


Είναι από τα παλαιότερα μοναστήρια και κτίστηκε το 455 μ.Χ. από τον Άγιο Γεράσιμο, υπό μορφήν Λαύρας για τους τέλειους μοναχούς. Ο Άγιος Γεράσιμος, που κατά την παράδοση τον υπηρετούσε σ΄ όλη του τη ζωή ένα λιοντάρι που είχε γιατρέψει, αξιώθηκε να δη χιλιάδες μοναχούς ν΄ ακολουθούν το παράδειγμά του και τον τρόπο ζωής του. Το μοναστήρι αυτό είναι γνωστό στους άραβες ως μοναστήρι της πέρδικας, δηλαδή της Παναγίας. Ονομάζεται έτσι γιατί παλαιότερα κοντά στη μονή του Αγίου Γερασίμου υπήρχε η μονή Καλαμώνος, που ιδρύθηκε τον 4ο αιώνα, τους χρόνους που η Αγία Ελένη έκτιζε μοναστήρια στην Αγία Γη. Την εποχή των Αποστόλων χτίστηκε μικρή εκκλησία στη σπηλιά, που κατά την παράδοση φιλοξενήθηκε η Αγία Οικογένεια κατά την φυγή της στην Αίγυπτο για να αποφύγη τη σφαγή που διέταξε ο Ηρώδης.


Σήμερα η εκκλησία αυτή βρίσκεται κάτω από το Ναό του Αγίου Γερασίμου. Και το μοναστήρι του Αγίου Γερασίμου δυστυχώς δεν μπόρεσε ν΄ αποφύγη τις καταστροφές από τις περσικές επιδρομές το 614 μ.Χ. Το 1885 ανοικοδομήθηκε από τον Πατριάρχη Νικόδημο. Έχει δυο παρεκκλήσια, το δεξιό προς τιμήν του Αγίου Ευθυμίου και το αριστερό προς τιμήν των Αγίων Ζωσιμά και Μαρίας της Αιγυπτίας η οποία ασκήτεψε κοντά στο μοναστήρι του Αγίου Γερασίμου. Η Μονή συνεχίζει και σήμερα την πορεία της.


ΦΡΕΑΡ ΤΟΥ ΙΑΚΩΒ


Βρίσκεται στο όρος Γαριζίν, βουνό των Σαμαρειτών, στη Νεάπολη. Είναι, το πηγάδι του Ιακώβ, όπου πάνω από αυτό κτίσθηκε ελληνορθόδοξο μοναστήρι. Σ΄ αυτό το μέρος ο Ιησούς συνάντησε τη Σαμαρείτιδα γυναίκα από τη Ζηχάρ, την Αγία Φωτεινή. Το πηγάδι έχει βάθος 30μ. Εκτός από τη συνάντηση του Χριστού με την Σαμαρείτιδα κατά την οποίαν φανέρωσε ότι ο Θεός είναι πνεύμα, στην περιοχή κατασκήνωσε ο Αβραάμ, όταν έφυγε από τη Μεσσοποταμία. Στο πηγάδι επίσης πουλήθηκε και ο Ιωσήφ από τους αδελφούς του. Το πηγάδι σήμερα βρίσκεται σε υπόγειο Ναό στον οποίον το 1979 εδολοφόνηθη ο π. Φιλούμενος.


ΝΑΖΑΡΕΤ


Η πόλη της Ναζαρέτ βρίσκεται στη δυτική κοιλάδα της Γαλιλαίας και σ΄ αυτήν πέρασε ο Χριστός τα παιδικά του χρόνια λαμβάνοντας και το όνομα Ναζωραίος. Στην όμορφη πόλη της Ναζαρέτ έγινε η αποκάλυψη «Του απ΄ αιώνος απόκρυφου και αγγέλοις αγνώστου μυστηρίου», όταν ο αρχιστράτηγος Γαβριήλ, παρουσιάσθη ενώπιον της Παρθένου Μαρίας λέγοντας: «Χαίρε κεχαριτωμένη Μαρία, ο Κύριος μετά Σου» και πάλιν: «Πνεύμα Άγιον επελεύσεται επί Σε και δύναμις Υψίστου επισκιάση Σοι διό και το Γεννώμενον Άγιον κληθήσεται Υιός Θεού. Με την απάντηση την οποίαν έλαβε ο μέγας αρχιστράτηγος Γαβριήλ από την Παρθένο Μαρία «Ιδού η δούλη Κυρίου γένοιτό μοι κατά το ρήμα Σου» αρχίζει να μπαίνη σε εφαρμογή και ενέργεια το σχέδιο του Θεού, για τη σωτηρία των ανθρώπων.


ΛΥΔΔΑ. ΤΑΦΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ

ΜΕΓΑΛΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ


Εκεί ο Απόστολος Πέτρος θεράπευσε τον παραλυτικό Αινέα. Κατά τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους η Λύδδα ήταν επισκοπή. Ένας από τους επισκόπους της ήταν ο Αέτιος. Αναφέρεται μαζί με τους 318 Θεοφόρους Πατέρες που συγκρότησαν την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο το 325 μ.Χ. στη Νίκαια της Βιθυνίας, η οποία καταδίκασε τον Άρειο κι ομολόγησε ότι ο Ιησούς Χριστός είναι «Ομοούσιος» με τα άλλα δυο πρόσωπα της Αγίας Τριάδος. Εκεί επίσης έγινε και η Σύνοδος εναντίον του αιρετικού Πελαγίου το 415 μ.Χ. Όπως επίσης εκεί βρίσκεται και ο τάφος του Αγίου Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου πάνω από τον οποίον η Αγία Ελένη έκτισε μεγαλοπρεπή Ναό. Στο Ναό υπάρχει και τεμάχιο ιερού λειψάνου του Αγίου.


ΤΟ ΟΡΟΣ ΘΑΒΩΡ


Το Όρος Θαβώρ σύμφωνα με την παράδοση είναι το Όρος όπου ο Χριστός, λίγο πριν το πάθος του, πήγε με τους Αποστόλους Πέτρο, Ιάκωβο και Ιωάννη και Μετεμορφώθη ενώπιον αυτών. Το Ελληνορθόδοξο μοναστήρι που βρίσκεται σήμερα στο σημείο της Μεταμορφώσεως, κατακλύζεται από πιστούς κατά την ημέρα της εορτής, περιμένοντας την Αγία Νεφέλη.


ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΤΩ ΘΕΩ ΔΟΞΑ

ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ !

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΣΤΙΣ ΦΥΛΑΚΕΣ ΑΝΗΛΙΚΩΝ ΑΥΛΩΝΟΣ (14/4/2009)

1307195

«Αλλάξτε πορεία και επιστρέψτε στην αγκαλιά της κοινωνίας»


Η συγκίνηση ήταν έκδηλη στο πρόσωπο του Αρχιεπισκόπου, μετά την ολοκλήρωση της χθεσινής επίσκεψής του στις φυλακές ανηλίκων στον Αυλώνα. «Είναι λυπηρό να βρίσκονται σ’ αυτό το χώρο νέοι άνθρωποι, που στην ηλικία τους βάζουν τα θεμέλια στη ζωή τους», τόνισε ο κ. Ιερώνυμος. Μιλώντας στους κρατουμένους, τους ζήτησε να προβληματιστούν για το παρελθόν τους, να κάνουν την αυτοκριτική τους, να μετανιώσουν για ό,τι κακό έκαναν και να αντιληφθούν ότι έχουν πολύ χρόνο μπροστά τους για να αλλάξουν πορεία, να αξιοποιήσουν τα χαρίσματά τους και να ανέβουν ψηλά μέσα και πάλι στην αγκαλιά της κοινωνίας.


Και φέρνοντας ως παράδειγμα τον εαυτό του, είπε πως κάνει την αυτοκριτική του και προβληματίζεται για το παρελθόν του, εξετάζει ποιο ήταν το καλό και ποιο το κακό που έκαμε, πού πέτυχε και πού απέτυχε και μετράει αν έχει χρόνο να τα διορθώσει και να ζήσει στο πνεύμα της μετανοίας, σύμφωνα με την Εκκλησία. Τον Αρχιεπίσκοπο συνόδευσε στις φυλακές ο υπουργός Δικαιοσύνης, κ. Νίκος Δένδιας, ο οποίος εξέφρασε τη χαρά του για την επίσκεψη του Αρχιεπισκόπου και δήλωσε ότι η παρουσία του έδωσε στους ανηλίκους κρατουμένους και στην κοινωνία το μήνυμα ότι όλοι δικαιούνται μια δεύτερη ευκαιρία, κάτι που αποτελεί και τη θέληση της Πολιτείας.


Μήνυμα


Σημείωσε ακόμη: «Ολοι έχουμε χώρο προσφοράς στην κοινωνία. Είναι πολύ σπουδαίο αυτά τα παιδιά να το πιστέψουν και θα είναι πολύ σημαντικό η ελληνική κοινωνία να τους δεχτεί πάλι, όταν τελειώσουν το διάστημα του σωφρονισμού τους». Στις φυλακές ανηλίκων υπάρχουν 332 κρατούμενοι, από τους οποίους το 70% είναι αλλοδαποί, ποσοστό δυσανάλογο προς την πληθυσμιακή τους αναλογία. Τον Αρχιεπίσκοπο υποδέχθηκε στις φυλακές της Αυλώνας ο πρωτοσύγκελος της Μητρόπολης Αττικής, αρχιμανδρίτης Ιερόθεος Καλογερόπουλος. Εν τω μεταξύ, σκέψεις για Λύκειο στις φυλακές Κορυδαλλού εξέφρασε ο υπ. Παιδείας κ. Α. Σπηλιωτόπουλος κατά τη χθεσινή επίσκεψή του στο σχολείο δεύτερης ευκαιρίας που λειτουργεί μέσα στις φυλακές.


«Εχουμε την άποψη ότι πρέπει με ειδικά προγράμματα σπουδών, προσαρμοσμένα στα δεδομένα των φυλακών, να επεκταθούμε και σε επίπεδο λυκειακής εκπαίδευσης, για να δοθεί η δυνατότητα σε όσους το επιλέξουν να έχουν μεγαλύτερη μόρφωση, υψηλότερη εξειδίκευση, περισσότερες δυνατότητες και μεγαλύτερη καλλιέργεια ψυχής», δήλωσε ο κ. Σπηλιωτόπουλος.

ΠΗΓΗ : ΕΛΕΥΘ. ΤΥΠΟΣ